Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 20:37

Onze monstera had weer trips, dus gewassen en in andere grond! Hij heeft iig wel een gezond wortelstelsel haha!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 20:41

Amber_anne schreef:
Mijn aapje doet het niet zo goed helaas.... [ [url=m/hSdsZ2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heel veel gele bladeren waarvan er al een stuk of 10 zijn afgevallen ;(

Oh no, even checken op trips idd! Heb je een foto' van de achterkant van de bladeren?

Amber_anne

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 21:12

Ik denk dat we hem idd over watert hebben. Hij staat niet meteen in de sierpot die fout heb ik in het begin ooit gemaakt met een plant helaas haha

Afbeelding
Afbeelding

Bladeren zien er goed uit verder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 21:13

Amber_anne schreef:
Ik denk dat we hem idd over watert hebben. Hij staat niet meteen in de sierpot die fout heb ik in het begin ooit gemaakt met een plant helaas haha

[ [url=m/ONRTDY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UuSNd8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja, als je trips hebt is worden je bladeren bruin en zwart van de achterkant..

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 21:15

Fading schreef:
Amber_anne schreef:

[ [url=m/ONRTDY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UuSNd8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja, als je trips hebt is worden je bladeren bruin en zwart van de achterkant..

Oh nee dat is hier niet van toepassing, ze worden alleen maar geel :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 21:20

Ik zal straks even een foto maken wat voor schade die poedersuiker beesten op onze planten hebben veroorzaakt, hopen er nu echt van af te zijn anders moet alles de kliko in ;(

Geel is idd meestal te veel water, eventueel even in nieuwe grond zetten, tis niet de tijd van 't jaar om te verpotten maar wellicht wel beter als ie echt te veel heeft gehad anders krijg je straks nog wortel rot ook...

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 22:07

Mijn tripsplanten werden niet bruin en zwart hoor. Alleen als je goed keek zag je kleine, langwerpige zwarte of witte beestjes kruipen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 22:11

Sorry ik ben even te moe om van de bank af te komen, na de behandeling van de fysio om een foto te maken dus bij deze.. De trips hebben bij onze planten dit soort schade aangericht.. We hebben er ook wel heel lang last van gehad en hebben een hele hoop al weg moeten gooien :(

Afbeelding

En inderdaad zag je de beestjes ook wel lopen, maar de schade is ook wel heeel erg duidelijk te zien helaas..

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 22:25

Oh dat ja, dat is wel in een gevorderd stadium dan. Ik kreeg vooral gele vlekken aan de bovenkant van de bladeren, alsof alle voedingsstoffen daar uit gezogen waren door de trips. Want dat doen ze toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 22:30

_Karlijn schreef:
Oh dat ja, dat is wel in een gevorderd stadium dan. Ik kreeg vooral gele vlekken aan de bovenkant van de bladeren, alsof alle voedingsstoffen daar uit gezogen waren door de trips. Want dat doen ze toch?

Ja klopt.. Ja wij hebben ergens in t midden dit jaar alle planten (lees 80+ planten, zijn we zeker 8 uur mee bezig geweest) uit de pot gehaald, gedouched en in nieuwe grond gezet.. Twee weken later weer vol trips. dan zakt de moed wel in je schoenen.... Dus veel weggegooid maar het gaat nu echt wel de goede kant op :D

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 22:39

_San87_ schreef:
Jis_ schreef:
Nu de zon er op op 9 meter afstand vanuit de keuken. <3

[ [url=m/zPXbLn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij is prachtig <3. Directe zon zijn ze niet zo van, trouwens. Zou zonde zijn wanneer hij treurig wordt.

Glas heeft ook nog eens een brandend effect, slechts ter info, niet banketstaaf bedoeld :o.

Onze monstera is flink blijer sinds ie in de zon staat! Maakt telkens nieuwe bladeren aan. Hij stond eerder 5 meter van het raam af en daar is 1 deel helemaal afgestorven/geel geworden. :n
Nu staat ie al zeker een jaar op het zuiden en helemaal happy.
Blijft raar planten, soms willen ze een speciale behandeling ondanks de voorschriften :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 22:45

Haha ja planten zijn lastig lol :')

Op deze ben ik toch wel heel trots m'n eerste echte eigen stekje, helaas is de moeder plant in de prullenbak gegaan vanwege trips.. Maarrrr dit was de eerste keer dat ik 'n calathea stekte <3

Op 09-01-2020 was ie zo

Afbeelding

En vandaag
Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 23:21

Ik heb gister 5 mini's besteld bij plnts.com. Zo uit mn hoofd... Philodendron Xanadu, Hastatum Silver Sword, Calathea Orbifolia, Raphidorphora Tertrasperma en de Syngonium Neon :):) ik verwacht ze morgen.

Ik moet er alleen nog even plek voor vinden :')

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 23:30

Die foto van de trips is Idd niet mals, wat een schade als je zoveel planten hebt. Nachtmerrie voor iedere plant eigenaar

Gelukkige hier nog niet gehad, wel een keer een uit het tuincentrum met hardnekkige bladluis. Die is na een tijd ook de vuilnisbak ingegaan toen we ze niet wegkregen

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 23:41

Ik vraag me weleens de mate van paniek bij een kweker af wanneer hij trips/spint/whatever ontdekt op zijn/haar planten, of dat die lui magische foefjes hebben tegen ongedierte :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 07:29

_Karlijn schreef:
Ik vraag me weleens de mate van paniek bij een kweker af wanneer hij trips/spint/whatever ontdekt op zijn/haar planten, of dat die lui magische foefjes hebben tegen ongedierte :')

