Een boot....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:40

Maarre, doen jullie ook andere dingen dan trouwen? Leerzame bedrijfsuitjes, bijvoorbeeld?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:44

ikke schreef:
Maarre, doen jullie ook andere dingen dan trouwen? Leerzame bedrijfsuitjes, bijvoorbeeld?

Wij doen 80 % bedrijfsevents. Dus teambuilding (ook WKR vrij), gewone uitjes, BBQ's, Jubilea, vergaderen. Bounty behoort tot de top 3 mooiste schepen van Nederland. Zelfs het koningshuis heeft met ons meegevaren. Het is geen slaapschip dus echt alleen dagtochten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:53

Wat voor type boot is het? Zal wel behoorlijk oud zijn he?
Heeft wel wat weg van een oude kotter als je de zeilen en boegspriet wegdenkt. Apart!

Hoe zeilt zo'n boot nu eigenlijk?
Ik heb me altijd al afgevraagd hoe ver je daarmee tegen de wind in kan varen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:16

8nnemiek schreef:
Heeft wel wat weg van een oude kotter als je de zeilen en boegspriet wegdenkt. Apart!

Hahahaha leuk dat je het zegt. Oorspronkelijk is het een Belgische oude viskotter die jarenlang op de Noordzee heeft gevaren. Het was toen dus geen zeilschip. Voor zover ik weet is het schip in 1965 gebouwd. tot 1994 heeft het op zee gevaren en vanaf dat moment is het op de kade beland en niet veel mee gedaan. Mijn schoonvader heeft het schip in 2002 gekocht en is het in 2 jaar tijd volledig omgebouwd tot zeilende Brigantijn. Vanaf 2004 weer te water.

Wat betreft het zeilen, tsja het is een voormalig zeeschip, 36 meter lang (incl. boegspriet), 6 meter breed en steekt 3,1m diep. We hebben 4 dwarsgetuigde zeilen en 5 langsgetuigde zeilen. We kunnen prima aan de wind varen maar dan gebruiken we alleen de langsgetuigde zeilen. Ivm de hoogte van de masten hebben wij alleen een vergunning voor binnenwater en niet voor op zee. Echter door het gewicht en de diepgang is Bounty zo comfortabel dat we dus ook met oudere minder stabiele mensen kunnen varen. Het is dus niet te vergelijken met een scherp jacht.

Overigens ligt er ook een 12 cilinder kromhout in ;) maar daar moet je mij niet teveel over vragen, want daar heb ik geen verstand van. Wij hebben een max capaciteit van 50 personen excl. crew.

8nnemiek

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:14

Wat een leuke geschiedenis!
Niet aan gedacht dat je inderdaad ook zonder de dwarsgetuigde zeilen kan zeilen.
Apart dat je niet op zee mag, nooit geweten dat je daar een vergunning voor nodig hebt bij hoge masten!
3 meter diep, jee, dan zul je benedendeks toch ook een flinke ruimte hebben, of is dat grotendeels kiel? Kun je daarmee toch overal komen? Het ijsselmeer is niet zo gek diep, toch?
Wel fijn dat de boot zo stabiel ligt. Hebben mensen dan ook minder last van zeeziekte, of wordt het juist erger?

Motor weet ik ook niks van, dat is iets voor vriendlief :+ Ik weet dat die van ons 1 cilinder heeft, en hoe ik hem moet starten en kan stoppen, en that's it :')

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:40

8nnemiek schreef:
Wat een leuke geschiedenis!
Niet aan gedacht dat je inderdaad ook zonder de dwarsgetuigde zeilen kan zeilen.
Apart dat je niet op zee mag, nooit geweten dat je daar een vergunning voor nodig hebt bij hoge masten!
3 meter diep, jee, dan zul je benedendeks toch ook een flinke ruimte hebben, of is dat grotendeels kiel? Kun je daarmee toch overal komen? Het ijsselmeer is niet zo gek diep, toch?
Wel fijn dat de boot zo stabiel ligt. Hebben mensen dan ook minder last van zeeziekte, of wordt het juist erger?

