Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 22:29

Ik zei inderdaad deuren, maar het worden schuifpuien. Dit omdat de aluminium regengoot op zo'n geringe hoogte zit dat deuren een probleem worden. Met een schuifpui heb je dat probleem niet en die kunnen dan dus iets hoger worden. Wordt sowieso maatwerk vrees ik :D. Zijn nog aan het dubben maar denk dat we voor kunststof gaan i.p.v hout.

Jes

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 22:41

Van die schuifdeuren die je helemaal open kunt schuiven vind ik zo mooi (dus alles "verdwijnt" in de muur)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 22:46

Jes schreef:
Van die schuifdeuren die je helemaal open kunt schuiven vind ik zo mooi (dus alles "verdwijnt" in de muur)

Ken ik niet, heb je een link/plaatje?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 08:05

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 08:33

Volgens mij kun je dit zelf realiseren door een voorzetwand voor de muur te zetten en daar de schuifpui in weg te laten lopen.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:35

Er zijn best wel wat varianten op zo'n glazen pui. Je hebt er ook die als een soort harmonica werken, dus die als je hem intrekt zich dubbel vouwen (maar die zitten dus niet weggewerkt).
Je hebt ook dat je zo'n grote glazen wand open kunt duwen, zodat het op een grote deur lijkt.
Afbeelding
Afbeelding

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:53

Het lijkt zeker al heel wat! Zo'n filmpje geeft een mooi beeld van het geheel :j

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 08:19

Gaaf zo'n wand. Zal wel wat kosten vrees ik..

Iemand zou ons helpen met de vloerverwarming, maar heeft helaas geen tijd.. Nou, dan doen we het wel zelf! Maar tja, hoe komen we aan een legplan?

Gelukkig heb ik een zwager die heel handig is met autocad, en die heeft nou voor ons een legplan getekend.

Afbeelding

Ik weet niet of er meelezers zijn die meer weten van vloerverwarming? Volgens mij ziet het er wel goed uit zo..

Nu kunnen we dus buis en matten (we gaan voor noppenmatten, lekker makkelijk) gaan halen!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:21

Pff wat een harde werkers zijn jullie zeg. Respect. Heb geen verstand van vloerverwarming maar het komt vast goed.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:55

Plan ziet er best goed uit, maar op enkele plekken zou ik zorgen dat de twee leidingen beter parallel blijven lopen.
De slinger rondom de middenpaal bij de keuken zou ik in de praktijk vloeiender laten lopen, net als de stukken langs de steunmuur in de kamer. Laat ook geen spot ontstaan in het midden, zoals nu op tekening in sommige plekken. Dat zal zich in de praktijk wel oplossen, maar wel een aandachtspuntje.
Groep linksboven op tekening en de hondenkamer: laat de koude (retour)leiding aan de buitenzijde lopen.
Algemeen: je hoeft het niet strak langs de muur te leggen, die laatste 15 - 20 cm is zelden zinvol.
Dat je in het midden die ruimte gebruikt als "transport" naar de groepen is wel goed bedacht.
Let er ook op dat de strengen bij voorkeur allemaal even lang zijn, maakt regeling simpeler. Dat lijkt al heel aardig te kloppen maar check even nu het nog nut heeft :D

Tot slot nog een open deur, ook voor de meelezers: bezuinig niet op de slang. Goed spul ligt er voor de komende 30 - 50 jaar in, slecht spul geeft je een hoop kopzorgen! Je weet wel: Quality remains, long after the price is forgotten (Henry Royce, die van die auto's, inderdaad)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:08

let er op dat de toevoer langs de buitengevels lopen. Op de tekening zie ik alles ingetekend met haakse hoeken. Ik weet niet of dat een beperking van het programma is maar dat is met de stugge vloerverwarmingsslangen niet mogelijk. Wij hebben destijds twee slakkenhuizen door elkaar heen laten lopen. Mocht er om wat voor reden dan ook een groep uitvallen dan kan de andere groep toch nog dienen als bijverwarming

