Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 16:01

Hier ook 9 van de 10 keer eigen boterhammen mee.
Bouillon voor tussen de middag.
Aangezien soep bij ons 1,40 kost

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 16:10

Voor de lunch neem ik het eigenlijk altijd mee, alleen met hoge uitzondering dat ik dan wat haal, en dat is dan als ik vergeten ben boodschappen te doen :')
Avondeten bestel ik zo'n 1 à 2x per maand, en dan alleen op het werk. Thuis doe ik nooit laten bezorgen eigenlijk.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-22 16:52

Ik neem ook altijd van alles mee naar mijn werk. Van complete maaltijden tot fruitshakes :+

Wat een meevaller @Babsiej!
Mijn auto komt nog maar 1 of 2x per week van zijn plek als het echt te slecht weer is om te fietsen (helaas was dat deze week zo) of ik heel veel achter elkaar moet doen. Zalig die elektrische fiets _/-\o_

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 17:15

Ik neem ook alles mee naar m’n werk. Meestal brood maar soms ook uitgebreide salade. Ook altijd nog fruit en heb een koektrommel in m’n bureau lade met gezonde tussendoortjes.
De kantine kom ik echt nooit, veel te duur. Eten bestellen doe ik eigenlijk ook nooit.
Ga wel aanstaande zaterdag uit eten met m’n kids, dan ben ik jarig. Maar zomaar uit eten doe ik ook niet eigenlijk.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 18:35

Samantha_ schreef:
Ik neem ook alles mee naar m’n werk. Meestal brood maar soms ook uitgebreide salade. Ook altijd nog fruit en heb een koektrommel in m’n bureau lade met gezonde tussendoortjes.
De kantine kom ik echt nooit, veel te duur. Eten bestellen doe ik eigenlijk ook nooit.
Ga wel aanstaande zaterdag uit eten met m’n kids, dan ben ik jarig. Maar zomaar uit eten doe ik ook niet eigenlijk.

Ik heb idd ook van alles in de koelkast op school en in mijn kluisje. Super handig.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 18:49

Ik neem altijd boterhammen mee, en ontbijt met een smoothie.

Op mijn werk kan ik onbeperkt fruit eten en yoghurt en melk drinken.

Al zou ik willen, er is niks te koop :')

De horeca prijzen zijn niet meer normaal vind ik. Voorheen deden we ongeveer 2x per maand wel eten afhalen, nu 1x per 2 maanden misschien. Heb het er niet meer voor over -O-

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 19:40

Ik lees stilletjes mee, altijd leuk om jullie ervaringen te lezen. Qua eten naar het werk, ik smeer braaf mijn boterhammen en neem een stukje fruit mee. Vriendje idem.

Zijn hier mensen die een bruiloft met veel besparingen hebben gedaan en hun ervaring willen delen? Zit al in het trouwen in 2022 topic, maar zoek echt besparingen en duurzame oplossingen. We hebben nog geen datum, maar zijn wel aan het rondkijken naar hoe en waar/wat. Zelf doen is zo ongeveer ons motto, dus dat is het plan. Nu bedacht dat ik voor een tweedehands jurk ga, schoenen die ik nog eens aan zou doen, idem voor vriend (alleen dan waarschijnlijk wel een nieuw pak). Daarnaast deco is zelf maken, inspiratie daarvoor is welkom. Taart zitten we ook naar te kijken, 5 euro pp is best prijzig voor 100 man. Zo zijn er vast nog meer trucs die we nog niet gezien hebben :)*.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 19:53

Ik heb nog wel een trouwjurk ;)

In plaats van bruidstaart kun je ook een taarten/vlaaien tafel maken. Dat had ik laatst bij een bruiloft en dat vond ik zo enorm leuk!! Achteraf bleek het gewoon gebak van de Jumbo. Niks mis mee.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 19:56

Vlaaien en taarten van de jumbo halen wij regelmatig uit de korting bak en die zijn top inderdaad! Gaat op het lijstje :j.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 19:57

Ik werk fulltime thuis, dus ik hoef nergens wat naartoe te nemen want ik werk nooit ergens anders :)

Sting, wij zijn budget getrouwd. Wel op onze manier, we wilden het nooit groot. Bij elkaar hadden we 18 gasten, in het gemeentehuis zijn er nog wel een paar meer geweest maar die waren niet expliciet uitgenodigd.
Ik had wel een nieuwe jurk, maar niet duur. Bij elkaar 1200 euro geloof ik, incl ondergoed en corset. Mijn trouwschoenen waren mijn toen nog nieuwe western boots.
Man kocht wel een pak maar niet het standaard. Schoenen ook voor hem nieuwe western boots.
We hadden eerst gemeente en daarna een kleine locatie gehuurd in een restaurant die ook een zaaltje had. Voor ons kleine gezelschap was dat perfect, want hij was geschikt voor 20 mensen en wij waren precies met 20.
Na het gemeentehuis daarheen gereden, waar verse appeltaart geserveerd werd met een drankje. Daarna een uitgebreid diner (3 gangen) met beperkte keuze uit een van tevoren samengestelde kaart. Perfecte kwaliteit en voor ieder wat wils. Er waren overigens geen kids bij, we waren de eersten uit de familie die trouwden.

