Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Biks2

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:00

Bedankt voor jullie adviezen.

En gefeliciteerd espy!

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 10:43

Gefeliciteerd Espy! Wat sprak je in eerste instantie niet aan bij het huis wat het nu toch is geworden?

Wij besloten afgelopen week dat we ons huis toch nu al willen verkopen zodat de overdracht ergens in de lente kan zijn. Dus ik ben aan het ontspullen en foto’s in het appgroepje van mij en m’n man plaatsen (voor de boerderij hebben we ook een 2 persoonsgroepje waar geen dagelijkse meuk in voorbij komt) van wat er nog moet gebeuren voor er over 2 weken foto’s worden gemaakt.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 21:14

Hey allemaal, hoeveel waren jullie kwijt voor het kopen van de woning?

Ik was bij de Hypotheker geweest en alles bij elkaar 8k. Dit heb ik dus apart gezet, maar mensen zeggen dat dit goedkoper kan. Is dat verantwoord en hoe hebben jullie het gedaan? En hoeveel kostte dit? Graag totaal plaatje van A tot Z.

Ik ben nog vrijgesteld van overdrachtsbelasting want eerste huis.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 21:22

Je bedoeld de eigen kosten?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 21:43

De kosten voor het hypotheekadvies bedoel je? Als ik het me goed herriner was dat 3000,-

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 21:51

Hypotheekadvies was 2500 bij ons huidige huis. Toen ik starter was, was het 1500. En dan nog de notaris (vraag meerdere offertes aan!), overdrachtsbelasting, dubbele lasten, schilderen enzo en de kosten voor de bankgarantie.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 21:53

Hutcherson schreef:

Ja kosten koper volgens mij.

Wow dat hypotheek advies is best wel duur. Rechtstreeks bij een bank een hypotheek afsluiten is niet aan te raden? Of doen mensen dat ook wel.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 21:57

Zeker, maar ook bij een bank betaal je hypotheekadvies kosten,

Het bedrag wat je noemt zijn dan de hypotheek advies kosten en de notaris?

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 22:12

Biks2 schreef:
Hutcherson schreef:

Ja kosten koper volgens mij.

Wow dat hypotheek advies is best wel duur. Rechtstreeks bij een bank een hypotheek afsluiten is niet aan te raden? Of doen mensen dat ook wel.

Hier bij de bank, rond de 600€ advieskosten en rond de 600€ afsluitkosten en dan alles nog van de notaris.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 22:16

Bedrag wat de hypotheekadviseur heeft genoemd zijn de kosten koper, dus niet de kosten van het schilderen en dergelijke zoals bovenstaand wordt genoemd.

Hier lees je een goede opsomming ervan met enkele indicaties van de kosten: https://www.funda.nl/meer-weten/kopen/w ... hyEALw_wcB

Ik kan een onafhankelijke hypotheekadviseur zeker adviseren. De kosten zijn nu misschien iets hoger, maar daardoor heb je wel het scherpste rentepercentage. Zij vergelijken diverse hypotheekverstrekkers met elkaar en deze hebben verschillende tarieven. Een goede hypotheekadviseur verdient zichzelf (net als een goede aankoopmakelaar) terug.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 22:53

Daar sluit ik me bij aan :j
En mocht je flink wat spaargeld hebben, dan kun je overwegen om de eventuele waarborgsom zelf te storten, dan bespaar je op de kosten voor een (onnodige) bankgarantie.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 01:08

Wij waren 22.000 kosten koper kwijt. Dat is inclusief notariskosten, hypotheek regeldingen etc.
Die moet je zelf inleggen.
Wij waren verplicht bij de bank af te sluiten omdat we een 100% financiering wilden en we zijn beiden zelfstandig ondernemer dus risicofactortje. We hebben een behoorlijke rente en willen over een tijdje wel gaan kijken wat de mogelijkheden zijn om die rente omlaag te krijgen. Weet ook totaal niet hoe zoiets werkt. Of je eventueel kunt overstappen van hypotheekverstrekker etc.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 09:07

Ik was 1300 euro kwijt voor advies en afsluitkosten bij mijn eigen bank, daar ook direct de hypotheek afgesloten tegen een mooie rente.

