Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 08:35

Ja de woningmarkt is echt ellendig op dit moment. Zowel koop als huur. :n

Anoniem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 08:44

Heeft iemand zich toevallig verdiept in de standpunten van politieke partijen of de scheve huur/hypotheek krijgen ellende ergens aandacht krijgt?

Ik vind dat namelijk echt zo ergelijk. Maandelijks bak geld weggooien aan huur en dan een veel lagere hypotheek niet krijgen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 08:54

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:07

Ik denk dat als ik jou was Marjo ik er op dit moment voor zou proberen te gaan om iets via sociale huur te krijgen.

Als je een koophuis vindt is dat zo opgezegd en vind je niks heb je toch je eigen plekje.

222 klinkt nog ver, hoe lang sta je ingeschreven ?

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:42

Zijn er geen loting woningen beschikbaar? Ik weet dat sommige coöperaties dat wel doen!

Woningen is voor veel partijen een speerpunt deze verkiezingen. Ook het instellen van bijvoorbeeld een quota voor een bepaald % (sociale) huur en starterswoningen in een nieuwbouwwijk. En waar deze woningen dan komen, gaat dit ten koste van de natuur, of moeten boeren hun land inleveren.

Wij zitten in de particuliere huur en betalen 1150 voor een appartement van 90m2 met twee slaapkamers. Onze hypotheeklasten zijn straks lager :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:43

Charaz schreef:
Ik denk dat als ik jou was Marjo ik er op dit moment voor zou proberen te gaan om iets via sociale huur te krijgen.

Als je een koophuis vindt is dat zo opgezegd en vind je niks heb je toch je eigen plekje.

222 klinkt nog ver, hoe lang sta je ingeschreven ?

3 jaar bij huiswaarts, 6 jaar bij eemvallei.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:56

Ik zou kijken of er ook loting woningen worden aangeboden. In de regio waar ik woon heb je minstens 15+ jaar nodig om ook maar een beetje kans te maken.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:05

Huren is ook gewoon echt belachelijk duur geworden
Wij betalen aan particuliere huur nu z’n 925 (wel all in) voor z’n 50/55m2 totaal.

Ik betaalde toen ik nog alleen woonde z’n 535 aan sociale huur voor 45m2

De huizenmarkt is zowel qua huur al koop echt niet leuk.
Maarja ik zie er ook niets in om de natuur of boeren hun land te gebruiken voor nieuwbouw.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:10

Onze netto hypotheek wordt wel iets lager dan onze huidige huurprijs (we huren particulier dus duur), maar met alle belastingen erbij zijn we uiteindelijk wel duurder uit. De energierekening zal waarschijnlijk ook een stukje hoger worden. Maar ik heb het er wel voor over hoor. :D Ik vind het ook zo'n gek idee dat we straks gewoon meerdere verdiepingen hebben en een tuin. Dat voelt toch anders dan het appartement waarin we nu zitten, ook al is dat met 86 m2 ook echt niet klein. Hiervoor huurde we iets van rond de 50 m2 en dat was verder weg van het centrum en ongeveer net zo duur. 8)7

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:17

Ik huur nu heel goedkoop, dus ik ga straks wel flink meer betalen.. maar die tuin en dat ligbad zijn het wel waard! Plus dat je je eigen hypotheek betaalt ipv die van de huisbaas :+ Denk er wel over om straks een kamertje te verhuren aan een internationale student.. ik heb toch belachelijk veel ruimte voor 1 persoon, en er is zo weinig te vinden voor internationale studenten.. die staan soms tot oktober op de camping in deze omgeving, dat vind ik zo sneu :(:)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:15

Een van jullie ervaring met de kosten van gas aansluiting oid bij een huis dat nog op olie functioneert. Dmv olietank buiten.
Qua moderniseren en kosten kunnen wij flink wat inschatten maar dit geen idee..

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:22

Twee bezichtigingen aangevraagd. de ene is eigenlijk het kavel iets te klein . Verder huis erg mooi en van deze tijd.
Wel ingebouwd de tuin dat heeft ook niet mijn voorkeur.

Tweede is het drie x zo groot perceel. Moet gemoderniseerd worden. Zo is er geen gas aansluiting maar olie tank. Wel aan een n weg , mooie vrije ligging verder.
Nu is een weg voor ons geen probleem zitten nu aan een drukke weg precies bij de rotonde, afrem stuk en erger me hier na bijna zeven jaar nog steeds niet aan.

Vraagprijs verschil 75000

xLovesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:36

horsii schreef:
Een van jullie ervaring met de kosten van gas aansluiting oid bij een huis dat nog op olie functioneert. Dmv olietank buiten.
Qua moderniseren en kosten kunnen wij flink wat inschatten maar dit geen idee..