Na het eten hebben we stukjes gedaan en om 22 uur was het klaar. Geen gefeest voor ons.
Klein, makkelijk, maar toch een stukje luxe door de locatie. Voor de locatie waren we incl alles geloof ik net geen 1000,- kwijt.
Deco is door mijn familie en schoonmoeder geregeld. Mijn boeket is door haar samengesteld evenals de corsages. De rest van de deco werd verzorgd door mijn zusjes, maar heel veel aankleding hadden we niet (vonden wij geen meerwaarde hebben). Naast wat slingers en ballonnen was er geloof ik niet veel (en anders heeft het geen indruk gemaakt, hihi).

Oh en fotografen, mijn 2 zwagers hebben dat op zich genomen. Die hebben al het materiaal al in huis en weten ook hoe ermee om te gaan.

Edit 2: de gehuurde auto (landrover) ging op de heenweg al kapot dus we hebben met de auto van mijn schoonouders gereden :') Daardoor geen kosten aan auto.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 20:07

Wij hebben alles zelf gedaan, feest ook thuis gehouden. Zelfbediening, onze toenmalige schoonmaakster (nu met pensioen) ingehuurd voor borden en glazen etc ophalen en af en toe door de wc te doen. Eten was een BBQ, geregeld door de Keurslager, inclusief iemand die vlees braadt. Bruidsboeket heeft mijn moeder gemaakt, calla's die strak bij elkaar gebonden waren. Decoratie in de schuur ook zelf gedaan.
Énige nadeel was dat we het ook op moesten ruimen, voor 12 uur kwamen ze alles ophalen (tafels, stoelen, serviesgoed etc) wat we gehuurd hadden. Topdrukte, want een dag na de bruiloft speelde Nederland op het WK.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 20:09

Ik had geen bruidsboeket maar een hele mooi armband van gipskruid. Bleef heel de dag mooi en iedereen riep er over. Mijn dochter had dezelfde.

Zou een bruidsjurk nog wat opleveren? Ding was echt rete duur. Van mijn ouders gekregen, en hangt nu bijna drie jaar in de kast.

Heb ook nog een hele mooie lange sluier.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 20:46

Geen idee of het nog iets oplevert. Mijne hangt ook al 8 jaar aan de kast, niet eens meer schoongemaakt. :=
Mijn jurk was niet zo duur als de meeste jurken, bij de Ann & John outlet gekocht. Merkjurk die de collectie niet heeft gehaald, ook nog een unieke jurk dus.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 20:49

Mijne is wel gereinigd. Zal eens kijken of ik hem op MP kwijt kan. Nu hangt ze der maar te hangen en misschien maak ik er iemand blij mee.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 20:57

Sting schreef:
Ik lees stilletjes mee, altijd leuk om jullie ervaringen te lezen. Qua eten naar het werk, ik smeer braaf mijn boterhammen en neem een stukje fruit mee. Vriendje idem.

Zijn hier mensen die een bruiloft met veel besparingen hebben gedaan en hun ervaring willen delen? Zit al in het trouwen in 2022 topic, maar zoek echt besparingen en duurzame oplossingen. We hebben nog geen datum, maar zijn wel aan het rondkijken naar hoe en waar/wat. Zelf doen is zo ongeveer ons motto, dus dat is het plan. Nu bedacht dat ik voor een tweedehands jurk ga, schoenen die ik nog eens aan zou doen, idem voor vriend (alleen dan waarschijnlijk wel een nieuw pak). Daarnaast deco is zelf maken, inspiratie daarvoor is welkom. Taart zitten we ook naar te kijken, 5 euro pp is best prijzig voor 100 man. Zo zijn er vast nog meer trucs die we nog niet gezien hebben :)*.

Wij hadden een pinata en cupcakes IPV bruidstaart. Heeft ook hele leuke foto's opgeleverd.

Afbeelding

Mijn bruidsjurk heb ik al een paar keer te koop gezet maar schiet niet op. Misschien is hij te apart met kleur erin :P

Ja, bericht van één of ander goed doel dat ze hem voor 15 euro wel wil hebben...

