Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:21

Hier ook voor 1 jaar, omdat ik er van uit ga de we het ergste hebben gehad. Ik denk dat het volgend jaar goedkoper zal zijn

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:39

Suzanne F. schreef:
Hier een aanbod van 1.37 euro m3 gas voor 1 jaar vast. Weet niet hoor. Misschien zakt hij nog wel wat.

Dat is te duur. Greenchoice vandaag 1.24 Vattenfall vandaag 1.26.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 21:50

Oké ga ik Vattenfall kijken. Is voor mijn moeder. Verbruikt niet zoveel. Daar kijken ze ook naar toch?

Edit: Hm 1.32 euro m3. Dat scheelt niet eens zoveel.

MyWishMax

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 22:03

Hier ook 1 jaar en juist van variabel afgestapt omdat dat nog duurder was. 3 jaar was ook duurder en enige wat hier telt is minder kwijt zijn :') zonder prijsplafond krijg ik echt een probleem anders.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 23:39

MyWishMax schreef:
Hier ook 1 jaar en juist van variabel afgestapt omdat dat nog duurder was. 3 jaar was ook duurder en enige wat hier telt is minder kwijt zijn :') zonder prijsplafond krijg ik echt een probleem anders.

Ja same :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 06:15

MyWishMax schreef:

Ik zou dan kijken naar een vast contract met prijzen onder het plafond

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 19:19

Hier 3 jaar vast gezet, wil zekerheid over de lange termijn. Maar heb altijd 3 jaar vast per keer gehad dus voor ons gewoon de normale routine volgen

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 20:31

Ik heb m nu voor 1 jaar vast staan. We zien het volgend jaar wel weer dan haha

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:22

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:29

Ik hoorde het net. Wel bizar hoor en vervelend voor de mensen die afgelopen jaren geïnvesteerd hebben.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:31

Ja, ik heb ook panelen. Dit jaar al wel geïnvesteerd in een airco (wat bijverwarmen) en daarmee draai ik aardig gelijk in verbruik vs opwekken.

Energietransitie...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:48

De opmaat voor meer vraag naar thuisaccu's.

VdB is een kleine speler en daardoor al een tijdje te duur om nog mee te kunnen doen. Ik vrees voor hen dat het een wanhoopsdaad is, om de cijfers blauw te houden. Kon wel eens wat klanten gaan kosten, het komt mogelijk te vroeg.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 10:00

Ik hoop inderdaad dat er meer ontwikkeling gaat komen in de thuisaccu's. Grotere opslag capaciteit en een wat lagere prijs zou mooi zijn. Onze 42 panelen zijn goed bezig, laatst al een paar dagen boven de 70 kWh en we hebben nog geen dag gehad dat het echt alleen maar zonnig is.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 10:12

Jeetje, hoeveel stroom hebben jullie nodig da tjullie 42 panelen hebben? Of leveren jullie heel veel terug?

Ik heb 6 panelen (405) met een eenpersoonshuishouden. En nog heb ik daarmee zat over.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 10:14

Nee, 42 is flink over als het goed is. Maar dat kwam beter uit op het dak van de paarden stal. Anders werd het niet mooi of alsnog te weinig.
Maar dit jaar all-electric-warmtepomp en straks elektrische auto.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 10:37

Ik ben ook benieuwd naar de vorderingen mbt de thuisaccu's. Ik verwacht wel dat ze langzaam goedkoper gaan worden omdat er gewoon steeds meer concurrentie is. De losse Lifepo4 accu's kosten nu zo'n €125 voor 0,9kWh. Dan zit je dus rond de €600 voor een 4,5kWh accu. BMS erin, omvormer, kast er omheen, software en display enzo erbij.. Dat zou in principe prima moeten kunnen voor een paar duizend euro, terwijl de prijzen nu nog het dubbele zijn.

Hier trouwens 29 panelen, gedeeld met een tweede huishouden, dus 14,5 panelen zijn van ons. Daar redden we ons hele energieverbruik mee, en er blijft elk jaar ook nog genoeg over om 's winters nog elektrisch te kunnen verwarmen. Zodra de salderingsregeling vervalt wordt het wel even puzzelen :)) Dan wordt het waarschijnlijk gewoon een thuisaccu en een dynamisch contract.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 10:47

Maar om echt op te kunnen slaan, zou je toch wel meerdere dagen dagverbruik moeten kunnen opslaan.
10kWh is slechts voor 1 dag....

Het huis van mijn ouders in Spanje is "off grid", daar staan toch echt 6-8 dikke accu's om energie te kunnen bewaren voor later gebruik.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:36

Als je helemaal off-grid wil dan heb je inderdaad meer nodig. Maar als het puur en alleen is om kosten te drukken en om zonne-energie op te slaan dan is een halve dag al meer dan voldoende. In de zomer hoef je alleen het verbruik van zonsondergang tot zonsopkomst te overbruggen.. en in de winter laad je de accu bij op momenten dat de stroom uit het net het goedkoopst is, overdag bij zon én 's nachts als het even hard waait bijvoorbeeld. De stroom uit de accu gebruik je dan alleen op de momenten dat de stroom even het duurst is.