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:17

YvonneV schreef:
let er op dat de toevoer langs de buitengevels lopen. Op de tekening zie ik alles ingetekend met haakse hoeken. Ik weet niet of dat een beperking van het programma is maar dat is met de stugge vloerverwarmingsslangen niet mogelijk. Wij hebben destijds twee slakkenhuizen door elkaar heen laten lopen. Mocht er om wat voor reden dan ook een groep uitvallen dan kan de andere groep toch nog dienen als bijverwarming

Wacht even, de aanvoer langs de buitenkant? Dat is niet wat ze mij verteld hebben dus leg eens uit?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:36

de buitenmuren/ramen geven de meeste kou af dus heb je daar de meeste warmte nodig

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 18:13

Ik lees tot nu toe alleen maar mee, maar wil nu ff reageren :D
Tekening was helemaal prima volgens m'n vriend. De aanvoer langs de buitengevel klopt idd :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 08:41

YvonneV schreef:
de buitenmuren/ramen geven de meeste kou af dus heb je daar de meeste warmte nodig

Maar je zet je kast, bank, bijzettafel meestal bij de muur en daarmee blokkeer je die warmte.........

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 08:53

Ik denk dat dat weinig uitmaakt, waar de toe-of afvoer net ligt. Wij hebben ook vloerverwarming liggen, en op sommige plaatsen ligt de toevoer aan de buitenzijde en op andere de afvoer, maar je merkt geen verschil. Elk plekje op de vloer is even warm :)

Wat die haakse hoeken betreft: op het plan is dat zo maar in het echt worden dat gewoon bochtjes hoor ;) Goed uitkijken dat je nergens geen knikken in plooit, of je kan de ganse streng er weer uitknikkeren.

Ook zien dat je, waar de buis onder muren doorloopt, je deze beschermt met "harde hoesjes", soort stugge buisachtige omhulsel dat je om de buisjes heen doet. Maar zal je normaalgezien wel van de firma krijgen. Zo niet: zeker vragen!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 14:11

Volgend deel van de verbouwing: De vloerverwarming.

Aan de muur een stootrand zodat de vloer uit kan zetten, en dan matten waar de vloerverwarming ingeklikt wordt.

Afbeelding
Afbeelding

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 14:45

En dat gaat best snel :D

Afbeelding

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 14:46

Dat schiet op zeg, is het niet heel warm, de temperatuur loopt hier al flink op.

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:29

Hoe gaat het nu?
Lukt het nog een beetje of druk met de voorbereidingen van de vakantie?

Ik vroeg me trouwens af of jullie nog een deel van het grote weiland weer terug krijgen na het aanleggen
van het nieuwe kruispunt?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 17:17

Leuk dat je het vraagt!

We hebben in de hondenkamer de vloerverwarming liggen, maar zijn nu eigenlijk vooral buiten bezig met de huifkar en de omheining van de weides omdat ze de bomen komen kappen (zijn vandaag begonnen). We houden van de grote wei ongeveer de helft over als ze klaar zijn met de weg. Maar dat wisten we toen we dit kochten, en we houden nog 1.3 ha over.

Afbeelding
De stenen liggen erop omdat de lussen soms liever omhoog gingen dan opzij.. :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:05

Leuk he die vloerverwarming leggen :+ hier hebben we de buis hier en daar maar vastgeplakt met tape. Maar wij hadden een ander systeem.

En vergeet vooral niet ook deze leidingen af te persen om te controleren op lekkage.
Laatst bijgewerkt door palousa_boy op 18-05-16 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:05

Oh kijk dat is nog een mooi lapje grond.
Het begint wel een kale boel te worden nu naast het huis.

Hondenkamer ziet er goed uit!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:55

Ben ik nu helemaal de weg kwijt of hoe kan je minder ha overhouden als er bomen weggehaald worden? :o?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:56

Iets met een nieuw kruispunt gok ik ;)
Dus een deel van de grond zal wel gebruikt gaan worden voor weg en berm etc.