Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jamiroquai

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:35

Gaat die lelijke schutting bij de buren dan ook weg?

Die plantenzak aan de muur is ook leuk!

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:39

Oh dat is wel fijn dan :j

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:16

de hele wijk aan mijn kant gaat tegen de vlakte, de achterburen dus ook :j
die plantenzak zag ik bij de welkoop, erg handig, je zet de plantjes er zo in :j

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:02

Echt vet leuk!

Wij hebben natuurlijk weer geen Welkoop, maar ik kan natuurlijk ook zelf iets origineels verzinnen..

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:01

Leuk hoor, toch een ander gezicht even opgeleukt. En wat gaaf nieuwbouw. Waar moet je dan tijdelijk heen?

@ Cruesli, onze tegels zijn dus ideaal met de kleine (denk ik dan he) want dat zijn net plavuizen, maar dan net ff ruwer. Je glijdt er niet op uit, maar ze lopen echt heerljk met blote voeten, dus ze zijn ook niet te ruw.
Ik zal dit weekend echt even foto's maken, de tegels zijn nog vies dus nu lukt dat niet echt haha.

Enige nadeel was wel, het is (erg) duur, en ik dacht een lichtgrijs/witte tegel te hebben, met een mooi kristalletje erin. Echter, graniet zuigt zich langzaam vol met vocht en wordt dus wat donkerder. Nu heb ik wel mooie tegels, maar de 1e 3 jaar was het net of het geregent had van de vochtkringen. En ze zijn dus grijzer dan de kleur die ik had uitgekozen.
Ook kunnen ze het bijvoorbeeld slecht hebben als je er een glas wijn overeen gooit, dat moet je snel opruimen.

Maar ik vind ze wel echt heerlijk lopen, ik loop tegenwoordig altijd op mijn blote voetjes zo mijn tuin in en dat vind ik echt heerlijk. Voordeel is ook, ik maak ze 1 x schoon in het voorjaar met groene zeep en verder praktisch geen werk aan.

Ik heb een combinatie van groen in de winter (3 conifeertjes, een viburnum, wat buxus, een taxus en nog twee waarvan ik de naam niet meer weet. Verder hortensia;s met verschillende bloeitijden (endless summers, die bloeien lang, annabelle, en nog 2 andere).
Verder 2 rozen (1 klim, 1 stam) en die amerikaanse sering (blijft ook groen in de winter, en bloeit kort met kleine blauwe bloeiers) in het voorjaar begint dan mijn snowflake en daarna een lithodora?? met iid blauw paarse bloemen (bodembedekkers). Dan voorjaar richting zomer komen de hortensia's erbij.

Ook nog wat kruipend groenblijvend op de aarde, van die bonte klimop.

Ook een waterornament, wat ik zo heerlijk vind, lekker rustgevend hihi.

Ik moet zeggen, ik ben er heel tevreden mee. Wij hebben heel veel tegels, maar is prettig in combi met de paarden want er zit weinig onderhoud aan. doordat we niveau verschil hebben (opgestapelde bakken met blokken), springt de beplanting ondanks het kleine deel er toch goed uit.
Er zitten nog wat bollen bij en soms wat eenjarig goed.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:03

ik krijg de keus tussen een tijdelijke woning, een andere woning met dezelfde specificaties of een koopwoning, dat laatste word hem niet en het 2e is maar net wat ze aanbieden, anders even een paar maanden afzien in een tijdelijke woning.

ik gok erop dat ik hier lekker weer ga wonen, maar je weet het nooit. voorlopig even afwachten dus.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:20

Dana, een klein beetje werk maakt al een hoop verschil! Leuk om te zien hoor :)

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:18

hallo, ik kom ook even binnen vallen. Ik heb geen tuin en maar een héél klein balkon. Ik heb totaal geen groene vingers. Planten en bloemen vergeet ik vaak water te geven... dus van het moment dat het een beetje warm wordt gaat alles dood... Het enige dat hier overleefd heeft in de pot buiten is mijn paasboompje dat ik ooit geplant heb met één paastak. Ik wil een fleurig en vooral gezellig balkon, ben als de dood voor wespen, dus waarschijnlijk is het sowieso geen goed idee om veel kleurrijke bloemen op mijn balkon te zetten. Ik probeer hier wat ideetjes op te doen.
En voor mensen die net als ik met een klein balkonnetje zitten: op de website van ikea heb ik al wat inspiratie opgedaan, alleen weet ik nog niet hoe ik het wil invullen op mijn eigen balkonnetje.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:35

Ik heb nog een tip :$

Ik was net bij de Gamma en daar is het: 4 heesters halen, 3 betalen, dus voor 7.50 4 planten.

