Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:17

Ik denk ook dat veel (of lang) douchen een mogelijke oorzaak is daarvoor, maar dat hangt ook wel af hoe vaak, en hoe lang. Misschien loont het om te kijken wat je verbruik is per keer dat je 'normaal' onder de douche gaat, wanneer je een keer 2x per dag onder de douche gaat, en wat je verbruik is als je er een keer 30 minuten onder staat? gewoon om het voor jezelf ook te kunnen verklaren waar je verbruik vandaan komt, meten is weten.

Heb je al een waterbesparende douchekop, misschien dat daar al een snelle winst te behalen valt als je wilt besparen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:21

Ik heb uiteraard niet constant de douche aan staan, maar wel voor het grootste gedeelte. Ik ben echt lang bezig met m’n haar als ik het moet wassen, heb gewoon geen makkelijk haar. Breng meerdere maskers aan als het echt drama is.

Maar stadsverwarming bestaat voor het grootste gedeelte uit de verwarming, niet het warme water van het douchen. Mijn verwarming staat als die aan staat op 19 graden. Maar dat is meestal vanaf oktober/november tot maart/april . Verder staat die meestal uit.

Mijn verbruik is dubbel zo hoog als de bovenbuurvrouw die weliswaar iets minder lang doucht voor haar haren maar verder hetzelfde.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:35

Volgens Google is een GJ warmte ongeveer 32 kuub gas. Dus dat komt neer op nog geen 700 kuub wat me voor een appartement wat meer dan het halve jaar 24/7 op 19 graden wordt gestookt en waar 2 uur per week gedoucht wordt niet heel gek lijkt? Heb je een waterbesparende douchekop (en/of draai je de kraan niet maximaal open)? En is het een optie om de thermostaat ‘s nachts en als je weg bent laag te draaien of de radiatoren dicht? Of doe je dat al en interpreteer ik je bericht niet goed?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:40

Mijn vriendin staat ook rustig halfuur of langer onder de douche. Iig 3 keer in de week, de rest vaak wat korter.
Winter langer dan zomer.

Maar zoveel gas verbruiken wij niet.
Wij zitten dit jaar op 550 m3 meen ik tot nu toe.
Heb de cv aangepast, verwarmd minder, slaat sneller uit ed. Dat scheelde echt een pak...
Verbruikt nu op dag dat we niet douchen 0,3 alsnog. Maar dat is ook omdat onze waterkraan beneden als we die aanzetten op de stand waarin die optisch het mooist is, gelijk warm water vraagt van de cv..

Of is dat dan nog veel?
Voor ons is het prima, het is niet anders en we besparen al flink tov voorgaande jaren door alle aanpassingen aan t huis en instellingen.
Ook hier hoekwoning trouwens en dit jaar nog vast contract gehad in winter, dus zeker geen kou geleden naar gewoon aangedraaid :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:42

Thermostaat staat sowieso uit tussen april en oktober. Verder op 19 graden inderdaad. Ik heb altijd geleerd dat uit zetten tijdens werk bijvoorbeeld geen toegevoegde waarde heeft want dan moet het weer harder stoken om op temperatuur te komen? Dan zou stabiel 19 graden beter moeten zijn… maar ik zette het wel vaak uit als ik langere diensten had en wanneer ik een dagje weg was.

Ik heb een douche set met regendouche en handdouche maar gebruik alleen de handdouche. Douche wel altijd op 39 graden, soms ook koud maar dat hangt er vanaf.

Het punt is natuurlijk ook dat er wel iets stuk was in mijn woning, de verwarming sloeg aan ookal stond de thermostaat uit. Ik hoop dat het probleem helemaal opgelost is maar dat gaan we deze winter merken weer…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:50

19 graden is ook best wel warm.. zeker als het de hele dag daarop staat.

Hier staat die tussen 6 en 9 savonds op 18 en de rest van de dag en nacht op 15 :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:19

Rennie89 schreef:
Ik meld mij ook even hier, maar dan voor stadsverwarming…

Ik stond nogal perplex bij deze jaarnota. Ondanks dat ik geld terug zou krijgen ben ik van 185 per maand naar 295 per maand door hun gezet. Wat sowieso al achterlijk hoog is voor 1 persoon maar mijn verbruik is ook hoog. Lager dan voorgaande jaren maar dat komt dus omdat ik er vorig jaar achter kwam dat mijn verwarmingen aan bleven zelfs als ik de thermostaat uit had gezet. Er was dus iets stuk. Eneco hield eerst vol dat dit probleem bij mijn leidingen zou liggen maar dat leek mij stug. Ze hebben toen uiteindelijk iemand gestuurd en die heeft idd geconstateerd dat er wat mis was. Dit is vorig jaar volgens mij rond april vervangen. Maar ik vind dit verbruik nog steeds idioot.

Voor een inzicht in mijn verbruik van de afgelopen jaren voor mijn 70m2 eerste verdieping hoek appartement uit bouwjaar 2013 (gerenoveerd complex, met goede isolatie etc). Ik woon alleen. Douche gemiddeld 1 a 2 x max per dag. Heb een vaatwasser en wasmachine die ik enkel snachts aan zet en zeker niet dagelijks. Thermostaat staat al maanden uit.