Omdat het mijn eigen bank was, veel vertrouwen, mooie aanbieding en binnen 2 weken was alles geregeld met de hypotheek.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 09:12

Hutcherson schreef:
Wij waren 22.000 kosten koper kwijt. Dat is inclusief notariskosten, hypotheek regeldingen etc.
Die moet je zelf inleggen.
Wij waren verplicht bij de bank af te sluiten omdat we een 100% financiering wilden en we zijn beiden zelfstandig ondernemer dus risicofactortje. We hebben een behoorlijke rente en willen over een tijdje wel gaan kijken wat de mogelijkheden zijn om die rente omlaag te krijgen. Weet ook totaal niet hoe zoiets werkt. Of je eventueel kunt overstappen van hypotheekverstrekker etc.

Je kan je hypotheek oversluiten, maar ook dit zou ik via een hypotheekadviseur regelen. Zij kunnen voor je uitrekenen of het zinvol is, want er zijn wel kosten aan verbonden. Denk bijvoorbeeld aan een nieuw taxatierapport, notariskosten, eventuele boeterente en kosten hypotheekadviseur.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 09:58

listiglistje schreef:
Ik was 1300 euro kwijt voor advies en afsluitkosten bij mijn eigen bank, daar ook direct de hypotheek afgesloten tegen een mooie rente.

Omdat het mijn eigen bank was, veel vertrouwen, mooie aanbieding en binnen 2 weken was alles geregeld met de hypotheek.

Dit is zonder aankoopmakelaar neem ik aan? En niet de volledige KK?

Ik lees op diverse vergelijkingssites dat het bedrag van KK varrieerd tussen €14000-25000 afhankelijk of je een aankoopmakelaar hebt of niet. Het kan goedkoper. Je kan bijvoorbeeld de bouwkundige keuring skippen al raad ik je dat niet aan, je zal de eerste niet zijn die achter gebreken komt wat zo uit de keuring had kunnen komen en nu met de gebakken peren zit en geen poot om op te staan. Taxatie kan soms goedkoper, maar ook niet altijd. Ik gebruik de site van de Hypotheker en van Vereniging eigen Huis. Soms krijg je ook korting als je lid bent van die laatste.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:34

Ik was €11.000 kosten koper kwijt voor een aankoopbedrag van €435.000. Betaalde nog meer maar de rest was eigen inleg. Geen overdrachtsbelasting. Taxatie, hypotheekadviseur, notaris enz. Wel een duurdere adviseur i.v.m. eigen onderneming en een kleine uitdaging in de financiering rondkrijgen maar aangezien het hem gelukt is, al zijn geld waard _/-\o_

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:43

Biks2 schreef:
Hey allemaal, hoeveel waren jullie kwijt voor het kopen van de woning?

Ik was bij de Hypotheker geweest en alles bij elkaar 8k. Dit heb ik dus apart gezet, maar mensen zeggen dat dit goedkoper kan. Is dat verantwoord en hoe hebben jullie het gedaan? En hoeveel kostte dit? Graag totaal plaatje van A tot Z.

Ik ben nog vrijgesteld van overdrachtsbelasting want eerste huis.

Hoe oud ben je? Ik ga ook voor mijn eerste huis, maar ik ben te oud en moet wel overrdrachtsbelasting betalen. Leeftijdsdiscriminatie! Haha.

Capriootje, dat klinkt best goedkoop, al had je ook eigen inleg, schreef je. Hoe lang geleden kocht jij je huis?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:26

We hebben het in augustus dit jaar gekocht en de overdracht was 1 november.
Balen zeg dat je net buiten de vrijstelling voor overdrachtsbelasting valt. Zou beter zijn als ze dat doen voor je eerste huis, ongeacht de leeftijd. Wat met deze markt wel steeds meer voor zal komen voor mensen zoals jij.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:56

fohadie schreef:
listiglistje schreef:

Dit is zonder aankoopmakelaar neem ik aan? En niet de volledige KK?

