Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Moon_light94

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:56

Oh jeetje, zelfs met aankoopmakelaar er niet tussen kunnen komen...
Wij hadden het voor we een aankoopmakelaar hadden wel regelmatig, maar daarna met konden we eigenlijk altijd wel komen.

Ik duim dat het voor jullie meezit binnenkort! :)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:58

Ja echt bizar. En hij vraagt ook gewoon op zaterdag en zondag bezichtigingen aan dus aan hem ligt het niet.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:04

Ik ga donderdag in mijn eentje bezichtigen. Vind ik best wel spannend, maar mijn vriend kan écht niet mee. Morgen gaan we even uitgebreid zitten om in te lezen en heel specifieke vragen op papier te zetten. Het is vooral zo spannend omdat het een kluswoning is en er daardoor veel dingen zijn waar op gelet moet worden.

Ik ga iig vragen of ik de bezichtiging mag filmen om mijn vriend ook een idee te geven van de woning. Foto's zijn handig, maar met filmen krijg je meer het stukje gevoel mee.

Heeft iemand hier ervaring met in je eentje bezichtigen? Was filmen in dat geval een mogelijkheid? Hoe was het voor de partner om op basis van een filmpje en verhalen te oordelen?

Ik wilde in de eerste instantie de bezichtiging afblazen, maar mijn vriend staat erop en wil deze woning niet zomaar loslaten :o

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:07

horsii schreef:
Beide aanvragen voor bezichtiging niet meer mogelijk.. de ene al vol de andere verkocht onder voorbehoud.
Zit ons niet mee.

Wat een pech zeg. Ik hoop toch zo dat jullie binnenkort op z'n minst mogen gaan kijken!

_Elaine_; Geen harde planning, maar we hopen voorzichtig dat we er begin mei in kunnen. Als ik zie hoe veel werk we in 1 week al verzet hebben, is dat denk ik nog wel mogelijk.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:08

Animal schreef:
Ik ga donderdag in mijn eentje bezichtigen. Vind ik best wel spannend, maar mijn vriend kan écht niet mee. Morgen gaan we even uitgebreid zitten om in te lezen en heel specifieke vragen op papier te zetten. Het is vooral zo spannend omdat het een kluswoning is en er daardoor veel dingen zijn waar op gelet moet worden.

Ik ga iig vragen of ik de bezichtiging mag filmen om mijn vriend ook een idee te geven van de woning. Foto's zijn handig, maar met filmen krijg je meer het stukje gevoel mee.

Heeft iemand hier ervaring met in je eentje bezichtigen? Was filmen in dat geval een mogelijkheid? Hoe was het voor de partner om op basis van een filmpje en verhalen te oordelen?

Ik wilde in de eerste instantie de bezichtiging afblazen, maar mijn vriend staat erop en wil deze woning niet zomaar loslaten :o

Wij hebben bij 1 huis gehad dat ik echt niet vrij kon krijgen. Toen is vriend heen gegaan en heeft heel veel foto's gemaakt. Stuk of 100 hahaha. Maar die was bouwtechnisch zo vreselijk slecht dat de keuze vrij makkelijk werd :-) Dus echt advies heb ik hierin niet voor je.

Sanne_Visser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:23

Wat een pech allemaal..

Ik heb nog een stomme vraag en ik weet dat hij voor vele verschillend kan zijn ivm overdrachtsbelasting maar deze wegdenkend, schrokken jullie van het bedrag van de afrekening bij de notaris voor er werd gepasseerd? In negatieve of in positieve zin :+ ?
Ik ben als de dood dat ik voor de overdracht zonder overdrachtsbelasting echt vele duizenden euro’s lichter ben. Maar misschien ben ik me voor niets gek aan het maken :')

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:26

Ik hoef geen overdrachtsbelasting te betalen en het viel mij echt enorm mee. Iets van 5000 oid?

Sanne_Visser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:28

Narya schreef:
Ik hoef geen overdrachtsbelasting te betalen en het viel mij echt enorm mee. Iets van 5000 oid?

Vind ik nog serieus geld eerlijk gezegd, maar daar zou ik mee kunnen leven :+ Zo stom dat je dat pas een week voortijd krijgt. Ik wordt daar zenuwachtig van haha

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:33

Ik denk dat wij ook rond de 5000 euro komen. Heeft je hypotheekadviseur dat niet voor je berekend? Wij hebben een redelijk precieze berekening gekregen van onze hypotheekadviseur. Bij ons komt er nog wel een samenlevingscontract en testamenten bij á 850 euro geloof ik.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:35

Je kan toch gewoon zelf berekenen wat je moet betalen? Dat zou geen verrassing moeten zijn! Bij ons klopte het bedrag niet met wat ik berekend had dus even achteraan gegaan en dat bleek inderdaad een fout aan hun kant te zijn. En ik ben verre van een expert, het is lang niet zo ingewikkeld als bijv je hypotheek maandbedrag berekenen.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:43

Sanne_Visser schreef:
Wat een pech allemaal..

