Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:47

Ik heb begin juli voor vast gekozen (1 jaar) en betaal 1,33 voor gas. Contract is net ingegaan. Electra is maar een klein deel dus daar let ik niet heel erg veel op. Meer op de eventuele teruglevering van zonnepanelen.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:17

Wij hebben alleen electra maand geleden afgesloten voor N 36 cent en D 32 cent.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:12

Ik ben 1-8 met gas overgestapt van Essent naar Vattenfal en ga daar 1,30 per m3 betalen voor het komende jaar.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:27

Hierbij mijn maandoverzichtje van wat m3 en kwh per stuk kosten bij ANWB Energie:
Afbeelding

Ik heb nog even teruggekeken wat de prijzen van gas waren bij ANWB in de periode juli 2021 tm juni 2023. In de eerste helft van 2021 waren de prijzen laag, maar die tijd is voorbij. Er is geen enkele verwachting dat de prijzen ooit weer terugkomen op dat lage niveau.
De prijs in juli 2021 bedroeg € 1,09, dat was al na een lichte prijsstijging. Daarna zijn de prijzen alleen maar verder gaan stijgen. De prijs per december 2021 bedroeg € 2,00.
In 2022 zit een absolute piek in de prijzen op het 3e kwartaal. 1e, 2e en 4e kwartaal zijn min of meer gelijk aan elkaar, gemiddelde prijs in die kwartalen zo'n € 1,90. Vanaf december 2022 is een prijsdaling ingezet. In januari 2023 was de gemiddelde prijs € 1,43. Sinds deze week is de prijs weer aan het stijgen, vandaag is de prijs € 1,12 per m3.

Al met al... ik denk dat de gasprijzen de komende tijd (jaren?) niet meer onder de € 1.09 per m3 zal gaan komen. Ook denk ik niet dat de prijs op het niveau van vandaag zal blijven, omdat de winter eraan komt en dat maakt altijd dat de prijs iets verder onder druk komt. Die € 1.12 van vandaag is laag te noemen (al was die gisteren toch nog 10 cent lager).
Aanbieders van vaste contracten zitten altijd zo'n 20 cent per m3 bovenop de kostprijs, dus een jaarcontract nu met een prijs van € 1,25-1,30 per m3 is voordelig.

In dat licht vond ik het aanbod van Vattenfall vandaag, 1,26 per m3, best aardig en ik heb me aangemeld. Nu heb ik nog 14 dagen bedenktijd. Ik weet nog niet of ik er wel helemaal goed aan doe. Mijn twijfel zit erin of niet ik niet gewoon aandurf om ook met gas bij ANWB Energie te blijven. Als de prijzen heel erg gaan stijgen, doe ik er goed aan ons gas bij Vattenfall onder te brengen. Maar stijgen ze niet, ben ik te duur uit.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:15

Ik heb een jaarcontract afgesloten bij Oxxio. Waren nog wat goedkopere alternatieven, maar we wilde niet bij een kleinere partij voor als van de winter het ineens weer ellende is. Wij hebben al bij een leverancier gezeten die failliet is gegaan en dat was een heel duur geintje...

Gas €1,35 per m³, elektra €0,39/0,37 per kWh voor één jaar vast wel en een korting van €250 op de jaarnota.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:07

ik heb net een jaarcontract voor m'n vader afgesloten bij Vattenfall. Gas 1,26 m3 en Electra 0,2966 per kWh.Gaat in per 1-9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:54

Ik heb vastgezet bij Oxxio voor €1,21 per m3 gas en €0,36 per Kwh. Ik kan wel gaan speculeren of ze eventueel nog een aantal cent gaan dalen maar ik vind het nu belangrijker om te weten wat ik ga betalen dan dat ik straks voor verrassingen kom te staan als de prijs in een keer omhoog schiet. Zo een winter als afgelopen jaar wil ik niet nog een keer.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 17:09

Voor ons was t gewoon vooral de stijging ansich na 3 jaar 0,86 voor gas :)
Nu gaan we volgens mij maar 1,28? T is niet anders en idd, zekerheid vind ik gewoon fijn, dus dan maar vast weer. Zien we t volgend jaar wel weer..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 17:40

vind ik ook hoor, op een gegeven moment moet je de knoop doorhakken. Blij dat dit geregeld is en dat ik niet meer hoef te stressen over een contract voor iemand die 80 is en het in huis altijd minstens 25 graden heeft

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 10:51

Ik heb ook vattenfall, 1,26 voor gas en 0,33 of 0,29 voor stroom.

Stroom is wel met klantenkorting, hoewel ik niet helemaal zeker weet of het echt lager is als voor nieuwe klanten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 10:54

Ik twijfel wel, want dat ze nu zo aardig allemaal vaste contracten aanbieden geloof ik niet dat het dan in de winter weer heel erg omhoog gaat. Dan zouden ze zichzelf zwaar tekort doen :=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:02

Volgens mij is het een vast bedrag voor de inkoop van dit moment.
Maar ik weet niet hoe het verder gaat met de oorlog.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:04

Als jij het risico kunt en wilt lopen dan is dat aan jou natuurlijk.

