Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:58

Ik ben nieuwsgierig of tegen die tijd varianten op het buffervat en de Hydrobag ( https://hydrobag.nl/hydrobag-pakket/ ) ook ontworpen zijn om zonne-energiewarmte op te slaan. Op die manier kan je dus zowel verwarming als warmwater veel minder tijdsgebonden regelen. En dat kan ook een optie zijn voor de mensen die geen zonnepanelen hebben, want er zijn tegenwoordig mogelijkheden qua energieleveranciers om zeer flexibele energieabonnementen af te sluiten, dan betaal je de uurs-prijs. Zoals bijvoorbeeld bij Easy Energy ( https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven ). Eergisteren was de energieprijs voor 3 uur rond de 0.10€/kwh i.p.v. de gemiddeld 0.60€/kwh en dit soort dalen worden in de toekomst juist meer verwacht.

Maar eerlijk is eerlijk, dit zijn niet de oplossingenv voor mensen die deze winter klem zitten. Dit is langere-termijn investeren, al sluit het wel mooi aan bij de vraag of zonnepanelen wel of niet rendabel zijn op de langere termijn als de saldering eraf gaat.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:01

EllyC schreef:
BigOne schreef:
Superpony, indien je huis geschikt is voor zonnepanelen, direct doen. Wij hebben dat vorig najaar toch maar gedaan ondanks niet ideale ligging want we wilden airco’s hebben. Nu ontzettend blij mee en flink onderuit gegaan in gasverbruik .

Ik ben nog niet overtuigd van zonnepanelen zolang opslag eigenlijk niet mogelijk is en salderen steeds minder.
In hoeveel jaar denken jullie de investering dan terugverdiend te hebben?

Even een heel simpele rekensom, wij hebben ze eind februari 2019 gekregen.

Wij zijn vanaf 2019 per jaar telkens 50 euro naar beneden gegaan aan maandelijkse voorschotten.
Zeg gemiddeld 600 euro per jaar aan voorschotten minder betalen, over 3 jaar, is ongeveer 1800 euro.

Daarnaast de bedragen wat we bij de jaarafrekening terug kregen sinds 2019: in 2019 560 euro, 2020 was dat iets meer als 1000 euro, 2021 was dat 600 euro (Een slechtere zomer met minder opbrengst)
Bij elkaar opgeteld, de 1800 euro aan minder te betalen voorschotten, plus de tot nog toe terug gekregen bedragen betekend in ons geval op 3 jaar tijd een bedrag van bijna 4000 euro, even heel grof gerekend.

Bedenk dan dat we ruim 4800 euro incl.btw en plaatsing voor 12 panelen betaald hebben in 2019, we dik 800 euro btw terug gekregen hebben hierop, voor ons zijn die panelen dit jaar dus zowat volledig afbetaald.
Over een periode van nog geen 4 jaar dus, als antwoord op je vraag ;)

Heeft ook wel met de ligging van je huis en kwaliteit panelen te maken uiteraard, er zullen nu vast al betere op de markt zijn, dan die wij nu hebben liggen. Maar voor het idee.

Voor de mensen die zeggen ja maar jij hebt ook nog een houtkachel, klopt, maar die is op die 4 jaar misschien 10 keer aangeweest. En natuurlijk een slimme thermostaat.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:16

Moet je kijken hoe het uitmaakt waar je woont, bij ons was 2021 beter kwa opbrengst dan 2020
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:25

secricible schreef:
Kan ik niet is wil ik niet zei mijn moeder vroeger al

Hier was het altijd : kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt er naast :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:29

Wij hebben zojuist de offerte binnen gekregen voor 14 en 16 panelen. Zonder optimizers, wie heeft optimizers en is dat echt aan te raden?

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:33

Ik heb er wel optimizers op, omdat een van de panelen last heeft van de schaduw van de schoorsteen. De rest doet het door de optimizers dus wel optimaal

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:34

Ik heb micro-omvormers. Dus een omvormer per paneel. Daardoor geen optimizers nodig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:44

Wat apart dat 2021 bij jullie zo’n goed jaar was, fokfanaat! Hier was dat juist het slechtste jaar tot nu toe. 2022 is al bijna over 2021 heen!
Afbeelding

Ik heb geen idee of wij optimizers of micro-omvormers hebben := Maar ik kan wel per paneel de opbrengst bekijken, dus ik gok van wel.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 18:46

@Olejon, ik werk overdag en time mijn wasmachine en vaatwasser vaak zo dat deze klaar is als ik eind vd middag thuis kom. De droger niet hoor. Maar verder snap ik dat brandgevaargedoe nooit. Ik heb liever dat de boel affikt als ik er niet ben dan als ik er wel ben, er is toch geen redden aan :') En mijn brandmelders zijn gekoppeld aan mijn telefoon, dus brandweer bellen kan ook op een veilige locatie.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 20:26

shirleyp schreef:
@Olejon, ik werk overdag en time mijn wasmachine en vaatwasser vaak zo dat deze klaar is als ik eind vd middag thuis kom. De droger niet hoor. Maar verder snap ik dat brandgevaargedoe nooit. Ik heb liever dat de boel affikt als ik er niet ben dan als ik er wel ben, er is toch geen redden aan :') En mijn brandmelders zijn gekoppeld aan mijn telefoon, dus brandweer bellen kan ook op een veilige locatie.

