[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 20:50

Morganlefay schreef:
Even een heel snuggere vraag.
Weet je wat voor een boom er bij je huis staat. Als het nl een Es is en die heeft schimmel dan kan je m beter in een keer omhakken.
https://www.wur.nl/nl/Onderzoek-Resulta ... terfte.htm

Die hele grote vlak bij het huis is een (monumentale) eik.
De bomen langs de wei zijn dennen, fruitbomen en in elk geval witte berken. Heb nog niet helemaal duidelijk welke bomen de buren in hun bosperceel hebben, maar heb gelukkig nog geen esdoorn helicopters gevonden, dus tot dusver lijk ik goed te zitten!

DubbelFun

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:53

Een monumentale eik zul je niet zomaar om mogen halen. Daar ga je wel veel blad en nootjes van krijgen.
Dennen zijn mooie windvangers en berken en fruitbomen kunnen geen kwaad.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 21:09

Nee en eigenlijk willen we hem ook echt niet kwijt! Hij is echt prachtig! Het is alleen jammer dat hij zo verrekte dicht op het huis staat :+ . Maar ach.

Klusfocus in huis ligt nu op het kleine kamertje ombouwen tot een tijdelijk kantoortje.

Beetje erg donkere foto omdat de stroom er even af was voor de zekerheid bij het verwijderen van de plafondplaten

Afbeelding

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 22:01

Het kleine kamertje is dat ook een opkamertje met daaronder de kelder ....
Een klein kamertje is natuurlijk ook vlot klaar :D
Maar jullie zijn super bezig!

Groet Karin.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 07:52

Schijnbaar zijn niet alle esdoorns slecht :)

Ik heb ze wel grotendeels om laten halen met oog op de toekomst omdat ze over de wei hingen, maar later besloten dat ik toch geen paarden wilde. Beetje zonde aan de ene kant maar aan de andere kant werden ze ook erg groot en gingen andere bomen in de weg zitten.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 09:24

missfalki schreef:
Het kleine kamertje is dat ook een opkamertje met daaronder de kelder ....
Een klein kamertje is natuurlijk ook vlot klaar :D
Maar jullie zijn super bezig!

Groet Karin.

Nee, volgens mij heeft er nooit een echt opkamertje met kelder in gezeten. Al is dit wel weer de enige kamer in het hele huis met een houten vloer. Op de oude plattegrond staan nog wel bedstedes, maar geen opkamer volgens mij.

Haha ja, klein kamertje is te overzien! Al is het wel een kamertje met heel veel hoeken :+ Beetje maffe vorm is het.

Prairy schreef:

Ik heb ze wel grotendeels om laten halen met oog op de toekomst omdat ze over de wei hingen, maar later besloten dat ik toch geen paarden wilde. Beetje zonde aan de ene kant maar aan de andere kant werden ze ook erg groot en gingen andere bomen in de weg zitten.

Nee, je kan het zien aan de vorm van de helicopter blaadjes. Uit mijn hoofd als ze breed staan is het veilig, als ze hele scherpe hoek hebben ten opzichte van elkaar loop je risico dat die gevaarlijke schimmel er in zit. Op de voorlaatste stalling stonden er heel erg veel esdoorns, dus toen in verdiept. Maar ze hier dus gelukkig niet gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:57

Prairy schreef:

Er is een verschil tussen een Es( Fraxinus excelsior) en een Esdoorn/Ahorn (Acer).
Een Es heeft een samengestelde bladvorm en een Esdoorn niet.

Verder zijn de zaden van de Esdoorn giftig die van de Es niet.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 21:25

Vandaag samen met mijn moeder tweede deel van de muur in de primer gezet. Man wat knapt het daar al weer van op :D. Hoop dat ik morgen de twee lagen monodek erop te kan doen zodat dit stuk echt klaar is.