Ik lees op diverse vergelijkingssites dat het bedrag van KK varrieerd tussen €14000-25000 afhankelijk of je een aankoopmakelaar hebt of niet. Het kan goedkoper. Je kan bijvoorbeeld de bouwkundige keuring skippen al raad ik je dat niet aan, je zal de eerste niet zijn die achter gebreken komt wat zo uit de keuring had kunnen komen en nu met de gebakken peren zit en geen poot om op te staan. Taxatie kan soms goedkoper, maar ook niet altijd. Ik gebruik de site van de Hypotheker en van Vereniging eigen Huis. Soms krijg je ook korting als je lid bent van die laatste.

Nee alleen adviseur/afsluiten, alle kosten koper kwamen bij mij op iets van € 20.000, zonder verbouwen en verven etc :P
Ik had geen aankoopmakelaar en bouwkundige keuring (ik zit zelf in de bouw/zeer ervaren collega meegenomen) en geen bankgarantie.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 21:52

Ik ben 27. Dus ik krijg die vrijstelling nog :)

Bedankt voor jullie informatie!

Ik ga een bod uitbrengen op de woning welke ik vandaag gezien heb. Ben heel enthousiast. Ding is alleen, er staat nog een identieke woning te koop op steenworp afstand en deze ga ik as vrijdag bekijken. Die is duurder, maar het uitzicht is blijvend vrij, wat echt mooi is en uniek is.
Ik twijfel nu wat te doen, bod op huis 1 alvast doen, of tot vrijdag wachten en dan 2x bieden op beide huizen? Ze zijn qua staat van onderhoud identiek en afmetingen ook.

Huis 2 heeft een houten berging ipv steen, welke huis 1 wel heeft.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:03

Biks2 schreef:
Ik ben 27. Dus ik krijg die vrijstelling nog :)

Bedankt voor jullie informatie!

Ik ga een bod uitbrengen op de woning welke ik vandaag gezien heb. Ben heel enthousiast. Ding is alleen, er staat nog een identieke woning te koop op steenworp afstand en deze ga ik as vrijdag bekijken. Die is duurder, maar het uitzicht is blijvend vrij, wat echt mooi is en uniek is.
Ik twijfel nu wat te doen, bod op huis 1 alvast doen, of tot vrijdag wachten en dan 2x bieden op beide huizen? Ze zijn qua staat van onderhoud identiek en afmetingen ook.

Huis 2 heeft een houten berging ipv steen, welke huis 1 wel heeft.

In deze markt is het niet gek als je op allebei de woningen een bod doet. Je zit pas vast aan de woning op het moment dat je de koopovereenkomst hebt getekend en de bedenktijd is verlopen.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:39

Okay!

En dan maar kijken welke het wordt, als ik er een kan kopen. Zou wel stress krijgen als ze straks allebei zeggen je mag het kopen :+

Ik heb sowieso eerst nog een mail gestuurd met de vraag over de samenstelling van de buren (zou ze me nog laten weten) en inzage van de splitsingsakte van de appartementsrechten. Dan doe ik mijn bod na die info.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 23:36

Ik zou op beiden een bod doen! Indien ze allebei geaccepteerd worden kun je annuleren (in BE kan dit niet en zit je vast aan je bod)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 09:41

Je kunt in NL nog tot en met je wettelijke bedenktijd terug. En die begint pas nádat allebei de partijen het contract getekend hebben. Het duurt vaak ook nog wel een weekje voor dat contract opgesteld is. Gewoon op beide een bod doen dus.

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:30

Inderdaad op beide een bod doen in deze markt.

Mbt buren, tsja dat is leuke info maar realiseer je wel dat het een momentopname is. De buren kunnen -bij wijze van spreken- volgende week ook gaan verhuizen dus dat zegt weinig over de toekomst en wie er dan komt wonen.