Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:18

Ik heb gisteren voor 55 euro boodschappen gedaan. Ik ben alleen uien vergeten maar verder kunnen we hier weer ruim een week van eten. :) Uiteindelijk had ik de eerste 2 weken zoveel eten in huis gehaald dat ik week 3 gewoon geen boodschappen heb gedaan behalve een pak ontbijtgranen. :') Dus dat is nu iets van 120 eerste week, 90,- 2e week, 2,- derde week en nu de 4e week 55 euro.

Wel nog heel erg moeite met het thuis lunch klaarmaken en op werk niks meer kopen. Probeer eigenlijk zo min mogelijk brood te eten maar iets anders dan brood klaarmaken is best wel arbeidsintensief. Op werk koop ik meestal een salade (niet zo'n kant en klare maar verse sla met rauwkost en linzen oid) voor rond de 2 a 3 euro met een glas verse jus voor 0,80ct erbij. Moet nog even iets verzinnen wat ik misschien op zondag kan maken voor de hele week.

Zoiets bijv kan je een week bewaren mits je het vacuum trekt en ik heb niet zo'n vacuumpomp. En ook niet genoeg van die potten... :') Dus ik wil eigenlijk een goedkoper alternatief verzinnen.

Afbeelding

joyce2

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 11:51

Je hoeft niet perse naar de Aldi voir goedkope kaas, de meeste supermarkten hebben tegenwoordig wel "budget kaas" gelukkig! Plakjes kaas vind ik echt heel zonde van het geld. Dat zou echt het eerste zijn wat ik zou veranderen wanneer je zo krap in je budget zit... Voor dat geld zou ik liever groente of fruit halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 11:59

Hahah ik had het afgeleerd maar mijn moeder heeft het weer aangeleerd :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:27

kun je niet als je een blok kaas koopt gewoon meteen een aantal plakken kaas schaven en goed verpakt in de koelkast bewaren zodat je sochtends wel het gemak hebt, maar niet de kosten?
Zeker met jouw budget soms lijkt me dit wel een te luxe product!
En als je toch plakjes kaas wilt, eens kijken bij aldi of lidl of ze daar zijn en wellicht goedkoper dan wat je nu hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:29

ik heb nu 400 gram voor 2,90 , die prisj ligt overal hetzelfde wat :)

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:53

het is maar net waar je prioriteit ligt takkie_muis. Als je te lui bent (jou woorden) om kaas te schaven van een blok kaas en daarom plakjes koopt moet je niet zeuren als je aan het eind geld te kort komt. Hoop voor jou natuurlijk dat je gewoon tot eind van de 13 dagen normaal kunt eten.

Vanavond word er voor me gekookt (hoef niks te betalen, lekker budget) heb een magnetron aangeschraft zodat wij ook twee dagen achter elkaar hetzelfde kunnen eten (kon nu steeds moeilijk opwarmen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:13

Ik kan ook keukenmachine aanzetten die ik normaal gebruik om aardappelschijfjes te maken :') , maar eenmaal gesneden hoelang is dat houdbaar? Ik ben lui , ja dat geef ik toe heb ik niet van een vreemde namelijk.. Normaal eet ik een week zonder geld

Ik heb pizza vanavond , heb van een fb vriend een voucher van 10 euro gekregen van just eat dus een gratis (vette) maaltijd kan ik bestellen als ik krap zit.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:30

Ik vind het persoonlijk ook erg raar als je plakken kaas koopt terwijl je zo'n krap budget hebt :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:33

Ik eet anders echt geen kaas meer := , dan wordt het vochtig en ligt het wat en dan is het schimmelkaas.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:39

Hoezo zou het vochtig worden? := Je kan er toch aluminiumfolie omheen doen?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:13

Als je lui bent hou je wsl wel tijd over die je kunt gebruiken om meer inkomen te vergaren :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:14

Ja ik zoek naar werk , ik wil dolgraag een dagbesteding dat is een wens :j . Werk 4 uurtjes en wil niet mijn leven nu al slijten achter de geraniums :)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:15

Ik breek even in, maar €7 voor een kilo kaas is toch niet superveel? Stel ze koopt een blok van €5 de kilo, dan is er €2 bespaard. Kun je echt geen twee weken van eten..