Motor weet ik ook niks van, dat is iets voor vriendlief :+ Ik weet dat die van ons 1 cilinder heeft, en hoe ik hem moet starten en kan stoppen, en that's it :')

Nou wat betreft het zeezeilen, als charterschip moet je dan aan andere eisen voldoen, waaronder de hellingsgraad waarbij een schip zoveel % opzij moet kunnen 'rollen'. Ik weet het niet precies, maar door de verhouding van de hoogte van de masten en de grootte van het schip kunnen we dus niet voldoende 'rollen'. Maar 115 % ipv (ik geloof) 130%. Vroeger had dit schip natuurlijk geen masten en zeilen.

We kunnen met 1 zeiltje zeilen, maar ook met alle 9 ;) hangt af van de stand van de wind en het type mens aan boord :D

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:41

Daarnaast is het commercieel niet interessant voor ons om op zee te zeilen. 1) de eisen en kosten liggen extreem veel hoger en 2) wij hebben geen slaap mogelijkheden voor gasten. Op de binnenwateren kunnen we ergens heen zeilen. Op zee is dat wat lastiger met een dagtocht ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:51

Mer1980 schreef:
8nnemiek schreef:

Hahahaha leuk dat je het zegt. Oorspronkelijk is het een Belgische oude viskotter die jarenlang op de Noordzee heeft gevaren. Het was toen dus geen zeilschip. Voor zover ik weet is het schip in 1965 gebouwd. tot 1994 heeft het op zee gevaren en vanaf dat moment is het op de kade beland en niet veel mee gedaan. Mijn schoonvader heeft het schip in 2002 gekocht en is het in 2 jaar tijd volledig omgebouwd tot zeilende Brigantijn. Vanaf 2004 weer te water.

Wat betreft het zeilen, tsja het is een voormalig zeeschip, 36 meter lang (incl. boegspriet), 6 meter breed en steekt 3,1m diep. We hebben 4 dwarsgetuigde zeilen en 5 langsgetuigde zeilen. We kunnen prima aan de wind varen maar dan gebruiken we alleen de langsgetuigde zeilen. Ivm de hoogte van de masten hebben wij alleen een vergunning voor binnenwater en niet voor op zee. Echter door het gewicht en de diepgang is Bounty zo comfortabel dat we dus ook met oudere minder stabiele mensen kunnen varen. Het is dus niet te vergelijken met een scherp jacht.

Overigens ligt er ook een 12 cilinder kromhout in ;) maar daar moet je mij niet teveel over vragen, want daar heb ik geen verstand van. Wij hebben een max capaciteit van 50 personen excl. crew.

Oh, een 12-pitter :~ Wij hadden hier een 9 cylinder Wartsila als noodstartvoorziening, dat was al een heel ding; zo'n Kromhout is echt wel een serieus geval, wat gezien de geschiedenis van het schip natuurlijk niet zo vreemd is.

Het viel me al op dat er in de opbouw wat dingetjes zaten waaraan je zag dat het oorspronkelijk iets anders geweest was; dat had ik dus goed gezien.
Neemt niet weg dat het een mooi schip is. Mag je terecht trots op zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 14:54

Hoe gaat het inmiddels met jullie bootjes?
Al lekker gezeild/gevaren?

Wij gaan over een maandje op vakantie ermee, en zijn nu nog wat opknapwerk aan het doen.
Eergisteren een dieptemeter geïnstalleerd (bleek nog niet zo makkelijk.. we dachten dat alleen het scherm kapot was, bleek de transducer ook verkeerde data door te geven := )
Gisteren ons nieuwe zonnepaneel aangesloten *\o/* Kunnen we eindelijk non-stop het ijskastje gebruiken..
Komend weekend motoronderhoud.. en ik wil een paar lades in de keukenkastjes zodat ik niet steeds hoef te graven naar eten :+
Onze nieuwe vouwfietsjes moeten we nog sloten aan maken en dan hopen dat ze in een opbergruimte passen!
O ja, solar ventilatie bij de wc :Y)
En we hebben steradent gekocht om de watertank te reinigen.. Iemand daar toevallig ervaring mee?