Ik heb nog een stomme vraag en ik weet dat hij voor vele verschillend kan zijn ivm overdrachtsbelasting maar deze wegdenkend, schrokken jullie van het bedrag van de afrekening bij de notaris voor er werd gepasseerd? In negatieve of in positieve zin :+ ?
Ik ben als de dood dat ik voor de overdracht zonder overdrachtsbelasting echt vele duizenden euro’s lichter ben. Maar misschien ben ik me voor niets gek aan het maken :')

Wij moesten 5000 direct betalen bij de notaris en betalen 2000 euro aan bemiddelingskosten via onze hypotheekadviseur af. Dit laatste boden ze aan omdat de taxatie tegenviel en we daardoor de kk eigenlijk niet konden betalen.

De kosten zijn voor een deel vaste bedragen, volgens mij is bv taxatei meestal een bedrag van 650 euro zo'n beetje. Maar voordat wij gingen bieden en daarna tekenen hadden we onze adviseur als een proefberekening voor dat huis laten maken waardoor we al redelijk wisten wat dan die kosten zouden zijn. Daar hoef je niet pas bij de notaris achter te komen gelukkig.

Sanne_Visser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:49

Amethyst_ schreef:
Sanne_Visser schreef:
Wat een pech allemaal..

Wij moesten 5000 direct betalen bij de notaris en betalen 2000 euro aan bemiddelingskosten via onze hypotheekadviseur af. Dit laatste boden ze aan omdat de taxatie tegenviel en we daardoor de kk eigenlijk niet konden betalen.

De kosten zijn voor een deel vaste bedragen, volgens mij is bv taxatei meestal een bedrag van 650 euro zo'n beetje. Maar voordat wij gingen bieden en daarna tekenen hadden we onze adviseur als een proefberekening voor dat huis laten maken waardoor we al redelijk wisten wat dan die kosten zouden zijn. Daar hoef je niet pas bij de notaris achter te komen gelukkig.

Hm ga ik toch eens achter de hypotheekadviseur aan.. in mijn eigen berekening kwam ik op een ander bedrag dan wat er om ons heen werd geroepen. Dus ik kreeg er bijna paniek van dat ik zelf verkeerd had gerekend. En daar het om serieus geld gaat. :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:50

Bij ons heeft de hypotheekadviseur een berekening gemaakt, ik geloof dat het rond de € 6000 zit (dat is dan deels eigen inbreng, kosten voor de notaris, bankgarantie, aankoopmakelaar, hypotheekadviseur en taxatie). Dan komen er nog de gemeentelijke belastingen bij, die kosten zijn natuurlijk heel erg afhankelijk van je woning (voor ons rond de € 600/700 dit jaar). De kosten zijn natuurlijk ook afhankelijk van de keuzes die je hebt gemaakt, je hebt bijvoorbeeld hypotheekadviseurs van € 1500 en hypotheekadviseurs van € 3000.

Wij hebben geen NHG en geen overdrachtsbelasting.
Laatst bijgewerkt door Sem_ op 15-03-21 13:04, in het totaal 3 keer bewerkt

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:50

Sanne_Visser schreef:
Amethyst_ schreef:

Hm ga ik toch eens achter de hypotheekadviseur aan.. in mijn eigen berekening kwam ik op een ander bedrag dan wat er om ons heen werd geroepen. Dus ik kreeg er bijna paniek van dat ik zelf verkeerd had gerekend. En daar het om serieus geld gaat. :)

Ja het gaat echt wel om serieus geld. Maar bepaalde posten zijn afhankelijk van de koopsom etc. Dus die zijn niet altijd van tevoren al te benoemen. Dus paniek is (waarschijnlijk) echt niet nodig, gewoon even goed laten adviseren door een professional.

Sanne_Visser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:59

Amethyst_ schreef:
Sanne_Visser schreef:

Ja het gaat echt wel om serieus geld. Maar bepaalde posten zijn afhankelijk van de koopsom etc. Dus die zijn niet altijd van tevoren al te benoemen. Dus paniek is (waarschijnlijk) echt niet nodig, gewoon even goed laten adviseren door een professional.[/quote]

Ja ik ga het eens uitzoeken. Ik heb een behoorlijke hoeveelheid eigen geld welke in mijn verkochte woning zit, en daarmee worden enkele bedragen verrekend zonder dat het mij ‘spaargeld’ kost op advies van onze hypotheekadviseur.
Maar ik kreeg wat verhalen over 10.000 + en toen begon ik enorm te twijfelen. De bedragen die jullie noemen vind ik serieus geld maar had ik ‘verwacht’. Dus dan komt het vast goed, maar ga het nog wel even uitpluizen zodat het volgende week geen verassing is :)

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:00

Animal: geen ervaring zelf met filmen bij een bezichtiging
Maar zag laatst wel een makelaar die een virtuele tour aanbied mocht je niet in staat zijn zelf te komen kijken.
Denk dat filmen geen probleem is.
Wij waren ook altijd vrij overal foto’s van te nemen:

Amethyst: dat is best vlot voor een huis wat volledig verbouwd wordt.
Gaat vast lukken qua planning