Ik heb gekocht: Boerenjasmijn (jasmijn kwam hier ook voorbij toch?). Ik wilde ook jasmijn na dit topic. :')
Alleen staat het bij Gamma onder de naam "philadelphus" zag er op het plaatje leuk uit enzo, dus toen ik thuis kwam moest ik het googlen en was ik blij verrast dat ik Jasmijn had gekocht _O-

Wat er nog meer stond was: Kolkwitzia (koninginnenstruik http://www.groen.net/Article.aspx?id=1626 )
Hibiscus: http://www.neerlandstuin.nl/struiken/hibiscus.html
Braam en andere fruitstruiken, bessenheesters, rozenstruiken...
Ja en nog wat van dat soort planten :=

Ook de hortensia was 4 halen 3 betalen.
Buxus ook.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:40

Op mijn balkon vergat ik ook altijd alles water te geven, maar viooltjes doen het meestal wel even :j
Lavendel ook.
Einde van de zomer staat heide ook leuk in fleurige potjes.

Ik had eigenlijk zelden wespen, alleen wel een keertje een wespennest in de spouw maar dat had zeker niets te maken met mijn hoeveelheidweinigheid bloemen...

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:41

Goeie tip Nicole!

Hebiscus is niet fijn als je bang bent voor beestjes, de bijen zijn er dol op!!!!

Willeke, ik ben bang dat het op en balkon niks wordt als je geen water geeft, het maakt niet uit welke planten. Of je moet cactussen gaan houden???

Wij hebben ook de tuin een beetje opgelapt en de tuinstoelen buiten gezet. Het zier er weer redelijk uit.
De konijnen blijven in de ren, dan krijgen de planten ook de kans om te gaan groeien.

Bosviooltjes zijn ook leuk: heeeeeeeeel veel heeeeeeeeeeele lieve kleine bloemetjes..... <3

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:48

Oké dus de hibiscus niet op mijn balkon voor de slaapkamer := , bedankt voor de tip!
Verder wil ik graag de beestjes in stand houden, ze hebben het al zo moeilijk in onze kale betegelde tuinen....

Bosviooltjes zijn leukkkk <3 het volgende jaar vind je ze echt op de vréémdste plaatsen in je tuin :j althans, ik :+

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:08

Oeh, zelfs hierover is een bokttopic! Wij wonen sinds 4 december in ons nieuwe huis, de tuin is zo kaal dat de kat er zelfs niet in wil/durft. Wij gaan voor een tuinarchitect/aanlegger waarbij we zo veel mogelijk zelf gaan doen, maar we moeten natuurlijk wel ideetjes hebben.

Ik zal morgen wel even een foto opzoeken van onze tuin, maar de plannen zijn als volgt
- tegen de schutting iets planten dat omhoog groeit en het huis van de buren verstopt / minder inkijk in onze tuin, maar mag niet te breed groeien en niet in de tuin van de buren gaan woekeren. Klimop en bamboe zijn dus no go.
- kattenvriendelijke tuin (want onze Rix durft nu niet buiten tenzij wij ook buiten staan, en dan nog...)
- hoe meer beestjes hoe liever: vlinders, vogels, gezoem, het mag allemaal
- ik moet er een waslijn en compostbak in kwijt
- te doen qua onderhoud wegens gebrek aan tijd/groene vingers
- type: romantisch, engels, cottage NIET strak, kiezelstenen, vijver

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:41

Ow ja Engelse stijl, mooi!!! <3
Ik heb een tijdje in Engeland op school gezeten, in het voorjaar, waanzinnig! *\o/*

Hortensia
Azalea
Vlinderstruik
Jasmijn
Buxus natuurlijk
vrouwenmantel
Kattenkruid- voor Rix
Tegen de muur een leistruik? Geen leiboom he, dat is weer wat anders!
En als het in je tuin past- en echte boom!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:55

Bedankt voor de tips. Buxus is mooi maar duur als je een deftige struik wil, toch?
Kattenkruid gaat zeker op de lijst!
Mijn vriend wil graag ergens een groen hoekje met zo' n oud wankel rond klaptafeltje met een fragiel ijzeren stoeltje erbij. Dat moet er ook in :')

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:02

mijn katten durven ook niet naar buiten Foxy80, alleen in het donker hihi

de konijnen hebben hun plekje gevonden buiten, heb een dik pak stro in het hok voor als ze het koud krijgen maar ik denk dat het wel goedkomt, ze hebben nog een redelijke vacht aangezien ik weinig heb gestookt :=

mijn neus is er blij mee, ben sinds ze binnen zitten al verkouden :+

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:04

In ons vorige huis ging hij minimaal 2 keer per dag buiten (meestal om zijn toertje te doen, even te checken of er geen vreemde katten van zijn erf gejaagd moesten worden en naar de WC) maar hier dus niet. Ik heb in die 3 maanden al meer kattengrit gebruikt dan in de 5 jaar daarvoor!

Allergisch aan nijnen Dana?

jamiroquai

Buxus hoeft niet zo heel duur te zijn, als je geduld hebt.

