Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 23:35

Proficiat Babsiej *\o/* Ik ga morgen ook weer even tanken. Bak is half leeg maar 1,82 laat ik nu even niet schieten voor het wie weet weer de lucht in gaat.

En ik ga me eens verdiepen in de podcasts van Vrolijke Vrekken. Heb er al een aantal keer op de radio korte stukjes van gehoord. De sessies zelf zijn steeds rond de 40min en misschien niet altijd van toepassing op NL, maar als ik er handige tips uit haal zal ik ze delen.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 00:28

Varekaj schreef:
Proficiat Babsiej *\o/* Ik ga morgen ook weer even tanken. Bak is half leeg maar 1,82 laat ik nu even niet schieten voor het wie weet weer de lucht in gaat.

En ik ga me eens verdiepen in de podcasts van Vrolijke Vrekken. Heb er al een aantal keer op de radio korte stukjes van gehoord. De sessies zelf zijn steeds rond de 40min en misschien niet altijd van toepassing op NL, maar als ik er handige tips uit haal zal ik ze delen.

Het stijgt snel, en het is alweer gestegen. Belgie €1,97

PSvanLot

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 08:17

Ik hoop enkel dat het ervoor gaat zorgen dat mensen meer de fiets gaan gebruiken, of gaan carpoolen. Dan zou het nog wat goeds brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 09:15

Wat -O- Dit is niet lollig. Dan wacht ik wel nog even hoor. Kan nog wel wat km's doen met mijn halve tank. Volgende week ben ik 2 dagen vrij, dat spaart al benzine uit. Als het mooi weer is lekker met de fiets op pad en naar les.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 09:22

Ik heb gisteren hier in het dorp voor €2,20 getankt -O-

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 09:25

Diesel stond hier vanmorgen op 1,899. Zo eens kijken waar de benzine op staat. Goedkoopste pomp in deze omgeving staat 150 meter van huis, wel makkelijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:21

PSvanLot schreef:
Ik hoop enkel dat het ervoor gaat zorgen dat mensen meer de fiets gaan gebruiken, of gaan carpoolen. Dan zou het nog wat goeds brengen.

Nou gisteren stond er 1100 kilometer file dus het lijkt er niet op.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:37

Ja klopt was gisteren middag erg druk.
Moet ook wel kunnen natuurlijk, de fiets pakken of carpoolen. Ik pak ook de auto voor werk en ga er ook mee naar m’n paard. En kind naar school brengen.
Dat laatste is nog maar even, na de zomervakantie gaat ze naar de middelbare school.

Hier staat de benzine op 2,21. Langs de snelweg 2,41. -O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:09

PSvanLot schreef:

Niet iedereen heeft het geluk om dichtbij zijn werk te wonen.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:15

Mijn vakantiegeld is binnen,die van mijn man nog niet.

Gelukkig nu de spaarrekeningen wel kunnen aanvullen want daar kwam gewoon een echo vanaf zo leeg waren die :')

Ik hoop echt dat die brandstof prijzen gaan zakken. Dit is een fikse aanslag op je loon.

Als ik pech heb moeten we binnenkort terug naar de kliniek met het paard. Dat is 215 enkele reis....

Verbruik is circa 1 op 8 misschien 9.

Maar ja,niks doen is ook geen optie en dit is gewoon de beste kliniek voor haar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:36

Ik laat het vakantiegeld elke maand een beetje uitkeren. Dus deze maand heb ik geen extraatje. Eigenlijk wel jammer.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:38

Bij mij op het werk krijgen wij met ingang van 1 mei 2022 een reiskostenvergoeding van 0,23 cent per kilometer netto.

Dit wordt betaald van de WKR, alle beetjes helpen :j ik krijg dan 6,50 per dag ofzo, maar kan ook fietsen. Heb een elektrische fiets en het is 14km.

De auto is plug-in hybride, dus dat red ik ook makkelijk en dan opladen met de zonnepanelen. Scheelt behoorlijk nu!

Deze maand al meer dan 1000kwh opgewekt _/-\o_

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:45

2,179 staat de benzine hier. Ik krijg geen reiskosten, werk op 7 km. Fiscale uitruil ook niet, vanwege gedeeltelijk thuiswerken. Wel gaat de auto iedere dag naar het werk, of met mijn man of met mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:34

Er is bij ons sprake dat de vzw waar ik nu onder werk gaat samengevoegd worden met het ziekenhuis. Dat betekent extra verlofdagen, maar de verplaatsingsvergoeding valt dan weg. Voor de campus bij huis scheelt dat amper (10km totaal/dag) maar als ik naar de andere 2 moet (elk 20km enkel) wordt het wel een dure grap. Heb afgelopen maand bijvoorbeeld als 120km extra aan verplaatsing gehad door die 2 locaties. Dan tikt het wel aardig aan en ik ben er eerlijk genoeg in dat ik dan wel durf rondkijken voor wat anders.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:19

Ik meld mij hier even. Ik woon sinds medio april op mezelf en het lukt nog niet echt om geld apart te zetten om te sparen. Tis nog kort, en ik heb hier en daar nog uitgaven voor mijn huis maar ik moet wel nog een schuld aan mijn ouders afbetalen na het inrichten van de woning. Daarnaast gaan we in de herfst naar Canada dus ik moet wel even aan de bak :D
Gelukkig zijn mijn ouders superlief en kost de lening die ik bij ze heb hun weinig, maar toch is het fijn om dat zsm afgerond te hebben natuurlijk.

