Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JenniferU

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 11:54

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 12:03

Afbeelding
Ik heb deze gekocht mwt foto van eigen paard, vrij groot voor 230 euro. Geleverd in 1 dag.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 12:06

mavantos schreef:
Ik ben blij dat ik een vast contract hebt afgesloten voor een jaar in ieder geval. Misschien betaal ik straks wel wat teveel, maar de gasprijs gaat vast wel weer stijgen en anders zit ik er maar een jaar aan vast.

Overigens begrijp ik dat ANWB e.d. nu erg goedkoop zijn. Het is immers nog zomer, vrij lang licht, veel mensen hebben zonnepanelen en weinig vraag naar gas. Ik kan me oprecht niet voorstellen dat zij straks midden in de winter nog zo interessant zijn qua prijzen. Ik verbruik nu zo weinig gas in vergelijking met in de winter dat het verschil niet zou compenseren.

Bij de anwb is alles de rest van het jaar veel goedkoper. Hogere terugleververgoeding. De evt hogere gasprijzen in de winter compenseer je met de besparingen van de rest van het jaar.
Vorig jaar was ik trouwens met de gasprijzen van de anwb goedkoper uit dan bijvoorbeeld eneco.

Heb trouwens van veel anwb klanten gehoord dat ze voor of tijdens de crisis van vaste leverancier naar de anwb zijn gegaan en alsnog vele malen goedkoper waren. Vergeet niet dat iemand bij een vast contract het hele jaar hogere prijzen voor elektriciteit en gas betaald hè?
Bij de anwb betaal je echt de dagprijs. Voor vandaag is de kale dagprijs bijv 35 cent.
December vorig jaar 88 cent. November gemiddeld 71 cent per m3.

De leveranciers bieden mensen natuurlijk niet voor niets een langdurig contract aan met "geweldige" (dure) prijzen hè? Dat doen ze voor zichzelf. Om hun eigen verdiensten veilig te stellen. Ze weten allang dat de prijzen aan het dalen zijn en ze hebben hun gasvoorraden allang vol.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 10:02

Het voordeel van ANWB is dat de prijzen, zodra ze gaan dalen, ook meteen dalen. Bij vaste leveranciers dalen de prijzen niet (vast contract) of per stappen van 3 maanden (meeste variabele contracten).

Ik ben in de tijd van de belachelijk hoge gasprijzen ook naar ANWB overgestapt en ja, dat was direct aanzienlijk voordeliger.
Maar voor komende winter ben ik wel weer voor een vast jaarcontract gegaan wat betreft gas. De vaste jaarcontracten zijn een 20-30 cent duurder per m3 dan ANWB. En mochten de prijzen weer stevig gaan stijgen, dan zit je echt beter bij een jaarcontract dat je nu al hebt afgesloten. Als de trein van prijsstijgingen eenmaal rijdt, ben je te laat met overstappen. Want die aanbieders van vaste contracten zijn commerciele jongens, die gaan (natuurlijk) voor de hoogste prijs.

Tieme, ook op jouw kale dagprijs komt een 67 cent belasting bovenop. De gasprijs van ANWB is dus vandaag € 1,02. Goedkoper dan vaste contracten, maar zo heel veel goedkoper ook weer niet.
Je argument dat je het prijsverschil van de duurdere wintermaanden in de rest van het jaar weer goedmaakt gaat voor gas niet op. Het gasverbruik is in de wintermaanden gewoon 95-98% van het jaarverbruik.

Bij elektra zit dat anders. Bij KWh is het prijsverschil ook gauw 10-20 cent per kWh, daar verbruik je doorgaans veel meer van. Voor elektra ben ik bij ANWB gebleven, zelfs met zonnepanelen :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 10:08

Als ik bij anwb kijk naar een nieuw contract dan kom ik precies op hetzelfde uit als mijn huidige leverancier. Dus dit vind ik dan wel apart.
Als ze echt zo goedkoop zouden zijn dan zou ik niet op een advies van 90 euro moeten zitten?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 10:16

Vergelijk aub niet op maandtermijn, maar op de prijs per eenheid en de maandelijkse abonnementkosten.
Je voorschot van je huidige leverancier kan te laag zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 10:35

Dees schreef:
Vergelijk aub niet op maandtermijn, maar op de prijs per eenheid en de maandelijkse abonnementkosten.

Ik heb hem al een geruime tijd te hoog staan zodat ik een spaarpotje heb
Daar is mijn huidige adviesbedrag 0 euro.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 10:59

Essent had mijn maandbedrag op -9 gezet _O-
Vrijdag is de cv ketel gedemonteerd en de warmtepomp geïnstalleerd.
-9 vind ik wel erg voorbarig hahah.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 23:05

purny schreef:
Als ik bij anwb kijk naar een nieuw contract dan kom ik precies op hetzelfde uit als mijn huidige leverancier. Dus dit vind ik dan wel apart.
Als ze echt zo goedkoop zouden zijn dan zou ik niet op een advies van 90 euro moeten zitten?

ANWB houdt een hoger tarief aan bij het berekenen van je voorschot. Dit doen ze om te zorgen dat je niet gelijk in de problemen komt als de dagprijzen iets stijgen.

De huidige prijzen liggen rond de 1.02 incl alles per m3

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 23:06

purny schreef:
Dees schreef:

Ik heb hem al een geruime tijd te hoog staan zodat ik een spaarpotje heb
Daar is mijn huidige adviesbedrag 0 euro.

Niet slim, er zijn al vaker energiebedrijven omgevallen en dan ben je dat allemaal kwijt.

