Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manfredie

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:10

weet je wat het vervelende is de buurman heeft zelf zo'n sierhek half rond met van die enorme punten. echt een afgrijselijk ding. vindt het doodeng met die kleine. ik wil graag een schapenhek....
ik denk dat dat wel leuk staat bij de tuin....daar zitten ook punten aan alleen minder gevaarlijk denk ik...hoop ik

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 09:44

Achtertuin komt in Kerstsfeer. Komend weekend de rest buiten en de kamer en dan het weekend erop de kerstboom.
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:53

Hier doen wij niets met de tuin, vriendje wil dat niet. Bovendien komen we nooit aan de voorkant van het huis. In mijn vorige huis wel, daar had ik lampjes in de lavendelhaag zitten.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:31

Ooooo, ik was jullie kwijt!
Stond niet meer bij mijn berichten :oo

Ik ga zo even bijlezen meiden, sorry......

Ik heb hier net een kleine ramp voorkomen geloof ik, we kregen een brief door de bus dat ze de gasleidingen gaan controleren en dus in de voortuin moeten zijn...... ik dacht het niet! Tuin is net gedaan en die gasleiding is goed, dat weet ik zeker, die hebben ze een paar maanden geleden met veel toeters en bellen goed gelegd en gecontroleerd. Meteen gebeld. Gelukkig waren ze het met mij eens en komen ze bij ons niet graven. Natuurlijk wel goed dat ze het controleren.....

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:24

Zo, ben weer bij geloof ik.
'Gelukkig' dat het geen zomer is, dan waren het vast veel meer pagina's geweest.

Michelle, wat een gave tuin en wat een mooie plannen ermee. Fujn dat je veel planten kunt hergebruiken.

Margreet al in de kerstverlichting, gezellig.
Ik wacht nog even tot na de Sint. En ik las een akelig bericht van jou prive, dat zijn serieuze zaken die je even met de neus op de feiten drukken dat niets vanzelfsprekend is. Sterkte van mij.

Manfredie heeft een akelige irritante buurman, maar krijgt wel een mooie tuin.
Die schapenhekjes vind ik heel mooi.

Iedereen verder druk aan t snoeien of juist niet.
Ik laat alles ook even voor wat het is, alleen de zomerbloeiers eruit trekken die nu
echt geen gezicht meer zijn.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:54

dankje laurabrahm.....ik hoop echt heel snel de tuin af te kunnen maken.
alleen veel zal wel pas weer kunnen gebeuren in het voorjaar.
behalve dat hek dat komt echt veel eerder...kunnen de krantenjongens en meisjes ook gewoon weer om lopen..

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:58

Dat is ook precies de reden dat ik een hekje heb om mijn ienieminie voortuin. We zitten op een hoek en anders banjert iedereen er doorheen, vlak onder mijn keukenraam.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:15

Ik meld me hier ook maar weer eens. Noodgevalletje. :o

Heeft er hier iemand verstand van (jonge) oleanders?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:18

Uhmmm, ik heb er 1, maar om dat nou verstand te noemen. Wat wil je weten?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:24

Waar ik ze het beste kan laten overwinteren. Misschien is wat meer achtergrondinfo handig, ook voor anderen.

Deze twee zijn van afgelopen voorjaar (spontane kweek, ik vond ze naast de regenpijp) en ze deden het tot half november buiten hartstikke goed. Moederplant overwintert normaal gesproken bij mijn ouders in de schuur en dat gaat prima. Bij deze twee gingen hun blaadjes daar echter helemaal strak naar beneden hangen en ik heb ze na een week of drie daarom weer naar huis gehaald. Ik had het vermoeden dat de schuur te donker voor ze was.

Nu staan ze op mijn vensterbank en ik weet dat oleanders geen kamerplanten zijn (te droge lucht) maar ik heb nu even geen andere optie. Hun blaadjes hangen nog steeds en ze schieten nu ineens aan de bovenkant helemaal door. Volgens mij is dat niet goed. :\

Ik zou het iig hartstikke zonde vinden als het misgaat en ik wil weten wat ik het beste kan doen. Eigenlijk zoek ik dus een vorstvrij overwinterplekje met voldoende licht, of anders tips hoe ik ze binnen zo goed mogelijk aan de gang kan houden.

Voor een foto: KLIK. Hoop dat-ie zo te zien is. De lichtgroene toppen van zo'n 10 cm (!) zijn er letterlijk in een week tijd 'uitgeschoten'.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:51

Inderdaad een beetje sneue oleanders :(:) In de schuur van je ouders zetten geen optie? Anders een koele slaapkamer waar geen verwarming aanstaat?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:55

Ja dat is het nou juist, die schuur is erg donker. Moederplant kan dat blijkbaar hebben (en de oudere oleanders van mijn ouders ook) maar deze jonkies hingen daar na een week al met hun blaadjes strak naar beneden te verbleken.