Uitnodigingen waren kaartjes van greetz met een eigen tekening.

Wij hebben vooral geld uitgeven aan een paar dingen die we echt belangrijk vonden. Ringen, fotograaf, jurk, pak en locatie.
En dat was het helemaal waard. Ik raad je wel aan om echt een goede fotograaf te nemen waarbij een boek ook bij de prijs in zit. Dat maak je anders waarschijnlijk niet. Video had ik liever ook gedaan met een goede videograaf, dat is toch anders als foto's, en vooral van waarde als er iemand overlijdt.

Mijn zusje is 2 jaar later hier bij ons op het terrein in het bos getrouwd, dat was ook echt heel erg leuk. Ze had een BBQ geregeld, 2 grote tenten gekocht, DJ, toilet wagen. Was alsnog niet goedkoop, maar wel leuk.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 26-05-22 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:08

Ik zou inderdaad ook echt voor een videograaf gaan. De foto's kijken we niet zo vaak door, maar de video, vooral de korte van 3,5 minuut wordt nog regelmatig bekeken!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:11

Ik bespaar helemaal op trouwen want ik trouw sowieso niet. Dus ik spaar heel wat geld uit. :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:19

Suzanne F. schreef:
Ik bespaar helemaal op trouwen want ik trouw sowieso niet. Dus ik spaar heel wat geld uit. :')

Haha das zeker!

Wij hebben het ook anders gedaan dan anderen.
13:00 getrouwd in de kerk en daarna een borrel voor 150 personen. De kerk zat helemaal vol, en van daaruit zijn we met alle mensen te voet naar het oude klooster gegaan op 250 meter afstand.
Alle gasten kregen een mini aardbeiengebakje, door ons zelf gemaakt. (mijn ouders hebben een bakkerij)

Daarna met 55 mensen een uitgeserveerde barbecue, ijstaart als bruidstaart en daarna nog een feestje met deze mensen tot wanneer we wilde. Werd uiteindelijk nog 0100.
Ik heb halverwege mijn bruidsjurk uitgedaan voor een gewoon jurkje.

Vanaf de locatie gingen we te voet naar huis en halverwege zijn we nog in de shoarmatent beland whaha.

Hebben alles goed kunnen regelen en waren met 7k klaar! Kleding van ouders, locatie van bekenden, gebak van mijn ouders (gekregen), barbecue van mijn oom en tante, super vette oldtimer aangeboden gekregen van kennissen van mijn ouders als de man onze chauffeur mocht zijn etc.

We hadden meer cadeaugeld dan dat de bruiloft gekost heeft!
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 26-05-22 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-22 21:20

Citaat:
Zijn hier mensen die een bruiloft met veel besparingen hebben gedaan en hun ervaring willen delen?

Hierbij wat tips misschien heb je er wat aan:
let goed op je locatie, dat kan zoveel uitmaken! Bekende locatie hoeft niet altijd de leukste locatie te betekenen, meestal wel de duurste :+ wat onbekendere locatie of wat aparters zijn vaak blij zoiets te organiseren.
Eten: wij hadden een borrel plus koud /warm lopend buffet, gewoon van 16.00 - 19.00 uur. Trouwen om 15.00 uur. ALs je alles goed achter elkaar plant en iedereen tegelijk laat komen scheelt je dat veel gedoe van wie wel wie niet etc. Niet alles aanbieden qua drank, wij hadden gewoon wijn, bier, bepaalde fris / jus en water, that's it. Wel erg goed eten maar omdat het buffet was was het ook betaalbaar.
Foto's: we hadden van die kant en klaar foto toestelletjes klaargelegd die iedereen kon gebruiken en na die tijd inleveren. Plus paar personen gevraagd of ze foto's wilden maken. Heeft erg leuke foto's opgeleverd. Nu hadden we wel 2 vrienden uit de reclame / vormgeving dus die hadden er wel gevoel voor,dat scheelt.
Uitnodigingen: ook zelf laten drukken / maken, kan bij een goede kopieshop op mooi papier met eigen ontwerp en goede foto's.
Auto: heb je vrienden met leuke auto vraag of ze je chauffeur willen zijn, bij ons waren ze zeer vereerd, erg leuk.
Pak man: mooi pak kopen wat je vaker aan kan. Dan extra aandacht voor corsage. En jouw bruidsboeket dus. Jurk heeft mijn moeder gemaak van stof van de markt }:0 iedereen vond het een prachtige jurk. Schoenen wel speciaal uitgezocht nooit meer aangedaan wilde ze mooi houden en bewaren. Overigens heb ik de jurk nog steeds schoenen zijn opgegeten door een van mijn honden :P
Sieraden: ik had mooie parelketting van mijn beste vriendin en andere sieraden van mijn moeder, vond dat ook wel wat hebben.
Haar: laten doen door mijn schoonzusje die was kapster.
Dit alles is ondertussen wel ruim 20 jaar geleden :+ maar het was een prachtige dag (ondanks dat ik nu gescheiden ben kijk ik er met heel veel plezier en liefde op terug)
Bij ons was het trouwen zelf in beperkte kring ivm trouwzaaltje waar we het deden (30 man) feest/receptie/buffet was met 100 man. Feest geen bandje maar leuke muziek die we ook zelf hebben uitgezocht (gewoon playlist maken en af laten draaien).
We wilden het vooral gezellig en ongedwongen hebben, waren toen nog veel mensen met kleine kinderen, alles liep door elkaar en het was gewoon leuk.
Oja, speciale kindertafel met kleurtjes, ballonnen, chippies etc (denk nu ook games etc) is dan ook aan te raden.

