Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Biks2

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 14:40

Gefeliciteerd!!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 15:51

Gefeliciteerd Plop!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 19:20

Even een vraagje.
Ik heb vorige week een woning bezichtigd.
Een bod gedaan via Move.nl.
De biedingen liepen tot vandaag 15:00 uur.

Weten jullie hoe dat nu loopt. Wanneer hoor je hier meer over?
Het is voor het eerst dat ik via Move heb geboden.

Het is wel echt een leuk huisje.
Eengezinswoning (68m2) met een tuintje van 15 meter diep.

Ik ga hier in mijn eentje wonen want weer singel. Dus dat het niet zo'n groot huisje is, is prima voor mij.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 14:00

Geen ervaring mee helaas.

Van de week woz waarde opgevraagd van appartement van mijn oom (broer en ik erfgenamen). Hij is nog niet overleden, maar huis staat nu leeg dus gaat tzt de verkoop in. Maar deze staat nu dus op ruim 400 000 euro. :oo

Eerste instantie zou ik erin gaan wonen, maar is financieel niet te betalen voor mij alleen. Met ook de huidige huurwoningen markt om tijdelijk erin te trekken niet handig.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 14:11

Marcella schreef:
Geen ervaring mee helaas.

Van de week woz waarde opgevraagd van appartement van mijn oom (broer en ik erfgenamen). Hij is nog niet overleden, maar huis staat nu leeg dus gaat tzt de verkoop in. Maar deze staat nu dus op ruim 400 000 euro. :oo

Eerste instantie zou ik erin gaan wonen, maar is financieel niet te betalen voor mij alleen. Met ook de huidige huurwoningen markt om tijdelijk erin te trekken niet handig.

Ik zou dat even goed na laten rekenen want in principe hoef jij alleen je broer uit te kopen , plus door je eigen vermogen- je erft de helft van het appartement toch? Heb je onderpand

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 14:15

Ja erf de helft. Zit alleen in de ww met bezig wia en zeer weinig kans op verbetering gezondheid.

Hypotheek kan alleen als ik iva zou krijgen. En dan nog zou ik financieel niet meer dan 60 000 kunnen lenen.

Erfbelasting zal ook nog betaald moeten worden. Ben al het nodige aan het uitzoeken geweest.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 14:25

Aha, ja dat verandert veel-dat is heel jammer zou een buitenkans zijn voor een mooie investering

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 14:26

Weet ik was eigenlijk ook de wens van mijn oom.

Met dat ik zeer waarschijnlijk zit dat het invloed gaat hebben op ww.

Mogelijk ga ik wel kijken voor een ander huis, maar de vraag waar en blijf ik in Nederland en kan ik wel naar buitenland zonder financiële consequenties ww of wia.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 14:40

Marcella en deels aflossingsvrij scheelt dat nog?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:19

pantarhei schreef:
Marcella en deels aflossingsvrij scheelt dat nog?

Noet voor de maximale hypotheek berekening

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:08

Huis is helemaal vrij zit geen hypotheek op.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:12

Marcella schreef:
Ja erf de helft. Zit alleen in de ww met bezig wia en zeer weinig kans op verbetering gezondheid.

Hypotheek kan alleen als ik iva zou krijgen. En dan nog zou ik financieel niet meer dan 60 000 kunnen lenen.

Erfbelasting zal ook nog betaald moeten worden. Ben al het nodige aan het uitzoeken geweest.

Kan je broer jou niet uitkopen en dat jij het dan terug huurt?

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:26

Moska schreef:
Marcella schreef:

Kan je broer jou niet uitkopen en dat jij het dan terug huurt?

Of dat je de helft huurt van hem? Blijft het wel dat de erfbelasting betaald moet worden door jullie beiden

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:18

Huren nee fiscaal onvoordelig voor mijn broertje die heeft al een koopwoning. En tzt gaat het een en ander veranderen betreffende particulier verhuren van woning. Niet voordeliger.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:47

Marcella schreef:

Met WGA krijg je ook gewoon een hypotheek. Zou toch even gaan praten met de bank voor mogelijkheden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 20:00

Dat zit ik alleen nog met mijn broertje die wil verkopen. Moet een nieuwe keuken in en de rest.