Gif spuiten.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:14

Hoe krijg je zo ineens zo'n ziekte als trips in huis? Zit dat dan al in de potgrond?

black_kelpie schreef:
Jis_ schreef:
Nu de zon er op op 9 meter afstand vanuit de keuken. <3

[ [url=m/zPXbLn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtig <3 De zon zo is prima hoor, en ik ben stikjaloers dat je zoveel licht in huis hebt :')

Hier is het of donker, of frituren in de vensterbank. Er zijn echt veel planten die het hier niet redden, helaas. Gelukkig blijft er nog wel aardig wat over :D

Dit is mijn nieuwe aanwinst, een hazenpootvaren *\o/*

[ [url=m/DktMaD.jpg]Afbeelding[/url] ]

En deze Begonia moet ik ook even laten zien - gekregen als opknapper. Hij had een paar kleine, beschadigde blaadjes die er door de verhuizing ook nog allemaal af zijn gevallen. Ik had dus een gezellige pot met stokjes :+ Goede plek gegeven, gewoon blijven verzorgen en ja hoor...

5 augustus
[ [url=m/7RsHVf.jpg]Afbeelding[/url] ]

11 september
[ [url=m/vsq9ew.jpg]Afbeelding[/url] ]

En vandaag :D
[ [url=m/KRR6yU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat gaaf zo opgeknapt, en snel ook. Wat is dat voor plantje? <3

Ik heb altijd gedacht ik heb niet genoeg licht in huis voor (veel) planten en op de zuidkant te weinig plek en geen venterbank. Heb mijn Musa achter de klimboom gezet, beetje krap maar ga wel zien of het wat wordt. Op hele hete /zonnige dagen zal ik hem wel in de tuin moeten zetten, want het is echt vol zon daar. De Chinese pepper bonsai staat daar op de eettafel, vangt minder zon maar wel lekker licht.

Wat leuk Fading, je eigen stekje.

Weet iemand het verschil tussen een Spekboom en Jade plant (Geldboom)? Ik weet zeker dat de één Jade is maar de ander is volgens mij een Spekboom. Van de laatste heb ik stekjes en komt van een kleine Bonsai. Zie wel wat verschil, blad van de Jade is wat dikker, daarom denk ik dat mijn Bonsai geen Jade is.

Spekboom?
Afbeelding

Jade plant
Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:00

Tripsen kunnen vliegen, helaas.

Jis_ schreef:

Begonia, ik denk de White Ice. Label zegt Begonia cane "Hotspot", maar dat is de naam die een kweker erop heeft geplakt voor de Intratuin, geen correcte benaming. "Cane" staat voor een type Begonia, een bepaalde groeiwijze, geen soortnaam.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:59

Lijkt me heel naar als de planten zulke ziektes krijgen, wat zonde als je dan alles moet weggooien.. :( ik heb dat volgens mij nog niet meegemaakt, alleen hier en daar eens een rouwvliegje

Kan iemand mij helpen met wat voor plant dit is? Ik heb hem al langer maar kan er niet achter komen.. planten app vindt m ook niet

Hij hangt bij het raam en krijgt 1x per week water, lijkt het daarop wel goed te doen :)

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:20

Geen idee IsaCalixa, hij is mooi!

black_kelpie schreef:
Tripsen kunnen vliegen, helaas.

Jis_ schreef:

Begonia, ik denk de White Ice. Label zegt Begonia cane "Hotspot", maar dat is de naam die een kweker erop heeft geplakt voor de Intratuin, geen correcte benaming. "Cane" staat voor een type Begonia, een bepaalde groeiwijze, geen soortnaam.

Oeh dat is jammer, goed in de gaten houden zoiets, ben nog helemaal niet thuis in ziektes van planten.

Dank je!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:40

Ik heb echt sinds ik er over ben gaan lezen last van allerlei ongedierte in m'n planten voor mijn gevoel :+ Voorheen weleens rouwvliegjes gezien maar dat waren vast fruitvliegjes, zal ik gedacht hebben. En planten controleren op trips had ik nog nooit gedaan, als een plant lelijk werd/dood ging zal dat wel aan mijn verzorging hebben gelegen, dacht ik dan. Nu word ik helemaal kriegel als ik trips ontdek op een plant, ik heb laatst iets van 11 weggegooid omdat ze te beschadigd waren en ik geen ruimte heb om ze te behandelen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:41

Ik prijs mijzelf gelukkig, ik heb nog nooit een ziekte gehad op mijn planten!
Ik vraag me af hoe rouwvliegjes en trips bij je binnen geraken? Breng je dat mee via een plant, potgrond, te vochtige aarde... of kan je er helemaal niets aan doen om het te voorkomen en is het gewoon pech?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:44

Het zal je verbazen hoeveel tuincentrum planten al trips e.d. bevatten, die je dan mee naar huis neemt. Ik controleer daarom altijd alle planten die ik koop van te voren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:49

Planten vanuit tc etc echt goed controleren. Doe ik ook nog altijd, al lijkt het tc hier (geen keten) er wel op te letten. Heb er iig nog nooit beestjes gezien.

En trips willen zeker na grasmaaien nog weleens binnen opduiken.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:51

Die van mij was zo groot en zwaar geworden dat de plank waar hij op stond in de woonkamer van de muur kwam zeilen :+ Toen maar verplaatst naar de slaapkamer waar hij niet zo snel meer groeit, maar dat vind ik inmiddels alleen maar fijn want straks kan ik 'm echt nergens meer kwijt :+

Afbeelding

In de woonkamer doet alles het zo goed <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de bar cart is tegenwoordig (op verzoek van mijn vriend! Wie had dat gedacht) ook een plant cart :')

Afbeelding