En dan houden we het hopelijk 2,5 weken uit op de boot :D
Ik hoop dat het lekker zeilweer wordt zodra we op t ijsselmeer zijn. Wat is een goede wind daar? Hier in het zuiden zeilen we zonder problemen op windkracht 5/6.. totaal geen last van golven. Daar schijnt dat wat heftiger tekeer te gaan, klopt dat?

Op het moment kunnen we even niet zeilen.. er zit namelijk een vogeltje te broeden in een luik :+

Rinkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:29

wij zijn inmiddels 5 dagen met de boot:) liggen nu 5 dagen in Enkhuizen vanwege mensen die terug naar huis moeten kunnen, en dan gaan we door naar Volendam/Hoorn en vervolgens voor 5/6 dagen naar Terschelling:)

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 19:53

8nnemiek schreef:
Hoe gaat het inmiddels met jullie bootjes?
Al lekker gezeild/gevaren?

Wij gaan over een maandje op vakantie ermee, en zijn nu nog wat opknapwerk aan het doen.
Eergisteren een dieptemeter geïnstalleerd (bleek nog niet zo makkelijk.. we dachten dat alleen het scherm kapot was, bleek de transducer ook verkeerde data door te geven := )
Gisteren ons nieuwe zonnepaneel aangesloten *\o/* Kunnen we eindelijk non-stop het ijskastje gebruiken..
Komend weekend motoronderhoud.. en ik wil een paar lades in de keukenkastjes zodat ik niet steeds hoef te graven naar eten :+
Onze nieuwe vouwfietsjes moeten we nog sloten aan maken en dan hopen dat ze in een opbergruimte passen!
O ja, solar ventilatie bij de wc :Y)
En we hebben steradent gekocht om de watertank te reinigen.. Iemand daar toevallig ervaring mee?

En dan houden we het hopelijk 2,5 weken uit op de boot :D
Ik hoop dat het lekker zeilweer wordt zodra we op t ijsselmeer zijn. Wat is een goede wind daar? Hier in het zuiden zeilen we zonder problemen op windkracht 5/6.. totaal geen last van golven. Daar schijnt dat wat heftiger tekeer te gaan, klopt dat?

Op het moment kunnen we even niet zeilen.. er zit namelijk een vogeltje te broeden in een luik :+

2,5 week, heerlijk! 8-) Voor ons helaas geen zeilvakantie meer dit jaar. Het weer blijft te wispelturig om makkelijk met een kleine boot uit te varen. We hebben beide ook te veel werk te doen om het risico te nemen ergens meerdere dagen verwaaid te liggen en ik zit deze zomer wat moeilijker met het niet aanwezig zijn bij mijn paard. Het lijkt er op dat het gaat blijven bij af en toe een rondje pampus dicht bij huis :(

Ik kan je wel vast vertellen dat het markermeer momenteel extreem veel waterplanten heeft en ik hoor van veel mensen dat dat voor (motor) problemen. Vooral aan de randen zijn er grote velden, en anders proberen ten alle tijde te vermijden je motor nodig te hebben zodat het niet in je schroef kan komen te zitten. Toe we de laatste keer terug kwamen naar amsterdam konden we bij de orangesluizen echt vuilniszakken vol planten van de kiel af steken. We hebben een BB motor dus die komt met het zeilen boven water dus geeft geen problemen, maar met een baal gras aan je kiel schiet het zeilen nou niet echt op. :')
Kwa tips voor het zeilen op het ijsel/markermeer moet je gewoon een beetje kijken wat je mede havengenoten doen. Bij lagerwal windkracht 5 varen vaak de grotere al niet meer uit. Hogerwal kan je een stuk meer aan. Dat is belangrijk om in de gaten te houden in combinatie met dat er aan de oostzijde veel meer havens zijn dan aan de westzijde.
Maar ik denk dat het wel voor zich spreekt. Het is er prachtig groot, maar toch is het nog best overzichtelijk navigeren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:32

Rinkex, wat leuk dat jullie lekker zijn gaan varen! Alweer terug inmiddels? Een leuke reis gehad?

