[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muurp

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:04

Dankjewel.

Woningbouw gaat denk ik niet lukken, aangezien ik me nog niet heb ingeschreven (wist tot voor kort niet waar ik ging wonen).. Verzamelinkomen is sowieso lager dan 34.000 euro in het jaar, dus ik heb wel recht op een woning via sociale huur. Particulier is het dus inderdaad het probleem dat ze een brutomaandinkomen willen zien, en daar komen we niet aan. Partner verdient ook niet genoeg om een X-aantal keer de huur te kunnen ophoesten (bij wijze van).

Hoe zit het met ouders die borg staan? Zou het dan anders zijn?
Ik kan me wel gaan inschrijven bij de woningbouw, maar ik gok dat ik dan niet binnen enkele maanden een huis vind..

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:13

Je zou de woningbouw in Assen eens kunnen bellen, maar meestal moet je idd een aantal jaar ingeschreven staan en lukt het je dus niet binnen een aantal maanden. Tenzij ze een ander systeem hanteren dan het aantal inschrijvingsjaren, dat zou je na moeten vragen.

Particulier worden ook niet overal dezelfde regels gehanteerd. Wij gaan bv. particulier een stacaravan huren (das wel een iets ander verhaal) vanwege de verkoop van ons huis en nog geen nieuw huis. Daarvoor betalen we een borg van €1000 en zal het ze verder een zorg zijn hoe je aan je maand huur komt, als je maar betaalt.

Wie weet is een antikraakwoning of via Direct Wonen een optie?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:16

Whoei... mijn rente is al 0,2% procent gezakt tov de offerte... nu maar hopen dat het zo blijft tot het moment dat we gaan tekenen!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 16:07

@liezel: kan het nog lager dan? :D

Helaas, de verkopers willen geen bod onder voorbehoud van verkoop van onze eigen woning :n Maar het heeft in ieder geval duidelijkheid opgeleverd. En wij blijven dus ook lekker verder kijken naar andere huizen :)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 16:09

Kan ik me ook wel iets bij voorstellen, het levert voor de verkopers wel onzekerheid op en ze kunnen niet met anderen in zee. Maar nee heb je, ja kreeg je in dit geval niet maar dan weet je idd weer meer!

Is er bij jullie huis al aanloop Wendy? Of staat het nog niet in de verkoop?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 16:14

Ze kunnen toch gewoon toezeggen dat jullie eerste keus hebben en ondertussen verder gaan met eventuele andere geïnteresseerden?

Wordt tegenwoordig wel vaker gedaan :)

Als er dan een ander komt die een bod doet, word je op de hoogte gebracht zodat je alsnog tot aankoop over gaan als je het er toch op wilt wagen op dat moment.

Is voor de verkoper geen enkel risico lijkt me :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:41

pmarena schreef:
Ze kunnen toch gewoon toezeggen dat jullie eerste keus hebben en ondertussen verder gaan met eventuele andere geïnteresseerden?

Wordt tegenwoordig wel vaker gedaan :)

Als er dan een ander komt die een bod doet, word je op de hoogte gebracht zodat je alsnog tot aankoop over gaan als je het er toch op wilt wagen op dat moment.

Is voor de verkoper geen enkel risico lijkt me :)

Precies, daarom wilden we het ook proberen. Zit voor hen geen enkel risico in, het is eerder dat wij ons vastleggen, niet zij.
Maar goed, niet geschoten is altijd mis, toch? :) Het heeft ons in ieder geval weer meer informatie opgeleverd en duidelijkheid dat wij sowieso nog moeten blijven rondkijken.

@tamara: wel aanloop, en heel serieus ook, maar nog geen bod oid :n

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:27

Liezel1 schreef:
Whoei... mijn rente is al 0,2% procent gezakt tov de offerte... nu maar hopen dat het zo blijft tot het moment dat we gaan tekenen!