Wij zitten nu in de zomer met 2 huishoudens op 10kWh per dag wat we via het net importeren. Dat is vooral de nacht en als er grote apparaten aan staan waardoor de zonnepanelen het niet trekken. Wij zouden dus per huishouden ruim voldoende hebben aan 5 kWh, om de nachten en de pieken te kunnen overbruggen.
Het heeft geen zin om een accu te nemen die zo groot is dat je hem niet leeg krijgt voordat de zon hem weer vol gooit.
Een beetje overcapaciteit is natuurlijk altijd fijn, maar te groot heeft echt geen zin.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:46

Uiteraard zou het idealiter zo zijn dat we ooit de energie die we zomers teveel opwekken, 's winters kunnen gebruiken. Maar de accu's nu zijn daar nog niet geschikt voor/daar hebben we niet het budget voor. Je kunt ze wel in serie met elkaar schakelen enzo, maar dat kost nu nog een vermogen en neemt dan nu nog teveel ruimte in beslag. We gaan we zien hoe het deze winter gaat. We zijn voor nu in ieder geval helemaal van het gas af. Als Groningen instort, is het niet meer onze schuld... ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:59

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 20:11

Hier oxxio een jaar vast gezet. Zit daar nu ook bij. We verwarmen sinds dit jaar met airco en hebben 15 panelen.
Daltarief2
: € 0,37354
Normaaltarief: € 0,39994
Gastarief: € 1,35819

Wat mij opviel. Er zit 200 euro eenmalige korting weer bij op de jaar nota?

Aangezien we vooral puur voor als betalen, ik gok zo'n 500m3 was dit onderaan de streep goedkoper dan andere leveranciers met iets lagere prijzen.
gas per m3

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 20:37

ik hoop dat men flinke ontwikkelingen maakt met zoutwater accu's. Veilig en heel duurzaam

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 20:50

Ook zeker interessant, maar wel vooral als je de ruimte hebt en geen grote hoeveelheden stroom gebruikt. Ze leveren momenteel erg weinig piekstroom en hebben giga veel ruimte nodig.
Op zich zijn de lithium (lifepo4) batterijen ook helemaal niet verkeerd. Lithium is over de hele wereld te vinden, ze moeten alleen nog goede manieren vinden om het zo duurzaam mogelijk te winnen in de regio waar het nodig is in plaats van aan de andere kant van de wereld, en ijzer wordt nu ook al in giga hoeveelheden uit de grond gehaald. Ze gaan verder heel lang mee, kunnen ook zonder problemen volledig geladen en ontladen worden, zijn heel veilig en hebben nauwelijks onderhoud nodig. Dus ik denk dat dat, vooral ook door het gebruiksgemak, meer toekomst heeft, maar het zou mooi zijn als ze naast elkaar kunnen worden doorontwikkeld, beiden voor hun eigen doel.
Li-ion zoals in telefoons is op zich ook heel veilig, zo lang je ze niet in de fik steekt :)) Alleen is daar helaas kobalt voor nodig, dus die mogen van mij snel worden vervangen door lifepo4.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 23:12

Steenbok12 schreef:
Hier oxxio een jaar vast gezet. Zit daar nu ook bij. We verwarmen sinds dit jaar met airco en hebben 15 panelen.
Daltarief2
: € 0,37354
Normaaltarief: € 0,39994
Gastarief: € 1,35819

Wat mij opviel. Er zit 200 euro eenmalige korting weer bij op de jaar nota?

Aangezien we vooral puur voor als betalen, ik gok zo'n 500m3 was dit onderaan de streep goedkoper dan andere leveranciers met iets lagere prijzen.
gas per m3

Voor die prijzen hou ik mijn contract zeker weten variabel. Ik betaal minder bij Oxxio. Maar geen €200 want dat is volgens mij alleen bij nieuwe klanten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 15:46

Hoeveel stroom verbruikt iedereen hier per jaar? Ik zot namelijk mer het probleem dat wij echt ontzettend veel stroom verbruiken. We wonen hier met zijn 2 en hebben een stroomverbruik van tussen de 5000 en de 6000 kwh op jaarbasis. Ik hoor collega’s die bijvoorbeeld maar de helft verbruiken en ik weet niet hoe dit kan. We hebben inmiddels al een p1 meter besteld om te kijken wel apparaat het meeste sluipverbruik heeft gezien we een heel hoog sluipverbruik hebben maar tot nu toe ben ik er niet achter wat het echte sluipverbruik veroorzaakt. De vriezer waarvan ik dacht dat die veel zou verbruiken verbruikt juist amper iets. Ook de cv kerel verbruikt nagenoeg niks. De recorder van de camera’s verbruikt nu nog het meeste met rond de 25 watt constant. We proberen echt zo zuinig mogelijk te zijn. We hebben een airco maar die zetten we alleen aan als het echt niet uit te houden is. Ik probeer per week maar 2 wasjes te draaien, zoveel mogelijk buiten drogen, overal energiezuinige lampen.

Daarnaast zien we ook dat de cv ketel om de paar uur gas verbruikt ondanks dat we de thermostaat
Terug hebben gedraaid maar 16 graden. We hebben straks al geprobeerd om dit in de instellingen van de ketel aan te passen maar we kunnen niet vinden hoe we hier iets aan kunnen wijzigen.

Iemand tips voor ons?