Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 14:02

Als volgens de ijking de meter niet klopt dan gok ik dat ik zelfs geld terug krijg als het met terugwerkende kracht gaat. Ik ben altijd zuinig geweest, ik ging er ook van uit dat ik geld terug zou krijgen omdat 120 per maand behoorlijk wat is vond ik. Nu is het voorschotbedrag 280 euro per maand. Heb het weer terug laten draaien want ik heb dat geld gewoon niet, maar als er niks uit de ijking komt en er ook niks anders gevonden word moet ik gewoon weg uit dit huis.

Joscaa

Re: Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:03

Er moet wel wat uit de ijking komen, je hebt zelf al je apparaten gecontroleerd en die zijn het niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:06

Als je meter stuk is(en daar ben ik van overtuigd) dan kan het inderdaad zo zijn dat je er misschien maar één apparaat aan hebt staan maar de meter gewoon op hol slaat omdat er geen weerstand is doordat er misschien een eerdere bewoners met een magneet aan het rommelen is geweest. Overleg met je ouders is misschien niet verkeerd zodat je een back up hebt wat betreft financien en dan direct laten nakijken want het jouw stroomverbruik is absoluut onmogelijk. Mijn moeder had vroeger een kleine bejaardenwoning met een koelkast, tv en radio, die betaalde volgens mij 20 euro pm aan electra. Zoals wij nu wonen doen we er drie jaar over om op jouw verbruik te komen.
Koelkast,diverse pc,s opladers,lampen,stroomklok, cv ketel, stoomstrijkijzer, radio, twee tv's ,wasautomaat,vaatwasser,droger(word vier keer per week gebruikt,twee koelkasten,vriezer, en ik zal nog wel genoeg vergeten.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:12

lifaya schreef:
Als volgens de ijking de meter niet klopt dan gok ik dat ik zelfs geld terug krijg als het met terugwerkende kracht gaat. Ik ben altijd zuinig geweest, ik ging er ook van uit dat ik geld terug zou krijgen omdat 120 per maand behoorlijk wat is vond ik. Nu is het voorschotbedrag 280 euro per maand. Heb het weer terug laten draaien want ik heb dat geld gewoon niet, maar als er niks uit de ijking komt en er ook niks anders gevonden word moet ik gewoon weg uit dit huis.

Dat je het huis uit moet, kan ik me niet voorstellen, er moet gewoon ergens wat goed mis zijn, want zelfs wij verbruiken niet zo veel, terwijl we een 5 persoonshuishouden hebben en moeders eerste klas kouwkleum is. We kijken niet op een lampje meer of minder of de tv die aan blijft, terwijl er niemand kijkt. Laat je niet gek maken....ik vind het fijn dat je een elektricien hebt gevonden die komt om te kijken, Wie weet vind hij wat. Zij kunnen in ieder geval al ietsje meer, als is het maar het door meten van draden. Ga niet bij de pakken neer zitten, maar zorg er wel voor dat je met regelmaat contact houd met oxxio. Mijn ervaring is, als je dergelijke grote bedrijven niet achter hun broek aan zit, zeker als je geld van ze moet hebben, het ergggggg lang zou kunnen gaan duren. Je hoeft niet dagelijks te bellen, maar proberen wekelijks contact te onderhouden. Wie weet wat de electricien nog gaat vinden, ik ben benieuwd. Wanneer komt hij? Of heb ik daar over heen gelezen?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:19

lifaya schreef:

er lopen 2 dingen, maar je verward ze steeds..

die 13.000 kWh veroorzaakt de nota van 1800 euro, niet je eventuele incorrect lopende meter.. je eventueel niet goed werkende meter veroorzaakt misschien 50-100 euro op jaarbasis.
zelfs als je meter gewoon werkt, dan is daarmee geen nota van 13000 kWh verklaard (of je moet heel veel geluk hebben en de factor 10 is het issue van de meter.. maar dat blijkt niet uit je huidige verbruik).

de verklaring van de 13.000 moet je zoeken in het verleden en je standen van de inhuizing.
heb je daar al antwoord op ontvangen van oxxio en liander? want je gaf wel aan dat er schattingen in het verleden waren.. maar heb je je formulier al opgevraagd bij de woningbouw/oude huurder waarop de meterstanden van het betrekking van de woning ondertekent zijn?

