Ik zit op dit moment in mijn tropische tuin op Curaçao. Ben lekker aan het zaaien en stekken al lukt dat nog niet heel hard Er staat heel veel eetbaars, erg leuk. En zo anders dan in Nederland!
Pien, op de meeste plekken juist niet want het is hier, behalve dit jaar, heel erg droog geweest. Ik heb mazzel met de grond in mijn tuin, die is erg vruchtbaar. Maar er is ook veel rots hier en dat plant voor geen meter.
Er is, helaas, ook hier een tendens van blote aarde is mooi, of complete grind tuinen.
Daarnaast is het grondwater hier vaak brak, de Shell heeft vroeger zo goed als al het zoete water gebruikt, wat overgenomen is door zout water, nu dus brak.
Wij hebben een druppel systeem, op drinkwater, en dat gaat goed. 5 minuten per dag is hier voldoende. Ik wil ook meer gebruik maken van mulch, maar moet er ook aan denken dat het een woning voor de verhuur is, het moet dus ook een beetje smoelen (voor anderen).
Een goede tuinman vinden is nog niet zo makkelijk ben ik achter...
Ik ben vorige week naar een voedselbos geweest en vandaag gaan we nog naar een andere, heel erg leuk, er zijn er nog een aantal. Heel blij met die ontwikkelingen op het eiland!
Ik heb hier allemaal fruit staan waarvan je echt graag zou willen dat het in Nederland ook zou groeien. Ik ga wel wat zaad meenemen in de hoop dat het binnen of in de kas wel groeit.
Bijvoorbeeld gele dragon fruit, die is echt lekker.
Nee, deze woning hebben we 1,5 week geleden gekocht, voor vakantie verhuur. We gaan hier waarschijnlijk wel elk jaar een maand of zoiets naartoe. Mijn man is nu ook aan het werk hier, dat is positief geweest aan corona, thuiswerken is zoveel makkelijker geworden!
In mijn onderschrift kun je hem zien, al is de tuin nu echt al veel voller en mooier. Aan het eind van ons verblijf gaan we dan ook nieuwe foto's maken.
Volgend jaar gaan we serieuzer kijken in Frankrijk of Portugal, voor iets dat later mogelijk goed op te knappen en te verhuren is en zo steeds een stapje verder.
loveslimpie
Geplaatst: 11-04-22 19:05
Ben benieuwd als alles in blad staat Malenka! Ik heb dit jaar ook voor het eerst Dahlia’s, ik kijk er zo naar uit!
Hier in de tuin begint er ook al van alles te groeien en te bloeien. Over een paar weken wordt het stuk langs de schuur opgehoogd en heb ik er dus weer een stukje tuin bij. Ik ben nog heel erg zoekende met de grove layout van de tuin. Ergens leek het me mooi als het stuk dat nu opgehoogd wordt, om daar een heuveltje met een vijver te maken, maar ik ben bang dat de tuin dan heel krap aan gaat voelen… Uiteindelijk komt midden voor het huis te staan (ter hoogte van de garage links in beeld)
Inmiddels ook van alles voorgezaaid
Buiten komt er ook al van alles op Palm kool van vorig jaar Rozemarijn in bloei Peer Pruim (De meest recente aankoop ) En alle voorjaarsbollen waarbij voornamelijk de kleine narcissen en de blauwe druifjes wat doen. Inmiddels heb ik ook een verdwaalde tulp gevonden… Ik denk dat ik van het najaar een voorraad nieuwe bollen de grond in ga doen, dit is wel heel paars..
Je zou ook een soort van beekje kunnen maken, met een bruggetje erover. Heb je wel een vijver, maar niet zo massief breed, alleen lang. Beetje slinger erin maken. Kijk eens op Facebook bij Loek Gorris, die maakt erg leuke dingen vind ik.
Dat is zeker flink werken. Wat is de ligging van die helling? Kweek je er ook op?
Mungbean
Geplaatst: 13-04-22 19:09
Direct in de zon, echt snoeiheet in de zomer. De planning op dit moment is aardbeien en „monatsbeere“ (soort nep aardbei), diverse soorten look, diverse soorten robuuste Thijm, artischock, Cardone en Venkel. Er staan al baby cranberry struikjes.
Ik wil nog een kruip/hang plant die dan aan de bovenrand van de stenen langs komt. Op zich zijn daar genoeg van te vinden voor „steingarten“, maar het liefst iets dat niet giftig is. Als je een voorstel hebt
Sempervivum of sedum misschien? Dat zijn rots planten en sommigen bloeien ook erg leuk. Ik moet nu ook aan aloë Vera denken maar daar zal het wel te koud voor zijn in de winter
Mungbean
Geplaatst: 24-04-22 16:34
Iemand een idee wat dit voor irritant onkruid is? En belangrijker: hoe kom ik er vanaf? De wortels zitten echt overal
Mungbean
Geplaatst: 24-04-22 16:35
Verder trots op dit plekje voor de baby-vijg (een rode). Wat er omheen komt is nog onbestemt, dus eerst maar even mulch erop gedaan.
Prairy, de rotsplantjes staan inderdaad al Ik denk dat ik als plantje voor over de stenen heen gewoon een kruiptijm neem.
Als de besjes uiteindelijk zwart worden is het familie van de nachtschade.
Aardpeer of bosbingelkruid zeggen 2 verschillende apps.
Mungbean
Geplaatst: 24-04-22 18:51
Zeker geen daslook, dat is veel compacter (en dan had het ook mogen blijven staan ) en ook geen aardpeer. Bosbingelkruid lijkt inderdaad wel wat. Ik zie het ook vaak in het bos inderdaad.
Edit: ja dat is het, precies diezelfde knopjes Nu moet ik er nog vanaf zien te komen
Voor Sizzle (en alle anderen natuurlijk): een leuke app om wilde planten en dieren te herkennen is Obsidentify. Ik gebruik hem regelmatig. Mag ik hier eigenlijk wel reclame maken???