We gaan er een flinke klus aan hebben om schoon te maken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 23:24

Nouja, wellicht krijgen jullie er nog meer voor dan de geschatte waarde. Als de hypotheek een end is afbetaald hou je een heerlijk centje eraan over. Wellicht kun je dat inleggen voor iets anders over een tijdje.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 23:43

Inleggen voor een andere woning is zeker iets wat ik in mijn achterhoofd hou.

Hij is ook nog niet overleden, maar huis moet wel binnen 1 jaar na zijn verhuizen wat mee gedaan worden en zeer waarschijnlijk verkocht worden. Deel geld mag ook al verdeeld worden mits er genoeg overblijft om van te leven.

Het is jammer dat uwv zo langzaam is, want meer duidelijkheid over mezelf zou ook fijn zijn.

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 08:48

Wat is jullie ervaring wat er nog aan bijkomende kosten bijkomt qua vloer, behang, tegels, en andere eigen dingen? Ongeveer een indicatie :j

Gaat om een nieuwbouwhuis van rond de 140m2.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 09:28

Daar is echt niks zinnigs over te zeggen. In welke staat wordt het afgeleverd, zit er een keuken en een badkamer en een toilet in of moet dat nog? Wil je behangen of stuken, een dure tegenvloer of goedkoop laminaatje, sikkens of praxis eigenmerk verf.... Ik rekende op 50.0000 voor het nieuwbouwhuis dat wij op het oog hadden. Dat was incl keuken en badkamer (maar let op: wij plaatsen en tegelen en behangen en leggen vloeren enzo allemaal zelf, anders red je dat nooit) en dan gingen wij niet stuken en heb ik de tuin buiten beschouwing gelaten. En lampen e.d. namen we allemaal mee uit het oude huis, net als suffe dingen die flink aantikken als badkameraccessoires (ook voor toilet) enzo.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 09:35

Isabelle98 schreef:
Wat is jullie ervaring wat er nog aan bijkomende kosten bijkomt qua vloer, behang, tegels, en andere eigen dingen? Ongeveer een indicatie :j

Heel erg afhankelijk wat je wilt qua kwaliteit en uitstraling natuurlijk. En of je de vloer laat leggen, tegels laat zetten of dit zelf aanpakt bijvoorbeeld. Als je wat meer informatie geeft wil ik best een globale berekening voor je maken :j

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 09:48

Isabelle98 schreef:

Je kan het zo duur maken als je zelf wilt en ligt eraan of je keuken en badkamer er al bij zitten. Scheelt ook ontzettend veel of je dingen zelf doet, of alles moet laten doen.

Als je zelf renovlies behangt en daarna saust, een eenvoudige laminaatvloer zelf legt, de tuin voorlopig niet doet en verder alles af is vanuit de bouw zoals je keuken en badkamer (inrichting buiten beschouwing gelaten) kan je voor €15.000 aan materiaalkosten klaar zijn.

Mocht er echter nog geen keuken bij zitten dan ben je dat bedrag alleen daar waarschijnlijk al aan kwijt en dan heb je echt geen mega luxe keuken.

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 16:29

Bedankt voor jullie reacties!

@Capriootje ik stuur je even een pb!

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 17:27

Het is maar net wat je wil (uitgeven)
Onze nieuwe keuken is niet bijzonder heel groot maar kwam toch al boven de 30K.
Op maat gemaakt en van eikenhout. Duur fornuis enz.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 18:14

Beetje stille meelezer hier, vind het een leuk topic maar vond hem pas toen we al hadden gekocht :+
Maar ik volg graag nog alle verhalen!

--

Dit soort kosten hangen inderdaad ontzettend af van welke keuzes je maakt. De kwaliteit en prijzen lopen zo uiteen.

Maar; het is bijna altijd meer dan je in gedachten hebt _O-
Al die 100en ritjes naar de bouwmarkt haha!

Ik wil ook best het e.a. op een rijtje zetten voor je, wij hebben geen nieuwbouw gekocht maar wel bijna alles gedaan (keuken, vloeren, isoleren, renovlies, stucwerk, verven en zelfs een beetje behang haha enz.) dus als je wilt, stuur maar even een PB!