Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 21:51

Ja ik wil ook nog naar Budapest. Praag al paar keer geweest, ook hele leuke stad.

En daarom wil ik dus ook geen 'vaste uren' :P dat je kunt gaan als je wilt gaan. Niet voor weken uiteraard, maar wel zo dat als je wat hebt je dat kunt gaan doen en hoe ik mijn werk dan verder doe doet er niet toe, desnoods midden in de nacht. Met het soort werk waar het om gaat (onderwijs ontwikkelen) kan dat ook prima.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 21:55

VanHuisUit schreef:
Ja ik wil ook nog naar Budapest. Praag al paar keer geweest, ook hele leuke stad.

Budapest is zo enorm leuk. Hele mooie gebieden, veel cultuur enorm lekker eten voor een goede prijs.
Wil veel zien, maar vooral ook heel erg lekker kunnen eten.

In Marbella hebben we ook veel gerelaxt aan het zwembad en zee, en 3x per dag uit eten geweest haha. Nu in Valencia gaan we wel echt veel dingen bezoeken en onze tijd optimaal benutten.
Een hotel midden in de stad, zonder zwembad. Ben benieuwd hoe dat bevalt. Wel het strand in de buurt natuurlijk.

PSvanLot

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 21:57

En ik wil heel heel graag nog een keer een stedentrip doen naar Hong Kong!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:33

Dan zit je langer in het vliegtuig dan dat je daar rondloopt :+
Ik wil nog naar Barcelona, Porto, Budapest, New York, Washington DC, Praag, Gdansk, Madrid, Wenen... En over landen ga ik gewoon zwijgen, die bucketlist is ook nog meer dan lang genoeg :))

Ik ga in juni een dag vrijwilliger spelen op een nationale Eventing. Tegenwoordig kan je daarmee je startgeld terugverdienen van een wedstrijd die je zelf start. 1 dag vrijwilliger = 1 dag gratis (of quasi gratis) starten. Scheelt toch al gauw €35/wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:40

Gewoon doen.. mijn weekendtrip Kathmandu was ook geweldig <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:54

Ik wil nog steeds dolgraag terug! Naar Annapurna Base Camp als het even kan <3

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 23:10

Varekaj schreef:
Dan zit je langer in het vliegtuig dan dat je daar rondloopt :+
Ik wil nog naar Barcelona, Porto, Budapest, New York, Washington DC, Praag, Gdansk, Madrid, Wenen... En over landen ga ik gewoon zwijgen, die bucketlist is ook nog meer dan lang genoeg :))

Ik ga in juni een dag vrijwilliger spelen op een nationale Eventing. Tegenwoordig kan je daarmee je startgeld terugverdienen van een wedstrijd die je zelf start. 1 dag vrijwilliger = 1 dag gratis (of quasi gratis) starten. Scheelt toch al gauw €35/wedstrijd.

Hong Kong is idd ver, maar wel heel tof!

New York stond gepland, toen kwam Corona…
Wil nu een duo reis doen. Vijf dagen New York, 3 dagen Bahama’s.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 23:33

Hier niks bespaard.. vandaag vrij onverwacht een nieuwe auto gekocht.
Wilde eigenlijk eind van het jaar kijken, maar kwam iets tegen dus wilde toch even kijken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 23:35

Faelynn schreef:
VanHuisUit schreef:
Bij die ZZP opdracht willen ze me in dienst nemen. Ik wil dat dus niet. Ze geven me nog een paar dagen bedenktijd. Ik hen ook ... :=

Ik ben niet thuis in die wereld hoor, maar waarom zou je het niet in dienst willen doen, wat is jou voordeel als zzp? Of willen ze dan minder betalen oid?
Gewoon nieuwsgierigheid

VHU, groot gelijk.

Faelynn, mijn man werkt ook als zzp'er. Voor hem is het de vrijheid en de financiën. Ze hadden laatst het loon van de directeur opgezocht bij zijn opdrachtgever. Mijn man zei, daar kom ik dus niet voor :+
Maar, het is natuurlijk, afhankelijk wat voor beroep je doet en wat voor opdrachtgevers je hebt, wel meer risico. In zijn tak van sport en met zijn kennis, is er gewoon een groot te kort aan goede mensen. Dat helpt wel zeg maar.

