Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:33

Ik breek even in hier. Mijn man en ik kunnen deze maand van start met onze zoektocht naar een eensgezinswoning. We leven momenteel met drie kinderen in een koopflat van 80 m2 en willen graag wat meer ruimte, wat we inmiddels ook kunnen betalen.
In ons zoekgebied komt heel weinig nieuw te koop (wat binnen ons budget past - 550k max) is een aankoopmakelaar aan te raden? Waarom wel of niet?

Tink89

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 11:57

Daarover zijn de meningen verdeeld. Ik heb er nooit een ingeschakeld, omdat ik zelf energie heb om de markt heel goed in de gaten te houden, weet waarvoor andere huizen in de omgeving verkocht worden (via via of via de mails van Funda) en we veel vrienden en kennissen in het dorp hebben die ons tippen als ze horen dat er binnenkort een huis in de verkoop komt.

Maar: heb je geen idee van wat realistisch bieden is, heb je weinig tijd of energie om alles zelf bij te houden, ken je weinig mensen in je gewenste woonomgeving enz... dan kan het zeker wel slim zijn.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 18:33

Ik sluit me bij Tink aan. Sowieso vind ik het fijner om alles zelf te doen maar dan moet je er wel veel tijd in willen stoppen. Maar ik vertrouw niet graag op een ander, ook al is diegene dan professional en ik niet :=

Ik heb vandaag huis 2 bekeken. Het was leuk maar ik heb een opmerkelijk punt: ik vroeg de makelaar wat voor mensen er boven wonen en toen zei hij, mag ik niks over zeggen is avg. Ik heb nog nooit eerder geen informatie gehad hierover tijdens een bezichtiging en mijn alarmbellen gaan meteen af. Terecht of niet?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 18:37

Bekijk je ook het reservefonds van de VvE goed, Niks? Is er een meerjarenouderhoudsplan, is dat realistisch en is er genoeg gereserveerd?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 18:38

Biks2 schreef:
Ik sluit me bij Tink aan. Sowieso vind ik het fijner om alles zelf te doen maar dan moet je er wel veel tijd in willen stoppen. Maar ik vertrouw niet graag op een ander, ook al is diegene dan professional en ik niet :=

Ik heb vandaag huis 2 bekeken. Het was leuk maar ik heb een opmerkelijk punt: ik vroeg de makelaar wat voor mensen er boven wonen en toen zei hij, mag ik niks over zeggen is avg. Ik heb nog nooit eerder geen informatie gehad hierover tijdens een bezichtiging en mijn alarmbellen gaan meteen af. Terecht of niet?

Zeer onterecht. Hij hoeft niet te vertellen wie er boven woont, maar kan wel aangeven of er een alleenstaande woont of een heel gezin.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 18:41

Biks2 schreef:

Ik kreeg ook een dergelijk antwoord.
Daarna zei hij wel: de huidige bewoners hebben geen klachten ervaren.
En dat klopt ook, voor zo'n groot complex is het heel rustig hier.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 18:48

mavantos schreef:
Biks2 schreef:

Zeer onterecht. Hij hoeft niet te vertellen wie er boven woont, maar kan wel aangeven of er een alleenstaande woont of een heel gezin.

Snap ik, maar dat is wel fijn om te weten. Meer vraag ik ook niet, maar 0 antwoord vind ik gek.

Er zit 3k per appartement in de reservepot. De appartementen zijn uit de jaren 80. Het is niet super veel. De vve wordt wel professioneel door een partij gemanaged.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 19:24

Ik woon in een appartement en het verloop is op mijn deel laag, verderop zijn meer wisselingen. Dus wie er nu boven, onder of naast je woont kan over een jaar vertrokken zijn.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 23:36

Ben benieuwd tzt gaat appartement van mijn oom op de markt komen. Las nu dat ze rond de 400 000 waarde zitten.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 11:22

gr_roos schreef:
Ik woon in een appartement en het verloop is op mijn deel laag, verderop zijn meer wisselingen. Dus wie er nu boven, onder of naast je woont kan over een jaar vertrokken zijn.

Dat is ook zo. Ik heb gewoon twee keer een bod gedaan en mocht er een geaccepteerd worden dan zorg ik dat ik nog wat buurtbewoners te spreken krijg voor mijn eigen gemoedsrust. Het is ook omdat ik nu zeer veel overlast heb van de buren, dat ik daar bang voor ben.

