Keukens! Wat heb je en wat kostte het?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:42

Ik meld me ook! Heb sinds dinsdag de sleutels van ons nieuwe huis, eindelijk na 6 maanden wachten :) Nieuwe keuken is een van de weinige dingen die we gaan veranderen en heeft ook geen onwijze haast, maar we willen toch wel in de komende 3 maanden beslissen. Voorkeur gaat tot nu toe denk ik uit naar Ikea kasten met Baboon frontjes en werkblad etc.

Ik ben ook wel benieuwd naar de afzuiging in de kookplaat! Hoeveel ruimte neemt het in de kast/la in beslag? Daar twijfel ik vooral over, ik wil geen bovenkasten dus heb al niet zo heel veel kastruimte.

MoniqueT

Re: Keukens! Wat heb je en wat kostte het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:53

Bij ons valt alles in de lade onder de kookplaat. Ik heb daaronder nog twee diepe lades van 90cm breed.

Ben er nu niet. Morgen kan ik betere foto's maken.

Afbeelding

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:08

Oh daar heb ik nu 3 lades zitten, een bestek la, een pannen la en nog een eentje. Geen idee waar ik die anders zou moeten plaatsen dan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:20

Suzanne F. schreef:
MarjanB schreef:
[ [url=m/WpqrZt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zc8oqq.jpg]Afbeelding[/url] ]
We hebben een kookplaat! *\%/* vorig jaar november besteld :')

Oh wat mooi! Ben jaloers. Wil ook wel zo eentje. Wat kost dat nou? Dat zuigt af naar beneden toch? En hoe gaat het dan naar buiten?

Bij ons gaat t niet naar buiten maar wordt de lucht gefilterd met een koolstof filter. Prijs weet ik niet meer, we hadden een vrij dure omdat je de pannen overal neer kan zetten en hij die zelf herkent zeg maar.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:30

Ik wilde geen filtersysteem omdat het dan nog warmer in huis werd. Ons appartement is vaak al zo warm.

Die extra besteklade zit bij mij in het eerste ladenblok vanuit de kamer. Die heeft een dubbele la aan de binnenkant. In de diepe la onder de kookplaat staat een bal met spatels, tangen etc. En alle kruidenpotjes en olie. De motor van de kookplaat is maar 10 centimeter diep of zo. De la is echt nog heel ruim.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:09

Wie heeft hier ervaring mee?

Ik huur, via de woningbouw, en ik zit prima, lekker en voor weinig, mochten er geen bijzondere ontwikkelingen zijn, ga ik in 6 plankjes hier de deur uit.
Nu heb ik een enkelwandige keuken, is 19 jaar geleden vernieuwd, en, behalve als ik het in de fik steek, krijg ik geen nieuwe keuken van de WB.

Hebben er hier lezers ervaring mee dat ze naar een keukenboer zijn gegaan, puur alleen voor een enkelwandige keuken, 3 kastjes boven, 3 kastjes onder,2 lades blad en spoelbak.(Alle prik&nat heb ik aan de andere kant staan.)

Ja, ik zou ook op MP kunnen kijken voor zo'n keuken, maar het zelf doen is niet mijn ding..

Wat ik op al die keukenboeren-sites zie is dat er rekening wordt gehouden met allerlei apparatuur. Dat heb ik dus niet nodig.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:34

Oh ja hoor volgens mij moet dat gewoon kunnen en anders Ikea?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:36

Ik ben ooit naar een keukenboer gegaan die het merk verkocht waar de bestaande keuken van was. Wilde een nieuw aanrechtblad, en wat uitbreiding van kastjes.
Het was een Keller keuken. Heeft prima uitgepakt. Elke keer als ik er kwam zei ze “oh ja, u bent de mevrouw van de uitbreiding van het probectblokje” :D

Denk dat het echt voor geen enkele keukenboer een probleem is hoor! Begrijp ik dat je dus ook wilt uitbreiden?

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:40

Gewoon langs gaan en informeren. Denk dat de meeste het wel willen doen. :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:36

Ja, gewoon even bij een paar langs gaan. Met een beetje mazzel is er een showroom model. Of houden ze wat over van een verkocht showroom model.
Daar kunnen ze anders niks mee en zo kan jij voor een aantrekkelijke prijs wat kopen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 00:16

Vraag voor de mensen met een afzuig systeem in de kookplaat; hoe vochtig is dat eigenlijk in je keuken? Een afzuig naar buiten voert natuurlijk naast de luchtjes ook vocht af. Dat doet een recirculatie afzuig niet…waar blijft al dat vocht?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 00:22

paars schreef:
Vraag voor de mensen met een afzuig systeem in de kookplaat; hoe vochtig is dat eigenlijk in je keuken? Een afzuig naar buiten voert natuurlijk naast de luchtjes ook vocht af. Dat doet een recirculatie afzuig niet…waar blijft al dat vocht?

Bij ons gaat ie gewoon door de muur naar buiten zoals een normale afzuigkap. Wij hebben er voor gekozen omdat we niet de ruimte hebben voor een afzuigkap boven een 90cm kookplaat ivm een raam wat in de weg zit

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 00:28

Hier recirculerende plaat. Tot nu toe weinig last van vocht. Ventilatie rooster staat open en in de winter vaak juist droog in huis.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 02:32

Vriendin van me heeft er sinds het plaatsen van haar nieuwe keuken een. Die vervloekt hem. Alles is nat zegt ze als ze kookt. Zij zou er niet weer voor kiezen.