uit de woning weggaan daar heb je dan alleen jezelf mee..
1. je betaalt nog steeds de 1800 euro
2. de woning gebruikt geen 13.000 kWh op jaarbasis, zoals je zelf al aan je meter kunt zien..

als de ijking goed is.. dan heeft het dus geen enkel nut om te vertrekken.. dat kost je veel meer (verhuiskosten, nieuwe woning verven) dan dat het je oplevert (niets, want de nota wijzigt niet, noch zou je in de toekomst meer van dat soort nota's krijgen)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 14:27

Als er geen oorzaak word gevonden dan moet ik naast die rekening ook doodleuk 280 per maand gaan betalen omdat dat het verbruik gemiddeld dan is van deze woning ;) ik weet niet welke alleenstaande dat kan betalen aan enkel electra en gas per maand, maar ik ken ze niet, niet die een parttime baan hebben als ik heb.

Mijn conclusie is dat die meter sowieso rare sprongen maakt. Ik ging gisteren om 16:30 weg, het was 88115. Ik kwam om 02:30 terug en het was 88121. Nu is het 88125 overigens. Dit zijn geen logische sprongen, ik heb niks meer en niks minder verbruikt. Ik heb nu wel even 2 uur tv gekeken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:42

elenaMM77 schreef:
die 13.000 kWh veroorzaakt de nota van 1800 euro, niet je eventuele incorrect lopende meter.. je eventueel niet goed werkende meter veroorzaakt misschien 50-100 euro op jaarbasis.

Huh? Hoe kun je dat nou zeggen? Juist bij incorrect lopende meters lijkt me dat er van alles kan gebeuren. En we weten niet of er 13000 kWh is gebruikt, want het enige bewijs daarvoor is de meter en het is nou precies de vraag of die wel of niet correct is.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 15:23

Ik zou echt voor die ijking gaan denk ik. Je zegt sowieso al dat de meter niet consistent is toch?

Ik was zelf ook even benieuwd naar wat wij verbruiken. Mijn vriend en ik wonen in een klein appartement van 40m3 en hebben vorig jaar met z'n tweeën slechts 1184 kWh verbruikt. En dat is met een computer, laptop, tv, wasmaschine, koelkast, waterkoker en lampen.

Ik hoop dat je er goed uitkomt. Als ik die rekening gepresenteerd zou krijgen zou ik van m'n stokje gaan ben ik bang.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 15:37

Heb je rechtsbijstand misschien die ook eens inschakelen.want als verhuurde heb je ook plichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 15:41

Die heb ik helaas niet.
Ik kan wel contact opnemen met het juridisch loket, advies is gratis naar mijn weten.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:39

lifaya schreef:
Ik ging gisteren om 16:30 weg, het was 88115. Ik kwam om 02:30 terug en het was 88121. Nu is het 88125 overigens. Dit zijn geen logische sprongen, ik heb niks meer en niks minder verbruikt. Ik heb nu wel even 2 uur tv gekeken.

Trek dan eens alle stekkers van alle elektrische apparatuur uit de wandcontactdozen als je weg gaat en neem begin en eindstand op. Niet de groepen etc. uitzetten, alleen álle stekkers. Dan zou je moeten kunnen zien of er ergens een lek zit.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 16:42

Als alle stekkers er uit zijn draait de meter niet meer ;) dat is iig wat ik heb ondervonden.
Ik kan alles behalve de koelkast er uit halen, gezien die op een verbruiksmeter staat kan ik zien wat die verbruikt en of de meter dus omhoog is gegaan.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 08-05-15 16:44, in het totaal 2 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:42

Ik denk niet aan een lek. eerder aan tappen. en dat ka ook door bijv. de buren die een of meerdere stopcontacten op de zelfde hoogte hebben. een kabel opvissen vanuit de muur is dan niet moeilijk meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:47

kiwiwitje schreef:
Ik denk niet aan een lek. eerder aan tappen. en dat ka ook door bijv. de buren die een of meerdere stopcontacten op de zelfde hoogte hebben. een kabel opvissen vanuit de muur is dan niet moeilijk meer.

Moet je een lange boor voor hebben, tenzij het vooroorlogse huizen zijn.

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:58

En het aansluiten word wat lastig

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:06

tja....ze heeft haar buurman er bij gehad, dus als die er mee te maken heeft, zal die vast heel snel aktie hebben ontnomen om niet ontdekt te worden. Maar volgens TS was haar buurman erg behulpzaam en verdenkt ze hem niet op diefstal.