Ik heb heel af en toe wel dingen aan staan als ik er niet ben, vooral wel eens de vaatwasser, want die doet er lang over. Maar geen opladers of accu's oid, die worden nog wel eens warm. Maargoed, dat kan natuurlijk ook meer en deel prima op een vrij dag of in het weekend als je dan vrij bent.
Maar ik heb huisdieren binnen zitten, dus zou toch wel zeker liever aanwezig zijn als er brand uit breekt. Zodat ik in ieder geval nog een poging kan doen om die links of rechtsom naar buiten te bonjouren.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 20:57

shirleyp schreef:

Mijn buurvrouw had brand in de was machine, was 6 jaar oud. Gelukkig waren ze thuis. En bij snel handelen was de schade beperkt.
Mijn schoonmoeder had de droger in de brand. 1 van 2 jaar oud.
En zelf zat bij mij een zakdoek tussen de rubber en trommel. En hoorde dat hij een vreemd geluid.
Kon op tijd de stekker eruit trekken.
Dus ben er wat huiverig voor.
Vaatwasser heb ik niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:07

Ik was en droog alleen als ik thuis ben. Stekkers gaan na het opladen uit het contact. Koffie als de pot leeg is.

Vroeger een keukenbrand gehad daarom ben ik extra voorzichtig

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:23

Ik heb niet eens een droger of vaatwasser of koffieapparaat :=

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:28

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:30

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:32

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:38

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:40

chanicha schreef:

Dat gaat om het stukje geleverde stroom dat overblijft na salderen. Dat is bij de meeste huishoudens niet zoveel. Dan moet je flink overcapaciteit hebben.

Edit: ik zie nu dat ze het hebben over een kwart van de huishoudens, dat had ik lager ingeschat! Ik zou in dat geval lekker een airco kopen en mijn huis zo koelen en verwarmen met mijn eigen stroom. :D
Laatst bijgewerkt door shirleyp op 23-08-22 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:41

Maar dan nog. Vattenfall heeft het juist verhoogd kort geleden en zij doen het naar beneden. Geen logica

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:44

karuna schreef:
En de grootverbruikers in nederland in de industrie krijgen hel stevige financiele compensatie voor de hoge gas en stroomprijzen 8)7 zij wel

https://nos.nl/artikel/2441799-grootver ... onder-druk

Jr hebt het grijze blok ook gelezen? Jij hebt ook indirecte kosten, draagt mee in het ETS?
Doel is om de kosten voor jou als consument voor producten van die bedrijven laag te houden als ik het goed begrijp?

chanicha schreef:

Dit vind ik echt idioot... nou werd ik hier al voor gewaarschuwd dus heb bewust weinig overcapaciteit laten leggen. Maar hoe kan hier zoveel verschil tussen zitten tussen 2 bedrijven? En hoe kan het dat wij energie duur moeten kopen en zij het wel goedkoop van ons af mogen nemen?

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 22:08

EllyC schreef:
BigOne schreef:
Superpony, indien je huis geschikt is voor zonnepanelen, direct doen. Wij hebben dat vorig najaar toch maar gedaan ondanks niet ideale ligging want we wilden airco’s hebben. Nu ontzettend blij mee en flink onderuit gegaan in gasverbruik .

Ik ben nog niet overtuigd van zonnepanelen zolang opslag eigenlijk niet mogelijk is en salderen steeds minder.
In hoeveel jaar denken jullie de investering dan terugverdiend te hebben?

Ik ben ook nog niet overtuigd... bij ons kun je helaas niet terug leveren aan het net omdat het vol zit omdat de grote kassen bedrijven hier heel veel terug leveren. Dan denk ik dat het terug verdienen ook veel langer duurt.
Blijft een lastige keuze wat te doen. Ik heb eventueel wel financiële ruimte voor zonnepanelen maar ben moet alles nog maar eens goed op een rijtje zetten allemaal... blijft lastig dit

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 22:21

De coalitie heeft alle moties over voedsel-en energiezekerheid laten verwerpen. We zijn overgeleverd aan een criminele dictatuur!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 23:30

Ik heb flinke over capaciteit met de panelen. In juni bv 350 opgewekt en 35 verbruikt. Vanaf februari alle stroom in de min gestaan (meer opwekken dan verbruiken) , ik baal er dan ook goed van... (zit bij eneco). Al is het mij niet heel duidelijk wat ik nu teruggeleverd kreeg. In m'n app staat -0,41842 maar op m'n jaarrekening in februari leek het 6 cent...

Ik zit overigens in huurhuis en heb 0 hoeven betalen voor m'n panelen. Dus was een leuk extra 'zakcentje' geweest (alsin compensatie voor de hogere gasprijs), maar eigenlik mag ik niet zeuren. Al super chill dat ik veel van de maanden al zoveel tegen elkaar kan wegstrepen omdst ik het zelf opwek.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 05:39

Wat ik begreep betaalde eneco tot nu toe het reguliere tarief terug aan de consument. Wat echt heel hoog is. Ik lees op nos een twitterbericht van >30ct. Dat wordt nu 9ct.

Ergens wel logisch dat ze zijn gaan leveren, vattenfall betaalde 7ct en gaat nu naar 17ct.
Maar het is wel zuur dat dat zomaar kan ineens.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 07:08

elnienjo schreef:
De coalitie heeft alle moties over voedsel-en energiezekerheid laten verwerpen. We zijn overgeleverd aan een criminele dictatuur!

Misschien even een reisje naar Rusland of Korea voordat je met het woord gaat gooien? Kun je daar zien wat een dictatuur is