Maar misschien dat dit nog per merk verschilt?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 08:39

Ik kan je ook niet helpen, ons systeem zuigt ook naar buiten af. Ik wilde bewust geen recirculatie omdat het wat warmte het huis in werkt. Op ons toch al warme appartement leek me dat in de zomer erg ongewenst, maar het moet wel kunnen natuurlijk.

Verder zou ik het iedereen direct aanraden, het scheelt echt veel vuil in je keuken!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 09:47

JLLN_ schreef:
Vriendin van me heeft er sinds het plaatsen van haar nieuwe keuken een. Die vervloekt hem. Alles is nat zegt ze als ze kookt. Zij zou er niet weer voor kiezen.

Maar misschien dat dit nog per merk verschilt?

Je moet wel ventileren… heel veel mensen hebben alles pot dicht zitten en dan krijg je idd vocht in huis.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:22

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:23

MarjanB schreef:
Je moet wel ventileren… heel veel mensen hebben alles pot dicht zitten en dan krijg je idd vocht in huis.

Wat noem je ventileren. Je gaat in de winter niet de keukendeur opengooien. En ergens een bovenlicht of dauerluft openzetten werkt helaas echt niet afdoende om die keuken droog te houden. Zou m.i. Ook niet nodig moeten zijn als de luchtvochtigheid in je huis is zoals hij moet zijn?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:31

Nielojram schreef:
Wie heeft hier ervaring mee?

Ik huur, via de woningbouw, en ik zit prima, lekker en voor weinig, mochten er geen bijzondere ontwikkelingen zijn, ga ik in 6 plankjes hier de deur uit.
Nu heb ik een enkelwandige keuken, is 19 jaar geleden vernieuwd, en, behalve als ik het in de fik steek, krijg ik geen nieuwe keuken van de WB.

Hebben er hier lezers ervaring mee dat ze naar een keukenboer zijn gegaan, puur alleen voor een enkelwandige keuken, 3 kastjes boven, 3 kastjes onder,2 lades blad en spoelbak.(Alle prik&nat heb ik aan de andere kant staan.)

Ja, ik zou ook op MP kunnen kijken voor zo'n keuken, maar het zelf doen is niet mijn ding..

Wat ik op al die keukenboeren-sites zie is dat er rekening wordt gehouden met allerlei apparatuur. Dat heb ik dus niet nodig.

Ja hoor dat moet zeker kunnen. Wij hadden zo’n blokje in de bijkeuken in t vorige huis. Wel met kraan, maar dat had ook zonder gekund. Gewoon eens informeren bij een keukenzaak wat er mogelijk is.

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:08

Wij hebben hier ook een kookplaat met recirculatie. Was een verplichting vanuit de bouw omdat er geen gaten naar buiten geboord ‘mogen’ worden. Het gebouw zou luchtdicht moeten zijn vanwege de isolatie waarde.
Tot nu toe bevalt het mij prima. Geen last van geurtjes en ook geen vocht. Nu zijn er in de keuken ook nog drie afzuig doppen in het plafond aanwezig, dus er is wel over nagedacht zeg maar. Wij hebben een siemens.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:12

Anja_Joost schreef:
Wij hebben hier ook een kookplaat met recirculatie. Was een verplichting vanuit de bouw omdat er geen gaten naar buiten geboord ‘mogen’ worden. Het gebouw zou luchtdicht moeten zijn vanwege de isolatie waarde.
Tot nu toe bevalt het mij prima. Geen last van geurtjes en ook geen vocht. Nu zijn er in de keuken ook nog drie afzuig doppen in het plafond aanwezig, dus er is wel over nagedacht zeg maar. Wij hebben een siemens.

Mmm, das een goede om mee te nemen :list: , extra afzuigdoppen toevoegen dus (nu kan het nog 8-) )

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:42

Anja_Joost schreef:

Hier straks dezelfde situatie en heb ook een Siemens besteld! Eerst een Bosch maar vond de Siemens mooier omdat er niet van die witte lijnen op de kookplaat staan (ja…oog wilde ook wat :D ) . Goed te weten dat je geen last hebt. Welke kookplaat heb je?

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:48

De studioline van Siemens hebben we.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:11

Ook ik ben mij aan het oriënteren en kwam handige dingen tegen.
Er zijn kookplaten waarbij de geïntegreerde afzuig aan de achterkant zit waardoor je een normale lade eronder kan hebben. En dan heb je de pannen naast elkaar handig voor mensen die niet zo groot zijn.
Afbeelding

Omdat ik niet veel kook en de kookplaten best prijzig zijn met afzuig erin ga ik voor dit systeem. Het lijkt op een soundbar maar filtert de lucht en de warmte blijft binnen.
https://ozonos.nl/

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:20

Ik vind de Ozonos nog vrij duur eigenlijk. Laat even weten hoe hij bevalt. Ik ben ook op zoek naar een oplossing voor de keuken.