Het contrast is ook zo enorm groot :+
Afbeelding

Het is ook echt duidelijk weer een stukje lichter.
Afbeelding

Verder was het de afgelopen dagen nogal chaotisch. Heel lang verhaal kort, and then there where three :D
Afbeelding

Eerste dag apart gehouden, maar ze reageerden zo goed op elkaar dat ik ze woensdag lekker samen heb gezet op de wei en dat ging echt fantastisch. Dus nu staan ze lekker samen op de track.
Afbeelding

Spoiler:
Savino is mijn Westfaalse ruin. Klein stukje van het verhaal; Hij stond op een pensionstal met binnenbak in de buurt zodat er gereden kon blijven worden. Maar alle afspraken werden vanaf dag 1 niet nagekomen en de omstandigheden werden steeds slechter. Dus redelijk acuut besloten dat ik dit niet voor hem wilde en ondanks dat ik nog geen rijbak heb toch naar huis gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:29

Wauw, zo knapt de kamer wel enorm op zeg! Heerlijk, zo'n vooruitgang.
Vervelend dat het op de pensionstal zo beroerd verliep.. Logisch dat je je paard naar huis haalt.
Kun je niet af en toe op het gras rijden? Of rij je het dan kapot?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:10

Getver, die foto..... brrrr. Dan ziet dat witte er toch een heel stuk frisser uit +:)+

Wat leuk dat er nu zo'n tevreden trio staat! Kenden ze elkaar al wel of stond alles echt steeds op een andere locatie?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:12

Wat leuk eentje er bij. Mag ik vragen hoe dat gekomen is ??
Ga je dat stuk bruine/schuine dak ook nog wit maken ?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 11:05

Renee1991 schreef:
Wauw, zo knapt de kamer wel enorm op zeg! Heerlijk, zo'n vooruitgang.
Vervelend dat het op de pensionstal zo beroerd verliep.. Logisch dat je je paard naar huis haalt.
Kun je niet af en toe op het gras rijden? Of rij je het dan kapot?

Ja, dit is mooi werken :D Zeer zichtbaar. En het knapt er echt zo belachelijk mooi van op!

Gras kapot rijden vind ik overigens niet erg, had eerder al een stukje weiland afgezet als tijdelijke 'rijbak/werkbak'. Ik denk echter dat er toch wat leem of iets degelijks in de toplaag zit boven het zand, want nu het langer nat is, wordt het ook wel glad. Hoop dat we binnen een redelijke tijd een rijbak kunnen laten keren en tot die tijd mogen we af en toe in de rijbak van "de buren" ongeveer 700 meter verderop.

pmarena schreef:
Getver, die foto..... brrrr. Dan ziet dat witte er toch een heel stuk frisser uit +:)+

Wat leuk dat er nu zo'n tevreden trio staat! Kenden ze elkaar al wel of stond alles echt steeds op een andere locatie?

Vi en Savino kennen elkaar al een heel klein beetje, die hebben korte tijd op dezelfde stal gestaan toen ik Savino erbij kocht. Helaas ging dat echt helemaal niet goed omdat hij o.a compleet in elkaar werd geslagen door een ander paard en nog wat dingen die niet matchten met wat hij nodig had. Dus sindsdien op een andere stal. Dailey is er pas bij gekomen vlak voor de verhuizing door een vrij bizarre samenloop van omstandigheden, dus die is voor iedereen nieuw :D

DubbelDun schreef:
Wat leuk eentje er bij. Mag ik vragen hoe dat gekomen is ??
Ga je dat stuk bruine/schuine dak ook nog wit maken ?

Ik stuur je zo even een pb!
Het hout gaan we voor nu zo laten. Met alle muren straks wit is het al zo anders en heel stuk lichter al. Als we uiteindelijk weer zo ver zijn dat we aan de andere kant van het huis gaan wonen en dit deel van het huis gaan aanpakken gaan we nog even kijken wat we daar mee doen. Denk dat we alle voorzetwandjes weghalen zodat de troep er achter weg kan en er wat 'echte' isolatie tussen kan.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:19

hoe gaat het met je huisje ;)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 11:40

Goed! Wat is het hier genieten met het mooie weer <3 . En de drie paarden samen gaat echt súper!

Afbeelding

Er is zand opgestuurd voor een analyse om te zien of het een goed idee om het te laten keren of dat ik beter kan doorsparen en afgraven + nieuw zand opbrengen.
Afbeelding

Met het mooie weer vooral buiten bezig geweest. Oude troep opruimen en verzamelen. Al heel wat kruiwagens met oud landbouwplastic weggehaald waar vorige eigenaar de balen voordroog/kuil had staan. En einde is nog lang niet in zicht. Verder a het hout op 1 plek aan het verzamelen etc.

Gisteren o.a oude paaltjes uitgegraven. Kan ik er makkelijker langs en lijkt ook gelijk weer een stuk netter!

