Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 11:42

SimoneeM schreef:
Wij hebben net de keuring gehad en geen gekke dingen *\o/*
De man die keurde vond het een heel mooi huis ook, dus dat is super fijn.

Nu dus gauw tekenen en dan nog “even” de hypotheek. Dan kan het aftellen beginnen :):)

Ah wat fijn zeg!
Suc6 met de volgende stappen!

CairnTerrier

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:48

Fijn zeg @ SimoneeM ! Altijd goed om te weten

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:11

@Marjo: Ik zou inderdaad gesprekken aan gaan bij diverse hypotheekadviseurs. Wij hebben zelf de Hypotheekshop als adviseur gehad en tot nu toe als erg prettig ervaren. Je budget lijkt me niet echt toereikend voor de regio. Ede zou misssschien nog een optie kunnen zijn, maar daar is het tegenwoordig ook een stuk duurder geworden. Heb je eigen geld? Kunnen je ouders je helpen?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:17

NoeskaMoos schreef:
Een oriënterend gesprek kan meestal gratis bij een hypotheekadviseur.
Kijk online even wie er in de buurt zitten, en ga bij een paar langs. Onze ervaring is dat verschillende adviseurs met best verschillende dingen kunnen komen, van iedereen leer je weer wat. En dan kies je uiteindelijk degene waar je een fijn gevoel bij hebt.

Wat betreft je beschikbare budget vrees ik dat er maar weinig mogelijk zal zijn, ik denk dat je niet echt in een goedkope regio zit. Kan zijn dat je flink eigen geld mee zou moeten kunnen nemen dan. Maar wie weet ziet een adviseur dat anders, dus zeker goed om een keer te oriënteren!

Ik moet dit weekend het appartement schoon gaan maken en goed opruimen omdat er maandag een fotograaf komt. Ook al is het hier doorgaans geen bende, het is toch wel veel werk. Geen zin in :')

Bedankt! Dan ga ik eens verschillende gesprekken inplannen.

CCCCC schreef:
@Marjo: Ik zou inderdaad gesprekken aan gaan bij diverse hypotheekadviseurs. Wij hebben zelf de Hypotheekshop als adviseur gehad en tot nu toe als erg prettig ervaren. Je budget lijkt me niet echt toereikend voor de regio. Ede zou misssschien nog een optie kunnen zijn, maar daar is het tegenwoordig ook een stuk duurder geworden. Heb je eigen geld? Kunnen je ouders je helpen?

Eigen geld heb ik niet echt en ouders kunnen helaas ook niet bijspringen. Ik zit ook echt gebonden qua regio in verband met mijn werk dus het is echt een beetje naadje -O-
Ik moet zelfs binnen 30 minuten van mijn werk blijven eigenlijk, dus het wordt echt een uitdaging.

Maar ik heb wel een goede baan bij en goede werkgever, het is al bijna zeker dat ik dit jaar een vast contract krijg dus ik hoop heel erg dat ik met een goed hypotheek advies toch een goede hypotheek kan krijgen.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:23

Je hebt wel echt pech met je regio en de gekte momenteel Marjo :(:)
Als je een intentieverklaring kunt krijgen bij je werkgever scheelt dat in ieder geval alweer voor je hypotheek, dus dat is gunstig. Maar ik ben inderdaad ook bang dat het heel lastig wordt iets te vinden met dat budget.

Het is zo rot dat huren ook zo onwijs lastig gaat tegenwoordig... Of gewoon bizar duur is.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:35

SimoneeM schreef:
Je hebt wel echt pech met je regio en de gekte momenteel Marjo :(:)
Als je een intentieverklaring kunt krijgen bij je werkgever scheelt dat in ieder geval alweer voor je hypotheek, dus dat is gunstig. Maar ik ben inderdaad ook bang dat het heel lastig wordt iets te vinden met dat budget.

Het is zo rot dat huren ook zo onwijs lastig gaat tegenwoordig... Of gewoon bizar duur is.

Nouja dat, ik kom nog wel in aanmerking voor sociale huur als het goed is (jaarinkomen is 28k bruto) maar huren vind ik ook zo zonde van mijn geld eigenlijk -O-

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:42

Zo voelt het ook wel een beetje, maar (mits het geen bizar hoge huur is) zou ik het wel overwegen denk ik.
Als je een beetje kans maakt bij de sociale huur momenteel, is het wel een goede optie. Dan heb je toch je eigen plekje en kun je van daaruit sparen, hopelijk wat stijgen in salaris over de tijd en dan een huis kopen.

Wij hebben nu 3 jaar gehuurd en konden in die tijd goed sparen. Nou geef ik toe, mijn vriend heeft een erg fijne baan, dus de situatie is heel anders, maar toch kan het soms net even gunstig zijn.

Bovendien moet je als je gaat kopen ook nog weer de kosten koper in 1x ophoesten, en dat is ook nog best een dingetje. Dus dan is langer sparen soms prettig.