Hmmm, ik dacht dat de rente net aan het stijgen was??? Onze offerte moest ineens heel snel ingediend worden omdat de rente steeg.
En zakt de rente mee met de offerte? Want als de rente stijgt nadat de offerte is opgemaakt behoud je de rente waartegen de offerte is gemaakt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:33

hier zakt ie ook gewoon mee, stijgen niet, maar zakken wel :j

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 07:32

Yep, hij zakt wel mee, maar stijgt niet meer als in de offerte stond. Bij mij althans.

Hij was 3.85 en nu 3.65.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:46

Dat ligt eraan Maaike, of je hebt gekozen voor dagrente of niet. Als je kiest voor dagrente dan krijg je bij passeren de laagste rente. Dat kan de actuele marktrente of je offerterente zijn. Je kunt ook kiezen voor offerterente = passeerrente, dan wijzigt je rente niet meer.

De rente is de afgelopen weken een paar keer stegen maar laatst ook weer wat gezakt. Is geen peil op te trekken.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:48

Hier zit ik in spanning. Vanavond die tweede bezichtiging. Gisteren één van de buren gesproken en hij vertelde me dat hij een bod op de grond gedaan had, dat heeft de makelaar helemaal niet terug gekoppeld. Ik heb wel een vermoeden waarom. Hij wil even zien wat die mensen van vanavond gaan doen, als die er niet mee door willen dan zal hij wel naar de eerste bieders gaan. Die zijn toch nog steeds geïnteresseerd in het huis en nou er een bod op de grond ligt weet hij wat die mensen minimaal moeten geven. Zal ook wel de reden zijn dat deze mensen er ineens wel vaart achter zetten.
Dus we maken de boel maar weer netjes.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:51

wel heel waardeloos dat de makelaar jou niet betrekt in de tactieken die hij speelt zeg!

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:58

Nou inderdaad dat vinden wij ook niet zo tof, als we nu opnieuw een makelaar zouden kiezen dan zouden we naar de man gaan die eerst bij deze makelaar werkte maar nu voor zichzelf begonnen is. Die koppelde altijd direct terug na elke bezichtiging. Deze moeten we zelf achter aan bellen en hij haalt alles ook door elkaar, denk dat hij het wel een beetje te druk heeft op het moment.
Maar goed, als hij de boel voor 1 augustus verkocht krijg tegen de prijs die we er voor willen hebben dan gaan we niet meer mopperen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:04

dat is ook zo!

wij hadden gelukkig echt een hele fijne makelaar, maar hoor het meestal anders.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:32

Ik zou ook niet zo blij zijn met zo'n makelaar. Die van ons is gelukkig een echte topper. We zijn ook heel blij dat we hem hebben voor de aankoop, want de verkopende makelaar is echt een draak.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:34

Tot nu toe ben ik ook blij met onze makelaar, op wat kleine dingetjes na.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:48

In het begin waren we best blij met hem, hij is wel actief. Dat hoor je ook wel eens anders, maar soms is hij wel een beetje 'onbehouwen'. Hij was wel lovend over de makelaar van het project dat wij nu op het oog hebben.
Nu hebben we het idee dat hij wel een beetje voor de makkelijkste weg kiest. De verkoop van de grond hebben we zo'n beetje zelf geregeld. Maar goed, eerst maar weer eens zien wat er uit deze bezichtiging komt, misschien doen deze mensen meteen een acceptabel bod op huis en grond haha, het kan natuurlijk.
In ieder geval stijgt de spanning hier wel.
En nu moet ik als de sodemieter aan de schoonmaak ;) dan heb ik nog wat aan deze mooie middag.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:26

Oei spannend Sym, hoop toch zo dat de mensen van vanavond een nette prijs willen bieden voor het hele pakketje! Wel suf dat de makelaar zulke dingen niet terugkoppelt, daar schiet je ook weinig mee op... Gelukkig weet je dan iig nog via je buren wat er speelt dus!