Goede tips, hoefijzer! Goed te weten dat er veel waterplanten zijn. Alleen in het markermeer of ook het ijsselmeer?
We hebben een langkieler, dat scheelt gelukkig wel een beetje zeggen ze, maar dan gaan we sowieso elke keer wat waterplanten vissen voordat we de motor starten!

Jammer dat jullie geen grote tochten meer hebben gemaakt. Inderdaad heel apart, dat weer de afgelopen tijd!

Inderdaad wel handig om in de gaten te houden of we aan lagerwal of hogerwal liggen, waar we nu liggen hoeven we daar totaal geen rekening mee te houden haha, dus dat is wel even omschakelen!
En inderdaad vantevoren even uitzoeken waar de havens liggen.
Leuk om ons kompas eindelijk eens te kunnen gebruiken! We hebben zo'n mooi, zwaar, ouderwets kompas, maar nog nooit nodig gehad :))

We zijn nog steeds volop aan het klussen. Zonnepaneel, dieptemeter, solar ventilatie en nieuwe impeller, oliefilter en brandstoffilter geïnstalleerd.. En nu zijn we bezig aan een kledingkastje, koelkastventilatie en lades onder de kombuis.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:07

Wij varen alleen maar op het Marker- of IJsselmeer, maar de weerseffecten hebben op ons schip niet veel invloed, pas vanaf windkracht 7 / 8 kan het spannend worden, vanaf windkracht 7 moeten we de 12 cilinder kromhout fink aan het werk zetten om 160 ton schip weg te krijgen van lagerwal.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 07:08

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 07:36

Hoi, mag ik hier mee komen praten? Leuk, een bootjestopic!

Leuk om te lezen over jullie ervaringen op het water, en gaaf zo'n vakantie van Limburg naar het Wad! Heel veel plezier!

Wij hebben een zeilboot, tot halverwege de zomer een grote open houten klassieke zeilsloep. Hier zijn we mee op vakantie geweest met een tent, helaas in de eerste twee weken van juli en hebben dus heel veel wind, regen en helaas ook onverwachts en niet voorspeld onweer gehad op het Markermeer, waarbij de bliksem op 200 m afstand in het water sloeg. We wilden van De Kaag naar Friesland, maar hebben vanwege het slechte weer niet verder kunnen komen dan Enkhuizen. Na de vakantie hebben we besloten dat we een grotere boot wilden met kajuit zodat we er kunnen slapen en schuilen en hebben haar met pijn in het hart te koop gezet. Onze houten boot was binnen een week verkocht aan heel leuke mensen die er net zo weg van zijn als wij waren. Wij hebben dus sinds drie weken een kajuitboot en hebben hem in twee weekenden overgevaren van zeeland naar de nieuwe thuishaven Monnickendam.

We hebben ook veel te maken gehad met de waterplanten overigens, vooral tijdens de vakantie in juli, maar het lijkt nu wat beter te zijn. Dinsdag nog gezeild en toen weinig last gehad. Wat je trouwens het best kunt doen om het tuintje aan je kiel en/of schroef kwijt te raken is op de motor even een stukje achteruit varen. Het meeste komt dan wel los.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 18:56

Wat leuk, mo! Wat voor boot hebben jullie gekocht?
Dat onweer, pfoe, dat lijkt me eng := Al helemaal in een open boot. Gelukkig is het goed gegaan, en fijn dat jullie hem snel hebben kunnen verkopen :)

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 19:50

We hebben nu een Hunter Formula 28, een perfect compromis tussen mijn wensen (comfort binnen) en die van mijn vriend (racebak). Bootje zeilt erg goed, we zijn beide wedstrijdzeilerij dus kunnen naast de toertochtjes ook deze oude hobby nu weer oppakken :).

Dat onweer was een van de engste dingen die ik heb meegemaakt, diezelfde bui heeft kilometers verderop nog een windhoos geproduceerd. Ik was zó bang voor een inslag in de mast. Het stomme is ook dat geen enkel weerbericht het had voorspeld, pas op het moment dat het ontstond kwam er een waarschuwing maar toen hing het al boven onze hoofd. De zeilers die we later in de sluis spraken waren ook onaangenaam verrast.

