We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 23:01

8nnemiek schreef:
Nog een tip: het is nu pompoen-seizoen. Langs de weg in het buitengebied en op marktplaats kun je overal eetbare, grote pompoenen vinden voor weinig geld.

Ik heb vandaag pompoen-mac 'n cheese gemaakt. Pompoen en ui koken in bouillon, dan in de blender samen met wat paprikapoeder, kurkuma, peper, zout, kaas/edelgist en room of roomkaas.. macaroni koken, door elkaar roeren en in een ovenschotel met kaas erover nog even 20 minuten afbakken. Super lekker, gezond en niet duur!
Met een halve pompoen heb ik een schotel gemaakt waar we drie dagen van eten :))

Oh goeie tip! Love pompoen.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 10:11

Ik twijfel ook om die boodschappencursus te gaan doen van Porterenee.
Alleen waar ik momenteel op stuk loop is dat mijn schema zo onregelmatig is dat ik soms niet weet wanneer ik wel of niet thuis uit.

Voorbeeld: Gisteren was ik van plan te koken en de weekboodschappen te doen. Uiteindelijk heeft iemand voor mij gekookt :Y) Maar goed, vandaag geen tijd om te koken want ben pas 21.00 thuis en moet rond 2230 wel richting bed (eigenlijk, zal wss later worden) Maar dan heb ik geen zin om om nog uitgebreid te gaan koken.

en zo verloopt mijn week altijd met onverwachtse dingen of dat ik pas laat thuis ben. En nee overdag kan ik ook niet voorbreiden omdat ik al vanaf 07.00 s' ochtends het huis al uit ben.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 10:22

xU_Blinghx schreef:
En nee overdag kan ik ook niet voorbreiden omdat ik al vanaf 07.00 s' ochtends het huis al uit ben.

En als je maaltijden voor meerdere dagen kookt en invriest?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 10:38

Gister de vriezer weer eens ontdooit. Dat doet ie helaas niet zelf. Lig ik in bed, bedenk ik me dat ik de stekker er niet meer ingedaan heb na het schoonmaken! Alles ontdooit natuurlijk. Nu heb ik een hekel aan eten weggooien. Hoop dat alles goed blijft en er niets is gaan bederven.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 10:46

Hier vooral aan het bedenken hoe we kunnen besparen als we straks 2 weken geen keuken hebben ivm verbouwing. Mijn vriend hangt al bijna de vlag uit want die besteld het liefst alleen maar :') . Gaat dus mooi niet gebeuren :Y) . Hebben veel ruimte op zolder, dus ga daar de airfryer, magnetron en een elektrische kookplaat neerzetten op een tafeltje naast het raam, vriezer onder de tafel. En kan een klein koelkastje lenen van mijn ouders. Heb ook wat zelfgemaakte pompoensoep ingevroren. Hier nog mensen suggesties voor simpele recepten die weinig snijwerk en dergelijke nodig hebben? Of gezonde dingen die goed ingevroren kan worden?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:01

xU_Blinghx schreef:
Alleen waar ik momenteel op stuk loop is dat mijn schema zo onregelmatig is dat ik soms niet weet wanneer ik wel of niet thuis uit.

Voorbeeld: Gisteren was ik van plan te koken en de weekboodschappen te doen. Uiteindelijk heeft iemand voor mij gekookt :Y) Maar goed, vandaag geen tijd om te koken want ben pas 21.00 thuis en moet rond 2230 wel richting bed (eigenlijk, zal wss later worden) Maar dan heb ik geen zin om om nog uitgebreid te gaan koken.

en zo verloopt mijn week altijd met onverwachtse dingen of dat ik pas laat thuis ben. En nee overdag kan ik ook niet voorbreiden omdat ik al vanaf 07.00 s' ochtends het huis al uit ben.

Wat is dat voor boodschappencursus?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:02

PSvanLot schreef:
xU_Blinghx schreef:

Wat is dat voor boodschappencursus?

Deze: https://porterenee.nl/webshop-producten ... pencursus/

PSvanLot

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:06

o wauw, dat mensen dat echt nodig hebben. zou denken dat een beetje gezond verstand en gericht boodschappen doen al heel goed helpt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:10

PSvanLot schreef:
o wauw, dat mensen dat echt nodig hebben. zou denken dat een beetje gezond verstand en gericht boodschappen doen al heel goed helpt.

