Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 16:19

Ik vis net deze vergeten plant van m'n balkon :') staat al máánden stortbuien en brandende zon te trotseren en doet het nog gewoon := dit was een kopstek van mijn andere schleffera maar ik vind dat helemaal niet zo'n leuke plant meer dus ik had het stekje op m'n balkon gezet om een keer weg te doen, maar hij vind mij wel leuk geloof ik, maakt zelfs nieuw blad aan...

Afbeelding

Afbeelding

J00P

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 16:21

Germ, zo een behandeling en dan nog geeft hij nieuwe blaadjes. :=
Misschien is er iemand hier in de buurt die hem leuk vind? Ik vind het wel een leuke plant in ieder geval.

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 17:36

Ik val ook (weer) even binnen.
Iemand hier een idee hoe ik kan voorkomen dat mijn pannenkoekplantjes gele bladeren krijgen? Het is heel opeens, er is niks veranderd aan de verzorging. Vind het zonde!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 17:40

emilie schreef:
Iemand hier een idee hoe ik kan voorkomen dat mijn pannenkoekplantjes gele bladeren krijgen? Het is heel opeens, er is niks veranderd aan de verzorging. Vind het zonde!

Ik denk teveel water. Minder uren licht op een dag nu, dan gebruiken ze ook wat minder water.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 22:11

Karlijn toch, tough love helpt schijnbaar wel :(:)

Ik heb een aloë stekje gekregen die al in de grond stond. Nou stond die heel onstabiel en kwam ik er net achter dat er geen wortels aan zitten. Heb hem in een iets kleiner potje gedaan voor meer stabiliteit. Kom er niet helemaal uit op internet of ik de grond nu nat moet houden of niet, wie weet dit toevallig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 11:00

Amber_anne schreef:

Ik heb een aloë stekje gekregen die al in de grond stond. Nou stond die heel onstabiel en kwam ik er net achter dat er geen wortels aan zitten. Heb hem in een iets kleiner potje gedaan voor meer stabiliteit. Kom er niet helemaal uit op internet of ik de grond nu nat moet houden of niet, wie weet dit toevallig?

Ik denk dat te nat houden sowieso niet goed is.

OMG OMG IK BEN ZO BLIJ!
Onze monstera die een jaar trips heeft gehad krijgt EEN NIEUW BLAD!

Afbeelding

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 14:19

Daar komt wat aan ja, wat leuk! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 15:26

Afbeelding
Afbeelding

Oeps! Dat stekje kon ik voor 2€ niet laten staan...

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 17:25

Fading schreef:
Amber_anne schreef:

Ik denk dat te nat houden sowieso niet goed is.

OMG OMG IK BEN ZO BLIJ!
Onze monstera die een jaar trips heeft gehad krijgt EEN NIEUW BLAD!

[ [url=m/2AkhID.jpg]Afbeelding[/url] ]

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 17:26

Ik heb vorig jaar november een afgebroken blad (wel met een luchtwortel) van een monstera gekregen van een vriendin. Na maaaanden op water eindelijk in de grond en sinds kort een tweede blad er aan. *\o/*

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 17:27

Fading schreef:
[ [url=m/TOV7sI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LvdhG3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk zo op dat plankje! En 2 euro is niets.. :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 17:46

Fading schreef:
[ [url=m/TOV7sI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LvdhG3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ò <3 Die wil ik ook!

Leuk ccccc!

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:03

Ik heb trouwens net even foto's gemaakt van mijn asiel hier thuis.. Ik waarschuw voor fotospam!

Afbeelding
Plankje in mijn kantoor met een Monstera Monkey Mask (die ooit op sterven na dood was doordat ik hem kocht op water en hij dat niet heel leuk vond, maar nu groeit hij zo goed!) en een koraalcactus.

Afbeelding
Ook in kantoor! Mijn laatste aankoop, een Calathea Mosaica.

Afbeelding
Deze staat boven op het keukenkastje. Een Epipremnum aureum (uit de kneusjesbox van Plantje.nl)

Afbeelding
Pannenkoekje van mijn moeder gekregen, moet nog een ander plekje dan het aanrecht :')

Afbeelding
Op de lockerkast een Scindapsus njoy variegata en een Maranta (deze ook uit de kneusjesbox).