Het cadeaugeld wat we kregen dekte 50% van de kosten zo ongeveer, dat was wel heel erg mooi, hadden we nooit verwacht (plus dat we best veel cadeaus nog hadden gekregen).

Dus vooral veel zelf verzinnen, leuke locatie uitzoeken en niet gaan voor iets wat standaard is. En niet op een vrijdag of zaterdag. Scheelt ook een hoop (wij deden het op een donderdag).
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 26-05-22 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:22

Wij waren ook low budget getrouwd. Ik wilde ook niet dat hele stijve allemaal.
Mijn ex z’n vader had een hele grote tuin, tent en sta tafels en tap etc gehuurd.
Ik denk dat m’n scheiding duurder was dan de bruiloft. :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:22

Op ringen hebben wij ook niet bezuinigd, enige tastbare wat je vaak ziet en blijvend is.
Bruidstaart heeft mijn schoonzus gemaakt. Die heeft taarten bakken als hobby.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-22 21:23

Citaat:
Ik denk dat m’n scheiding duurder was dan de bruiloft. :')

Hahaha bij ons ook echt zeker weten }:0
Ook jammer van de ring zit er nog steeds aan te denken er iets van te laten maken maar ja wat :')

Maar ik vond het trouwen en het feest echt wel een van de hoogtepunten in mijn leven tot nu toe. Heb er enorm van genoten. Dus kan het iedereen aanraden :+ :D

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 05:45

Bedankt voor alle ideeën wat betreft een diy/budget trouwerij! Heel fijn om te horen hoe het bij jullie gegaan is. Je hoort vooral 'niet op bezuinigingen' hier in de omgeving, maar ik denk dat het toch ook op een iets goedkopere manier kan. Anders dan anders locatie ga ik ook onthouden, want je komt via google inderdaad op de standaard locaties uit en dat is prijzig.

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 07:36

Als mijn vriend ooit zo ver is wil ik ook niet de standaard bruiloft. Een beetje alles of niets qua gasten (of vooral een feest of hele kleine kring in het buitenland) maar voorlopig hebben wij het geld er niet voor want wij hebben een nieuw huis gekocht :))

Voor het nieuwe huis (nieuwbouw) ben ik ook aan het zoeken waar we wel en niet op willen besparen. Ik vind het geen probleem om wat meer zelf te doen dus dat zullen we sowieso wel gaan doen. Huis is op 100m van ons huidige huis dus de verhuizing doen we lekker zelf en we kunnen dus ook heel makkelijk even snel heen en weer. Waar hebben jullie op bespaard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 08:03

Volgens mij moet je ook gewoon alles mijden waar 'trouw' voor staat. Dan zijn dezelfde dingen spontaan 2x zo duur.

Een videograaf zou ik dan weer juist niet doen. Ik kijk zoiets echt nooit terug én vind het vreselijk mezelf op video te zien :') Op een fotograaf zou ik niet besparen, die foto's moeten gewoon perfect zijn. Dat kan je niet opnieuw doen.

Maar tweedehands jurk, zelf de aankleding en boeketten maken etc.. daar kan je zeker goed op besparen. Mits je zelf beetje creatief en handig bent haha. Op snapcar staan soms ook leuke auto's en die zijn vaak prima geprijsd voor een dag huren.

Cao wijziging gekregen vanaf januari (jammer dat dit percentage niet van de 2 jaar ervoor was.. maar goed daar al wel wat verhoging gehad). Toch netto ruim €100 erbij *\o/* En vakantiegeld, dus was een leuk bedrag. Alles in potjes gestopt.. en dan buiten het 'persoonlijke uitgaven' potje nog geld op de lopende rekening voor leuke dingen *\o/*