Zorg dat je gewoon geld op je eigen rekening hebt staan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 06:01

Ik verwacht niet dat essent om gaat vallen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 08:20

Ik zag dat hier een paar mensen airco’s hebben laten plaatsen: zijn er tips voor goede airco’s?
We hebben nu sinds oktober vorig jaar een serre met 2 glazen kanten en een glazen plafond (alles zo isolerend en zonne/warmte werend mogelijk) en merk dat het toch wel een stuk warmer wordt in huis daardoor, de vloerverwarming (die ook koelt) krijgt dat niet gecompenseerd. Mocht het uitmaken: we hebben zonnepanelen, warmtepomp en een zeer goed geïsoleerd huis verder (NOM)! Had al bij Kemkes gekeken, daar hebben we een onderhoudscontract, maar die leveren op het moment niet.

Op zich niet heel veel haast -voor volgende zomer zou fijn zijn maar met de grote vraag die er nu is haha…

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 08:36

Ik zou gewoon zoeken naar een goed installatie bedrijf bij jou in de buurt en hen laten adviseren wat goed is voor jouw huis.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 08:39

Zonwering?

Aircomerken zijn er legio en legio ervan zijn goed. Vraag je installateur. De grotere merken zijn iets duurder. Mitsubishi is volgens mij een topmerk in airco's.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 08:59

Ik heb een mitsubishi heavy :j Bevalt goed, ga in de winter kijken hoe het zit met bijverwarmen ook.

Maar: Airco kun je ook het beste combineren met goede zonwering. Ik heb nu ook gewoon de gordijnen dicht en buiten het schaduwdoek voor het raam hangen. Overigens was vaste zonwering (screens) duurder dan de aanschaf van een airco.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:53

Winged schreef:
Ik heb een mitsubishi heavy :j Bevalt goed, ga in de winter kijken hoe het zit met bijverwarmen ook.

Maar: Airco kun je ook het beste combineren met goede zonwering. Ik heb nu ook gewoon de gordijnen dicht en buiten het schaduwdoek voor het raam hangen. Overigens was vaste zonwering (screens) duurder dan de aanschaf van een airco.

Ja gordijnen waren de eerste stap, zonnewering gaan we ook overwegen (hebben we sowieso al op het dak liggen, alleen niet aan de normale ramen zeg maar, maar daar hangen gordijnen die al best een verschil maken).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 10:45

Hier ook als plan om rolgordijnen te nemen, houdt de kou ook buiten

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 16:00

IMANDRA schreef:
Ik zag dat hier een paar mensen airco’s hebben laten plaatsen: zijn er tips voor goede airco’s?
We hebben nu sinds oktober vorig jaar een serre met 2 glazen kanten en een glazen plafond (alles zo isolerend en zonne/warmte werend mogelijk) en merk dat het toch wel een stuk warmer wordt in huis daardoor, de vloerverwarming (die ook koelt) krijgt dat niet gecompenseerd. Mocht het uitmaken: we hebben zonnepanelen, warmtepomp en een zeer goed geïsoleerd huis verder (NOM)! Had al bij Kemkes gekeken, daar hebben we een onderhoudscontract, maar die leveren op het moment niet.

Op zich niet heel veel haast -voor volgende zomer zou fijn zijn maar met de grote vraag die er nu is haha…

Ik heb een mitsubishi heavy. Vind het een super ding. Ook Lekker zuinig. 7 uur koelen heeft me tot nog toe max 80 cent gekost

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 16:10

IMANDRA schreef:
Winged schreef:

Ja gordijnen waren de eerste stap, zonnewering gaan we ook overwegen (hebben we sowieso al op het dak liggen, alleen niet aan de normale ramen zeg maar, maar daar hangen gordijnen die al best een verschil maken).

Ik heb de tip een tijdje terug al geplaatst maar SunEclipse levert (verwijderbare) zonwering die hier echt super fijn werkt!
Wij hebben het nu een aantal weken hangen en we merken duideiljk verschil. Het is koeler boven en vooral het warme stralingsgevoel door de ramen is weg.

Kost echt een schijntje tov screens. Alleen is het plaatsen, en dan halen wij ze pas voor de winter er weer af. Je gaat die dingen niet er op, er af per dag of week doen.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 16:28

IMANDRA schreef:

Ik raad je fenroy Airconditioning aan. Zowel wij als een vriendin Eer tevreden over hun.

Wij hebben een Midea single split 3.5kw incl onderhoudscontract.
Vriendin heeft een Qventy multi split.
Me ouders hebben 1 Midea single plit en 1 midea multi split.

Verder hebben wij aan de voorkant rolluiken daar staat de zon van opkomst tot een uur of 14 op te bakken. (Keuken en slaapkamer dochter)
Achterkant alleen inbetweens en verduisterende gordijnen in de woonkamer en in onze slaapkamer dakkapel met rolluiken geïntegreerd.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 20:15

Mitsubishi heavy :j hier erg blij mee.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 21:58

Dank jullie wel!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:55

Heeft iemand advies? Wij krijgen een dezer dagen de offerte binnen van de airco's. Op gas ons huis warm stoken was echt heel duur vorige winter.
Nu hebben we de spouw en vloer laten isoleren. Maar ik zit nu te twijfelen over het verwarmen met airco's. Gasprijzen dalen. Heb ik wel voordeel aan die airco's? Ik vind het ook weer zo'n smak geld.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 23:56

Grote voordeel is ook dat je je huis ook veel sneller koel hebt. Met warme dagen echt ook wel heel erg fijn hoor.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 00:11

Het scheelde bij ons afgelopen winter meteen al 33% gasverbruik. In ons geval 400m3.
We hebben alleen airco in de woonkamer met een deuropening naar de keuken.