Al snap ik wel dat je liever nu koopt dan later, omdat de prijzen alleen maar stijgen... Huizen bouwen moeten ze, verdorie :D Dan wordt het misschien eens wat normaler..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:42

Maar voor de kosten koper zal je sowieso geld in moeten leggen, balen inderdaad van de gekte op de huizenmarkt dat maakt alles nog lastiger.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:49

Ik ga even volgen.
Mijn vriend en ik willen graag verhuizen. We hebben nu een ook een koop woning, een leuke tussenwoning in Assen. We willen graag wat groter zoals een hoekwoning, met oog op de toekomst. Garage (met oprit) en open zolder.
We hebben geen haast, wonen hier nog fijn, maar zijn al wel aan het oriënteren. Gaan binnenkort afspraak maken met de bank en een financieel adviseur om te kijken wat onze mogelijkheden zijn.
Ik zit nu al elke dag op funda te kijken. Heeft natuurlijk helemaal geen zin, want de huizen die nu te koop staan, zijn tegen die tijd dat wij wat willen allang weg.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:49

Ja kijk ik hoef niet morgen een woning hoor, ik heb als doel om voor mijn 30e het huis uit te zijn en dat duurt nog 2,5 jaar dus in die tijd kan ik uiteraard wel goed sparen.

Maar zelfs al zou ik 20k eigen geld in kunnen brengen zit je alsnog maar op een hypotheek van 150k, en daarvoor is gewoon niks te vinden in de regio waarin ik zoek dus dat is een beetje demotiverend ofzo.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:51

Nee klopt Marjo, maar het brengt soms wel salarisstijging met zich mee als je wacht, wat wel weer helpt. Maar kopen in je eentje is sws rot. Met zn 2en bereik je veel meer omdat het risico gespreid wordt. Rot is dat.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:54

SimoneeM schreef:
Nee klopt Marjo, maar het brengt soms wel salarisstijging met zich mee als je wacht, wat wel weer helpt. Maar kopen in je eentje is sws rot. Met zn 2en bereik je veel meer omdat het risico gespreid wordt. Rot is dat.

Dus toch Tinder maar weer installeren :')

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:58

SimoneeM schreef:

Helaas heel erg waar wat je zegt! Alleen zou ik ook niet zo heel veel kunnen kopen (regio Utrecht gewoon niets), ondanks dat ik meer dan 40k verdien per jaar 8)7

Het meest kromme vind ik dat ik wel mag huren voor 900 euro in de maand, maar kopen ho maar.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 17:11

Ja stom is dat he!

Dus idd Marjo, weer aan de Tinder :')
Heb ik wel mn vriend vandaan, dus het werkt wel :Y) (Grapje :D)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 17:23

SimoneeM schreef:
Ja stom is dat he!

Dus idd Marjo, weer aan de Tinder :')
Heb ik wel mn vriend vandaan, dus het werkt wel :Y) (Grapje :D)

Lol :')

CCCCC schreef:
SimoneeM schreef:

Helaas heel erg waar wat je zegt! Alleen zou ik ook niet zo heel veel kunnen kopen (regio Utrecht gewoon niets), ondanks dat ik meer dan 40k verdien per jaar 8)7

Het meest kromme vind ik dat ik wel mag huren voor 900 euro in de maand, maar kopen ho maar.

Ja maar dat dus inderdaad -O- Het is zo ontzettend irritant. Ik ben allang blij dat ik niet de enige ben die op haar 27e nog thuis woont, maar het wordt je ook zo moeilijk gemaakt...

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 19:22

Het is wel vervelend dat je tegenwoordig eigenlijk wel met 2 personen moet zijn wil je een beetje huis kopen.

En Marjo, ik heb mijn vriend ook via tinder leren kennen. Leuke openingszin: Ben jij ook op zoek naar een koophuis? :D

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:02

Marjo en via slimmer kopen pogingen wagen? Niet geschoten... enne sta je lang genoeg ingeschreven om te huren? Hier zijn de wachtlijsten ook mega lang. Eerlijk zou ik daarvoor gaan. Je kunt super goed sparen op die manier en hebt verder geen onderhoudskosten nog aan je huis eb in ieder geval een plek voor jezelf. Wellicht veranderd tzt de huizenmarkt toch nog in positieve zin of leer je iemand kennen waarbij je of bij jou goedkoop zou kunnen wonen(dubbel zo hard sparen! Dat hebben wij nu) of de kans om samen iets fatsoenlijks te kopen straks..

Ik had ook het gevoel van dan gooi ik geld weg. Aan de andere kant onderhoud kost ook geld en alale overbiedingen op dit moment helaas ook.

En wellicht samen iets kopen met een vriendin e.d. of ouders die garant kunnen staan?
Lastig hoor.....