Vind onze makelaar ook wel fijn, die kijkt ook nu het huis verkocht is toch wel een beetje mee nog naar huizen die misschien interessant zijn voor ons en wil ook dingen voor ons uitzoeken of achteraan bellen als we ergens vragen over hebben. Terwijl we hem niet als aankoopmakelaar hebben, wel prettig.

Vanavond weer een bezichtiging bij een huis waar we al eens een bod op hebben gedaan. Kijken of we er meer voor willen geven dan we in eerste instantie van plan waren. Vraag me overigens wel af of die makelaar toen wel een bod op het goede huis heeft gedaan := Zo'n vreemd verhaal, lief heeft die vrouw gesproken op de open huizendag, ze vertelde toen dat ze wilden verhuizen vanwege de kinderen en kleinkinderen, dichter in de buurt wonen. Volgens de makelaar gaan die mensen echter scheiden. Die man is een collega van een vriend van ons, maar volgens die collega gaan ze helemaal niet scheiden. Maar hij heeft ook niks gehoord over een bod wat op het huis gedaan was, dus ga haast twijfelen of ie wel bij de goede mensen het bod heeft doorgegeven :+

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:34

Nou Tamara, dat is dan ook niet goed als de makelaar een bod bij de verkeerde neerlegt.....
Beetje vreemd verhaal.
Hopen dat jullie er nu wel beter mee uitkomen!

Onze makelaar had ook een bod neer gelegd bij een huis waar we zijn wezen kijken, wisten we ook niet dat hij daar een bod ging doen. Was ook een beetje vreemd. Maar wij hadden wel aangegeven erg gecharmeerd te zijn van die plek. En omdat er al zoveel leuke huizen aan onze neus voorbij gegaan zijn... maar ja we gaan nu pas echt verder als wij een bod op ons huis hebben.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:19

Makelaar heeft toch gebeld dat we een bod op de grond hadden, maar dan wel 'vrij op naam' dat gaan we niet doen, we moeten al een veel en veel te groot bedrag op de grond laten vallen en dan ook de overdrachtsbelasting nog betalen, dacht het niet. We moeten ook iets beters weer kopen dan we hebben en dat valt toch al niet mee.
Makelaar heeft ook wat meer verteld over de mensen die vanavond komen kijken, waren erg enthousiast, maar zal financieel moeilijk worden. Ze wilden namelijk ook de grond bij kopen, maar dat kunnen ze niet betalen. Misschien dat ze iets bij de ouders kunnen lenen, je weet het niet. Ik neem aan dat je als je een tweede bezichtiging doet er wel even over na hebt gedacht hoe je dat financieel dan rond kan zetten. Mensen zitten wel gehuurd, dus dat is positief.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:56

spannende tijden sym.. ik blijf voor je duimen hoor.

wat een vreemd verhaal tamara, ik zout toch nog eens gaan informeren bij de makelaar.

ik heb mijn makelaar vandaag voor het eerst ontmoet.. .bij de overdracht dus. :) .. contact was allemaal via de telefoon geweest, vandaar. Ik vond het eerlijk gezegd maar een gladjanus, maar goed, we zijn blij dat het huis zo snel verkocht is en dat alles goed is gegaan verder.. we zijn er vanaf.

Neon? bij jullie ook alles goed gegaan vandaag?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 14:08

Gedoe met makelaars altijd -O-

Ik heb nu maar een briefje met mijn mailadres achter het raam gelegd zodat eventuele geïnteresseerden mij direct kunnen benaderen met vragen ofzo...ik hoor echt he-le-maal niks...is toch bizar dat er zelfs niemand zou informeren.....? -O-

Kwam van de week nog even in het huis, liep toevallig wat verder naar achteren en tot mijn grote verbazing was ineens de schutting weg en keek ik zo in de tuin van de buren! Buurman heeft gewoon mijn mailadres, wat is nu de moeite om even zoiets te bespreken, zucht.