Vaak hebben ze ook Buxus bij bouwmarkten of bij de Jumbo supermarkt.
Heggetjes- ook typisch engels- hoeven niet perse van buxus te zijn, kan ook beuken zijn.

foxy80

Maar beuk wordt toch bruin in de winter, niet?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:06

die van mij waren hele dagen buiten, nu alleen nog 's nachts... wel zo veilig natuurlijk :=

ja zowel voor de katten als voor de konijnen, maar het is te doen zolang ze veel buiten zijn :D

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:16

Haha heel herkenbaar. Sinds wij in dit huis wonen, iets meer dan een jaar, durft onze kat ook alleen nog maar in het donker naar buiten! In het andere huis ging altijd naar buiten!

Buxussen hebben wij afgelopen najaar er helemaal uitgehaald. We hebben nog wat staan omdat een vriendin van mij ze op zou halen. Ze heeft er nu genoeg, dus wie nog wat buxussen wil en in de omgeving van Assen woont, gratis op te halen!! Hele grote struiken al!

Ik heb afgelopen zaterdag wat vaste plantjes in de voortuin gezet, hopelijk hebben ze de vorst van maandag overleefd!! Geen idee meer wat het allemaal was, maar heb de kaartjes nog wel even bewaard!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:21

foxy80 schreef:
Mijn vriend wil graag ergens een groen hoekje met zo' n oud wankel rond klaptafeltje met een fragiel ijzeren stoeltje erbij. Dat moet er ook in :')

Ow die heb ik! Ben er helemaal verliefd op maar er gaan telkens mensen tóch op zitten :oo := :')

M'n vriend snapt niet wat ik met die ouwe zooi toch moet :P maar het is WEL mijn excuus geweest om met hem in contact te komen ooit...

(ik zei: Ik heb nog een leuk tafeltje en stoeltje voor in je nieuwe tuin, die kan ik wel... langsbrengen? O:) hij: ow die ouwe blauwe zooi die nu bij xxx in de tuin staat, nee bedankt die hoef ik niet :') :oo 8)7 )

Bij mijn oude huis groeide klimop langs de gevel en zelfs dwars door de muur mijn schuurtje in (grrrrr), weet iemand of dat ook gebeurt met de soorten die ik hierboven heb genoemd?
(Jasmijn, hibiscus)
Lijkt me niet heel goed voor de muur, of wel? :=

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... 990/206495

Dit huisje uit het dorp is vergaan en (helaas) gesloopt...

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:48

jamiroquai schreef:
Echt vet leuk!

Wij hebben natuurlijk weer geen Welkoop, maar ik kan natuurlijk ook zelf iets origineels verzinnen..

ook geen boerenbond? dat is hetzelfde

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 00:12

die koninginnestruik komt er al niet bij mij... die trekt volop wespen en bijen aan... brrrr... Lavendel weet ik uit ervaring dat er vaak wespen en hommels in zitten (ben ooit gestoken toen ik vakantiewerk deed bij de post en door een haag van lavendel moest om de brievenbus te bereiken).

Ik denk dat ik het gewoon bij wat groen ga houden die boerenjasmijn lijkt me wel leuk! ik vind bloemengeuren heerlijk!
Ik heb nu op mijn balkon nog een paasboompje staan en een kiwistruikje dat de winter overleeft heeft. Die kiwistruik is echt een leuk ding! is een klimboompje, heb hem nu naast het klimop rek gezet dat aan één kant m'n balkon begrenst en daar groeit die nu verder in. en een andere tak heb ik naar de andere richting rond het hekwerk van het balkon gedraaid. Ik hoop daarmee een groene muur te creëren aan één zijde van het balkon.

Ik heb verder nog twee tonnen waar ik de vuilzak indoe alvorens hem tweewekelijks buiten te zetten. Dat zou ik graag anders zien... Nu heb ik zo 2 tonnen staan (oude voertonnen waar vroeger het paardenvoer in gestockeerd werd), en één compostbak. Ik zou dat graag wegwerken, maar veel plaats heb ik niet. (zal van 't weekend even een foto maken van die hoek). Bovendien wordt het dak gedragen door houten dwarsbalken, dus mag het ook niet te zwaar zijn (een houten meubel is dus uitgesloten). Ik ben op zoek naar iets betaalbaar (de meeste PVC bakken die ik gezien hebben kosten al vlug rond de 400€)... iemand tips?

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:38

Oh leuk die plantjes in de aanbieding Nic, zal van het weekend eens kijken!

Ik ben ook gek op die oude stoeltjes ed, heel gaaf!
Ik zoek nog 2 stoeltjes of een oud bankje voor in de voortuin, als iemand iets weet of tegenkomt :)

En ik heb toen we ons huis kochten eerst alle klimop van de muren getrokken, in de schuur was het zelfs naar binnen gegroeid := Heb klimop op de schuttingen, maar hou het bij dat het niet op de muren komt, is echt slecht inderdaad :j

Dat huisje, damn :oo