Sanne_visser:
Wij hadden berekend dat onze kosten koper zo rond de 7.000€ zit
Dit is incl:
Hypotheek adviseur
Taxatie
Notaris
NHG garantie

Ongeveer 1/3e van dat bedrag kunnen we volgend jaar terug krijgen van de belastingdienst

Wij hebben trouwens geen overdrachtsbelasting wat voor ons de kosten wat drukt
Als je die er bij moet rekenen heb je wel een veel hoger bedrag natuurlijk

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:02

Wij waren 7200 euro kwijt all-in.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:08

Wij gaan dus wel die 10.000+ kwijt zijn, maar dat komt omdat wij in een hogere prijscategorie zitten en ook die overdrachtsbelasting moeten betalen. En das best een bedragje in ons geval, die overdrachtsbelasting :+

Sanne_Visser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:12

SimoneeM schreef:
Wij gaan dus wel die 10.000+ kwijt zijn, maar dat komt omdat wij in een hogere prijscategorie zitten en ook die overdrachtsbelasting moeten betalen. En das best een bedragje in ons geval, die overdrachtsbelasting :+

Zeker, ik heb helaas ook geen vrijstelling dus die kost mij ook 5000. Mijn partner wel, dus dat scheelt weer 5000 maar al met al is verhuizen is kostbaar klusje. Maar je krijgt er veel voor terug. :D Ik ben blij als dit achter de rug is en de sleutel daadwerkelijk in je handen steekt moet ik eerlijk zeggen. Gevoelsmatig ben ik een aantal jaren ouder geworden afgelopen maanden haha.

Sanne_Visser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:21

_Elaine_ schreef:
Sanne_visser:
Wij hadden berekend dat onze kosten koper zo rond de 7.000€ zit
Dit is incl:
Hypotheek adviseur
Taxatie
Notaris
NHG garantie

Ongeveer 1/3e van dat bedrag kunnen we volgend jaar terug krijgen van de belastingdienst

Wij hebben trouwens geen overdrachtsbelasting wat voor ons de kosten wat drukt
Als je die er bij moet rekenen heb je wel een veel hoger bedrag natuurlijk

Dank allemaal! Ik ben weer een stukje wijzer :D Ik ga er even induiken. NHG hebben wij niet ivm koopsom woning die erbuiten valt. Taxatie en bouwkundig hebben we zelf al betaald dus ik snap de bedragen nu wat beter. Ik dacht dat bij sommige de notariskosten en de OZB giga verassingen mee bracht. Maar dat is niet zo als ik dit lees :)

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:25

SimoneeM schreef:
https://www.telegraaf.nl/financieel/105 ... zenprijzen

Kreeg net dit toegestuurd, tis toch gewoon verschrikkelijk :n

Jeetje wat een berichten. Vriendin van mij moet nog op zoek naar een huis. Heb met haar zo te doen. Het was al niet leuk maar het wordt alleen maar erger.

Als over 1,5 jaar de nieuwbouw af is, dan zal het huis al in waarde zijn gestegen dan denk ik zo. Wel fijn maar dat het zo extreem hard gaat is echt niet gezond en hoeft van mij ook niet.

Wat betreft ervaringen met alleen bezichtigen en filmen: Hier is dat een keer gebeurt. Vriend kon helaas echt niet op die dag. Ik ben gewoon zelf gegaan en heb eigenlijk elke ruimte gefilmd en extra foto's gemaakt. Dat mocht van de makelaar. We waren aan het nadenken over een bod maar toen werden we ingeloot voor nieuwbouw. Dus niks meer mee gedaan verder. Scheelt wel dat we samen al eens in hetzelfde type huis hadden gekeken een straat verder.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:28

horsii schreef:
Ja echt bizar. En hij vraagt ook gewoon op zaterdag en zondag bezichtigingen aan dus aan hem ligt het niet.

Raar dat afspraken maken niet lukt. Zelfs met aankoopmakelaar. Dat vind ik echt vervelend voor jullie. Hadden jullie ook haast om wat te vinden of viel dat wel mee?

Zonder bezichtigen kom je niet heel ver in het proces nee. -O-
Blijf volhouden! Het huis met jullie naam erop komt vanzelf!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:58

Hebben gelukkig geen haast. Maar willen hier wel graag weg. Hebben nu een ruime maisonnette beneden woning maar de tuin is maar dertig M2. Na bijna zeven jaar ga ik me daar steeds meer aan ergeren.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:17

Ons dilemma betreffende 1 persoon die kon gaan kijken is ook opgelost. Het huis is verkocht. Er is een bod gedaan zonder bezichtiging, zonder voorwaarden en flink overboden :+

Wij hebben ook geen enorme haast, maar er zit wel wat druk achter. Wij wonen samen in een klein appartementje en hebben echt wel wat meer ruimte nodig. Het is hier nu propvol en mega rommelig. Dat zorgt voor wat onrust in ons hoofd. Gelukkig hebben we geen enorme spoed, maar we hopen wel dat het dit jaar nog lukt om te verhuizen.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:20

:wow: Oke dan... 8)7
Ja daar kun je niet tegenop...