Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ikke schreef:Maarre, doen jullie ook andere dingen dan trouwen? Leerzame bedrijfsuitjes, bijvoorbeeld?
8nnemiek schreef:Wat voor type boot is het? Zal wel behoorlijk oud zijn he?
Heeft wel wat weg van een oude kotter als je de zeilen en boegspriet wegdenkt. Apart!
Hoe zeilt zo'n boot nu eigenlijk?
Ik heb me altijd al afgevraagd hoe ver je daarmee tegen de wind in kan varen.
8nnemiek schreef:Wat een leuke geschiedenis!
Niet aan gedacht dat je inderdaad ook zonder de dwarsgetuigde zeilen kan zeilen.
Apart dat je niet op zee mag, nooit geweten dat je daar een vergunning voor nodig hebt bij hoge masten!
3 meter diep, jee, dan zul je benedendeks toch ook een flinke ruimte hebben, of is dat grotendeels kiel? Kun je daarmee toch overal komen? Het ijsselmeer is niet zo gek diep, toch?
Wel fijn dat de boot zo stabiel ligt. Hebben mensen dan ook minder last van zeeziekte, of wordt het juist erger?
Motor weet ik ook niks van, dat is iets voor vriendliefIk weet dat die van ons 1 cilinder heeft, en hoe ik hem moet starten en kan stoppen, en that's it
Mer1980 schreef:8nnemiek schreef:Wat voor type boot is het? Zal wel behoorlijk oud zijn he?
Heeft wel wat weg van een oude kotter als je de zeilen en boegspriet wegdenkt. Apart!
Hoe zeilt zo'n boot nu eigenlijk?
Ik heb me altijd al afgevraagd hoe ver je daarmee tegen de wind in kan varen.
Hahahaha leuk dat je het zegt. Oorspronkelijk is het een Belgische oude viskotter die jarenlang op de Noordzee heeft gevaren. Het was toen dus geen zeilschip. Voor zover ik weet is het schip in 1965 gebouwd. tot 1994 heeft het op zee gevaren en vanaf dat moment is het op de kade beland en niet veel mee gedaan. Mijn schoonvader heeft het schip in 2002 gekocht en is het in 2 jaar tijd volledig omgebouwd tot zeilende Brigantijn. Vanaf 2004 weer te water.
Wat betreft het zeilen, tsja het is een voormalig zeeschip, 36 meter lang (incl. boegspriet), 6 meter breed en steekt 3,1m diep. We hebben 4 dwarsgetuigde zeilen en 5 langsgetuigde zeilen. We kunnen prima aan de wind varen maar dan gebruiken we alleen de langsgetuigde zeilen. Ivm de hoogte van de masten hebben wij alleen een vergunning voor binnenwater en niet voor op zee. Echter door het gewicht en de diepgang is Bounty zo comfortabel dat we dus ook met oudere minder stabiele mensen kunnen varen. Het is dus niet te vergelijken met een scherp jacht.
Overigens ligt er ook een 12 cilinder kromhout inmaar daar moet je mij niet teveel over vragen, want daar heb ik geen verstand van. Wij hebben een max capaciteit van 50 personen excl. crew.
8nnemiek schreef:Hoe gaat het inmiddels met jullie bootjes?
Al lekker gezeild/gevaren?
Wij gaan over een maandje op vakantie ermee, en zijn nu nog wat opknapwerk aan het doen.
Eergisteren een dieptemeter geïnstalleerd (bleek nog niet zo makkelijk.. we dachten dat alleen het scherm kapot was, bleek de transducer ook verkeerde data door te geven)
Gisteren ons nieuwe zonnepaneel aangeslotenKunnen we eindelijk non-stop het ijskastje gebruiken..
Komend weekend motoronderhoud.. en ik wil een paar lades in de keukenkastjes zodat ik niet steeds hoef te graven naar eten![]()
Onze nieuwe vouwfietsjes moeten we nog sloten aan maken en dan hopen dat ze in een opbergruimte passen!
O ja, solar ventilatie bij de wc![]()
En we hebben steradent gekocht om de watertank te reinigen.. Iemand daar toevallig ervaring mee?
En dan houden we het hopelijk 2,5 weken uit op de boot![]()
Ik hoop dat het lekker zeilweer wordt zodra we op t ijsselmeer zijn. Wat is een goede wind daar? Hier in het zuiden zeilen we zonder problemen op windkracht 5/6.. totaal geen last van golven. Daar schijnt dat wat heftiger tekeer te gaan, klopt dat?
Op het moment kunnen we even niet zeilen.. er zit namelijk een vogeltje te broeden in een luik