Het is niet mogelijk om op gas te worden aangesloten, omdat ze heel Nederland gasloos willen krijgen. Zelfs als je op gas bent aangesloten en dat tijdelijk wil afsluiten voor een verbouwing wordt je niet meer opnieuw aangesloten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:45

xLovesPower schreef:
Het is niet mogelijk om op gas te worden aangesloten, omdat ze heel Nederland gasloos willen krijgen. Zelfs als je op gas bent aangesloten en dat tijdelijk wil afsluiten voor een verbouwing wordt je niet meer opnieuw aangesloten.

Je kan nog prima een gasaansluiting aanvragen hoor.
Worden nog hordes huizen gebouwd met aansluiting.

Er zijn gebieden waar gemeentes gasaansluitingen hebben "verboden", maar zelfs dat mogen ze officieel niet tegenhouden.
In de rest van Nederland kun je nog gewoon een aansluiting krijgen.

Dat laatste klopt al helemaal niet... na een tijdelijke afsluiting bij een verbouwing houdt je sowieso je gasrecht, ook in de "moet van het gas af" gebieden.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:51

Zitten zelf ipv gas meer in de richting van isolatie en zonnepanelen te denken.
Hebben gewoon een bezichtiging aangevraagde.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 23:22

Vergeet warmtepomp erbij te zetten

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:29

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:48

SimoneeM schreef:
https://www.telegraaf.nl/financieel/105 ... zenprijzen

Kreeg net dit toegestuurd, tis toch gewoon verschrikkelijk :n

Ik las het inderdaad! De markt staat op zijn kop! Ik ben wel enooorm blij dat wij toch vorig jaar al hebben besloten te kopen. Initieel wilden we pas eind 2021 gaan zoeken..

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:09

Nou dan hebben wij hopelijk nog damage control kunnen doen haha. Het is triest en deprimerend voor zoekers..

Nou wij hebben gister weer mooi een stap gezet. De kozijnen in de berging moeten nog 1 laag lak, maar verder is die ruimte zo goed als klaar. De vloer ligt er in, er staat een kast en we hebben de wasdroger van mijn moeder opgehaald. Alleen de cv-leidingen en de radiator moeten er nog weg. Komt wel wat voor terug, maar niet op de manier zoals het nu ligt. Begane grond zijn nu bijna alle kozijnen in de grondverf gezet. De wc nog en de voordeur, maar de grondverf was op haha.
Boven zijn nu eindelijk alle plafonds er uit en de sanitair is er uit gesloopt. Als het goed is begint vriendlief vandaag met het uitslopen van het muurtje tussen douche en slaapkamertje. Ben zo benieuwd hoe dat eruit ziet straks :-D
Ik heb gister een eerste poging gedaan de trap te behandelen met afbijtmiddel. Echt al heel veel resultaat, maar wat een karwei gaat dat nog zijn. Ik had een half-gelaatsmasker op omdat het anders qua dampen niet te doen was. En tot grote frustratie van mijzelf heb ik pas 3 treden enigzins kaler kunnen maken. Leuk hoor, verbouwen! haha.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:15

Dat bericht van de Telegraaf was mij inderdaad ook al bekend. Wat balen voor alle mensen die een huis zoeken zeg... het gaat in deze tijd zo lastig. Ik ben blij dat wij ook een jaar geleden het geluk vonden om ons droomhuis te kopen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:28

Beide aanvragen voor bezichtiging niet meer mogelijk.. de ene al vol de andere verkocht onder voorbehoud.
Zit ons niet mee.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:37

Als ik dat artikel zo lees hoop ik echt zo dat onze hypotheek er doorheen komt.
Zie t echt niet zitten dit gedoe opnieuw te moeten doen met nog hogere prijzen.

Amethyst: jullie zijn al flink aan de klus!
Enig idee wanneer jullie alles af willen hebben?

Horsii: wat balen zeg! Het is voor jullie zelfs al lastig om een bezichtiging te krijgen

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:40

Ik ook Elaine, moet er niet aan denken dat wij ook weer opnieuw zouden moeten gaan zoeken :=

Horsii, wat balen weer! Ik ben het even kwijt, maar hadden jullie nou een aankoopmakelaar?

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:46

Wat balen, horsii... ben benieuwd wat dit gaat doen als dit nog een aantal jaar zo door gaat :(

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:48

Jep hebben een aankoopmakelaar.
Zijn vanaf januari opzoek, toen nog niet direct met aankoopmakelaar.
Nog nergens een bezichtiging kunnen hebben..