Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 15:51

Toen we nog geen zonnepanelen hadden zaten we rond de 2200 kwh per jaar. Een P1 meter is wel een aanrader en ik geloof dat als je de abonnementsvorm erbij doet het nog meer gespecificeerd is.

Bij zo'n verbruik verwacht ik minimaal een zonnebank, aquariums of een jacuzzi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 15:57

Een p1 meter hebben we recent inderdaad aangeschaft. Wel die zonder abonnement maar wel eentje met een losse stekker zodat we echt per apparaat kunnen kijken hoeveel het apparaat verbruikt. We kijken nu even een aantal dagen per apparaat wat het verbruik is. Tot nu verbruiken de apparaten waarvan ik verwachtte dat ze veel zouden gebruiken eigenlijk heel weinig.

Wij hebben geen zonnebank, aquarium of jacuzzi…

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:01

Ik zou als je er zelf niet uit komt met de P1 meter iemand inhuren. Die kosten heb je er zo weer uit. Want dit is voor 2 mensen echt een enorm hoog verbruik inderdaad.

Voor de mensen die net als wij hun huis graag koel willen houden in de zomer een tip; wij hebben sinds 2 weken Sun Eclipse zonwering op 3 ramen die heel veel zon in huis laten. Dit werkt tot nu toe super! Hoeveel het doet qua temperatuur weet ik niet (te weinig warmte gehad en net 2 weken er op) maar we merken duidelijk dat de slaapkamer (oosten kant) in de ochtend niet direct opwarmt als de zon op komt, wat wel zo was toen we deze nog niet hadden geplaatst. Dito voor de andere 2 ruimtes waar ze op zitten aan de oostkant.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:02

Hoe zijn de warmwater instellingen van de cv ketel? Ik denk dat daar je probleem met de ketel zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:08

Iemand inhuren is dan wellicht een goed idee ja. Eigenlijk nog niet bij nagedacht.

Van de instellingen van de ketel heb ik eigenlijk weinig verstand. We hebben vandaag wel gekeken of we de ketel op Eco konden zetten omdat ik gelezen had dat dit bij sommige werkt tegen het onnodig opwarmen van het water maar we kunnen echt geen eco stand vinden….

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:11

Misschien heet het bij jouw ketel comfort stand?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:16

Wij zitten ook boven de 5000kwh, we hebben wel de paarden aan huis, dus lampen aan op stal, verlichting bij de rijbak, elektrische boiler op stal (40 kWh per maand in november), etc. We hebben alles bijna vervangen voor led, maar ons verbruik blijft serieus.
We hebben wel grote vriezer (20 kWh per maand in oktober), een extra koelkast (13 kWh per maand in oktober) een klein vriezertje (14 kWh in november).
Al met al loopt het dan toch wel op… maar de vriezers gebruiken we ook voor het verse vlees van de honden, vaker laten bezorgen is duurder…
Ik verdenk de koelkast in de keuken ook. Maar eerder deden we bijvoorbeeld ook beide ovens aan voor pizza’s maar dat is echt heel bizar. Dus nu snijden we de pizza’s doormidden en dan met z’n 2 in 1 oven :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:47

Hier 2.500kWh verbruik per jaar. 2 persoons huishouden. Geen rare exoten in huis. Wel jonge vriezer, oude koelkast. En 's winters verwarmen we met airco. Was drogen we met de droger. Adapters continue in de stopcontacten (i know...).
(Ook paarden aan huis, maar die verbruiken weinig elektra).

5.000kWh en hoger is wel ècht veel. Daar zou ik naar laten kijken.

