Makkelijke Moestuin topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 19:27

Ik weet nog niet wat ik ga doen, ik zou graag een wat grotere moestuin willen maar we gaan misschien verhuizen en dat vind ik dan weer zonde van de moeite en tijd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:35

ik heb te weinig geduld :)
gister dus toch maar de peultjes in de grond gestopt, stond op het zakje dat die vanaf februari kunnen. Binnen heb ik vast broccoli en petunia's voorgezaaid, in de action bakjes, hoop dat deze niet gaan schimmelen :)

ik wil eigenlijk ook nog een elstar appelboompje in de tuin zetten, of zou het daar al te laat in het seizoen voor zijn? Bomen beginnen hier al een beetje uit te lopen.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:28

Ik heb alle zaden binnen en het plan is geschreven, heb er zin in.

Toch zijn er wisselende berichten over wat wanneer zaaien. Op het zakje van Aubergine staat bijvoorbeeld voorzaaien vanaf maart terwijl in online vaak februari zie.

Hoe doen jullie dat? Het zakje aanhouden of online kijken?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:11

Ik hou gewoon de app aan, vind ik wel zo makkelijk. Vorig jaar gemerkt dat het binnen zaaien en onderhouden van je plantjes best intensief is.

Er zijn ook verschillende soorten en rassen van een groente. Ga er vanuit dat de fabrikant weet wat het beste moment is. Als het zakje zegt maart, dan nog even 2 weken geduld hebben.

Ik ben vandaag begonnen met de sugarsnaps :D
Afbeelding

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:22

Uiteindelijk inderdaad de plek gevonden waar je vakken kan reserveren.
Ik zaai soms al eerder in. Vorig jaar met sommige dingen heel vroeg. Gewoon om te proberen. Afhankelijk van het weer doet de ene soort het beter dan de andere soort.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:56

Roodvos schreef:
Ik hou gewoon de app aan, vind ik wel zo makkelijk. Vorig jaar gemerkt dat het binnen zaaien en onderhouden van je plantjes best intensief is.

Er zijn ook verschillende soorten en rassen van een groente. Ga er vanuit dat de fabrikant weet wat het beste moment is. Als het zakje zegt maart, dan nog even 2 weken geduld hebben.

Ik ben vandaag begonnen met de sugarsnaps :D
[ [url=m/7mKAK3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je hebt ook wel gelijk :o maar het is zo leuk haha.

Ik denk dat ik 1 van de 3 nu alvast voorzaai en de andere begin maart en de laatste eind maart. Dan weet ik volgend jaar wat het beste werkt :D

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 15:39

Vanmorgen toch nog 4
Zaadjes in zand gezet die gekiemd waren. 1 pompoen, 2x tomaat en puntpaprika. Ben benieuwd of het wat wordt of dat het toch veel te vroeg blijkt te zijn.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 17:50

Mijn makkelijke moestuin heeft ook een plekje gekregen in onze nieuwe tuin. Hoewel het kriebelt ga ik starten vanaf 1 maart. Volg dan ook de app om mijn moestuinskills te gaan ontwikkelen.

Afbeelding

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:53

Ik ben net al even wezen shoppen :Y)

Alleen denk ik dat ik ook nog spinazie wil kweken

Afbeelding
Afbeelding

Lijstje van de dingen die ik heb gekocht.
Bloerenkool wil ik graag onder zo'n tunnel hebben.
Dus als iemand daarvoor wat handigs weet.

Ohja, en de voorkweekbak. 4 stuks voor 8 euro ~~}>
Afbeelding

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:28

Afbeelding

Vandaag de laatste hand gelegd aan de bedden. Ik wil ze graag zaaien met de vakjes methode dus moet nu even bedenken hoe ik wat kan maken om op de aarde te leggen om juist te zaaien.

De peulen, erwten en Sugar snaps zijn al aan het voorkiemen!

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:36

Wat heb je dat prachtig voor elkaar Schuur!
Heb je de bakken van hout? Misschien kleine schroefjes in de randen en dan touwtjes spannen zodat je vakjes krijgt?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:44

Bedankt!

Ja zo heb ik ze nu in de kleine bak vooraan (dat wordt een kruidenbak maar ik zag dat de palmkool die ik in oktober heb geplant ineens omhoog komt dus die mag nog blijven) maar dat wordt wel snel slap, Misschien is het wel een optie voor dit seizoen om te kijken of vakken zaaien wat is. Als het goed is heb ik nog een hoop krammen liggen die ik de planken kan slaan.

Ik heb 7 bakken die ik volgens de wisselteelt wil gebruiken
Aardappelen, Peulen, Kolen, Bladgroenten, Vruchtgewassen, Wortelgewassen.
En de laatste bak zou voor vaste planten zijn. Daar wil ik salie en zo in.
Zondag kan ik bij een kwekerij die stopt doornloze bramen en blauwe bessenstruiken ophalen voor 5 euro ps en die wil ik planten op het einde tussen de kwartelkooi en de moestuin in.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 18:06

Ooh wauw! Wat een mazzel! Bramen en blauwe bessen staan ook al heel lang op mijn verlanglijstje.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 18:35

Schuur_ schreef:
[ [url=m/cFQZ68.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vandaag de laatste hand gelegd aan de bedden. Ik wil ze graag zaaien met de vakjes methode dus moet nu even bedenken hoe ik wat kan maken om op de aarde te leggen om juist te zaaien.

De peulen, erwten en Sugar snaps zijn al aan het voorkiemen!

