Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 12:31

Marcella schreef:
Zijn er trouwens mensen die weten hoe het zit betreffende leegstand wet. Oom leeft nog wel en zit nu in verzorgingshuis.

Ik had al gevonden 6 maanden en dan moet je het melden bij de gemeente.

Geen hypotheek en helemaal afbetaald.

Volgens mij niks, ik ken zoveel huizen die al jaren leeg staan.

Moska

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 12:43

Leegstandswet is toch alleen bij een situatie dat een woning tijdelijk verhuurd gaat worden?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 12:53

Marcella schreef:
Zijn er trouwens mensen die weten hoe het zit betreffende leegstand wet. Oom leeft nog wel en zit nu in verzorgingshuis.

Ik had al gevonden 6 maanden en dan moet je het melden bij de gemeente.

Geen hypotheek en helemaal afbetaald.

Het huis van mijn ouders heeft ook langer leeg gestaan. Mijn moeder was overleden en mijn vader zat in het verpleeghuis. Hij betaalde nog een klein beetje hypotheek. Het is ook nooit bij ons opgekomen om dit te melden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 12:57

Okay mooi.

Nu kijken of het risico waard is om in de flat te trekken en huur opzeggen. Zoals oorspronkelijk afspraak met mijn oom.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:03

Ik pb'de je per ongeluk :')
De gemeente heeft er denk ik weinig mee te maken, maar wie erft er van je oom als hij komt te overlijden? Jij alleen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:22

Ik samen met broertje.

En zou geen huur betalen alleen vaste lasten.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:28

Marcella schreef:
Okay mooi.

Nu kijken of het risico waard is om in de flat te trekken en huur opzeggen. Zoals oorspronkelijk afspraak met mijn oom.

Wonen zal geen probleem zijn.
Gaat pas moeilijk worden als je oom overleden is en er mede erfgenamen uitbetaald moeten worden, naast de erfbelasting.

Wij wilden graag dat onze neef ons huis zou krijgen(op het moment dat ons beiden iets tegelijkertijd mocht gebeuren), als enige erfgenaam aangezien we zelf geen kinderen hebben.
Maar vanwege de flinke overwaarde (en WOZ waarde) gaat hij alleen al de erfbelasting niet kunnen ophoesten, en moet het huis dan helaas verkocht worden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:51

Dat is het probleem voor mij ook. Kijk leef hij nog 3/4 jaar dan heb ik hopelijk genoeg inschrijf jaren opgebouwd om huurwoning in Alblasserdam te accepteren.

Blijf dan ook ingeschreven staan, maar nu nog te weinig inschrijf jaren.

Maar ben wel hier uit dit gat weg. Hendrik ido Ambacht is iets te trots op het feit dat ze tot een van de rijkere gemeentes behoren en dit is als minima te voelen.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 15:51

Ik had een bod gedaan op het appartement en die is geaccepteerd door de verkoper. Nu wachten op de voorlopige koopovereenkomst om te tekenen... ondertussen wel al alle documenten aan het uitzoeken en aanleveren hypotheek adviseur zodat we hopelijk meteen snel kunnen doorpakken na het tekenen. Ik hoop dat ik de hypotheek krijg, waren al twee dingen waar ik tegenaan loop. |( mijn werkgeversverklaring was helaas niet juist ingevuld maar dat is opgepakt en hopelijk nu wel goed. En als tweede punt moest ik opeens alles van scheidingspapieren inleveren maar die had ik nergens meer liggen na bijna vijf jaar -O- gelukkig had mijn ex nog een en ander maar moet toch nog een paar documenten vinden :=

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 12:19

Is het inmiddels gelukt, silvericathy?

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 15:14

Konstantine schreef:

Ja de papieren gelukkig in orde gekregen.
Eind februari is de overdracht gepland, had eigenlijk gehoopt dat dit sneller kon. (Ivm die prive omstandigheden ook) Weet niet of dat te bespreken valt? Hebben jullie daar toevallig een idee van?

Er moet nog een taxatie worden verricht en de hypotheek moet worden aangevraagd.

Ben zo bang dat er tussendoor iets gebeurd waardoor ik uiteindelijk geen hypotheek krijg, daarom wil ik eigenlijk alles zo snel mogelijk rond hebben... :+

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 15:18

Nog mensen tips voor als je moet wachten op nieuwbouw en tijdelijk (6 maanden) wil huren? Campings een aanrader? Of zijn er sites waar je op huizen kunt passen etc?
Ben heel benieuwd hoe anderen dat gedaan hebben. :D

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 15:26

silvericathy schreef:
Konstantine schreef:

Eind februari is de overdracht gepland, had eigenlijk gehoopt dat dit sneller kon. (Ivm die prive omstandigheden ook) Weet niet of dat te bespreken valt? Hebben jullie daar toevallig een idee van?

Er moet nog een taxatie worden verricht en de hypotheek moet worden aangevraagd.