Via de gemeente kun je een consult van een energiecoach vragen. Die zijn gericht opgeleid en denken dan gratis met je mee.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 17:05

In mijn eentje zit ik aan 654kwh per jaar, volgens mijn app is witgoed bij mij de grootste verbruiker. Bij mij daar draait een paar keer per week een een wasmachine (daarin ben ik heel inefficient, ik doe er maar enkele items in per keer, ik laat hem soms rustig 5x per week of meer kleine wasjes draaien), en meerdere keren per week draait een tafelmodel vaatwasser. Mijn vriezer en koelkast zijn vrij nieuw en voor deze tijd redelijk zuinig. Daarna komen mijn computer en tv, daarna de verlichting, en als laatste mijn sluipverbruik.
Dat van jullie is bijna 10x zo veel als wat ik verbruik, nu ben ik (op mijn wasmachine na) ook erg zuinig maar ik zou bijna denken dat er bij jullie dan iets speelt want het verschil is wel erg groot :)

Geen airco hier overigens, wel arko (Alle Ramen Kunnen Open :+ ). Ik heb sinds kort ook een zonnescherm, dit scheelt ook al best goed met de hoeveelheid warmte die het huis in komt in de zomer. Ik kon hem 2e hands kopen voor 75 euro, tot nu toe lijkt dat een goede koop en hij verbruikt niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:13

Jeetje wat een verschillen zeg…. Bedankt voor de tip van de gemeente. Daar ga ik eens achter aan!

Naar mijn idee doe ik echt niks geks :+ ja we hebben een airco maar daar zijn we vrij zuinig mee in gebruik. Alleen op echt extreem hete dagen gaat die aan zodat we in slaap kunnen komen. Wasmachine draait 2 tot 3 wasjes per week. Drogen doen we zoveel mogelijk buiten als het weer het toelaat. Enige wat hier vaak aan staat is de tv en de laptop. Kookplaat en de oven verbruiken natuurlijk ook veel. Maar dat zijn even korte pieken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:49

Onderschat het verbruik van een airco niet als hij wordt gebruikt om te koelen. Dat is zomaar 10 kWh voor een paar uurtjes. Duur!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:52

Volgens mij is het bijna zuiniger om hem constant op een bepaalde temperatuur te zetten dan hem elke keer flink te laten koelen, dan verbruikt hij veel meer stroom.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:53

Wij gebruiken ook 5500 per jaar, maar thuiswerken, 2 grote kinderen. Onze zonnepanelen leveren dit ook wel op, dat scheelt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:55

Dees schreef:
Onderschat het verbruik van een airco niet als hij wordt gebruikt om te koelen. Dat is zomaar 10 kWh voor een paar uurtjes. Duur!

Met 10 kWh in drie uur heb je wel een héél forse airco, een normale split airco haalt dat niet. De meeste zitten rond de 1 kW gemiddeld, vaak zelfs lager.

Sommige websites halen koelvermogen en verbruik nog wel eens door elkaar.
Airco's hebben een rendement van zo'n 300 tot zelfs 500%. Een airco met een koelvermogen van 3kW zal dus minder dan 1kW stroom trekken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 19:07

Ik heb een bescheiden airco en een p1 meter. Ik geloof dat ik aardig goed in beeld heb wat er gebeurd met de airco ;)

Haal jij zelf niet verwarmen en koelen door elkaar?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 19:22

Onze airco heeft de afgelopen dagen ook regelmatig aan gestaan, en verbruikt zo'n 900 Watt, zowel bij koelen als verwarmen. Bij 3,5kW moet een apparaat op een aparte groep, en dat is voor single split airco's meestal niet nodig. Dat wordt vooral gedaan bij meerdere binnenunits.
Als jouw airco echt drie uur lang op vol vermogen met 3300kW draait dan heb je óf een te kleine unit voor de oppervlakte, of er is iets niet helemaal goed. Misschien is het gas niet meer op niveau..?

Als je met '10 kWh voor een paar uurtjes' minder dan drie uur bedoelt dan zou je airco niet eens op een enkele groep kunnen zitten. Die zijn afgezekerd op 16A (3750W).
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 16-08-23 19:30, in het totaal 3 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 19:25

Heb je een mobiele airco of een met een element buiten dees?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 19:32

Mijn airco red 10 ook echt niet. Hooguit 1,5 per dag. (Splitairco)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 19:36

Dees heeft een moderne single split airco voor 60m2 vloeroppervlakte.
Ik heb geen herinnering van hoeveel uren ik het ding toen gebruikt heb voor koelen, maar dat hoge verbruik staat me levendig bij.

