Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:31

Animal schreef:
Ons dilemma betreffende 1 persoon die kon gaan kijken is ook opgelost. Het huis is verkocht. Er is een bod gedaan zonder bezichtiging, zonder voorwaarden en flink overboden :+

Wij hebben ook geen enorme haast, maar er zit wel wat druk achter. Wij wonen samen in een klein appartementje en hebben echt wel wat meer ruimte nodig. Het is hier nu propvol en mega rommelig. Dat zorgt voor wat onrust in ons hoofd. Gelukkig hebben we geen enorme spoed, maar we hopen wel dat het dit jaar nog lukt om te verhuizen.

Ik snap je haha. Wij wonen nu met zn 2en en 'mijn' kat op 38m2 :P

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:33

Animal schreef:
Ons dilemma betreffende 1 persoon die kon gaan kijken is ook opgelost. Het huis is verkocht. Er is een bod gedaan zonder bezichtiging, zonder voorwaarden en flink overboden :+

Wij hebben ook geen enorme haast, maar er zit wel wat druk achter. Wij wonen samen in een klein appartementje en hebben echt wel wat meer ruimte nodig. Het is hier nu propvol en mega rommelig. Dat zorgt voor wat onrust in ons hoofd. Gelukkig hebben we geen enorme spoed, maar we hopen wel dat het dit jaar nog lukt om te verhuizen.

:wow: :wow:

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:36

Helaas pindakaas maar weer.. Bij de vorige keren maakten we ook geen schijn van kans, terwijl wij ook eigenlijk wel een prima bod kunnen neerleggen met niet al te moeilijke voorwaarden.

Morgen en zaterdag hebben we ook nog bezichtigingen gepland. Wie weet zit daar iets leuks tussen en maken we dan kans. De woning die nu voor bezichtiging verkocht is, was wel onze favoriet.

Mijn vriend geloofde in de eerste instantie dat de woningmarkt niet zo heftig kon zijn. Die verwachtte overal nog wel 2x te kunnen bezichtigen en ruim de tijd te hebben voor het nadenken over een bod.

De afgelopen maand zijn we dus 1x gaan bezichtigen en hebben we geboden. Iemand bood toen ruim 24% boven de vraagprijs. Daarna is het ons een aantal weken niet gelukt om wat te plannen. Alles zat telkens al vol. Nu stonden zijn zinnen op dit huis en is hij al verkocht voordat er ook maar een potentiële koper binnengeweest is. Hij snapt nu ook de spoed wel wanneer ik hem app met een woningadvertentie. Voorheen was het "ik kijk morgen wel even" :+

In december en januari hebben we wel vrij vaak bezichtigd, maar hebben we telkens geen bod uitgebracht. Die woningen staan ook nu nog te koop. We twijfelen bijna om toch nog maar een keer te gaan kijken :')

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:39

Amethyst_ schreef:
Animal schreef:

Ik snap je haha. Wij wonen nu met zn 2en en 'mijn' kat op 38m2 :P

Haha, wij hebben het gelukkig nog ietsjes ruimer; met z'n 2en, een aantal terraria en een megakooi met ratjes op 45 m2. Alle muren staan wel volgebouwd en alles staat gestapeld en propvol. Nog 7 m2 minder zou ik echt wel heftig vinden hoor! Gelukkig hebben jullie al wel iets gevonden!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:42

Pff balen animal.
Echt kl.te nu hoor.

Een van de huizen die wij wouden bezichtigen was ook een klus huis. Sinds de bouw in 1960 niets meer aan gedaan . Zelfs dat was ons niet gegund.

Ook bij een huis uit 1900 gehad dat we wouden bezichtigen en direct belde maar daar werd ookal in de avond geboden zonder bezichtiging. We konden alleen nog een bod neerleggen zonder bezichtiging. Nou nee bedankt.

Wij hopen stiekem ook nog dit jaar wat anders te kopen. Maar denk eerder dat het over twintig jaar wordt.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:45

Een bod zonder bezichtiging? :oo
Mensen zijn echt gek geworden :+

Ik las vanochtend een stuk dat de woningprijzen nog steeds stijgen.
Op 2 April worden bij mijn woning de foto's gemaakt dus zal dan wel zien wat voor biedingen er komen.
Als ik over de biedingsstrijd lees ben ik blij dat wij daar zelf geen last van hebben gehad.

horsii

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:51

Jep en het was geen huis van een ton maar van ruim 4

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:51

Wij willen uiteindelijk terug naar het Noorden waar we vandaan komen, alleen zijn we nog niet helemaal klaar voor die stap. Ik ging naar Utrecht vanwege mijn opleiding en mijn vriend omdat hij hier een goede baan aangeboden kreeg. Ondertussen heeft mijn vriend sinds 2 jaar een nog betere baan en wordt hij daar nogsteeds op bepaalde onderdelen ingewerkt. Ik ben ook erg gehecht aan een van mijn banen. Heb er jaren vrijwilligerswerk gedaan en werk er nu ook alweer wat jaren. Dit is de allerleukste baan die er is, voor een Stichting, binnen een fantastisch bedrijf met hele leuke mensen. Nu zijn er dit jaar wat tegenslagen geweest en wil ik er ook graag bij zijn wanneer we weer kunnen opbouwen. Het zijn spannende tijden en ik laat ze nu niet graag in de steek.