[ [url=m/ClyV0L.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je kan zien dat het verbruik wel drastisch naar beneden is gegaan maar nog steeds absurd hoog.
Een bovenbuurvrouw helemaal boven in de hoek zit op de helft van mijn verbruik, zelfs lager. Dit lijkt mij toch niet oké?

Ik heb mijn maandbedrag naar beneden laten zetten, 200 euro per maand. Maar vind dit nog steeds achterlijk hoog…

Als je zo door gaat kom je op 28 GJ uit, is ongeveer vergelijkbaar met 900m3 gas, dat vind ik geen wereldschokkend verbruik of ligt dat aan mij :?
19 graden vind ik ook niet best wel warm maar gewoon normaal voor 24/7. Voor die paar uur in de nacht op 15 zetten zet echt geen zoden aan de dijk en is retekoud als je ‘s nachts of ‘s ochtends uit bed komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:43

Nouja de thermostaat lager zetten heeft ons verbruik van 1400 naar 1000 doen gaan.

Rete koud is ook aanstellen net wat je gewend bent hoor :D

En he je mag prima je verwarming dag en nacht op 19 zetten en half uur douchen.

Maar dan moet je niet opkijken van je verbruik nee :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:49

Wij hebben met onze tussenwoning van 110-120m2 (1982) met zo min mogelijk stoken ons verbruik naar 550m3 gas gekregen. Maar dan is het wel maximaal 17 graden in huis met af en toe een avondje 19 graden luxe.

Yessy

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 02:27

Elke graad die je de cv lager zet bespaar je gemiddeld zo’n 7%. Dus als je 8 uur slaapt en 8 uur werkt en die periode de cv naar 17 zet dan kan dat echt wel flink schelen. Dat warm stoken net zoveel kost als warm houden is in de meeste huizen echt een fabeltje en geldt echt alleen voor specifieke situaties.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 10:48

Het warm stoken en op temperatuur houden is alleen van belang als alles op vloerverwarming zit.
Als je radiatoren hebt is het echt voordeliger om de tijden dat je er niet bent, de thermostaat lager te zetten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 10:54

verootjoo schreef:
Als je zo door gaat kom je op 28 GJ uit, is ongeveer vergelijkbaar met 900m3 gas, dat vind ik geen wereldschokkend verbruik of ligt dat aan mij :?
19 graden vind ik ook niet best wel warm maar gewoon normaal voor 24/7. Voor die paar uur in de nacht op 15 zetten zet echt geen zoden aan de dijk en is retekoud als je ‘s nachts of ‘s ochtends uit bed komt.

Voor een appartement is dat echt wel fors. Voor mijn slecht geïsoleerde tussenwoning zit ik op 800m3. Mijn appartement zat op 450.

- waterbesparende douchekop
- 5 / 10 minuten douchen
- wanneer ik niet thuis ben staat de thermostaat op max 15
- niet alle radiatoren open
- verwarmen tot 19 a 20 graden
- bij het naar bed gaan verwarming terug naar 15 graden

die paar minuten dat het koud is buiten bed.. ben je wel direct wakker :)

Komende winter ga ik bijverwarmen met airco ipv gas :j

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:23

Winged, hier afgelopen winter al met de airco verwarmd. Dat scheelde echt enorm in de rekening.
Voor komende winter nog infra rood paneel bij mijn bureau gehangen. Ben genieuwd hoe dat bevalt.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 18:27

Ik vind 900m2 wel fors voor een appartement!

Hier in 2021 770m2 gas verbruikt voor een zo goed als vrijstaande woning! Grenst met maar één muur aan de woning van de buren en dan nog hun onverwarmde logeerkamer. De rest van 6 wanden grenzen direct aan de buitenlucht en 1 wand grenst aan de onverwarmde garage. Huisje is 90m2 en komt uit 1890. Wel goed geïsoleerd.

Afgelopen jaar maar 570m2 verbruikt en dan stond de thermostaat van 11:00 tot 19:00 op 19°c en buiten die tijden op 16°c

Rennie,
Hopelijk kwam je hoge verbruik door de kapotte verwarming/ thermostaat en is het verbruik nu een heel stuk lager.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 19:03

mvdende schreef:

Hier in 2021 770m2 gas verbruikt voor een zo goed als vrijstaande woning! Grenst met maar één muur aan de woning van de buren en dan nog hun onverwarmde logeerkamer. De rest van 6 wanden grenzen direct aan de buitenlucht en 1 wand grenst aan de onverwarmde garage. Huisje is 90m2 en komt uit 1890. Wel goed geïsoleerd.

Afgelopen jaar maar 570m2 verbruikt en dan stond de thermostaat van 11:00 tot 19:00 op 19°c en buiten die tijden op 16°c

Rennie,
Hopelijk kwam je hoge verbruik door de kapotte verwarming/ thermostaat en is het verbruik nu een heel stuk lager.

