Ben blij dat het volgende week niet meer gaat regenen maar wel een beetje bang voor als het gaat vriezen want er ligt echt overal zoveel water. Kunnen we denk straks schaatsend over de duinpaden heen. Ben ook bang dat de paarden niet naar buiten kunnen omdat de paddock ook helemaal nat is en denk dat het niet snel genoeg weg is.
Dat laatste vrees ik ook voor. Dat de bal bevriest heb ik vrede mee. (Dat we niet kunnen trainen) maar de paddocks zijn nu echt nog te nat.. als dat opvriest...
Bij ons is die wonder boven wonder weer redelijk opgedroogd. Vanmiddag slepen. Mocht het lukken met het weer morgen ook. Dan hopen op geen ijsschotsenlandschap.
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Het kwam er hier net weer met een noodgang uit... Droogt gewoon niks
Josien_
Geplaatst: 04-01-24 14:53
DuoPenotti schreef:
Het kwam er hier net weer met een noodgang uit... Droogt gewoon niks
Nouja, dit dus
tine10
Geplaatst: 05-01-24 02:18
Morgen eerst nog even lekker een bak regen, en dan 2 weken nachtvorst en overdag ook nog enkele dagen vorst. Hoop echt dat ze het fout hebben ik kan de paarden toch niet 2 weken binnen houden. Maar buiten wordt veel te link als je de boel niet even kan slepen
Tancreda4
Geplaatst: 05-01-24 09:01
Nou ik knijp m ook. Alles zeikes zeikes nat, de plassen kunnen nergens heen en dan al direct vorst!! Dood eng met de paarden. Ipv geen reet kunnen doen door de regen geen reet kunnen doen door gladheid straks... ik hoop dat t meevalt in die zin dat alles snel droog vriest dan.....
We zijn nu t erf aan t leegpompen omdat er op sommige plekken diepe plassen staan wat link gaat worden anders. Gisteren was de diepste plas zo goed als weg. Maar gok dat de pomp weer een dag mag draaien na de regen van vannacht.
DuoPenotti
Ik knijp m ook echt. Wij hebben het niet snel nat. Beter gezegd in de ruim 19 jaar dat we hier wonen nog niet gehad. Maar nu alles nat. Alles Schots en scheef. En plassen. Echt waar moeten ze paarden heen als het vriest?
Ja echt klote. Mijn merrie heeft ook ijzers wat t nog minder fijn maakt... eens kijken of ik zand ergens vandaan kan toveren dat ik iig eventueel de verharding in de paddock ruw kan strooien.
DuoPenotti
Geplaatst: 05-01-24 09:18
Ja mijn merrie voor ook... En dat is ook nog een paard dat veel rent
Zout strooien wil ook helpen tegen bevriezing..misschien helpt dat bij de paddocks? (moet er wel veel zout gebruikt worden)
Hier is ook alles nat..de beste optie is denk ik door de modder en plassen heen slepen zodat het in ieder geval vlak is en dan hopen dat het vocht er uit vriest. Gelukkig kunnen de paarden bij nood altijd de wei in. Die is ook nat maar wel vlakker.
Zout in paddock durf ik niet. Mijn shet doet altijd t asfalt buiten al aflikken als er is gestrooid en in paddock met zand ook op de stenen vind ik dat spannend.
Ik ga idd ook maar proberen te harken komende dagen. Beetje t water weg harken en bodem wat losmaken zodat t misschien beter weg loopt
Petrichor
Geplaatst: 05-01-24 10:12
Ik ben ook heel 'bang', het is bij ons ook mega nat terwijl het juist hoger gelegen is en er normaal gesproken geen plasje ligt.
Direct als de paarden de stal uitgaan ligt al water en van het weekend dus ijs. De rest is dikke modder inclusief plassen dus dat is super gevaarlijk om overheen te gaan. De weilanden zijn wel droog, maarja als je er niet kan komen heb je er natuurlijk niks aan....
Ik ben bang dat er stal dagen aankomen en daar hou ik toch echt niet van. Maarja veiligheid boven alles.
Kabayo
Geplaatst: 05-01-24 10:17
Het is hele lichte vorst. Dat een mini bovenlaag waarschijnlijk wat harder zal zijn maar dat het nogsteeds inzakt. Ik ben wel blij met dit weerbericht. Het droogt vaak wel erg snel op dan. Zon en koud. Maar niet extreme vorst. Daar zou ik meer angst voor hebben. Dit valt wel mee, denk ik
DuoPenotti
Voor nu weer plens regen hier, pony's krijgen schaatsjes volgende week
Kabayo
Geplaatst: 05-01-24 14:05
-5 is nogsteeds lichte vorst. (Hier voorspellen ze -5) Lager dan -5 spreek je van matige vorst. Beneden -10 heb je pas strenge vorst. Dus eigenlijk "stelt het niks voor". Tis alleen echt balen dat je met deze modder een maanlandschap hebt. Opzich passen paarden zich er goed aan, alleen dat water maakt het zo enorm verraderlijk. Ik hoop dat het mee valt en het een beetje kan drogen. Overdag is het nogsteeds net ietsje boven 0. 0+ en niet -0 haha. We gaan het zien. Ik ga ze anders gewoon binnen houden... leuk is anders... Ik ben eigenlijk enorm blij met de vorst. Weg met dat water en regen. Zo klaar mee
'Gelukkig' lijkt het nu maar 3 dagen vorst te zijn. Dat is hopelijk nog te overbruggen. Maar er is een kans dat het een stuk langer gaat worden, dan wordt het wel een serieus probleem...
DuoPenotti
Hier begint het zondag volgens de voorspellingen met -4, dan -5 en dan -7 en -6 en blijft het zeker 14 dagen vriezen s"nachts.
Bij ons gaan ze sowieso naar buiten, alleen hoe daar moeten we nog even naar kijken. We hebben een bestraat deel maar de rest moet of vlak of zacht zijn.
tine10
Geplaatst: 05-01-24 15:59
DuoPenotti schreef:
3 dagen, hier 14, zover de 14 daagse gaat. Wel een keer 1 graad overdag, maar met -5 in de nacht gaat het dan niet dooien
Hier ook zo'n voorspelling. Laten we hopen dat ze het fout hebben