Wie heeft er een IKEA keuken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:37

Ik ben net gaan knutselen online en met alles wat ik wil betaal ik maar 3200 euro... :oo

Alleen kom ik er niet helemaal uit met de verdeling van alles, misschien kunnen jullie me helpen?

Afbeelding

Dit is wat ik tot dusverre krijg...
1 is een passtuk van 12,5cm, dan op 2 de vaatwasser, 3 de wasbak met twee laden eronder, 4 is een hoekkast met draaicarroussel, 5 de kookplaats met 2 laden (één dubbel daarin), dan dan op 6 een kast van 2 meter hoog met daarin de combimagnetron, 3 laden er onder en boven de combi nog een kast met een plank er in.

Ik weet dat je normaal gesproken de vaatwasser rechts van de spoelbak hoort te hebben, ik zie geen andere optie helaas.

Wat ik wel heel jammer vind is dat de kookplaat zo dicht bij de kast komt te zitten. Ik kan me voorstellen dat hier een stukje ruimte op te pakken is.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:42

Koelkast hoeft niet?

Ik weet niks van regels qua inrichting, ik heb hier ook de vaatwasser links naast de gootsteen, dat kan me niks schelen. Ik weet alleen dat je op moet passen met waar je een koelkast neerzet in verband met warmte.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:45

Prrrr schreef:
Koelkast hoeft niet?

Nee, ik wilde in de eerste instantie de koelkast onder de magnetron als optie. Dus gewoon een kast met planken er in, zodat een volgende bewoner er een koelkast in zou kunnen zetten. Mijn koelkast staat echter een halve meter verderop.

Voor de beeldvorming, meteen aan de andere kant van de deur. Ik werk momenteel ook op die manier en heb er geen problemen mee. Ik kon online geen combinatie van magnetron en koelkastkast vinden. Maar ik kan me voorstellen dat die er wel gewoon is. Dus blijft zeker een optie.

Prrrr

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:48

Kan een kookplaat eigenlijk niet boven een vaatwasser? Zijn die niet vlak genoeg?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:52

Prrrr schreef:
Kan een kookplaat eigenlijk niet boven een vaatwasser? Zijn die niet vlak genoeg?

Die optie was er niet online, maar als iemand in dit topic aangeeft dat het kan (gaat om een gaskookplaat), dan zou dat natuurlijk iets zijn wat ik mee kan nemen richting Ikea...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:55

Je kookplaat zo vast tegen een kast aan gaat niet, dan kun je de stelen van je pan niet kwijt.
Zou je kookplaat een stuk naar links schuiven zodat je zeker 30 cm overhoud tot de kast.

En nog handiger misschien is je wasbak en kookplaat omruilen. In een kleine keuken maakt het naar mijn mening niet zoveel uit wat waar zit.

Het meest makkelijk is als je met de exacte maten van je keuken naar ikea gaat en ze daar laat tekenen. Zij hebben veel ervaring en kunnen het waarschijnlijk voor je oplossen.
Wij hadden wat getekend en zij kwamen met simpele oplossingen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:56

Janine1990 schreef:
Prrrr schreef:

Die optie was er niet online, maar als iemand in dit topic aangeeft dat het kan (gaat om een gaskookplaat), dan zou dat natuurlijk iets zijn wat ik mee kan nemen richting Ikea...

Een gaskookplaat gaat niet boven een vaatwasser omdat deze verzonken ligt.

Met hoeveel mensen woon je in huis? Is het een optie om een smalle/halve vaatwasser te nemen?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:58

Als de kosten meevallen dan zou ik alsnog voor een vlakke kookplaat gaan. Gas gaat er uiteindelijk toch uit...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:58

Prrrr schreef:
Als de kosten meevallen dan zou ik alsnog voor een vlakke kookplaat gaan. Gas gaat er uiteindelijk toch uit...

Dat gaan wij niet meer meemaken dat iedereen van het gas gaat.

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:00

Welke keukens van ikea zyn al enkele maanden in gebruik? En Zijn jullie tevreden?