Je vergeet denk ik dat je ook nog een andere kachel gebruikt naast je cv, logisch dat je gasverbruik dan lager is vergeleken met iemand die enkel de cv gebruikt om te verwarmen :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 19:31

Telpeva schreef:
mvdende schreef:

Rennie,

Je vergeet denk ik dat je ook nog een andere kachel gebruikt naast je cv, logisch dat je gasverbruik dan lager is vergeleken met iemand die enkel de cv gebruikt om te verwarmen :)

Ik heb de Qlima maar zéér sporadisch aangehad, in totaal iets van 8 liter verstookt, dus maximaal €24 in de gehele winter. En de Qlima heeft alleen aangestaan buiten de standaard ingestelde temperatuur en tijden van de cv. Dus bijvoorbeeld 's morgens even een uurtje voordat de cv aan ging. Een Qlima kachel verwarmd heel snel, maar zet je hem uit, is de temperatuur binnen 15 minuten terug naar de temperatuur waar de cv op staat.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 19:43

Dan heb ik niks gezegd! :D ik was er van uit gegaan dat je hem lekker in de avonden aan had, verkeerde aanname van mijn kant :j

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 19:49

Wij hebben ook stadsverwarming en krijgen flink geld terug maar onze rekening is nu flink per maand verhoogd…. Hoe dan??? Echt kansloos Maarja wat doet doe je eraan? Overstappen kan dus niet en je zult wel moeten betalen…

Maagoed we krijgen een airco en daar gaan we komend winter mee verwarmen beneden… ben benieuwd of dat veel verschil gaat maken, we hebben zonnepanelen en flink over dus hopelijk gaan we dan daarmee wat besparen ookal is het wel een flinke kosten post om die aan te schaffen dus besparen is het nog niet echt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 14:33

Joyce dat is dus ook bij mij het geval. Ondanks dat ik geld terug kreeg hebben ze het 115 per maand omhoog gegooid. Heb dit via de beheerder weer 95 euro naar beneden laten zetten, ik kan echt niet zoveel per maand gaan betalen, al helemaal niet nu ik van baan gewisseld ben en 9 maanden naar school moet voor ik weer kan werken :Y) ik ben alleen en moet voor alles zelf opdraaien…

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 18:56

Zijn er meer mensen hier met vloerverwarming?
Nu hoor ik die pomp constant bezig, terwijl uiteraard de vloerverwarming niet aan staat nu. Dus ik denk, eens meten wat die gebruikt dan. Maar ik kom op bijna 2 kWh per dag! En dan hebben we nog 2 van die jongens ook. 4x365 = richting 1500 kWh. Podverdikke, zit ik daarom allemaal stekkers uit het stopcontact te trekken?!
Uiteraard moet hij in de winter wel aan staan. Dus als we dat met de helft kunnen reduceren, is dat wel serieus.

Ik zie dat er online wel gezegd wordt, dat ze elke dag even aan moeten. Ik kan er dus wel een stekker tussen zetten. Die zorgt dat hij in de zomer ook een uurtje aan is, zodat hij wel even rondpompt, maar niet constant, dat scheelt dan toch wel fors denk ik. En pas helemaal aanzetten als we de verwarming echt weer gaan gebruiken?

Iemand hier daar ervaring mee?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:03

2kWh per dag is wel flink veel voor de pomp ja :=

Wij hebben er jaren geleden al een apparaatje tussen gezet. Die gaat alleen aan als de temperatuur in de buizen te hoog wordt, en standaard een minuut per dag of zoiets. Zijn niet heel duur, de aanschafprijs heb je er zo uit.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:10

Dat hebben wij inderdaad ook, 75 euro destijds, ik zou een foto kunnen maken voor je van het merkje. Die draait als er vraag is voor een warme vloer en anders inderdaad eens per 24 uur een minuut oid

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:12

Najaaaaa! Wij hebben gewoon een pompschakelaar maar die heeft het installatiebedrijf er blijkbaar tussenuit gehaald. Alleen zit het uiteinde nu nergens meer op aangesloten. Ik zal eens zoeken of ik kan vinden hoe dat werkt.

Edit 1:
Afbeelding

Afbeelding

Beetje een gek dingetje. Maar als ik hem in mijn hand vasthou, dan na een minuutje gaat de boel idd aan!

Edit 2:
Aaaah! Bij de andere unit zat het nog wel vast. Dat zwarte ding moest nog in een klemmetje en dan het klemmetje op de inkomende buis en hopsaaaa!

Geld bespaard! Stomme installateur!
Laatst bijgewerkt door Sanet op 31-08-23 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:22

Dat is de thermostaatsensor :j Die moet op de uitgaande warmwaterleiding als het goed is, redelijk dicht bij de CV.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 20:31

Net bericht gehad van United Consumers dat mijn tarief omlaag gaat:

Huidig elektra
Normaal - €0,69845
Dal - €0,48347

Nieuw tarief elektra
Normaal - €0,39978
Dal - €0,37126

Huidig gas: €1,86711
Nieuw tarief gas: €1,37504