En als ..... deze er wat mee te maken heeft, dan zou hij er een plantage op na moeten houden, want haar verbruik is nog steeds velen malen hoger dat dat van twee huizen bij elkaar.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 17:08

Absoluut niet, hij woond er ook pas sinds eind 2013 dus nog niet zo lang.
Hij moest zelf ook 450 bij betalen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:12

Shadow0 schreef:
elenaMM77 schreef:

Huh? Hoe kun je dat nou zeggen? Juist bij incorrect lopende meters lijkt me dat er van alles kan gebeuren. En we weten niet of er 13000 kWh is gebruikt, want het enige bewijs daarvoor is de meter en het is nou precies de vraag of die wel of niet correct is.

omdat er jaren lang zo rond de 13.000h is gebruikt,
dan ineens een jaar (of meerdere?), normaal en daarna ineens weer 13.000..

dat duidt erop dat de vorige bewoner hoog verbruik had om wat voor reden dan ook, dat jaar dat het verbruik ineens 'normaal' was, is niet normaal geweest. En TS weet niet meer zeker of de beginstanden die op de jaarnota stonden ook normaal zijn..

Daarnaast is het verbruik dat TS nu heeft continue op geen enkele wijze ook maar in de buurt van 13.000 op jaarbasis..

als de meter in het verleden kapot was waardoor er 13.000 kWh geregistreerd was.. zou dat nu ook echt nog steeds het geval zijn..

op mijn vraag of er schattingen hebben plaatsgevonden in het verleden voor ze erin kwam was het antwoord van TS ja..

mijn ervaring leert mij dat er dan sowieso iets niet deugd met de inhuisstanden van toen TS erin kwam..

los daarvan kan de meter kapot zijn, waardoor het verbruik wat 'huppelt' zoals TS ook aangeeft.. maar daar heb je het over enkele kWH per dag max.

De 13.000 kWh is daarmee niet te relateren aan de meter, zelfs niet als deze kapot blijkt.

We weten niet of er 13.000kWh verbruikt is..
om heel eerlijk te zijn.. Aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is er geen 13.000 kWh geregistreerd op de meter in de periode dat TS nu in deze woning zit. Simpelweg, omdat de verbruiken die ze nu noteert, het oppervlakte van de woning, het soort apperatuur, de levenswijze van TS en wat de meter nu steeds aangeeft, op geen enkele wijze de 13.000 kan benaderen..

Dit kan alleen als de meter een factor 10 telwerk kapot heeft. maar dat verklaart weer geen kleine hupsjes op het enkele kWh wieltje..

dit bij elkaar opgeteld is het in mijn ogen bijna zeker dat er 2 dingen gaande zijn hier:

1. De inhuisstanden zijn verkeerd, hierdoor is verbruik dat in het verleden is gerealiseerd pas nu in rekening gebracht.. deze hadden zo'n 12.000 hoger moeten zijn als dat genoteerd is (of geschat is)..
oplossing: meterstanden formulier van de dag van sleuteloverdracht boven water toveren en kijken wat hier op stond.. dat formulier naar Oxxio toesturen zodat de beginstanden kunnen worden aangepast en een nieuwe jaarnota kan worden gemaakt..

2. als gevolg van 1. kreeg TS een enorme jaarnota.. hierop vliegen gelijk (logisch) gedachten door je hoofd als: mijn meter is kapot of ik wordt afgetapt.. Dus TS zit als een 'halve gare' nu continue naar de meter te staren en iedere versnelling of vertraging lijkt verdacht. Ongeacht dat het verbruik over de korte periode dat ze het bijhoud niet schrikbarend is.. zeker niet genoeg om zomaar alarmbellen af te laten gaan, ware het niet dat situatie 1 reeds bestond.

Die hupsjes kunnen van alles zijn.. Een koeling die niet goed werkt, een storing in bijvoorbeeld een boiler waardoor er meer verbruikt wordt.. een knetterende draad ergens in de binnenhuis installatie, of een slecht functionerende meter, of gewoon een apparaat dat TS op de een of andere manier toch over het hoofd ziet en dat bij vlagen stroom trekt... Dit is aan een instalateur om na te kijken en door te meten voor je een meterijking aanvraagt..