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:50

Persoonlijk zou ik zeggen, blijf nog heel even thuiswonen en spaar zoveel mogelijk, dat zet meer zoden aan de dijk dan nu particulier gaan huren.. want dat is echt schreeuwend duur... met die 800-900 euro die je daarmee uitspaart op maandbasis leg je al best een aardig spaarpotje aan in een paar jaar tijd. Overigens heeft het zeker wel zin om eens met een hypotheekadviseur te praten. Ik bleek ook veel meer te kunnen lenen dan de berekeningen op internet mij vertelden. En ik had niet eens een man nodig om het voor elkaar te krijgen :')

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:52

Narya schreef:
Persoonlijk zou ik zeggen, blijf nog heel even thuiswonen en spaar zoveel mogelijk, dat zet meer zoden aan de dijk dan nu particulier gaan huren.. want dat is echt schreeuwend duur... met die 800-900 euro die je daarmee uitspaart op maandbasis leg je al best een aardig spaarpotje aan in een paar jaar tijd. Overigens heeft het zeker wel zin om eens met een hypotheekadviseur te praten. Ik bleek ook veel meer te kunnen lenen dan de berekeningen op internet mij vertelden. En ik had niet eens een man nodig om het voor elkaar te krijgen :')

Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoe prettig je woont waar je nu zit. En zeker als je recht hebt op sociale huur hoeft het dus niet zo schreeuwend duur te zijn... Maar het is gewoon een rottijd om een eerste woning "nodig te hebben", of dat nou huur of koop is.

Wij hebben dinsdag de sleutel van ons paleisje (ahum.. krot?) gekregen *\o/*
Al lekker aan de slag, maar vind het bouwdepot met rekeningen declareren etc toch nog wel een gedoe... Daar worden we hopelijk snel handiger in!

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:33

Ja is dat declareren ingewikkeld?

Hier betaal ik nu 480 euro voor een appartement met 2 slaapkamers met zn tweetjes. Ben zelfs ooit op 385 begonnen geloof ik voor de renovatie en ik kreeg toendertijd zelfs nog wat huur toeslag als net werkende. Dus als je sociale huur binnen kunt rollen.. ivg gooi je zoveel niet weg voor 2 jaartjes huren als tussenweg. Inmiddels al jaren geen toeslag meer maar qua hypotheek gaan we straks echt wel meer betalen dus. Ik ben dan 31.5 als ik start met kopen. Mooi voor mn pensioen leeftijd de hypotheek afbetaald. Dat vond ik tijd genoeg :). Als we particulier hadden gehuurd dan hd onze situatie qua sparen en nu al kunnen kopen er echt wel anders uit gezien.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:37

ChantalSmook schreef:
Ja is dat declareren ingewikkeld?

Op zich valt het mee, maar ik heb 1 factuur waar dingen op staan die onder 3 of 4 verschillende posten vallen dus ik moet even zelf splitsen welk bedrag onder welke post valt.
En daarnaast moeten we iets schuiven met bedragen voor de posten, máár dat duurt maximaal 11 dagen en in die tijd keren ze niks uit, dus moet eerst afwachten tot de rest betaald is (max 6 dagen). Dus ben wel even zoet voordat dit weer klopt *D ;(

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:51

Wij zitten hier in spanning.
A.s maandag moeten de biedingen binnen zijn.
Pfff. Als er maar een bod komt.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 01:04

Wij hebben nu ook nog sociale huur (klein appartementje met 1 slaapkamer) en betalen daar nu 650 euro voor per maand. We krijgen geen huurtoeslag maar verdienen dan ook te veel. We huren eigenlijk scheef nu. Maar het heeft er wel voor gezorgd dat we konden sparen voor een koopwoning. Draag dit appartement met veel plezier over aan een andere starter als wij gaan verhuizen. Dit soort appartementen zouden er meer moeten zijn.

480 euro is niet veel voor een appartement met 2 slaapkamers Chantal. Doe je goed. Wij hebben wel echt veel mazzel gehad met onze huurwoning. En in vergelijking met andere leeftijdsgenoten is onze huur echt peanuts.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 01:31

Blijkbaar sta ik nog niet lang genoeg ingeschreven, want bij huiswaarts sta ik op het meest gunstige huis nr 222 en bij de eemvallei wordt niks aangeboden.

Het is zeker niet zo dat ik het huis uit moet of dat ik hier verkeerd zit. Maar ik ben wel echt toe aan een eigen plekje.

Maar ik ga alle opties eens goed overwegen. Bedankt voor de tips iig +:)+

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 02:12

Ik herken je gevoel CCC en dacht daar vandaag nog aan. Ik mag een huis huren van 1050 euro maar krijg maar een hypotheek van 2 ton, waar ik zelfs met de overwaarde van mijn huidige woning niks kan kopen in de regio. Dezelfde regio als jou.

Zo frustrerend. De huurhuizen zijn ook zeldzaam en al helemaal met 4 slaapkamers..