Afbeelding
Daarnaast een Zamioculcas en een Alocosia (denk ik, ik ben er niet helemaal zeker van).

Afbeelding
Monstera stekje met 2e blaadje <3

Afbeelding
Deze moeten (al heel lang) verpot!! Haha een draceana, watermeloen en pannenkoekje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En hier staat toch wel mijn grote trots, een mega jungle king. En nog een graslelie, 2 sansevieria's en de plant die vriendlief meenam toen we gingen samen wonen.

Verder heb ik nog een kleine zaagcactus in de badkamer en staat er nog een Anthurium zonder bloemen en een minder mooie draceana, maar die zijn niet echt fotowaardig haha!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 18:04

Wat een leuk plankje Fading, vooral met die schilderijen er zo bij <3 Is dat stekje een calathea?

En gefeliciteerd met het nieuwe monstera blaadje :D

Heeft iemand hier ervaring met het stekken van een stippenbegonia? Ik mocht van een vriendin een stekje van haar begonia afknippen, ik heb hem onder een vertakking geknipt en 1 blaadje eraf gehaald en in het water gezet. Zou dit voldoende moeten zijn om hem te laten wortelen? :)

Afbeelding

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 19:07

black_kelpie schreef:
emilie schreef:

Ik denk teveel water. Minder uren licht op een dag nu, dan gebruiken ze ook wat minder water.

Dank je, eens kijken of minderen helpt!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 19:48

Leuk koopje, Fading!

Mooie collectie, CCCCC! Wat een joekel, die Jungle King! :wow:

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:28

Wilde even wat foto's laten zien, heb nog veeeeeel meer maar moet nog even wat niet blije plantjes zien blijer te maken voor die fotowaardig zijn.

Mijn zaagcactus, echt zo'n mooie plant geworden, heb er ook al stekjes vanaf gehaald maar die groeien nog niet zo snel. Kijk er precies op vanaf mijn plekje van de eettafel en wordt er zo blij van.

Afbeelding

Linker sanseveria van de Ikea, baalde een beetje want waren tijdens vervoer een paar stengels afgebroken, die heb ik op water gezet en krijgen mooie worteltjes, denk dat ik ze weer erbij zet in de pot. Maar er beginnen ook al nieuwe op te komen. 3 mini sanseveriaatjes ga ik denk toch in een ander potje zetten maar wel heel leuk om ze van baby af aan te zien groeien. Rechter plantje is niet blij, heb m al een paar x tot leven weten te wekken met wat meer water maar ik ben er nu een beetje klaar mee dus ga even kijken voor wat anders denk ik. Die in de groene potje leek einde verhaal, wat grotere dode bladeren eraf gehaald en verplaats en hij lijkt toch wel weer redelijk happy.

Afbeelding

En dit plantje doet het niet normaal zo goed, was eerst 1 klein plantje, had m al doormidden gedaan omdat hij de pot uit groeide en moeten verplaatsen omdat hij al snel te lang werd voor de vensterbank.

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:45

Gaaf die jungle king!

Zaagcactus, die ziet er goed uit! :j <3 Groeit vrij langzaam.

Ik heb vanochtend een stekje van een Chlorophytum gehad van mijn Osteopaat maar nu lees ik dat die op zich niet giftig zijn maar wel wat kan aanrichten bij katten. Het lijkt te veel op gras dus als hij aanslaat in de aarde dan geef ik hem weg.

Afbeelding

Deze luchtwortel is in 9 dagen al zeker 25 cm. gegroeid. :D

Afbeelding

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:01

@corinep: is dat plantje wat het niet zo goed doet niet een calathea? Of bedoel je die niet? Die wil vooral graag schaduw, dus zou wens kijken wat hij doet in minder licht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:07

IsaCalixa schreef:
Wat een leuk plankje Fading, vooral met die schilderijen er zo bij <3 Is dat stekje een calathea?