Ik koop de blokken kaas vaak van de markt. Vind het fijn dat ik zo ook kleinere porties kan kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:20

Als je gewoon een goede kaasdoos koopt wordt je kaas echt niet vies. Bij de Hema hebben ze goede kaasdozen, niet duur. Ik heb zelf een hekel aan vieze, zwetende kaas. Maar zolang je een blok kaas gewoon in de doos in de koelkast bewaart en de doos 1, hooguit 2x per week even omspoelt met een sopje is er niks aan de hand.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:27

voor lunchen kreeg ik jaren terug een tip.. en het werkt echt.
ik weet overigens niet waarom je geen brood wilt eten? maar voor de wel broodeters

De meeste soorten beleg kun je invriezen..

Koop op zaterdag 2 broden..

en ga een uurtje in de keuken staan.. smeer alles, beleg alles en verpak het per 1 of 2 stuks van het zelfde beleg (ja ook kaas kun je gewoon invriezen op brood). De avond van te voren (of zomers s ochtends vroeg) trek je de vriezer open, kijkt waar je trek in hebt en plukt die boterhammen eruit..

voordeel hiervan is dat je ook veel meer variatie in je beleg kunt nemen zonder dat je meteen met resten van vleeswaren.. gewoon een pakje ham, een pakje kipfillet, kaas, worst en je bent al een heel eind.. pasta, pindakaas, hagelslag.. alles kun je gewoon op je boterham invriezen.

er gaat zo eigenlijk geen brood meer oud de vuilisbak in en je moet ook niet tegen heug en meug hetzelfde beleg weg eten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:30

takkie_muis schreef:
Ik eet anders echt geen kaas meer := , dan wordt het vochtig en ligt het wat en dan is het schimmelkaas.

gewoon een vershoud doos.. of zoals in mijn geval, ik heb vershoudfolie.. inwikkelen en je kunt m 4-5 keer met beleid openen voor je folietje aan gort is.. daarna nieuw folie eromheen..

je moet geen kaas bewaren in de verpakking waaruit je het uit de supermarkt haalt nee..

maar plakjes kaas gaan net zo hard, zo niet harder zweten als je ze in het plastic van de supermarkt bewaard.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:42

overigens zou ik ook flink besparen op de potjes die je overal voor hebt..

pastasaus maak ik gewoon met een zakje van de aldi. eventueel kun je er nog zo'n blikje tomaten prut bij in mikken als je dat lekker vind.. ikzelf vermeerder het met tomatenketcup..

elke week haal ik standaard:
- 2 prei
- bos peentjes of een winterpeen
- paprika rood
- 2 komkommers
- 1 krop ijsbergsla
- 1 of twee bakken champignons (afhankelijk van de prijs en wat ik nog meer van plan ben die week te eten.
- willekeurige groente die in de aanbieding is.. afhankelijk van welke 1-2 stuks

standaard heb ik in huis:
- eieren
- uien
- aardappels
- erwten in de vriezer
- roerbakgroenten in de vriezer (aanbiedingspakketen).
- minimaal 2 verpakkingen gehakt uit de aanbieding
- minimaal een kilo kipblokjes (filets uit de aanbieding zelf in porties verdelen)
- rijst
- spagetthi/maceroni
- tagliatelle
zo kun je van dit beperkte lijstje al behoorlijke 'rijke' maaltijden maken met vrij goedkope ingredienten..

halve paprika, 1 uitje, halve of hele prei, wortel en wat chamignons eventueel wat van die groenten uit de aanbieding. in de pastasaus
volgende dag kun je dan een een beetje paprika, ui, prei en champignons in een boeren omelet doen met wat dopertjes uit de vriezer.. lekker makkelijk.
je kunt een uitgebreide sla maken ergens in de week.
je kunt een pan nasi maken met dezelfde ingredienten
de restjes kun je nog groenten soep van maken.
eventueel nog een aardappeltaart met ei en de restjes die je nog aantreft.

als je nog pastasaus over hebt, dat is erg lekker in een wrap met bijvoorbeeld wat sla

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:52

-schrijft op bak voor de kaas- , dat moet ik dan voor kerst vragen :D . Ik ga het gewoon in de keukenmachine tot kleine plakjes maken of raspen , en potjes haal ik altijd in de aanbieding . Ik eet geen paprika,prui + ui is niet fijn voor de darmen en dan champignons vindt ze ook niet lekker wortel is alleen koud lekker. Dan is het al gauw een potje groente , ben een lastige eter.. , geef ik ook toe en dan is het fijne van op jezelf lekker je eigen gang gaan en eten wat je wil . Groente eet ik wel , alleen anders dan anderen. Pasta is met boontjes en tuinerwten en doperwten , klinkt vies maar ik vindt het lekker.