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:06

Onze keuken is besteld en komt 13 juli :)

Hoogglans wit en de 2 hoge kasten dat hoogglans groen.
We zijn onwijs goed geholpen in ons ontwerp!
Omdat ik heel graag lades wilde heeft ze van sommige kastjes optisch gezien lades gemaakt maar zijn gewoon deuren
Zoals die van de vaatwasser en die van de hoekkast

Afbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:06

CandyArmando schreef:
Welke keukens van ikea zyn al enkele maanden in gebruik? En Zijn jullie tevreden?

Wij hebben hem nu 2 jaar staan en in gebruik. We zijn er nog super blij mee. Alles is nog als nieuw en er is geen enkele slijtage te zien.
We hebben de vaatwasser en koel/vriescombinatie van Ikea en van beide zeer tevreden.

Vooral de koel/vries is geweldig. Ze beloofde dat door een nieuw systeem groente en fruit langer vers blijven. Nou dat is zeker zo! Het blijft veel langer goed dan in onze vorige koelkast (van Miele die pas een paar jaar oud was.)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:07

Niene87 schreef:
Onze keuken is besteld en komt 13 juli :)

Hoogglans wit en de 2 hoge kasten dat hoogglans groen.
We zijn onwijs goed geholpen in ons ontwerp!
Omdat ik heel graag lades wilde heeft ze van sommige kastjes optisch gezien lades gemaakt maar zijn gewoon deuren
Zoals die van de vaatwasser en die van de hoekkast

[ [url=m/X853pA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat heb ik inderdaad ook, dan behoud je mooie lijnen in je keuken.
Veel lades is zo fijn!! Ik heb geen enkel kastje in de keuken en een kant van de bar. Alleen maar lades. Onder de bar wel kasten omdat lades daar natuurlijk niet gaat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:08

PSvanLot schreef:
Je kookplaat zo vast tegen een kast aan gaat niet, dan kun je de stelen van je pan niet kwijt.
Zou je kookplaat een stuk naar links schuiven zodat je zeker 30 cm overhoud tot de kast.

En nog handiger misschien is je wasbak en kookplaat omruilen. In een kleine keuken maakt het naar mijn mening niet zoveel uit wat waar zit.

Het meest makkelijk is als je met de exacte maten van je keuken naar ikea gaat en ze daar laat tekenen. Zij hebben veel ervaring en kunnen het waarschijnlijk voor je oplossen.
Wij hadden wat getekend en zij kwamen met simpele oplossingen.

Maar de vraag is of de kookplaat in de werkelijkheid ook verdeeld kan worden over twee kasten... Want dan is het al helemaal opgelost :)

Sowieso laat ik nog tekenen, maar ik moet ook even de expertise van mijn vader (drukbezet man) meehebben dan :D En uiteraard vind ik het gewoon fijn om goed voorbereid te gaan :)

Een halve vaatwasser wil ik liever niet, ik woon weliswaar alleen, maar het is een eengezinswoning... Dus bij eventuele verkoop voor een grotere samenstelling wil ik het graag gewoon in één keer goed doen. Ik koop liever wat meer potten en pannen om de vaatwasser minder vaak te laten draaien :)

PSvanLot schreef:
Prrrr schreef:

Dat gaan wij niet meer meemaken dat iedereen van het gas gaat.

Eens met PSvanLot, daarnaast gaat inductie me behoorlijk geld kosten vanwege het aanpassen van de meterkast, mijn huis is daar nog niet op voorbereid. Daarnaast ben ik niet degene die hier nog 20 jaar gaat wonen. Dus wat mij betreft een investering die ik liever maak in een ander huis.
Ik heb een koopwoning en deze aanpassing ga ik er niet uithalen bij eventuele verkoop :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:14

In een gezinshuis zou ik inderdaad ook voor een volwaardige vaatwasser gaan.

Hoe komt het dat je keuken wat klein van formaat is voor een gezinswoning?

Heb je ook bovenkasten of die niet?

De kookplaat kan geplaatst worden over 2 kasten maar dan zul je in beide kasten wat diepte verliezen. Dat zal bij een draaicarrousel niet handig zijn denk ik.

Misschien een optie.

De vaatwasser op 2 laten zitten, daar boven een lade, dan de combi magnetron en daarboven nog een kastje.

Dan houd je rechts alle ruimte over om te koken, Heb je zowel links als rechts van je werkblad

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:21

PSvanLot schreef:
In een gezinshuis zou ik inderdaad ook voor een volwaardige vaatwasser gaan.