En ruk dat je weer op zoek moet naar een nieuwe stalling. Even advocaat van de duivel spelen hoor. Maar is je paard het echt waard om je gezondheid voor op het spel te zetten? Als je alles op een rijtje zet, is het dan echt nog leuk, de moeite waard?

Ik ga in juni naar Frankrijk, trip die eigenlijk in januari zou zijn. Nu plakken we er maar een paar dagen extra aan om bij een mooi huis te gaan kijken en zien hoe we die omgeving vinden.

In augustus misschien naar omgeving Porto op bezoek bij vrienden en daar eens kijken en onze trouwdag vieren.

In december ga ik naar een kennis die in Spanje woont, met zijn 3en of 4en (die zoeken we nog) dames gaan we Date with Destiny van Tony Robbins mee doen. Erg veel zin in *\o/*

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 07:54

Sinds ik in dit topic lees gaat het hier ook slecht, alles gaat stuk. Combimagnetron, airco, CV ketel…. -O-
Ik denk dat ik mijn auto ook maar inruil, voordat ik daarmee ook de Sjaak ben. Die moet volgende maand grote beurt.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 14:28

Suzanne F. schreef:
Sinds ik in dit topic lees gaat het hier ook slecht, alles gaat stuk. Combimagnetron, airco, CV ketel…. -O-
Ik denk dat ik mijn auto ook maar inruil, voordat ik daarmee ook de Sjaak ben. Die moet volgende maand grote beurt.

Onee, ligt het daar aan! Hier de pomp voor de bak kapot, een van de elektrische poorten en de vaatwasser heeft kuren. Als ik dit topic ontvolg, doen ze het dan allemaal weer }:0 :Y)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 15:44

Haha, als dat nu eens zo was, dan was dat pas echt besparen!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 16:05

Ik heb gister avond mijn huisje op airbnb gezet, gewoon om eens te kijken wat het doet. Kreeg ik vanmorgen meteen al een boeking, ik moet nog wel flink wat in orde maken want woon er nu zelf, dus het een en ander afsluiten, opruimen enzo, en ik ga dan met mn katjes logeren bij mn moeder voor een paar dagen (we wonen op het zelfde erf en mn katten zijn daarom ook bij haar gewend, dus dat is makkelijk, tevens kan ik het dan ook wat in de gaten houden en ben in de buurt voor vragen)
Volgende week zit er dus een Frans koppel in mijn huis voor 4 dagen, dat is wel echt een heel raar idee :+
Maargoed, wel fijn €200 euro (dat zal ik nog wel op moet geven bij de belastingdienst)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 18:10

Faelynn schreef:
Ik heb gister avond mijn huisje op airbnb gezet, gewoon om eens te kijken wat het doet. Kreeg ik vanmorgen meteen al een boeking, ik moet nog wel flink wat in orde maken want woon er nu zelf, dus het een en ander afsluiten, opruimen enzo, en ik ga dan met mn katjes logeren bij mn moeder voor een paar dagen (we wonen op het zelfde erf en mn katten zijn daarom ook bij haar gewend, dus dat is makkelijk, tevens kan ik het dan ook wat in de gaten houden en ben in de buurt voor vragen)
Volgende week zit er dus een Frans koppel in mijn huis voor 4 dagen, dat is wel echt een heel raar idee :+
Maargoed, wel fijn €200 euro (dat zal ik nog wel op moet geven bij de belastingdienst)

En waar blijf jij dan?

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 18:15

Tentje in de tuin :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 18:43

Terug in huis bij moeders (ze heeft een heel leuk huisje :D)

Check ook even de toeristenbelasting bij de gemeente. Zet het apart zodat mochten ze erom komen vragen, dat je het hebt staan.

Belastingdienst zal denk ik niet moeilijk doen over de inkomsten? Ik weet niet precies hoe dat werkt enkel gezegd omdat het wel/niet je eigen huis is?

Ook daarvoor geldt, zet daar geld voor apart, je kunt het later altijd nog uitgeven.

Goed bedacht voor je extra inkomsten! Lekker snel ook zeg, die boeking!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:47

Citaat:
En ruk dat je weer op zoek moet naar een nieuwe stalling. Even advocaat van de duivel spelen hoor. Maar is je paard het echt waard om je gezondheid voor op het spel te zetten? Als je alles op een rijtje zet, is het dan echt nog leuk, de moeite waard?

