Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:54

Bedankt voor de tips allemaal! Ik heb de vraag over de Cv en het extra gasverbruik bij het onderhoudsbedrijf van de ketel neergelegd. Zelf konden we niet vinden hoe we hem van de comfortstand af kunnen halen. Wel heb iknde watertemperatuur van 70 graden naar 60 graden kunnen zetten. Dat zou ook al moeten schelen.

Qua Elektra zijn we er nog niet helemaal uit. Wel gevonden dat de soundbar vrij veel stroom verbruikt. Ook als die stand by staat. Dit weekend gaan we eens proberen om echt alles uit de zetten en dan groep voor groep alles proberen aan te zetten om te achterhalen waar het extra verbruik zit. Vannacht is er ook constant 300 tot 350 watt verbruikt.

Als we zuinig zijn verbruiken we 10kwh per dag. Op dagen dat de airco, wasmachine of droger gebruikt wordt verbruiken we meer. Gisteren even gekeken naar het verbruik van een collega en zij verbruikt de helft per dag.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:59

LV19952 schreef:
Vannacht is er ook constant 300 tot 350 watt verbruikt.
.

Al gekeken naar de diepvries / koelkast?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:07

Winged schreef:
LV19952 schreef:
Vannacht is er ook constant 300 tot 350 watt verbruikt.
.

Al gekeken naar de diepvries / koelkast?

Diepvries hebben we gecheckt! Die verbruikt enkele keren per dag even een korte piek van 50 watt. Nu weer ik niet of dit echt veel is. Ik heb in wel de diepvries al terug gezet van maximaal vriezen naar se normale stand. Er staat wel op de planning om een grotere en zuinigere te kopen gezien deze al heel oud is en veel te klein is maar momenteel hebben andere zaken even voorrang.

Koelkast nog niet afzonderlijk kunnen checken omdat deze ingebouwd zit en we gisteren niet zo direct bij de stekker konden. Dat willen we dit weekend gaan checken.

Wel weet ik dat de recorder van de camera’s ook constant 25 watt vraagt. Alleen is het geen optie om deze uit te zetten. Ik vermoed dat de camera’s zelf ook nog wel wat vragen maar dat kunnen we dit weekend testen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:29

Een vriezer zit inderdaad normaal zo rond de 40/50 Watt.
Koelkasten zitten meestal iets hoger, rond de 70 Watt, en oudere kunnen ook over de 100 Watt gaan. Maar dat ligt natuurlijk ook helemaal aan het type, formaat en de koelstand enzo.

Wij hebben ook een hele tijd gezocht naar ons veel te hoge verbruik 's nachts.. en toen bleek het ook vooral aan de camera's van de buren te liggen, die 25 Watt per stuk gebruiken en waarvan er drie op onze stroom zitten aangesloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:48

Dan vermoed ik dus dat wellicht de camera’s ook een groot verbruiker zijn.

Zojuist heeft het onderhoudsbedrijf van de CV in ieder geval even terug gebeld over het probleem van het gasverbruik van dagelijks 1m3. Ook als we geen warm water verbruikt hadden. Nadat hij wat vragen had gesteld heb ik de tip gekregen om alle radiatoren open te zetten en de thermostaat op 13 a 14 graden. Wij hadden alle radiatoren dicht staan. Hierdoor zou het systeem niet goed kunnen circuleren. Als dit niet werkt moet ik volgende week even terug bellen maar vermoed dat dit wel eens het probleem zou kunnen zijn.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:54

LV19952 schreef:
Dan vermoed ik dus dat wellicht de camera’s ook een groot verbruiker zijn.

Zojuist heeft het onderhoudsbedrijf van de CV in ieder geval even terug gebeld over het probleem van het gasverbruik van dagelijks 1m3. Ook als we geen warm water verbruikt hadden. Nadat hij wat vragen had gesteld heb ik de tip gekregen om alle radiatoren open te zetten en de thermostaat op 13 a 14 graden. Wij hadden alle radiatoren dicht staan. Hierdoor zou het systeem niet goed kunnen circuleren. Als dit niet werkt moet ik volgende week even terug bellen maar vermoed dat dit wel eens het probleem zou kunnen zijn.