Klopt. En zelf gericht tips zoeken hoe je dit beter kan inregelen. Ik merk bijvoorbeeld dat dit topic al best helpt met bewust zijn van en een aantal leerpunten geeft. Zoals
- Voor meer dagen koken en dan invriezen
- Meer eten plannen, dus vooraf even goed bedenken wat je zoal gaat eten
- Toch meer in bulk kopen ipv dingen per keer
Etc etc etc

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:12

Eef, heb je een slowcooker? Ook ideaal voor zulke situaties.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:18

Wacht even, zijn er serieus Bokkers die er over nadenken om geld uit te geven aan een cursus waarbij de tips ook gratis te vinden zijn?! Wat bespaar je daar dan op? Wat een leuke inkomstenbron voor mevrouw Renee. Als je tijd over hebt om een cursus te doen, dan kan je beter deze topics doorlezen.

[HTT] Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Graag gedaan. Mijn bankrekeningnr is: :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:40

Er is geen enkele reden om mensen op deze manier in het belachelijke te trekken. Ik dacht dat dit een support-topic was? En nee, ik heb deze cursus niet gedaan, en ga hem ook niet doen, maar als mensen hier wel baat bij hebben, kan dat voor hen wel degelijk een sterk toegevoegde waarde hebben en is het afbranden van zo'n stap ver onder de gordel.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:50

Mizora schreef:
Er is geen enkele reden om mensen op deze manier in het belachelijke te trekken. Ik dacht dat dit een support-topic was? En nee, ik heb deze cursus niet gedaan, en ga hem ook niet doen, maar als mensen hier wel baat bij hebben, kan dat voor hen wel degelijk een sterk toegevoegde waarde hebben en is het afbranden van zo'n stap ver onder de gordel.

Ik heb een dikke huid hoor :+ Plus reacties van mensen die ik niet persoonlijk ken laat ik sowieso wel los. Ik was mij alleen aan het afvragen en overwegen óf het een optie is en de toegevoegde waarde ervan. Zeker met de alsmaar stijgende prijzen nu.

Heb al jaren niet echt op mijn geld hoeven letten en daardoor ook een gemakkelijke shopper geworden. Het is dan soms echt handig om een aantal handvatten te hebben.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:57

Wat ik begrijp van de mensen die die cursus kopen is dat ze er wel veel aan hebben. Ik denk stiekem ook wel steeds, wat weet ik nog niet dat daar verteld zou kunnen worden. Ik word er inmiddels ook wel een beetje nieuwsgierig naar hoor!

Lekker doen als je erover nadenkt, volgens mij is dat geen miskoop.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:57

Eef_Bam schreef:
Hier vooral aan het bedenken hoe we kunnen besparen als we straks 2 weken geen keuken hebben ivm verbouwing. Mijn vriend hangt al bijna de vlag uit want die besteld het liefst alleen maar :') . Gaat dus mooi niet gebeuren :Y) . Hebben veel ruimte op zolder, dus ga daar de airfryer, magnetron en een elektrische kookplaat neerzetten op een tafeltje naast het raam, vriezer onder de tafel. En kan een klein koelkastje lenen van mijn ouders. Heb ook wat zelfgemaakte pompoensoep ingevroren. Hier nog mensen suggesties voor simpele recepten die weinig snijwerk en dergelijke nodig hebben? Of gezonde dingen die goed ingevroren kan worden?

Stampotten en soepen kun je goed invriezen.
Zelf doe ik ook macaroni, nasi en bami in de vriezer

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:58

Ik heb die budgetplanner van de hypotheker aan een aantal doorgestuurd, ik ben wel benieuwd wat jullie er van vinden! Ik werk het elke maand bij en vind het echt een reuze-efficiënt bestand namelijk :+

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 12:02

denice schreef:
Ik heb die budgetplanner van de hypotheker aan een aantal doorgestuurd, ik ben wel benieuwd wat jullie er van vinden! Ik werk het elke maand bij en vind het echt een reuze-efficiënt bestand namelijk :+

Je hebt hem ook naar mij gestuurd! Wilde vooral vergelijken met degene die ik zelf aan het opzetten ben. Ik wil zelf graag ook in excel bijhouden wat de uitgaven zijn, dat miste ik in jouw document. Dus ik blijf de mijne toch gebruiken, maar dank je wel!