Er stonden er meerdere langs de paddock. Er zaten toen we hier net kwamen nog zeer verrotte planken tegen aan, staaldraad en gaas (en in de hoek enorm vergroeid - van boomstompje tot de omheining was helemaal dicht gegroeid).
Afbeelding

Stonden goed eind de grond in haha
Afbeelding

En nu gewoon echt een wat ruimer paadje langs de paddock richting de track! Heel handig met hooinetten verspreiden en uitmesten
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 11:47

Gele zand ziet er goed uit.
Leuk dat 'lampje' onder het hoofd :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 12:19

Oeh ik wilde dat we hier zulk geel zand hadden :+:

Heerlijk zeg dat de knollies zo lekker samen gaan +:)+

Zo die palen daar hebben ze wel moeite voor gedaan, zo ver de grond in! Die zien er wel goed herbruikbaar uit? Of vertekent de foto :)

Heerlijk hè dit soort klusjes, een paal weghalen en elke dag als je daar loopt voel je je gewoon heerlijk dat die paal weg is. Op 1 of andere manier geven dit soort oude-situatie-foto's van bij ons, als je die nog eens tegenkomt mij nog meer spontane voldoening dan het hele huis dat van binnen gestript was _O-

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:11

Ik heb het gemist denk ik, maar waar stuur je zoiets heen?

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 18:15

ah dat ziet er super uit!!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 18:46

DubbelDun schreef:
Gele zand ziet er goed uit.
Leuk dat 'lampje' onder het hoofd :D

Solar light :+

pmarena schreef:
Oeh ik wilde dat we hier zulk geel zand hadden :+:

Heerlijk zeg dat de knollies zo lekker samen gaan +:)+

Zo die palen daar hebben ze wel moeite voor gedaan, zo ver de grond in! Die zien er wel goed herbruikbaar uit? Of vertekent de foto :)

Heerlijk hè dit soort klusjes, een paal weghalen en elke dag als je daar loopt voel je je gewoon heerlijk dat die paal weg is. Op 1 of andere manier geven dit soort oude-situatie-foto's van bij ons, als je die nog eens tegenkomt mij nog meer spontane voldoening dan het hele huis dat van binnen gestript was _O-

Ja, het ziet er veelbelovend uit! Maar toch maar even een analyse voor we weer €1.000 er tegen aan gooien :+ . De smalle paal zou eventueel nog wel herbruikbaar zijn, maar vind ik zelf wel erg dun voor een weidepaaltje. De eerdere drie die ik heb uitgegraven, heb ik het puntje afgezaagd en doen nu dienst als grondwerkbalkje. De dikkere paal is aan de onderkant helaas verrot.

En inderdaad heerlijke, voldoening gevende klusjes zo :D Vind het stiekem ook leuker dan het huis haha. Sowieso lekker om buiten bezig te zijn. En met het huis zijn de eerste grote stappen nu wel gemaakt. Het is nu vooral even wachten op het dak.

marije1109 schreef:
Ik heb het gemist denk ik, maar waar stuur je zoiets heen?

Bij zandcompleet kan je het opsturen voor een analyse en advies over hoe de bak kan verbeteren. Maar nu is het meegegaan met de grondwerker die het keren ook zou gaan doen (of eventueel nieuw zand leveren in een later stadium als het toch geen goed idee is om te keren). Maar is meer een "voor de zekerheid", want ik denk dat het wel goed komt, al dan niet met later nog snippers er door.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 18:48

Je hebt het ook wel walgelijk getroffen hoor met het weer :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:14

Haha idd, je hebt zeker lekker weer erbij nu! Heerlijk buitenklus weer :+:
Blijft leuk om te zien! Ben benieuwd hoe de analyse van je zand terugkomt! Wist niet eens dat dat kon, superhandig!!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 13:59

pmarena schreef:
Je hebt het ook wel walgelijk getroffen hoor met het weer :D

Ja, decadent he :D
Keerzijde is dat mijn eerste muggenbulten ook al weer te pakken heb :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 14:00

Ja echt hè.... even wat zon en meteen hangen er alweer wat kleine wolkjes muggen....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 14:29

Hier zijn de muggen ook al gesignaleerd, maar gelukkig nog geen vliegen/dazen...

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 21:51

pmarena schreef:
Ja echt hè.... even wat zon en meteen hangen er alweer wat kleine wolkjes muggen....

jah het moet gewoon eens x 4weken goed vriezen dan is de vliegen populatie stuk kleiner