N Hier staan altijd de radiatoren open en het verbruik bleef. Ik zou als ik jou was even googlen op het type nummer en dan kijken of er een comfortstand op zit en hoe je deze eraf haalt. Was hier 1 knopje.
Hier sloeg hij elke 3 uur aan en nam ook rond de 1 m3 gas per dag. Uitgezet en nu neemt hij alleen nog gas wanneer we de warme kraan aanzetten of de verwarming aanzetten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:27

Ik denk ook dat je hem op de eco stand moet zetten :j Scheelde bij ons ook een hoop verbruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:51

Heeft iedere ketel een eco stand? Wij konden die zelf echt niet vinden. Ook met de handleiding erbij kan ik deze niet vinden. Via internet word ik ook niet veel wijzer helaas. Mochten we dit weekend nog steeds gasverbruik hebben op rare tijden dan bel ik maandag weer terug.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:56

Gas hebben we rond 8 1m3 in de week in de zomer, in de winter niet veel meer vorig jaar want hebben we alles gedaan met de airco en houtkachel.
Met 2 personen.

Elektriciteit rond de 3000 per jaar.
2 personen, maar ook paarden aan huis met daar dus verlichting en een boiler.
Deze zomer voor het eerst ook airco, benieuwd wat dat gaat doen.

Ik ben hele dagen thuis, dus dan ook verbruik.

Dus je elektriciteit klinkt mij ook erg hoog.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 11:56

Dees schreef:
Onderschat het verbruik van een airco niet als hij wordt gebruikt om te koelen. Dat is zomaar 10 kWh voor een paar uurtjes. Duur!

Dat valt echt gigantisch mee.

Afbeelding

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:00

Ons contract loopt in januari af en ben aan het kijken voor vast zetten, iemand ervaring met energiedirect? Die hebben een volgens mij best aantrekkelijk aanbod:
Stroom normaaltarief
€ 0,39445 per kWh
Stroom daltarief
€ 0,39203 per kWh
Vaste leveringskosten €5,99 per mnd
Gas €1,31914 per m3
Vaste leveringkosten €5,99 per maand

Doen of niet doen? Het is voor 1 jaar vast
Of wachten waar budgetenergie.nl mee komt als verlengaanbod? Daar zitten we nu

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 11:12

Heb je al op easyswitch ofzo gekeken om te kunnen vergelijken ? En contract per 1 januari aflopend, dan kan je nu toch nog geen nieuw contract afsluiten ( ik dacht max 3 maanden van tevoren ) ?

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 12:19

Maris schreef:
Heb je al op easyswitch ofzo gekeken om te kunnen vergelijken ? En contract per 1 januari aflopend, dan kan je nu toch nog geen nieuw contract afsluiten ( ik dacht max 3 maanden van tevoren ) ?

Volgens mij kun je de startdatum verplaatsen, bij energiedirect kon dit wel al.
Easyswitch geeft bij mij alleen kleine of onbetrouwbare partijen aan.
Energievergelijken.nl belde me net terug en die gaf aan dat ik het beste even met me huidige leverancier kan bellen omdat die toch t beste uit de bus komt.

Ik vind me verbruik invullen ook lastig omdat we zoveel veranderd hebben in en om huis wat het verbruik gaat beinvloeden.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 14:02

LV19952 schreef:
Wel weet ik dat de recorder van de camera’s ook constant 25 watt vraagt. Alleen is het geen optie om deze uit te zetten. Ik vermoed dat de camera’s zelf ook nog wel wat vragen maar dat kunnen we dit weekend testen.

25W is ongeveer 220kWh per jaar. Dus 3 camera's + recorder nemen dan een kleine 1000 kWh per jaar.
Uitgaande van de 25 W per camera die 8nnemiek noemt.

JenniferU schreef:
Ik vind me verbruik invullen ook lastig omdat we zoveel veranderd hebben in en om huis wat het verbruik gaat beinvloeden.

Ik ben daarom eind juli naar dynamisch gegaan. Voor stroom dan, gas heb ik niet meer.
Het hoogste uurtarief tot dusver was 35 cent (gedurende dus 1 uur, de rest was lager). Het laagste 7 cent en de wasmachine draait nu voor ca.18 cent.
En dat scheelt aanmerkelijk met 39 cent.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 15:41

Begin dit jaar ook over gegaan op dynamisch, en bevalt prima. Het is gewoon een sport om de grootste energie slurpers(vaatwasser droger en wasmachine) aan het werkt te zetten als het uurtarief het laagst is, tot zelfs 0,0 cent per uur.
Bevalt tot nu toe erg goed gezien de lage maandkosten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 18:55

Ik vind Dynamisch zelfs leuk :D
Met gas ben ik toch gegaan voor een jaarcontract, maar elektra houden wij zeker dynamisch :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:27