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 12:04

denice schreef:

Ja aan mij, maar nog niet aan toegekomen om goed te bekijken!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 12:33

Volgens mij is die boodschappencursus van Renee ook echt een "methode" om goedkoop boodschappen te doen en zicht te krijgen.
Ik snap ook niet zo goed waarom er zo minachtend gedaan wordt over betalen voor een besparingscursus. Als je 60 euro betaald en met die methode 50euro per maand minder uitgeeft aan boodschappen heb je de investering er met iets meer dan een maand uit.
Als het je zonder cursus lukt om superscherp boodschappen te doen, prima. Maar aan de positieve reviews te lezen rondom de cursus van porterenee zijn er blijkbaar toch nog heel veel mensen die zo'n cursus kunnen gebruiken om te besparen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 13:08

Eef_Bam schreef:

Om rijst, bonen etc. te koken, kun je zelf een hooikist maken. Dat is niet moeilijk, een paar dekens werken ook al. Kort koken en dan een paar uur ingepakt laten staan. Er zijn verschillende sites met recepten.
https://www.tijdvoorkoken.nl/hooikist-koken/

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 13:22

senna21 schreef:
Om rijst, bonen etc. te koken, kun je zelf een hooikist maken. Dat is niet moeilijk, een paar dekens werken ook al. Kort koken en dan een paar uur ingepakt laten staan. Er zijn verschillende sites met recepten.
https://www.tijdvoorkoken.nl/hooikist-koken/

Rijst kun je gewoon aan de kook brengen en dan afzetten.. evt een handoek erom en/of naast de kachel, en met 15/20 minuten is de rijst gaar. Werkt zeker fijn met (witte) snelkook rijst.
1 kopje rijst met iets minder dan 2 kopjes water, je hoeft dan niet meer af te gieten.

Werkt ook met pasta, dan kun je gewoon "veel" water gebruiken en na 15/20 minuten afgieten.
Wij deden niet anders op de camping met 1 brandertje. :D

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 16:26

Hier vandaag onze wekelijkse boodschappen gedaan. Was even slikken nog omdat ik een nieuwe dwijl systeem wilde, maar oke de oude was goedkoop maar duurkoop en een fijn dwijl systeem maakt dwijlen nu eenmaal leuker dus doe je het vaker en een schoner/netter huis geeft meer energie dus dan maar een paar extra tientjes.
Buiten dat was ik maar +/- 60 euro kwijt voor deze week incl kattenvoer en kattengrit. Dat geeft toch wel een goed gevoel en de kans dat ik het hiermee nog een dag of 2 extra kan rekken is goed aanwezig. :D
Enige zure appel nu was dat ik eieren moest kopen, onze hennen zijn in hun rui stop dus geen eitjes helaas :(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 16:45

Eitjes kun je ook invriezen om later mee te koken :j Even kloppen en in een ijsklontjesvorm invriezen.. En de dag erna kun je ze uit de vorm halen en in een gripzakje doen. Zo kun je later heel makkelijk kleine porties uit de vriezer halen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 17:06

Vandaag een aantal kg aardappelen gekookt. Gedeeltelijk in blokjes en gedeeltelijk in partjes. De partjes heb ik maar halfgaar gekookt, want die bak ik af in de airfryer. Het is mijn meest gekochte gemaksvoedsel, dus dit zou moeten werken.
Verder heb ik een aantal uien voorgebakken zodat ze nu in een salade of in een kookmaaltijd kunnen, en ik heb peen en bleekselderij voorgesneden zodat ze geblanceerd kunnen worden straks, rauw vind ik ze namelijk vaak niet zo lekker, terwijl net het ergste knapperige eraf is het echt een lekker onderdeel van de salade. Ik gebruik de aardappel zowel voor lunch als avondeten, dus dat gaat rap genoeg op.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 17:11

Eef_Bam schreef:

Ik zit momenteel in een stacaravan met een minikeuken (lees: links gootsteen en rechts de kookplaat :+ ). Groente snijden moet ik doen op mijn kookplaat.
Ik koop nu veel groente voorgesneden en/of geschoond. Goed gekoeld blijft dat wel een paar dagen goed.
Uien (geel) koop ik voorgesneden en verdeel ik in porties van 100 gram en gaat in de vriezer. Voor een recept reken ik 100 gram = 1 ui. Rode uien zijn vaak wat kleiner, dus gesneden rode ui gaat per portie van 75 gram. Knoflook ga ik even voor zitten en maak gelijk van een heel netje alle bollen/teentjes schoon. Die doe ik in een klein bakje in de vriezer. Als je de teentjes eruit haalt en even in een laagje water zet zijn ze zo ontdooid.
Wok-, pasta- of soepgroente gesneden doe ik ook gerust in de vriezer. Uit de vriezer in een vergiet, kokend water erover en dan zo in de pan.
Vanavond heb ik een recept met courgette en tomaten. Die heb ik gisteravond al gesneden en staan in kommetjes met vershoudfolie in de koelkast. Kan vanavond zo de pan in.

De groentes gesneden/geschoond kopen is wel wat duurder dan ongesneden, maar nog altijd goedkoper (en gezonder) dan dagelijks eten bestellen.