Ben ook momenteel bezig met een bullet journal dus ik ga daarin ook kijken hoe ik het sparen & besparen kan verwerken, en ook met name het afbetalen van de schuld :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:22

Ik lees hier het eea over tanken; ik tank met Tanky. Dat doe ik sinds ik mijn auto heb, en dat was augustus 2020. Je krijgt dan sowieso 20 ct per liter korting, en je kan daar meer korting van krijgen door bijvoorbeeld bij Thuisbezorgd te bestellen, of via andere online winkels (o.a. Lidl, Nike en About You).

Zo heb ik al ruim 35 euro bespaard op de benzine. Per tankbeurt is het niet veel, maar uiteindelijk heb ik zo bijna een 'gratis' tank benzine :)

Ik moet het op het werk doen met de 19ct per km en ik verwacht dat dit enkel verhoogd vanaf 1 januari 2023 naar 21ct en daarna naar 23ct. Hierdoor pak ik wel vaker de fiets voor boodschappen :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:26

Leningen en sparen als item bij je vaste lasten schrijven. Want het komt net als de huur, g/l/w, enz. elke maand terug.

"Sparen" voor kortingen is enkel interessant als je die dingen ook gebruikt, zowel wat je moet kopen om te sparen als wat je er voor kan kopen. En die andere valkuil : je gaat er meer door uitgeven omdat je er mee "spaart". Die acties zijn in voordeel uitgever, niet in het jouwe. Ga dus eens goed zitten en uitrekenen wat je werkelijk nodig hebt en hoeveel je uitgeeft door zulke acties.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:29

tamary schreef:
Leningen en sparen als item bij je vaste lasten schrijven. Want het komt net als de huur, g/l/w, enz. elke maand terug.

Dat heb ik in mijn maandelijkse berekening wel gedaan inderdaad. Het is vooral nu nog zoeken naar hoe ik mijn geld goed verdeel zodat ik wel genoeg boodschappen kan doen en nog enigszins fijn kan leven, dus ik ben echt nog op zoek naar wat ik wel en niet kan uitgeven :=

[edit]
tamary schreef:
"Sparen" voor kortingen is enkel interessant als je die dingen ook gebruikt, zowel wat je moet kopen om te sparen als wat je er voor kan kopen. En die andere valkuil : je gaat er meer door uitgeven omdat je er mee "spaart". Die acties zijn in voordeel uitgever, niet in het jouwe. Ga dus eens goed zitten en uitrekenen wat je werkelijk nodig hebt en hoeveel je uitgeeft door zulke acties.

Klopt, dat is zeker zo. Maar als ik op mijn werk zit en we bestellen avondeten, dan kost het mij niets extra's om dat via Thuisbezorgd te doen (iig niet bij de snackbar die wij bestellen) maar het levert me wel 5 ct per liter extra korting op. De 2 ct per liter krijg je standaard en hoef je niets voor te betalen :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:01

Eten meenemen is nog voordeliger. :Y)
Ook een valkuil, eten kopen op werk etc. Eigen eten meenemen is vele malen goedkoper. En doorgaans ook gezonder.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:39

Suzanne F. schreef:
Ik laat het vakantiegeld elke maand een beetje uitkeren. Dus deze maand heb ik geen extraatje. Eigenlijk wel jammer.

O das wel jammer, vind dat extraatje in mei/juni toch wel erg lekker!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:44

Neonlight schreef:
Ook een valkuil, eten kopen op werk etc. Eigen eten meenemen is vele malen goedkoper. En doorgaans ook gezonder.

Klopt, maar als je regelmatig op het werk moet eten is het wel eens lekker om ook tussendoor een keer te bestellen. En ik vind dat dat ook wel eens mag :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:45

Neonlight schreef:

Dat is inderdaad een enorme valkuil. Ik ben docent en onze lerarenkamer heeft een deur naar de catering van de schoolkantine...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:50

Hier gaat het vakantiegeld voor een deel naar het vakantiegeld in Amerika en voor de dierenarts rekening morgen. En nog een paar dingetjes vernieuwen zoals handdoeken en ondergoed en een nieuwe chromecast.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:57

Ik nam juist altijd eten van huis mee, werk had ook kantine, maar 10-15 min van de 30 pauze wachten en rondneuzen wat te eten t.o.v. van thuis (gratis woonde nog thuis) mee en lekker volle 30min. boek lezen was veel fijner (ook om op te laden voor rest werkdag).

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:59

Hier is het vakantiegeld naar de spaarrekening voor de verbouwing gegaan. Kunnen we straks mooi gebruiken voor de inrichting van het huis.