Toen ik een mailtje stuurde met de vraag wat de plannen waren, vertelde die dat hij tegen de makelaar gezegd had dat er een nieuwe schutting geplaatst ging worden. Ik heb van niemand wat gehoord. Ben echt ZO ontzettend KLAAR met dat huis _-:(

Sym: Die 2e bezichtiging zal dan wel zijn om eerst 100% zeker te zijn of ze het wel ècht willen, voordat ze alle mogelijkheden open gaan trekken om te kijken of ze het rond kunnen krijgen :=

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 14:26

Och jee pmarena, wat stom zeg dat je daar niet even van op de hoogte gebracht wordt. Kan me voorstellen dat je wel heel erg klaar bent met dat huis. Ik hoop ook voor jou dat er nou gauw eens iemand komt die het gewoon wil hebben.

Als ik het goed begrepen heb waren deze mensen wel heel enthousiast, ik denk vooral de 2e bezichtiging is om een evt. bod te bepalen.

Ik vind het nu irritant worden, ik heb nou zo vaak schoon gemaakt en opgeruimd en zo langzamerhand kom ik steeds meer dingen tegen die niet helemaal goed meer zijn. Verder ben ik er zó moe van, ik laat het vandaag maar een beetje. Stofzuigen, dweilen en netjes voor het oog, klaar. Huis staat nu weer helemaal vol met troep van mijn schoonvader, dus kasten hoef ik ook niet netjes te maken, dat gaat gewoon niet lukken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:10

Het irritante is, vorig jaar of 2 jaar geleden kwam ik een keer in het huis en schrok ik me rot toen ik binnen kwam en richting de tuin keek omdat de heg aan de achterkant ineens een meter lager was.... en de hele tuin vol lag met dat groen! Was lomp afgezaagd en de klimop die eindelijk flink aan het groeien was, was ook helemaal tot beneden toe afgescheurd door die lompe actie _-:(

Ik baalde daarvan ook al als een stekker.... nu kijk je zo tegen het slaapkamerraam aan van het huis naast de achterliggende weg... voor mij als koper destijds was het juist een grote plus dat de tuin lekker besloten lag. En de heg mooi groen afgewerkt met klimop :j

Niet dus, lekker hoor als er zoiets vern*ukt wordt bij een huis dat je te koop hebt staan :x
Ik vind het zo asociaal...je doet dat soort dingen toch niet zonder even contact op te nemen :n

Ik heb toen aan beide buren (achterliggende tuin en naastgelegen tuin) volgens mij vrij duidelijk laten merken dat ik dit echt niet vond kunnen en ze verontschuldigden zich daar ook over.

Ik woon er dan wel niet meer maar ben absoluut niet onvindbaar ofzo :P

En nu dus weer zo'n geintje.... en ik ben echt de moeilijkste niet, snap ook wel dat de buren ook "door" willen en klusplannen hebben, vind het op zich prima dat ze een nieuwe schutting neer willen zetten, maar baal als een stekker dat het zo stiekem achter mijn rug gebeurt en dat ik het dan toevallig moet zien.

Ik vermoed nu ook dat mijn vermiste kliko ook gebruikt is voor die werkzaamheden. Kliko was ineens weg, een week (of 2? weet niet meer) later ook nog nergens te vinden dus ik heb hem als gejat opgegeven bij de gemeente en nu stond hij er ineens weer, tegen die van de buren aan.

Zo suf, zijn op zich allemaal prima mensen en gewoon altijd leuk in de omgang geweest enzo, allemaal normaal en fijn volk :) Zo jammer dat het dan zo stiekem moet allemaal en ik steeds weer tegen van die verrassingen aan loop -O-

Pas ook weer een ander geintje, kwam ik in het huis en zat de deur niet op slot, was de makelaar blijkbaar een keer wezen kijken en had de boel niet op slot gedraaid....raaaaaaah :oo Ben het echt zat, dat geklier in en rond dat huis waarvan ik niet op de hoogte wordt gesteld -O-

Hoop dat voor ons allebei het einde nu eens in zicht is en we DOOR kunnen binnenkort Sym.... :(:)