Mijn slaapkamer is idd een idee, hoewel daar ook niet veel licht binnenkomt. Maar altijd nog meer dan in de schuur, en de verwarming staat er niet aan.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:08

Karin: kan je ze niet op stal zetten?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 09:25

Idd.de slaapkamer! daar heb ik mijn Mandarijnen boompje ook staan nu om te overwinteren.
Jou Oleander plantjes lijken zo op de Wolfsmelk plant.
Maar miss. als je die top laat doorgroeien en als die hoog genoeg is,snijd je een stukje van de top eraf.
Dan gaat die toch zijtakken vormen? Dat is bij de Dracena wel altijd zo en bij meerdere planten.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 09:52

Ik zet vanmiddag de rozen even bij elkaar en bedek ik de voet met stro of zo. Vorig jaar ging dat ook goed
Brrrrrrrr..... dacht ik bij het zien van -8 maar zo koud voelt het niet.
Straks even een ijsvrjhouder in de ene kant van de vijver plaatsen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 10:19

Ik laat mijn waterval nu s'nachts aan,om bevriezing te voorkomen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 11:21

Vijver hebben we al een paar weken geleden klaar gemaakt voor de winter, pomp met filter eruit, luchtpompen en ijsvrijhouders erin.

Karin, ik heb mijn oleander op zolder staan, onder het dakraam. Schuur vond de oleander ook niet leuk, te weinig licht.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 10:57

Nicolletje schreef:
Karin: kan je ze niet op stal zetten?

Ook al aan gedacht, maar de enige plek waar ik ze daar heel misschien (maar niet gegarandeerd) vorstvrij kan neerzetten is echt te donker. -O-

En een zolder heb ik helaas niet, maar ze staan nu voor het slaapkamerraam. Op de verwarming, die vrijwel nooit aan staat. Doe ik dat wel, dan haal ik ze er wel even af. Eens kijken hoe het daar gaat. Keuken is misschien ook nog een optie: geen verwarming, maar wel vrij donker. Mijn (beneden)huis is nu eenmaal niet heel erg licht. Bedankt iig voor de tips tot nu toe. +:)+

Over dat afsnijden... Ik weet dat het bij frambozen en tomaten wel zo werkt. Zal Google er eens op loslaten of dat met oleanders ook kan. Ik wil dat ze net zo mooi en vol worden als hun mamaplant. :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:35

Krijg nou wat... Ik ben eens gaan zoeken op wolfsmelk. Die ken ik als iets met gele bloemen en rode stengels. Ik vond eerst geen gelijkende plaatjes. Tot ik deze foto tegenkwam: KLIK. En toen dit: KLIK.

Lijkt dus verdacht veel op kruisbladwolfsmelk. De meest bekende plant tegen mollen. }>

Nou ja, ik zie het in het voorjaar wel (als ze de winter overleven). Nog niet gevonden hoe deze het beste kan overwinteren. Wolfsmelk schijnt iig niet goed tegen winterse regen en sneeuw te kunnen.

Mijn oleander heeft ook van die mooie lange gestreepte blaadjes en staat normaal gesproken naast de regenpijp waar ik deze twee juniors vond, vandaar dat ik de link had gelegd. Weet ik veel hoe een jonge oleander eruit hoort te zien. :D

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:09

Haha grote kans dat het idd. de Wolfsmelk plant is.
Ik vond jou plantjes er verdacht veel op lijken.Je weet het gelijk als je er een blaadje afhaalt,komt er witte melk uit,dan is het idd geen Oleander maar de Wolfsmelk plant.
Ook zijn de blaadjes v.d. Oleander veel harder dan die van de Wolfsmelk.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:17

Het zijn idd vrij harde, stugge blaadjes. :j

Ik kende wolfsmelk alleen met rondere bladeren (KLIK) of rode stengels (moeraswolfsmelk). Deze variant had ik echt nog nooit gezien. Weer wat geleerd. :)*

Ze schijnen tot -20 te kunnen las ik ergens, zolang ze maar droog staan. Misschien toch maar weer naar buiten schoppen en onder het afdak zetten. Het zit me nl. ook niet zo lekker dat ze giftig zijn, hoewel de kat niet op de slaapkamer komt (en tot nu toe überhaupt niet aan planten knaagt, maar toch).

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:19

Ze zijn idd.zeer giftig,althans de melk die eruit komt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:27

Overtuigd. :D

Ze staan weer buiten, op een droge plek. Thanks, waar dit topic al niet goed voor is. +:)+

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 09:49

Blij dat ik jullie topic heb gevonden!

Ik ben een echte tuinliefhebber maar sinds ik op mezelf ben moet ik het doen met een dakterras van 3x4, boven een ambachtelijke slager (op maandag staan er letterlijk koeien en varkens onder mijn raam)
Het is nu een kale ruimte met speciale stoeptegels voor dakterrassen.
omdat ik een glurende buurman heb, heb ik gevlochten schutting geplaatst.

Heeft er iemand tips hoe je zon kleine ruimte leuk kunt maken?
Vooral qua beplanting en indeling. (tuin is wel pal in de zon en in de zomer heet)
(fotos volgen)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 10:40

ik vind een hoekje hogere begroeiing altijd wel leuk op een dakterras/tuin
hier zie je een hoekje met tuinsetje tussen de foto's
http://www.tuinenvanpoucke.be/InfoDetai ... 0daktuinen

eventueel wat eetbare dingetjes er tussen
http://www.karnelly.nl/dakterras/tuin.htm

http://pinterest.com/pin/245305510924316665/ ook leuk, combi bankje + bakken

deze vind ik erg gaaf , ook de tegels die gebruikt zijn en heul veul groen, kan best warm worden op een dakterras denk ik , dan is wat begroeiing wel fijn denk ik.
http://pinterest.com/pin/135741376239259477/

mmm, pinterest blijft leuk :+