Ik verwacht zeker stijging in de winter maar ja, niemand heeft een glazen bol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:06

MarliesV schreef:
Als jij het risico kunt en wilt lopen dan is dat aan jou natuurlijk.

Ik verwacht zeker stijging in de winter maar ja, niemand heeft een glazen bol.

Ik betwijfel het dus aangezien de grote spelers geen filantropische instellingen zijn.

Wij blijven denk ik lekker dynamisch zitten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:19

Ik verwacht ook zeker wel een stijging de komende winter omdat er dan veel meer vraag is naar gas.
Maar iedereen moet het zelf weten. Ik wil het risico in ieder geval niet meer lopen om voor verrassingen te komen staan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 13:03

Het gas voor de winter wordt door de grote spelers nu ingekocht hè, in de winter zelf is er dus weinig vraag naar gas dus ik zou dan juist minder stijging verwachten.
Ook niet omdat iedereen nu ineens vaste contracten aanbiedt. Dat doen ze niet om er zelf slechter van te worden.

Maar goed uiteindelijk is het allemaal glazen bol werk, dus zeker weten doen we niks.

Ik blijf ook dynamisch en dan zie ik het wel.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 13:59

Spenk schreef:
Ik twijfel wel, want dat ze nu zo aardig allemaal vaste contracten aanbieden geloof ik niet dat het dan in de winter weer heel erg omhoog gaat. Dan zouden ze zichzelf zwaar tekort doen :=

Je denkt toch niet dat de inkopers van gas voor de Nederlandse markt ook maar enig invloed hebben op de prijs ervan...., toch?

Ik ben benieuwd - ik zat op de wip tussen contract en dynamisch. Het is contract geworden. Niet zozeer omdat ik verwacht dat de prijzen heel erg veel gaan stijgen. Vast wel ietsjes, maar heel veel?
Het is wel zo dat ik met meer zekerheid verwacht dat de prijzen iig niet gaan dalen voorlopig.
Over een goed half jaar zullen we weten wat het meest voordelig is geweest :)
Dynamische gasverbruikers - houden jullie ons op de hoogte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 14:05

Huh?

Ik bedoel dat ik er niks van geloof dat ze nu goedkopere vaste contracten aanbieden als de kostprijs straks weer véél hoger gaat liggen.

Wat verootje zegt eigenlijk.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 14:14

Onderlinge concurrentie binnen NL houdt de prijs voor NL consumenten relatief laag (al kunnen landelijke prijsafspraken deze prijs ook weer hoger houden dan in bijv Frankrijk of Duitsland).
Maar de inkoopprijs is een gegeven voor veel bedrijven, daar het een wereldmarkt is en die paar kuub die NL nodig heeft, slechts een klein stukje van de mondiale taart is.
Reken er maar op dat wanneer de inkoopprijzen omhoog gaan, ook de prijzen per m3 in NL contracten omhoog gaat. Tenzij je hebt vastgeklikt voor een bepaald tarief.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 14:26

Ik zit bij Oxxio. Al een paar jaar en in mei liep mijn contract af. Toen waren er nog geen vaste contracten. Kon wel variabel verlengen.De nieuwe tarieven bij Oxxio lagen een stuk lager dan ik daarvoor betaalde en leek ook goedkoper dan andere aanbieders. Na drie maanden mogen ze het bedrag verhogen of verlagen. Het werd dat laatste en nu zit ik zo te zien goedkoper dan sommige met een vast contract. Tuurlijk, het kan straks weer verhoogd worden en wellicht baal ik dan wel, maar tot nu toe krijg ik nog steeds een paar €100 terug in mei als mijn contract afloopt. Ik zou mijn termijn bedrag op €60,00 kunnen zetten volgens Oxxio, maar heb het al een paar jaar op €100 staan en krijg tot nu toe elk jaar nog geld terug. Ook vorig jaar.

Voor mij dus nog geen vast contract. Ben ook benieuwd wie de juiste gok heeft aan het eind van de rit. :+

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 16:02

Even een vraag voor de mensen die een contract hebben afgesloten, zijn jullie voor 1 of 3 jaar gegaan?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 16:09

Wij hebben hem voor 1 jaar afgesloten, maar mijn ouders en schoonouders voor 3 jaar. Als het wel weer duurder wordt volgend jaar is dat voor ons geen probleem.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 17:09

1 jaar

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 17:25

Hier ook 1 jaar. Ik had liever voor 6 maand afgesloten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 18:09

Hier een aanbod van 1.37 euro m3 gas voor 1 jaar vast. Weet niet hoor. Misschien zakt hij nog wel wat.