Verhouding van wat het mij kosten aan energie betreft werk uren staat niet meer in verhouding tot het plezier dat ik er aan heb, dus wat dat betreft klopt het wel wat je zegt hoor.
Maar dieren kies is echt voor het leven en zijn onderdeel van het gezin, en al kost het mijn laatste cent en moet ik het uit mijn grote teen halen, hun welzijn en geluk staat voor mij echt op nummer een.
De emotionele schade van verkoop zou voor mij vele malen groter zijn dan de energie die het mij nu kost.
Ik hoop dat ze nog wel een jaar of 15 mee gaat, dus wie weet over een paar jaar dat mijn situatie ook weer beter is en we nog wel jaren mogen genieten samen, voor nu staat ze in ieder geval wel goed verzorgd.

Prairy schreef:
Terug in huis bij moeders (ze heeft een heel leuk huisje :D)

Check ook even de toeristenbelasting bij de gemeente. Zet het apart zodat mochten ze erom komen vragen, dat je het hebt staan.

Belastingdienst zal denk ik niet moeilijk doen over de inkomsten? Ik weet niet precies hoe dat werkt enkel gezegd omdat het wel/niet je eigen huis is?

Ook daarvoor geldt, zet daar geld voor apart, je kunt het later altijd nog uitgeven.

Goed bedacht voor je extra inkomsten! Lekker snel ook zeg, die boeking!

hahaha dankjewel dat klopt inderdaad, moeder heeft een zolderkamer waar ik voor een paar daagjes ga vertroeven.

Toeristenbelasting is €2 p.p.p.n.
Bij de belastingdienst kan ik het eind van het jaar bij opgeven als extra inkomsten, dan moet ik daar dus nog wel wat over betalen, maar omdat ik 2 loondienst banen heb, krijg ik altijd ruim geld terug van te veel betaalde belasting over het jaar heen, dus dat word vanzelf met elkaar verrekent.

Ik had ook niet zo snel een boeking verwacht, werd er al helemaal nerveus van. Omdat ik er privé woon zijn er best wat dingen war ik aan moet denken om uit het huis te halen, zoals je belangrijke/dure spullen, documenten, voedsel voorraadkast enzo haha. Verzoringsspullen van de badkamer, sieraden, kan natuurlijk niet mn maandverband op het schap laten liggen :+
En nog een hele lompe, ik heb 6 muizen als huisdier, in een mega glazen terrarium, die staan wel op een aparte kamer, maar ik denk dat die ook maar even mee gaan naar mijn moeder in een klein verblijf, en dan laat ik het terrarium leeg staan met de deur dicht. Ze staan op mijn rommelkamertje waar de gasten toch verder niks te zoeken hebben, alleen er zit geen slot op de deur, dat is een beetje jammer, anders had ik hem af kunnen sluiten. Zelfde voor mij CV kamer waar de schoonmaak voorraad, wasmachine en vriezer enzo staan, die zou ik eigenlijk ook af willen sluiten
Misschien de deurkruk er vanaf halen ofzo.

Daan13 schreef:
Tentje in de tuin :+

Als dit niet vreemd was en ik geen katten had, had ik het nog zo gedaan :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:02

Kun je niet gewoon even zo'n schuif halen bij de bouwmarkt of action waar je een slotje aan kunt hangen? Snel gemaakt en niet al te duur.

En de Belastingdienst, heb je dat ergens gevonden hoe het zit met airbnb? Normale huurinkomsten vallen meestal in box 3 namelijk. Ik geef mijn inkomsten van de marktonderzoeken die ik soms doe echt nooit op...