Ben zo bang dat er tussendoor iets gebeurd waardoor ik uiteindelijk geen hypotheek krijg, daarom wil ik eigenlijk alles zo snel mogelijk rond hebben... :+

Je zit nu net lastig met de feestdagen, maar is de verkoper wel eerder uit het huis? Bij mij was de hypotheek een week na bezichting rond, maar dat was wel extreem snel en ik had ook meteen alle papieren mee naar het gesprek. Tussen bezichtiging en koop zat 5 weken, maar dat is wel een uitzondering volgens de hypotheekverstrekker en de makelaar. Ik wilde graag de overdracht op mijn verjaardag en de verkoper wilde eerst eigenlijk eerder, maar achteraf had hij 1 dag om het huis leeg te halen, omdat hij problemen met zijn hypotheek voor zijn nieuwe huis had. Hij is 3 keer naar de notaris geweest voor het in orde was.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 15:57

:z
silvericathy schreef:
Konstantine schreef:

Wat fijn dat het gelukt is!
Of de overdracht bespreekbaar is hangt er vanaf waar de verkopers heen gaan. Stel zij hebben iets anders gekochr en die opleverdatum is 20 februari dan moeten zij daar ook op wachten, dus dan geef ik het weinig kans, maar je kunt altijd een balletje opgooien natuurlijk.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 18:40

Kopers willen het gelukkig ook sneller overdragen als dat mogelijk is, maar we zitten inderdaad met de feestdagen en het is nog wachten op de taxatie -O-

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 19:18

Hoi! Ik meld mij ook, toevallig als eerste van het nieuwe jaar. :+ Wij hebben momenteel een koophuis en overwegen te verhuizen. We hebben onze zinnen gezet op regio Oosterhout/Raamsdonksveer/Rijen/Dongen/Dorst etc. en komen nu uit regio Drechtsteden.

De markt in onze huidige regio is gestoord. Overbiedingen van rond de 50000 euro zijn meer regel dan uitzondering. Heeft iemand hier enig idee hoe dat in onze (hopelijk) toekomstige regio zit? En schakelt iedereen tegenwoordig een aankoopmakelaar in?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 19:42

Ik woon zelf in Oosterhout :D Eind februari komt er bij ons een makelaar een prijs indicatie geven, maar ik heb al wel een idee. Je mag me wel een PB sturen. Dat extreem overbieden is hier niet zo van toepassing.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 21:04

Ik ben er nu zo'n vijf jaar weg maar ook toen werd er al overboden. Bij de verkoop van ons huis in Rijen begin 2020 11 duizend over vraagprijs van 225.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 00:04

ual_95 schreef:
Hoi! Ik meld mij ook, toevallig als eerste van het nieuwe jaar. :+ Wij hebben momenteel een koophuis en overwegen te verhuizen. We hebben onze zinnen gezet op regio Oosterhout/Raamsdonksveer/Rijen/Dongen/Dorst etc. en komen nu uit regio Drechtsteden.

De markt in onze huidige regio is gestoord. Overbiedingen van rond de 50000 euro zijn meer regel dan uitzondering. Heeft iemand hier enig idee hoe dat in onze (hopelijk) toekomstige regio zit? En schakelt iedereen tegenwoordig een aankoopmakelaar in?

Hier (regio West-Brabant), scheelt het weinig meer met de drechtsteden, vanaf hier zit je met een half uurtje ook in Dordrecht en dat is voor veel mensen goed aan te rijden.

Wij zijn al heel wat jaar geleden van H.I. Ambacht naar Oudenbosch verhuisd, bevalt nog steeds goed, het is hier allemaal net wat rustiger en je bent toch zo terug de Moerdijk over.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 00:35

Charaz schreef:
Hier (regio West-Brabant), scheelt het weinig meer met de drechtsteden, vanaf hier zit je met een half uurtje ook in Dordrecht en dat is voor veel mensen goed aan te rijden.

Dit is inderdaad ook mijn gedachtengang, maar het is en blijft gewoon lastig inschatten. Wat me wel opvalt, is dat de huizen (kijkende naar de staat, afwerking en het energielabel) echt wel een lagere vraagprijs hebben. Onze verkoopmakelaar gaf aan dat dit ook een tactiek kan zijn. Lagere vraagprijs = meer kijkers. Meer kijkers = meer kans op een mooi bod.

We blijven (voorlopig) wel gewoon werken in de Drechtsteden en zijn bereid langer te moeten rijden. In de praktijk doe ik dat nu al naar mijn paarden. Goed om te horen dat jij de verhuizing als goed hebt ervaren!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 09:15

Ik ken mensen die met en zonder aankoopmakelaar gekocht hebben. In onze regio (niet de bedoelde regio) gebeurt beide.
Extreem overbieden is iets dat gebeurt in een bepaalde prijsklasse, naar mijn idee.
Bij woningen die al best wel duur zijn gebeurt dat veel minder, want daarop heb je minder concurrenten.
In die prijsklasse blijven nieuwbouwwoningen ook lang te koop staan, omdat niet iedereen zo lang zulke hoge dubbele lasten kan opbrengen.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 23:08

silvericathy schreef:
Kopers willen het gelukkig ook sneller overdragen als dat mogelijk is, maar we zitten inderdaad met de feestdagen en het is nog wachten op de taxatie -O-

Taxatie inmiddels geweest, die was op 8 januari. Meteen alle stukken ingediend bij de hypotheek verstrekker, die gaf paar dagen later al akkoord en kan komende dinsdag gaan tekenen voor de hypotheek *\o/*

Hopelijk dan ook sneller de sleuteloverdracht. Die staat nu volgens voorlopig koopcontract de laatste dag van februari gepland...maar dat is heel onhandig met huur opzeggen en verhuizen, want dan moet alles op een dag...dus sleutel en verhuizen en huurwoning schoonmaken, dat wordt me beetje veel :+ dus ik hoop op een eerdere sleuteloverdracht zodat ik wat overloop heb hihi

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 10:14

Gefeliciteerd silvericathy! *\o/*
Ik duim voor je dat de sleuteloverdracht nog wat naar voren kan. Wij hebben 10 dagen en dat is al niet veel, 1 dag lijkt me onmogelijk!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:47

1 dag lijkt me niet te doen inderdaad en een maand extra huur zit je ook niet op te wachten

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 00:54

Als de keuze is tussen 1 dag, of 1 maandje huur doorbetalen, dan dat tweede := .