Ik werd ook vanochtend wakker met ineens twijfels over het woning type (beneden appartement). En of ik toch niet liever boven wil wonen.
Boven is er geen tuin, beneden wel. Maar beneden is wel weer nadelig met geluid van bovenburen en ik ben ook bang voor vocht. Heb in een studentenkamer eens optrekkend vocht gehad en dat is mijn nachtmerrie voor een koophuis.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 11:31

Spannend Biks2, ik zou de tuin echt wel een grote plus vinden van een beneden appartement, ik zou het echt horror vinden om niet zomaar buiten te kunnen stappen of nog erger de trappen op en af te moeten mocht de lift kapot zijn.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 14:25

Ik heb een beneden appartement en een grote tuin. Ik vind het heerlijk. Hiervoor woonde ik op de bovenste verdieping, mijn eerste onderburen nooit gehoord op de zaterdagavond karaoke na. Dat was een uurtje. De bewoners erna meer van gehoord. Nu beneden hoor ik amper iets van mijn buren. In ieder geval minder dan de onderburen van mijn vorige appartement.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 17:36

Ik zou denk ik de privacy in de tuin missen als ik bovenburen zou hebben.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 18:15

Het ligt ook heel erg aan de bouwjaar van de appartementen. Heb je een ouder appartement waarvan de verdiepingsvloeren van hout zijn dan heb je veel meer kans op overlast.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:19

Ik zou juist absoluut niet beneden willen wonen. Ik woon nu op de bovenste etage, woon hier 2,5 jaar en heb nog nooit de trap moeten nemen omdat de lift het niet doet. En naar buiten kan ik ook, ik heb een groot balkon.
Maar ieder zijn eigen keuze uiteraard.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 23:29

Wisselend dus! Het al waarschijnlijk allebei wel bevallen, hoop ik dan.

Het is jaren 80 dus wel betonnen verdiepingen

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 16:48

Mijn laatste huiszoektocht update is alweer een tijdje terug en dat komt omdat het ons gelukt is om een huis te kopen. *\%/*

Wilde even wachten tot het daadwerkelijk allemaal doorging maar we hebben 1,5e week geleden de sleutel gekregen. We hebben mega veel geluk gehad met een huis dat vrijwel instap klaar is. Iets waarvan we dachten dat nooit te kunnen krijgen. Daarnaast hebben we maar 10k hoeven over te bieden en is het allemaal heel snel gegaan. Tijdens de bezichtiging zei de makelaar dat de eerste die met een goed bod kwamen dat ze daar dan mee in zee gingen. In eerste instantie dachten we dat we dat nooit zouden worden aangezien er hier in de buurt minimaal 20k per woning wordt overboden. Dus we hadden op de terugweg van de bezichtiging in Move maar gelijk een bod gedaan niet beseffende dat we daadwerkelijk kans maakten haha.

We hadden echt verwacht dat we nog wel zeker een jaar aan het zoeken waren geweest en ik kan het nog steeds niet echt geloven. Het enige waar we nu op hebben ingeleverd is dat we geen garage hebben, maar deze kunnen we later nog aanbouwen. Onze enige eisen waren dan ook dicht bij de paarden, een extra kamer voor te hobbyen en een garage. Dat laatste is dan nog niet gelukt maar hopelijk krijgen we genoeg bij elkaar gespaard om deze te realiseren.

We hadden het ook niet erg gevonden om een huis maanden te moeten verbouwen maar ik ben stiekem zo blij dat we nu snel een eigen plekje voor ons zelf hebben.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 16:56

Gefeliciteerd.
Ben benieuwd naar foto's

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 17:04

Gefeliciteerd :D !

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 18:24

HorsePassion schreef:
Gefeliciteerd.
Ben benieuwd naar foto's

Geen foto's, maar wel een house tour haha:

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 19:25

Gefeliciteerd Plop!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 20:19

Gefeliciteerd!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 20:31

Gefeliciteerd, wat leuk!

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:04

Wat leuk.
Veel plezier met inrichten.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:39

HorsePassion schreef:
Wat leuk.
Veel plezier met inrichten.

Ja dit is wel de beste tijd om een huis te kopen want nu kan ik gelijk alles in de black friday sale halen. :=