Het was echt idioot eigenlijk hoe snel de vorige boot verkocht was, wij rekenden gezien de huidige lastige markt op zeker een jaar en hadden daar ook geen problemen mee gehad. Maar we zijn blij dat de boot goed terecht is gekomen, bij echte liefhebbers.

Ik had je volgtopic deels gelezen, mooie tocht hoor! Hopelijk blijft het mooi weer tijdens jullie hele vakantie :). En de wadden zijn ook altijd heel leuk, helemaal op eigen kiel! Geeft altijd zo'n instant vakantiegevoel.

Rinkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 00:59

Ik ben net terug van de boot, avondje gezellig doen + vuurwerk vanaf het water,was heel gaaf! Afbeelding

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 07:38

Wauw, prachtig!

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:53

Joehoe! *\o/*

We gaan het (zeil)seizoen weer in! Iedereen zich alvast aan het voorbereiden?

Hebben jullie nog plannen voor dit jaar?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:31

*\o/* Ik kan niet wachten om weer het water op te gaan!
Wij zijn vooral binnen aan het klussen, het interieur zijn we nog steeds aan het opknappen.. Maar als het goed is gaan we in het voorjaar weer een aantal weken weg, richting de waddenzee :D

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:33

:D mijn eerste rondje varen van dit jaar zit er weer op *\o/*
Alweer 2 weken geleden op zondag samen met mijn vriend een rondje gaan peddelen.
Wel in 'de kreek', zodat we rustig water hadden. Met de kano is het nog geen weer om om te slaan.

Ik heb vorige week op internet de beste zeillaarzen ooit gevonden; die ook geschikt zijn voor kanoën. Schoonfamilie gaat ze proberen te bestellen voor me als verlaat verjaardagscadeautje *\o/* dan kan het seizoen echt los!

Met de Hemelvaart staat Kringelfieber (een groot kano-evenement in duitsland) gepland. Ik heb er echt helemaal zin in nu het zonnetje af en toe schijnt.

Hoe gaat het met jullie voorbereidingen?

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:10

Hier ook al een nachtje weggeweest, motorproblemen opgelost, dus de gashendel kan weer naar beneden:D
Volgens mij ben ik de enige met een speedcruiser.. zeilen is echt niet mijn ding, sorry, gaat te langzaam...
Maar de dame staat te koop...helaas. We gaan een ander avontuur beginnen..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:28

Zo'n speedcruiser lijkt mij dan weer niks, wat een herrie maken die dingen :))
Maar wat jammer dat je hem gaat verkopen! Ben je binnenkort helemaal niet meer op het water te vinden, of komt er nog een andere boot?

Mirriezz, wat leuk zeg, maar inderdaad nog geen weer om in het water te belanden! Welke zeillaarzen heb je gevonden? Ik ben wel benieuwd :D

Wij zijn nog volop aan het klussen. Ik wilde dit jaar graag een betere plek voor onze kleding op de boot, dus zijn we een kledingkast aan het maken in een lege hoek, en verder zijn we wat stekkers aan het vervangen en anti-slip vlakken aan het vernieuwen en een plafond aan het vernieuwen en en en.. ach het houd je van straat :D
In principe kunnen we zo wegvaren, we moeten alleen de zeilen nog meenemen van thuis, maar omdat er nog kans is op vorst willen we de motor niet te vaak starten omdat er steeds weer een flinke klots antivries in moet na elk rondje.

En we zijn stiekem al een beetje aan het neuzen op marktplaats voor een groter jacht. We willen heel graag over een aantal jaren een flinke reis gaan maken, echt een jaar lang ofzo, de wereld rond <3 en daar is onze 28-voeter toch wat klein voor.

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:59

mag ik me ook melden en mee lezen?
zijn van plan een klein moterbootje aan te schaffen voor het varen op de vecht hier!
Hebben er een op het oog en willen daar morgen naar gaan kijken /overnemen,
bedoel is hem zelf op te knappen en wanneer het weer straks mooier wordt er mee te kunnen varen!