Ik meld mij ook even hier, maar dan voor stadsverwarming…

Ik stond nogal perplex bij deze jaarnota. Ondanks dat ik geld terug zou krijgen ben ik van 185 per maand naar 295 per maand door hun gezet. Wat sowieso al achterlijk hoog is voor 1 persoon maar mijn verbruik is ook hoog. Lager dan voorgaande jaren maar dat komt dus omdat ik er vorig jaar achter kwam dat mijn verwarmingen aan bleven zelfs als ik de thermostaat uit had gezet. Er was dus iets stuk. Eneco hield eerst vol dat dit probleem bij mijn leidingen zou liggen maar dat leek mij stug. Ze hebben toen uiteindelijk iemand gestuurd en die heeft idd geconstateerd dat er wat mis was. Dit is vorig jaar volgens mij rond april vervangen. Maar ik vind dit verbruik nog steeds idioot.

Voor een inzicht in mijn verbruik van de afgelopen jaren voor mijn 70m2 eerste verdieping hoek appartement uit bouwjaar 2013 (gerenoveerd complex, met goede isolatie etc). Ik woon alleen. Douche gemiddeld 1 a 2 x max per dag. Heb een vaatwasser en wasmachine die ik enkel snachts aan zet en zeker niet dagelijks. Thermostaat staat al maanden uit.

Afbeelding

Je kan zien dat het verbruik wel drastisch naar beneden is gegaan maar nog steeds absurd hoog.
Een bovenbuurvrouw helemaal boven in de hoek zit op de helft van mijn verbruik, zelfs lager. Dit lijkt mij toch niet oké?

Ik heb mijn maandbedrag naar beneden laten zetten, 200 euro per maand. Maar vind dit nog steeds achterlijk hoog…

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:35

Twee keer per dag douchen is veel. Water verwarmen kost veel energie. Hoelang douche je per keer? Dat maakt ook uit.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:37

Maximaal 2 x douchen :+ meestal gewoon 1 x . ik douche gemiddeld 10 minuten. Als ik m’n haar moet wassen ca 30 minuten. Dat is 1 a 2 x per week

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:08

Rennie89 schreef:
Maximaal 2 x douchen :+ meestal gewoon 1 x . ik douche gemiddeld 10 minuten. Als ik m’n haar moet wassen ca 30 minuten. Dat is 1 a 2 x per week

Dat is toch echt wel veel en ook nog eens veel te lang.
Elke dag douchen kan wel, maar dan ben je toch met enkele minuten klaar? En haar wassen duurt langer maar niet langer dan 10 minuten lijkt me.
30 minuten de kraan laten lopen is echt belachelijk en kost je giga veel water en gas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:11

Rennie89 schreef:

Wow!

Ja dan zou het hier ook wel lukken ja.

Als ik mijn haar uitgebreid was dan douche ik hooguit 10 minuten en dat 2x per week :=

Voor de rest ben ik in 2/3 minuten klaar.

Als je 1/2 keer in de week 30 minuten onder de douche staat en verder dagelijks 10 minuten dan snap ik compleet je aan dit verbruik komt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:12

Ik heb haar en krullen tot m’n kont wat helemaal ontklit moet worden etc, dus vergeef mij dat het langer duurt dan een gemiddeld persoon :+ maar 10 minuten douchen lang? Die heb ik nog niet eerder gehoord… ik douche dus ca 1,5 a 2 uur per week en dan neem ik het ruim. Vind dit niet onder overbodig veel vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:13

Rennie89 schreef:
Ik heb haar en krullen tot m’n kont wat helemaal ontklit moet worden etc, dus vergeef mij dat het langer duurt dan een gemiddeld persoon :+ maar 10 minuten douchen lang? Die heb ik nog niet eerder gehoord… ik douche dus ca 1,5 a 2 uur per week en dan neem ik het ruim. Vind dit niet onder overbodig veel vallen.

10 minuten is lang ja.

Warm water in je douche verbruikt behoorlijk wat energie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:14

Het is voor jou wellicht niet overbodig veel, maar t kan wel t bedrag verklaren misschien?

Ik dacht trouwens dat stadsverwarming goedkoper is dan gas, maar hoe ik daar dan bij kom :?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:15

Rennie89 schreef:

Dat is echt heel erg lang. 10 minuten is al lang. Douchetimers staan op 4 minuten.
Ik snap dat je haar wassen niet kan doen in die 4 minuten. Maar 30 minuten is bizar. Tijdens het ontklitten van je haar laat je de kraan toch niet lopen? Mijn dochter heeft ook haar tot haar kont maar no way dat die 30 minuten onder douche staat/mag staan. 10 minuten met haar haar wassen is oké. Zonder binnen 5 minuten.