Als je al die rare hupsjes bij elkaar op telt.. dan zou je hooguit aan zo'n 750 kwh (en dan neem ik het heel ruim). aan onverklaarbare hupsjes komen in een jaar tijd.. Je kunt dat eigenlijk niet stellen op die manier, want TS bekijkt het daarvoor een veel te korte periode.

De hupsjes van de meter verklaren echt geen 13.000h, dat komt uit een ander issue vandaan.

bij incorrect werkende meters kan inderdaad best wel van alles gebeuren.. maar ...
er is dan iets specifieks dat misgaat bij een meter.. bijvoorbeeld een telwerk dat even hangt en dan doorgetrokken wordt. daar kan zelfs een patroon inzitten..

maar een meter die eenmaal rondraast (en dat is bij 13.000 in zo'n kleine woning echt wel gaande).. gaat niet ineens weer nagenoeg normaal lopen (want dat doet hij vrijwel.. als de rare hupsjes niet in huis veroorzaakt worden hebben we het zoals aangegeven over nog geen 10% van wat er op de rekening staat)

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:15

bij betalen van € 450 euro zegt niks, want als je veel te weinig betaald per maand dan moet je uiteraard bij betalen. Stel je betaald maar € 40,- per maand, ja dan moet je meestal wel bij betalen, maar betaal je al € 250,- dan kan het apart zijn om ook nog eens bij te moeten betalen.

Maar zo als je al zei, je hebt geen vermoedens dat hij er mee te maken heeft. Maar je hebt misschien nog meer buren?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 17:17

De laatste 3 of 4 jaar is enkel hoog verbruik geweest. Daarvoor was het relatief normaal ;)
Dus het is niet dat er 1 jaar hoog was en dan wer een jaar laag

Edit
Ik heb de meterstand van het formulier van de woningbouw op dag 1 er al bijgeplakt, die is 400kWh verschil met de beginstand bij de oxxio die 2 weken na de sleuteloverdracht plaats vond.

Ik heb echt geen idee hoe het mogelijk is dat deze duizenden kWh erbij zijn gekomen, het is in elk geval niet van een apparaat van mij..
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 08-05-15 17:22, in het totaal 2 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:20

Alvaron schreef:
lifaya schreef:
Ik ging gisteren om 16:30 weg, het was 88115. Ik kwam om 02:30 terug en het was 88121. Nu is het 88125 overigens. Dit zijn geen logische sprongen, ik heb niks meer en niks minder verbruikt. Ik heb nu wel even 2 uur tv gekeken.

Trek dan eens alle stekkers van alle elektrische apparatuur uit de wandcontactdozen als je weg gaat en neem begin en eindstand op. Niet de groepen etc. uitzetten, alleen álle stekkers. Dan zou je moeten kunnen zien of er ergens een lek zit.

Dit is het enige zinnige wat ik hier lees; de rest hier heeft overduidelijk volstrekt geen enkel benul van Elektriek. En ja, dat maak ik keihard, het is mijn vak; ik BEN installateur.
Ik moet nu weg, later meer.......

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:20

lifaya schreef:
Als alle stekkers er uit zijn draait de meter niet meer ;) dat is iig wat ik heb ondervonden.
Ik kan alles behalve de koelkast er uit halen, gezien die op een verbruiksmeter staat kan ik zien wat die verbruikt en of de meter dus omhoog is gegaan.

Maar hoe lang heb je die stekkers eruit gehad? Een paar minuten? Als er iets is dat periodiek stroom verbruikt dan is de kans groot dat je dat gemist hebt als je de stekkers er maar kort uit hebt gehad.
En verder kun je natuurlijk ook alles eruit trekken, m.u.v. je koelkast, zodat je het verschil tussen je meterstanden en je verbruiksmeter kunt bekijken. Alhoewel, die verbruiksmeters schijnen ook niet allemaal even betrouwbaar te zijn, lees ik hier. Maar goed, wat heb je te verliezen?
Laatst bijgewerkt door Alvaron op 08-05-15 17:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 17:24

Ik ga alle stekkers er uit halen als ik zo naar werk ga. Ik werk tot 03:30 dus lijkt mij genoeg tijd om een beeld te krijgen van het verbruik, maar zelfs als het dan minder is verklaard het nog steeds niet die 13000.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:24

Kun je ook contact met de vorige bewoners opnemen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 17:25

Ik weet wie de vorige bewoner is, heb hem gevonden op Facebook. Maar ik weet niet of hij hier op zit te wachten.