Saus haal ik ook in de aanbieding , dan is een lekkere pot saus maar een euro en 50 cent per portie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:08

Ik bewaar kaas eigenlijk altijd in de supermarkt verpakking :Y) wel dicht gevouwen, dat wel.. Maar dat gaat echt niet schimmelen of zweten. Enige wat er na een tijdje (enkele weken) gebeurt is dat de kaas droog en hard wordt. Dat laatste restje harde kaas doe ik raspen en over de ovenschotel :)
Vriendlief heeft zelfs een weken lang een stuk kaas in zijn oude ijskast bewaard terwijl we op vakantie waren.. Niet koel genoeg, dus toen we terug kwamen stond er groene schimmel op.. En meneer snijdt gewoon de schimmel eraf en doet de rest weer op zijn brood :+ en hij leeft nog :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:42

Maar dat kan bij kaas ook gewoon hoor. Als er schimmel op staat kun je dat er gewoon afsnijden. De hele kaas is dan niet verschimmeld. Nu komt het bij ons niet voor omdat we vrij veel kaas eten. :P maar schimmel kun je er gewoon afsnijden..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:47

Ik bewaar onze kaas in de plastic verpakking uit de supermarkt, of in zo'n zakje die je gratis mee kunt nemen. Ik stop het wel in een kaasdoos (die zat destijds mooi al bij onze koelkast :D ). We hebben echt nooit last van zwetende kaas, condens of schimmel. Bij mijn ouders thuis hadden we wel eens een klein beetje schimmel op de blokken kaas staan en dat kan je er gewoon vanaf halen door er een plak af te snijden.

Wij zijn juist overgestapt op blokken kaas omdat de plakjes kaas in de verpakking altijd zo vies vochtig werden. Kreeg je er van die vieze, super zachte, witte plekken op. En de randjes droogden uit/werden snel hard en donkergeel. Jakkes.... En natuurlijk ook overgestapt ivm de prijs ;)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:59

Takkie_muis, wel vervelend dat je zo'n klein budget hebt. Kaas bewaar ik trouwens gewoon in zo'n vershoudpapiertje die je gratis kan meepakken bij de appie. Is nog nooit misgegaan. :)

ElenaMM77 brood met kaas/worst/hagelslag of pindakaas is niet mijn definitie van een gezonde maaltijd en ik ben nooit heel gek geweest op brood dus vandaar dat ik liever salade eet. Zonder mayo-dressing trouwens, vaak alleen een beetje olijfolie. Voor de mensen die wel brood eten is jou tip inderdaad heel handig. Doet een collega van mij ook zo. (Ik eet overigens wel brood maar ik wil het topic niet bevuilen met mijn bijzondere voedingspatroon.)

Restjes kaas gaan bij mij ook over de ovenschotel. :D

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:04

Ik snij idd ook rustig de schimmel er vanaf. Heb me wel laten vertellen dat wanneer de schimmel echt door de kaas heen is gaan zitten, je deze beter weg kan gooien maar zolang je het eraf kan snijden, is het echt geen probleem :D . Ben ook nog eens van zelf raspen met zon kaasraspmolentje :+ . Straks wat extra kaas over de pizza en nog wat los erbij gegooid als worden soort kaaskoekjes bij de bloemkool/paprika soep voor morgen. Prima gelukt! :o * maar das geheel off-topic :P *

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:06

Trouwens, kan je evt voor die zelfgemaakte ontbijt koek niet net zo goed bananenbrood maken? Heb je wellicht wat minder toegevoegde suiker maar meer suikers vanuit banaan? Vult ook erg goed moet ik zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:40

_Nelleke_ Heb ook gigantisch moeite met geld omgaan , heb ik geld moet ik het besteden omdat ik het heb. En dat is maar 1000 per maand dus dan geef ik teveel uit en heb ik niks over , ben nooit zo eerlijk in maar ik koop van alles als ik geld heb en dan op gegeven moment maar pinnen voor de rest van de maand