Oh wauw. Zulke bakken kan ik ook maken voor de boerenkool op de grond.
Tnx voor de motivatie!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 19:26

Schuur_ schreef:

Kunststof profielen en boekschroeven.
Ziet er hetzelfde uit als van de mm. Heel handig.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:50

Mooie verhoogde bedden schuur.
Staan ze op de open grond of zit er wel iets van een bodem in?

We willen t.z.t. onze moestuin ook verplaatsen. Dan zijn van die bakken misschien ook wel een mooie mogelijkheid.
Afbeelding

We willen hem dan verplaatsen richting de schuur. Tussen de twee achterste bomen. Dan kan ik hem iets groter maken (hij is nu 5x3 meter en wil hem dan 6x3 meter maken). Hij ligt nu en straks ook volledig op het zuiden. Het zuiden is op links van de moestuin. Dus ook geen last van schaduw van de boom (hooguit in de ochtend of avond). Het zijn Ruwe berken en we hebben geen last qua te weinig voeding of vocht. Alleen af en toe van een rampzalige nestbouwer van een duif. Dus geregeld dunne takjes in de moestuin :+

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 14:21

Ook heel leuk gedaan, met die staptegels er tussen.

Wat voor grond hebben jullie in de moestuin liggen? Gewoon zwarte grond?
Wij hebben schone zwarte grond bij de loonwerker gehaald, maar ben soms bang dat het niet de stoffen bevat die de groentes nodig hebben om te groeien.
Ik heb er wat compost (van de paardenmest wat al een jaar ligt) doorheen geharkt, maar ben ergens ook bang dat je kunt "overmesten".

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 14:24

Ik gooi elk najaar een laagje tuinmest er op en dan spit ik de restjes onkruid/planten er doorheen. Ziet eruit als een rommel maar dat maakt me niet uit :') het is met goede bedoelingen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:18

Wieke schreef:

Wij hebben schone zwarte grond bij de loonwerker gehaald, maar ben soms bang dat het niet de stoffen bevat die de groentes nodig hebben om te groeien.
Ik heb er wat compost (van de paardenmest wat al een jaar ligt) doorheen geharkt, maar ben ergens ook bang dat je kunt "overmesten".

Aangezien het topic Makkelijke Moestuin heet: uiteraard Makkelijke Moestuin grond!
Zijn gisteren net weer 3 zakken bezorgd *\o/* .

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:47

Wieke schreef:

Begonnen met zwarte grond en compost 4 jaar geleden.
Vorig jaar gestart met no dig, maar te weinig meest was erop gegaan. Dit jaar ligt er lavameel, koemestkorrels en een dikke laag compost op. Koemestkorrels afhankelijk van het gewas.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 19:53

Hier kleigrond.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 20:19

Ik heb een paar kuub moestuingrond gehaald bij een leverancier hier in de buurt. Van mijn eigen grond zit ik op zandleem, ideaal dus.

TERRAVIVA MOESTUINGROND

De TerraViva Moestuingrond is een onkruidvrije, levende grond op basis van zand-leemachtige teelaarde, veencompost, bosgrond, gecomposteerd paardenmest en fijne lava. Dit mengsel zorgt voor een goed waterbergend vermogen, een pH tussen 6,5 en 7 en een basisbemesting voor minstens één groeiseizoen.

De bakken staan op open bodem maar wel met 2 lagen karton eronder zodat het (als het goed is :)) ) het gras eronder afsterft. Ik ben 100% voor makkelijke en 'luie' moestuin.

De peulen en erwten zijn vandaag de grond ingegaan maar ik vind het wel spannend zo met die koudegolf die er misschien aankomt. Maar ach, ik heb ook besloten dat dit een project wordt om te leren loslaten en dat niet alles perfect juist moet zijn van de eerste keer. Dat zal toch niet lukken in een moestuin vrees ik dus fouten maken mag.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 10:46

Schuur, je kan vliesdoek gebruiken om je plantjes te beschermen:
https://groenepassies.nl/buiten/vliesdoek-een-onmisbaar-hulpmiddel-in-de-tuin/#:~:text=Vliesdoek%20heeft%20een%20isolerende%20werking,als%20het%20behoorlijk%20gaat%20vriezen.

Ik heb de sugarsnaps in een mini staan en deze staat in een beschut hoekje tegen het huis. Ik trek er een pedaalemmerzak over. Ik had vorig jaar per ongeluk al heel vroeg bietjes gezaaid (dacht dat ik het zakje met radijsjes had B-) O:) ) en ook daarmee de jonge bietjes beschermd. Dat ging heel goed ook met vorst en hagel.

Hoeveel afstand heb jij tussen de bakken Schuur? Ik ben een beetje mijn "nieuwe" tuin aan het indelen/inrichten op papier en wil een stuk reserveren voor mijn moestuin. Maar ik loop een beetje vast op hoeveel afstand tussen de bakken handig is om mee te werken.
Hoewel een grote bak, zoals bij jou misschien ook een idee is. Hmm, ik ga weer even nadenken.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:48

Peekabooh
Afbeelding

De eerste gekiemde zaadjes die ik van de week uit het papiertje in de grond had gezet. :D

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 13:04

De afstand tussen de bakken is 60cm, dan kan ik er nog ruim tussen hurken en met attributen lopen. Ja ik zag op youtube ook al mooie constructies om een hoop te maken over het raised bed maar dat gaan we voor volgend jaar laten.

Eerst even kijken wat het dit jaar zo gaat geven.