Toch doet de huizenmarkt ons nu wel twijfelen. Mijn ouders wonen in Noord Oost Groningen, waar ik dus zelf ook vandaan kom en wat ook de regio is waar we naartoe willen (iig Groningen, Noord Drenthe of Oost Friesland). Daar koop je een nette boerderij met een stukje grond en een grote schuur voor waar je in deze omgeving een kluswoning van 90 m2 kunt vinden. Mijn ouders hebben 15 jaar geleden voor ons budget een megagrote boerderij met 2 schuren van 1000 m2 en 5 hectare grond gekocht :+

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:53

Lieszje schreef:

Op 2 April worden bij mijn woning de foto's gemaakt dus zal dan wel zien wat voor biedingen er komen.
Als ik over de biedingsstrijd lees ben ik blij dat wij daar zelf geen last van hebben gehad.

In Alphen toch? Daar ga je leuke biedingen krijgen. Die kluswoning waar ik het over had is ook Alphen. Alphen zit middenin ons zoekgebied :D

Hopen dat het voor jullie leuk uitpakt!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:16

Een bod doen zonder bezichtigen, dat moeten toch wel beleggers zijn? Kan mij niet voorstellen dat particulieren zoveel geld neerleggen voor iets dat ze niet eens in het echt hebben kunnen zien, echt bizar.. of zouden mensen dusdanig wanhopig worden op een gegeven moment?

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:22

Narya schreef:
Een bod doen zonder bezichtigen, dat moeten toch wel beleggers zijn? Kan mij niet voorstellen dat particulieren zoveel geld neerleggen voor iets dat ze niet eens in het echt hebben kunnen zien, echt bizar.. of zouden mensen dusdanig wanhopig worden op een gegeven moment?

Ik vermoed iemand die zijn geld verdient met het opknappen en doorverkopen van woningen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:29

Of het zijn inderdaad van die particuliere investeerders die het dan vervolgens verhuren. Was van de week nog op Nieuwsuur een item over.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:59

Hier in de regio is in het laatste kwartaal van 2020
30% van alle woningen verkocht aan investeerders.
Ja probeer daar maar tussen te komen dan

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:04

Animal schreef:
Narya schreef:

Ik vermoed iemand die zijn geld verdient met het opknappen en doorverkopen van woningen.

Je kan het als particulier toch ook doen en in je 3 dagen bedenktijd een afspraak maken? Kan je er altijd nog van af.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:13

Snap dat de woningmarkt jullie doet twijfelen Animal!
Ik vind de omgeving daar ook echt geweldig <3
Snap dat je daar uiteindelijk weer heen wilt :)

Zou het dan ergens wel eng vinden om nu te kopen. Als de woningmarkt minder wordt heb je dan misschien wel kans op een restschuld met die bedragen van nu.

De makelaar denkt dat het rond de 240.000 kan opleveren. Ik heb zelf een beetje 225.000 in mijn hoofd.
Ik gun het met alle liefde een paar starters of bijv. een gescheiden ouder.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:29

Sanne_Visser schreef:
Wat een pech allemaal..

Ik heb nog een stomme vraag en ik weet dat hij voor vele verschillend kan zijn ivm overdrachtsbelasting maar deze wegdenkend, schrokken jullie van het bedrag van de afrekening bij de notaris voor er werd gepasseerd? In negatieve of in positieve zin :+ ?
Ik ben als de dood dat ik voor de overdracht zonder overdrachtsbelasting echt vele duizenden euro’s lichter ben. Maar misschien ben ik me voor niets gek aan het maken :')

Bij ons was het bedrag bijna precies wat we hadden berekend - zo'n 15.000 voor een woning rond 350.000 euro.

Overdrachtsbelasting was denk ik de grootste klapper (2% van aankoopsom). Daarna onze aankoopmakelaar (we hadden een dure), hypotheekadviseur en notariskosten (incl samenlevingscontracten) en nog wat kleine ( :') ) dingen. Maar die kosten kenden we allemaal vooraf al dus daar zaten geen verrassingen tussen.