Heeft iemand hier ervaring met het stekken van een stippenbegonia? Ik mocht van een vriendin een stekje van haar begonia afknippen, ik heb hem onder een vertakking geknipt en 1 blaadje eraf gehaald en in het water gezet. Zou dit voldoende moeten zijn om hem te laten wortelen? :)

[ [url=m/5jZLH8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja, een calathea Roseopicta :D
Geen ervaring mee sorry!

corine Ik vind dat je een leuke collectie hebt hoor :D

Jis_ OOOOH DIE MONSTERA <3
Ik blijf toch echt wel een beetje monstera fan hoor!

Ik heb een foto gemaakt van onze collectie nu!
Er staan nog een paar planten tussen waarvan we twijfelen of ze het gaan overleven door ons trips avontuur Maargoed monstera nog steeds clean en het blad verwacht ik over een dag of 5 <3

Onze Tineke hangt er ook al een hele tijd echt somber bij, ze gaat niet dood maar erg vrolijk is ze ook niet...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 18:27

Fading schreef:
IsaCalixa schreef:

[ [url=m/5jZLH8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja, een calathea Roseopicta :D
Geen ervaring mee sorry!

corine Ik vind dat je een leuke collectie hebt hoor :D

[ [url=m/uHqI9Y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nee geen Roseopicta maar een Triostar, was een miniplantje van 3 voor 5 euro en doet het juist goed, dat raam heeft enkel ochtendzon. Ik doelde op het verschrompelde plantje wat er direct naast in hetzelfde potje zit :D.

Ik ben vanmiddag "per ongeluk" naar het tuincentrum geweest. Ik dacht kijken voor 2 nieuwe plantjes maar er waren verschillende 2e halve prijs aanbiedingen. De rechter doos 4.49 per stuk en dan dus 2e halve prijs. De miniplantjes 4x link waren 1.99 en 2e halve prijs. De 2 sanseverias vooraan wilde ik vorige keer al graag hebben, deze waren 2.99 per stuk(vorige keer vond ik ze voor 6 euro ergens anders te duur) maar er zitten ook al 2 stekjes bij :D

Afbeelding

Vind het sowieso erg uit een lopen ze prijzen, kocht laatst 2 zz planten, flinke maat voor 5 euro per stuk, zelfde formaat stond bij dit tuincentrum voor 12 euro per stuk.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:35

Ik denk dat ik weet waarom t plantje naast de triostar het zo slecht deed... De hele pot zat vol met worteld van dit plantje. Wilde m heel graag in dit potje houden dus heb er een klein stukje vanaf gescheurd, die terug gezet en de grotere plant in een andere pot en nog een miniplantje in een mini potje. Nieuw miniplantje erbij ben benieuwd hoe lang dit goed gaat.

Afbeelding

Ik dacht dat ik teveel potten had, bleef maar kopen in de kringloop en had mezelf al een halt toe geroepen. Echter met de aankoop van vandaag kom ik net niet uit. Wel nog 4 potjes over en een stenen kaasfonduepan maar is het allemaal net niet voor het ene plantje wat nog geen potje heeft gevonden. Dus maar even kijken of ik morgen wat leuks vind in de kringloop :D. En nu nog plekjes zoeken om alles neer te zetten...

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 21:39

Ik lees stiekem al even mee in dit topic, maar als jullie het goed vinden ga ik ook meeschrijven. Leuk topic en lekker veel info!
Ik heb zo'n 50 kamerplanten en een stuk of 10 stekjes, echt vanalles en nog wat. Al moet ik wel zeggen dat ik een lichte voorkeur heb voor hangende planten. We hebben er planten bij die al >10 jaar bij ons wonen, maar ook veel 'jongere' exemplaren.
Ik zal binnenkort eens wat foto's maken en hier plaatsen.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 21:41

@corinep: 2 verschillende planten in 1 pot (want dat bedoel je toch?) wil niet altijd, ook vanwege verschillende behoefte aan water, licht/schaduw, luchtvochtigheid etc... Het staat wel heel leuk, dat wel <3

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 21:41

50 <3 planten <3

Ik hou ervan, zeer benieuwd naar de foto's haha!