En je geeft bij de belasting alleen de begin jaar en eind jaar stand van je spaarrekeningen door ;)

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:10

@faelynn, wat een hoop werk om zo'n beetje je hele huis op te ruimen/poetsen en met een hoop dieren te verkassen voor relatief weinig geld/opbrengst. Ik denk niet dat ik dat er voor over zou hebben. Ga je dat vaker doen of is het een eenmalig iets?
Als die mensen weg zijn moet je met je hele hebben en houden weer terug en alles schoonmaken enzo. Het klinkt mij niet echt ideaal in de oren. Ook soort inbreuk op je fijne privé plek, jouw thuis. Ze zitten overal aan, zien alles, slapen in jouw bed?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 21:37

Citaat:
Kun je niet gewoon even zo'n schuif halen bij de bouwmarkt of action waar je een slotje aan kunt hangen? Snel gemaakt en niet al te duur.

dat kan wel, maar dan moet ik een gat boren in mijn mooie gestucte muren en deuren, dat vind ik zonde :+

Binck8 schreef:
@faelynn, wat een hoop werk om zo'n beetje je hele huis op te ruimen/poetsen en met een hoop dieren te verkassen voor relatief weinig geld/opbrengst. Ik denk niet dat ik dat er voor over zou hebben. Ga je dat vaker doen of is het een eenmalig iets?
Als die mensen weg zijn moet je met je hele hebben en houden weer terug en alles schoonmaken enzo. Het klinkt mij niet echt ideaal in de oren. Ook soort inbreuk op je fijne privé plek, jouw thuis. Ze zitten overal aan, zien alles, slapen in jouw bed?

Wel een hele goede reden om mijn huis een keer goed schoon te maken hoor :+
Eerst maar even kijken hoe het bevalt, wie weet doe ik het dan wel vaker.
Ik heb een kamer die op slot kan, dat is de kledingkast/kamer, daar gaan dus mijn privé spullen naar toe die geen (geld) waarde hebben.
Voor mij is €200 "veel" geld, bijna een week inkomen waar ik normaalgesproken 3 volle dagen voor moet werken in ieder geval.
Heb er nu natuurlijk ook wel wat werk aan, en inderdaad stukje opgeven privacy, maar heb nou niet echt veel echt privé dingen of geheimen ofzo haha, we zijn allemaal mensen en in het ergste geval gaat er iets materialistisch kapot, nouja, als t maar niemand schade toe brengt. Vind het wel leuk om een keer te proberen. En kan ondertussen op de dagen dat hun in mijn huis zijn zelf ook gewoon nog naar werk.
En ik verblijf op het zelfde erf he, mijn moeder en ik hebben 2 aparte huizen op het zelfde terrein, mn katjes zijn daar dus ook gewend, we steken alleen even over haha. Tuurlijk zit ik het aller liefst in mn eigen huisje, maar zie het maar als een mini vakantie die voor mij een welkome extra oplevert. 3 nachtjes is wel te overzien.

Ik heb vandaag gespaard en geld uitgegeven tegelijk, mijn veel te lieve opa vond dat ik wat leuks voor mezelf moest doen, dus gaf mij zomaar een belachelijk bedrag van €500 en we zijn samen naar de ikea gegaan, om mijn huis echt even wat leuker in te richten.
Mijn huis was vrij kaal, decoratie is best duur en was niet echt noodzaak om te leven haha, dus wou nooit wat kopen, maar nu moest ik, en ik kan niet anders zeggen dan dat ik er heel blij mee ben, mijn huis is gelijk een stuk warmer en sfeervoller. Veel planten vooral, decoratie vaas met droogbloemen, en een kleed. En heb nog wat over wat dan weer naar de stal gaat.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 22:08

Lieve opa <3 beter met een warme hand dan een koude en nu ziet hij ook nog dat jij er plezier van hebt. En dat is onbetaalbaar :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 22:10

Wat fijn Faelynn en zo enorm lief!!! Je opa heeft het vast met veel liefde gegeven!!

Jullie aankomende week ook vakantiegeld?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 22:14

Wat lief Faelynn! En slim idee van je huisje verhuren :j

Vakantiegeld en belastinggeld al gehad en ook al uitgegeven :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 22:15

Dat is al op tijd! Vakantiegeld komt dinsdag, en volgende maand ergens belastingteruggave.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 22:46

Vakantiegeld en eindelijk de CAO rond, dus nog een 6% verhoging per 1 januari 2022 *\o/* De verhogingen van de 2 voorgaande jaren hadden we al als voorschot gekregen en zijn definitief geworden.

Faelynn, wat lief van je opa! Wat een gedoe zo verhuren.. maar wat verdien je reteweinig dan zeg -O- Wel gecheckt wat de gemeente van verhuren via airbnb vindt?