Als je berekening volledig is, kun je haast niet mis gaan. En misschien kan de notaris nu alvast een indicatie van het totaalbedrag geven?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:52

Narya schreef:

Nee hoor. Bij ons hebben ook 2 kopers zonder bezichtiging en voorwaarden een bod van 10% boven de vp gedaan. Uiteindelijk ervoor gekozen om iedereen een kans te gunnen om te komen kijken.

Nog een interessant artikel:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/237272 ... regio.html

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:21

Animal schreef:
Lieszje schreef:

In Alphen toch? Daar ga je leuke biedingen krijgen. Die kluswoning waar ik het over had is ook Alphen. Alphen zit middenin ons zoekgebied :D

Hopen dat het voor jullie leuk uitpakt!

Wie weet en kunnen jullie wat voor elkaar betekenen dan?

Zonder te weten wat voor huis je zoekt of verkocht zal worden :)

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:38

In alphen staan echt hele leuke huizen te koop voor redelijke prijzen,
Alleen ging daar waar wij naar keken gerust voor 40k boven de vraagprijs weg en dan moest er nog wat verbouwd worden.
Dus voor ons ging m dat niet worden
Veel makelaars op fb liken heeft mij heel veel geholpen om daar bezichtigingen te krijgen

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:47

Lieszje schreef:
Snap dat de woningmarkt jullie doet twijfelen Animal!
Ik vind de omgeving daar ook echt geweldig <3
Snap dat je daar uiteindelijk weer heen wilt :)

Zou het dan ergens wel eng vinden om nu te kopen. Als de woningmarkt minder wordt heb je dan misschien wel kans op een restschuld met die bedragen van nu.

De makelaar denkt dat het rond de 240.000 kan opleveren. Ik heb zelf een beetje 225.000 in mijn hoofd.
Ik gun het met alle liefde een paar starters of bijv. een gescheiden ouder.

Die 240 zou toch wel een pracht prijs zijn :D
Maar je gaat het ongetwijfeld verkopen met een mooi bod!

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:17

Ik heb geen idee wat voor woning ze zoeken :P
Mijn huis is in ieder geval een kleine eengezinswoning (eindwoning), 3 slaapkamers met voor en achtertuin maar geen zolder (platdak).

Wij hadden twee woningen voor de verkoop en met 225.000 heb ik ook een leuke overwaarde.
Wij zitten straks voor een leuk bedrag per maand. Heb zelf ook een verleden met duur huren of niks fatsoenlijks kunnen kopen. Dus gun mensen ergens ook de kans die ik toen had met deze woning :')

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:28

Snap je standpunt hoor!
Maar zou je het echt voor zoveel minder verkopen ? Is toch een hele bak met geld.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:05

Lieszje schreef:
Ik heb geen idee wat voor woning ze zoeken :P
Mijn huis is in ieder geval een kleine eengezinswoning (eindwoning), 3 slaapkamers met voor en achtertuin maar geen zolder (platdak).

Wij hadden twee woningen voor de verkoop en met 225.000 heb ik ook een leuke overwaarde.
Wij zitten straks voor een leuk bedrag per maand. Heb zelf ook een verleden met duur huren of niks fatsoenlijks kunnen kopen. Dus gun mensen ergens ook de kans die ik toen had met deze woning :')

Wij zoeken een eengezinswoning met 2 of meer slaapkamers en een tuint. Liefst met een (kleine) schuur, maar daar kunnen we ook wel zelf iets op verzinnen :D Deze heeft dan al een extra kamer. Wij zijn wel benieuwd naar meer informatie!

Edit: ik wilde pb'en :+

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:31

_Elaine_ schreef:
Snap je standpunt hoor!
Maar zou je het echt voor zoveel minder verkopen ? Is toch een hele bak met geld.

Ik ben er vrij makkelijk in :')
Mijn vriend is het er ook niet mee eens.
Ik help graag mensen denk :+

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:07

Ik was echt totaal verbaasd toen ik vanochtend in de auto ineens hoorde dat banken hun prognoses hadden bijgesteld van gelijk blijvende prijzen naar 8 procent stijgend en de verwachting voor volgend jaar nog eens 4 procent. :wow:
Echter heb ik mega geluk, om 10.45 uur bod gedaan op een huis waar ik van de week ben wezen kijken.
11.00 sloot de biedingen en 11.06 werd ik gebeld dat ik het was geworden!
Degene onder mij bleek een kleine 1000 euro minder te hebben geboden.
Maakt nog een rondedansje x 3, duimt dat de hypotheek rond komt en er dit keer niet mega bedragen uit het bouwtechnische rapport komen *\%/*