Wat ik wil zeggen: koelen met airco is duur. Verwarmen met airco is dat niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 20:12

Er is nauwelijks verschil tussen koelen en verwarmen in kosten/verbruik. Beide werkt via hetzelfde principe. Als je wel heel veel verschil merkt dan is er iets mis met je apparaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 20:50

8nnemiek schreef:
Dees schreef:

Met 10 kWh in drie uur heb je wel een héél forse airco, een normale split airco haalt dat niet. De meeste zitten rond de 1 kW gemiddeld, vaak zelfs lager.

Sommige websites halen koelvermogen en verbruik nog wel eens door elkaar.
Airco's hebben een rendement van zo'n 300 tot zelfs 500%. Een airco met een koelvermogen van 3kW zal dus minder dan 1kW stroom trekken.

Als ik ga kijken naar het verbruik op de monenten dat de airco aan staat dan zie ik dat deze inderdaad rond de 1kw zit. Dat is wel een uitschieten in ons verbruik maar als ik aan het koken ben en de airfryer, kookplaat en/of oven staan aan dan is dat verbruik veel hoger dan de airco.

Eind september krijgen we in ieder geval 12 zonnepanelen dus ik hoop dat het dan een beetje betaalbaarder gaat worden.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 18:28

Dees schreef:
Ik heb een bescheiden airco en een p1 meter. Ik geloof dat ik aardig goed in beeld heb wat er gebeurd met de airco ;)

Haal jij zelf niet verwarmen en koelen door elkaar?

Dan zou ik als ik jouw was je instellingen van de airco even nakijken...
10 kwh per dag voor koelen is echt veel. Als hij hier van 9 uur 's ochtends tot 21.00 uur s'avonds aan staat dan heeft hij welgeteld 3 kwh verbruikt voor een bedrag van €1,18. En dat is nog de oude eneco prijs. Ik heb nog geen enkele keer de 10kwh oer dag gehaald.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 18:40

LV19952 schreef:
Hoeveel stroom verbruikt iedereen hier per jaar? Ik zot namelijk mer het probleem dat wij echt ontzettend veel stroom verbruiken. We wonen hier met zijn 2 en hebben een stroomverbruik van tussen de 5000 en de 6000 kwh op jaarbasis. m

Wij zijn met z'n drieën en verbruiken zo'n 1950 kwh per jaar.
We hebben een koelvriescombinatie van zo'n 17 jaar oud en 2 kleinere vriezers van beide zo rond de 15 jaar oud. Dagelijks staat zo'n 6 uur de tv en spelcomputer aan. Zeker 5 wassen per week. Elke dag de vaatwasser, waterkoker, airfryer of oven en kook electrisch.
Zomers nog 2 pompen van het bad die meerdere uren aan staan.
In de wintermaanden gebruik ik ook nog 2x per week de droger. (Ding van 14 jaar oud)
Airco verbruikt hier van 9 tot 21.00 uur zo'n 3 kwh.

Heb je een ontvochtigingsstand op de airco zitten?
Op een airco site kreeg ik als tip om hem daarop te zetten ipv gewoon koelen. Scheelt heel veel Qua verbruik en hij koelt dan ook.

De cv die om de zoveel uur aan slaat:dan staat hij waarschijnlijk op comfortstand. Hij warmt dan om de zoveel uur je kraanwater op zodat je snel warm water hebt wanneer je de kraan aan zet. Dit neemt ook elke keer gas. Deze stand kan je uitzetten.

Oh en sowieso zal de cv een paar x aanslaan. Er zit een pomp en een ventilator jn die een paar x per dag draaien.

5000/6000 kwh is echt belachelijk veel. Heb ook jaren een groot aquarium gehad met oudere verlichting, 2 pompen, verwarming enz en zelfs toen haalde ik dit verbruik niet.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:20

Wij zijn met 2 wonen in een vrijstaande woning van 2022 .
En verbruiken 4200 kwh dit is inclusief verwarmen van de hele woning.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:40

Hier 5 personen en ongeveer 2700 kWh per jaar. Alle lampen zijn led, energie zuinig witgoed, maar wel een droger die af en toe wordt gebruikt.