Hoe komt het dat je keuken wat klein van formaat is voor een gezinswoning?

Heb je ook bovenkasten of die niet?

De kookplaat kan geplaatst worden over 2 kasten maar dan zul je in beide kasten wat diepte verliezen. Dat zal bij een draaicarrousel niet handig zijn denk ik.

Misschien een optie.

De vaatwasser op 2 laten zitten, daar boven een lade, dan de combi magnetron en daarboven nog een kastje.

Dan houd je rechts alle ruimte over om te koken, Heb je zowel links als rechts van je werkblad

Het is zo'n oude huurwoning uit de jaren 70, 3 slaapkamers.
En dan heb ik al geluk met mijn keuken, de originele keuken zit er nu nog in:

Afbeelding
Je ziet aan de rechterkant een koof, hier hoort de oorspronkelijke muur met deur te zitten.
Aan de muur rechts zat vroeger een deur, hier is een holle wand in gekomen. Mijn woonkamer en keuken is nu één geheel.

Ik wil geen bovenkasten, ben 1.86m en dat is zoooooooooo vreselijk onhandig. Ik heb nu kastjes en ik haat het echt vanuit de grond van mijn hart :')

Snap even niet wat je bedoelt met vaatwasser op 2 laten zitten, daarboven een lade???

Ik kan de hoge kast niet links van de vaatwasser zetten, we hebben daar namelijk een inbouwdeel gemaakt. Voor de leuk zeg maar, leuke tegeltjes, houten plankjes, fruitschaal etc.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:24

Hier ook geen bovenkastjes, vind dat afschuwelijk haha

heb je een foto van hoe het nu is?

Ik bedoel dat je de vaatwasser op de plaats laat zitten zoals in je tekening (op nr 2) en daarboven de magnetron. Maar dat gaat niet begrijp ik uit je verhaal?
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 20-06-19 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:25

PSvanLot schreef:
heb je een foto van hoe het nu is?

Ik bedoel dat je de vaatwasser op de plaats laat zitten zoals in je tekening (op nr 2) en daarboven de magnetron. Maar dat gaat niet begrijp ik uit je verhaal?

Foto hierboven is de huidige situatie ;)

Nee klopt, daar kan ik geen magnetron kwijt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:26

Dat is wel balen, dat beperkt je wel erg in je mogelijkheden!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:28

PSvanLot schreef:
Dat is wel balen, dat beperkt je wel erg in je mogelijkheden!

Nouja, na dit is alles toch een verbetering :') Ik heb in deze situatie ook gewoon 4 taarten gemaakt in een paar uur :P Afwas was wel een dingetje daarna :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:31

O het kan ook zeker wel maar als je alles nieuw maakt wil je natuurlijk de meest ideale situatie.

Maar misschien hebben ze bij de ikea gouden ideeën!

Ik ben er iig nog steeds heel erg blij mee! We gaan volgend jaar verbouwen en kunnen dan op deze elementen een nieuwe keuken gaan ontwerpen. Hoeven alleen maar elementen bij te kopen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:34

Absoluut! Maar als ik kijk naar wat ik nu al heb staan, vraag ik me serieus af wat ik allemaal in die ruimte kwijt moet :')

Vanwege het aanbouwen van een bijkeuken (rechts zie je een deuropening) kan ik straks eindelijk mijn wasmachine uit mijn voorraadkast halen, waardoor ik al heel veel conserven daar weer kwijt kan. Wat me in deze keuken al enorm veel ruimte gaat opleveren.

Maar ik weet natuurlijk ook dat als ik ruimte heb, ik deze ook helemaal weet te vullen :') Ik weet niet of dat aan mij ligt of dat het menseigen is :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:36

Ik heb 12 lades waarvan 2 dubbel en die zijn... helemaal vol.. haha oeps.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 23:19

Hier de laatste loodjes. Zondag verder afwerken met wat panelen. Vandaag de stroom erop want had een nieuwe meterkast nodig en wat ben ik blij. Koken! Een vaatwasser! Terug een oven!
Afbeelding

En dit was voor

Afbeelding

Qua vloer komt er de visgraat van de ikea in die wordt doorgelegd naar de woonkamer. Nu nog bedenken welke kleur de muur in de woonkamer moet worden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 23:34

Wat een toffe verbetering!
Boven 30cm diepe kastjes?