Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 12:17

Wat betaal je nu?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 13:27

Je kunt met enige moeite op de site van BE gewoon je verbruiken terugvinden. Het is ook terug te vinden op de jaarlijkse afrekening, ook die kun je via de site van BE gewoon inzien.

11*390=4.290kwh = maximale capaciteit. Ik zou rekening houden met 80%, dan zit je op een 3.400 kWh teruglevering per jaar. Dat is meer dan je verbruikt, dus let goed op het tarief per kwh teruglevering bij het kiezen van je nieuwe aanbieder.
Je gasverbruik zal zeer waarschijnlijk gaan dalen tov 2021, zeker als je de airco gebruikt voor verwarming. Ik zou daarom voor gas gaan rekenen met bijvoorbeeld 650m3.

Mogelijk heb je nu nog een contract met erg lage tarieven. Dat is een lastige, want het contract loopt af op het moment dat de energieprijzen waarschijnlijk vrij hoog zijn. Je kunt dan ervoor kiezen om een tijdje variabel te gaan zitten en dan in het voorjaar/zomer opnieuw op zoek te gaan naar een vast contract.
Je kunt ook nu oversluiten. Wat verstandig is daarmee kan echt niemand je vertellen. Dat is echt persoonijk, waar jij je prettig bij voelt.

JenniferU

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 13:50

Dank je wel, wat ik nu betaal is niet meer van toepassing met verlengen dus ook niet tevergelijken (haf een 3 jaar contract).

Ik snap dat ik me verbruik kan terug zien maar omdat wij pas 2 maanden hebben verwarmd met airco weet ik natuurlijk niet wat me gas verbruik gaat doen.
Wil geen langdurig contract hooguit 1 jaar.
BE geeft met nieuwe contracten bar weinig dus denk dat het zoiezo overstappen wordt.

Voorheen switchde ik tussen essent en vattenfall ieder jaar.
Maar nu met zonnepanelen wordt t toch weer meer uit zoeken ivm de teruglevering.

Maar terugleveringstatief is alleen van toepassing als je meer stroom opwekt dan dat je per jaar verbruikt toch? Want eerst wordt t nog 1 op 1 weggestreept?, tot 2025

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 14:08

Roodvos schreef:
Kunnen jullie eens met mij meedenken?

Ik krijg in mei een bouwaansluiting ivm vervangende nieuwbouw. Ik ga dan gelijk van het gas af.

Ik ga tijdelijk in een (sta)caravan wonen, de bedoeling is alles elektrisch te gaan doen. Dus een elektrische boiler voor heet water en elektrisch verwarmen. Als dit echt niet lukt is een CV-keteltje op flessengas het alternatief. Maar liever niet.
De bouw gaat natuurlijk ook elektriciteit gebruiken.
Mijn zonnepanelen die op de schuur liggen worden tijdens de bouw afgekoppeld, dus die hebben geen opbrengst (precies in het zomerseizoen :( ).

Mijn jaarcontract (variabel bij Engie) loopt tot 1 juli.
Ik heb inmiddels mijn gasaansluiting opgezegd.
De vraag is nu: wat ga ik na 1 juli doen met mijn elektriciteitscontract: vast, variabel of dynamisch?
Ik zit nu zo rond de 1500 kWh per jaar (excl. teruglevering), maar ik heb werkelijk geen idee wat ik aan stroom ga verbruiken.
Roodvos @ [HTT] Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Om even hierop terug te komen en jullie goede adviezen.

Sinds 1 juni jl ben ik Toos Gasloos en sinds ca. 10 juni zitten ik en mijn katten in de stacaravan.
Een ter zake meer dan deskundige persoon heeft mijn zonnepanelen aangesloten *\o/* .

Ik heb afgelopen jaar ca. 1300 kWh verbruikt en ruim 2000 kWh terug geleverd. Mijn nieuwe maandbedrag bij Engie werd €10 (en ik betaalde €260) :') .

Mijn nieuwe bedragen bij Engie voor elektriciteit werden ca. €0,46 voor normaal tarief en €0,40 voor daltarief. De vergoeding voor terug leveren is bij Engie gelijk aan de tarieven die je betaald.
Aangezien ik voorgaande 2 jaren beduidend minder verbruikt hebt dan geleverd én ik vooral gebruik in de daluren en terug lever tegen normaal tarief was dit voor mij een interessante constructie.

Maar naar verwachting ga ik komend jaar veel meer stroom ga verbruiken ivm elektrische verwarming. En de bouw verbruikt ook stroom. En ergens rondom januari komt het nieuwe huis erbij met zonnepanelen en warmtepomp. Dus mijn nieuwe verbruik is een heel groot vraagteken.

Een blik in het overzicht van mijn vader, die al langer dynamisch heeft, heeft mij doen besluiten over te stappen naar dynamisch. Eind deze maand gaat mijn nieuwe contract in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 20:53

Godskolere, wat duurt dat lang voordat de ANWB energie over de brug komt..
Krijg een belachelijk hoog bedrag terug, maar het duurt zeker 6 weken..
Bij andere maatschappijen was het binnen 3 werkdagen geregeld :o

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 21:33

Bij vdBron duurt het ook "gewoon" meerdere weken.

Dat "binnen 3 werkdagen" ben ik in de praktijk nog nooit tegengekomen en ik heb toch al heel wat van die leveranciers meegemaakt.
Bij welke was dat?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 22:22

Weet iemand hier het volgende: als je een vast contract hebt, is je teruglevertarief dan ook vast? Ik kan dit nergens vinden, bij bijvoorbeeld Vattenfall.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 22:57

Het is eigenlijk van de zotte. De bedrijven willen ook dat je snel betaald maar jij als consument kan weken wachten terwijl het 1 handeling is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 07:03

Dees schreef:

Dat "binnen 3 werkdagen" ben ik in de praktijk nog nooit tegengekomen en ik heb toch al heel wat van die leveranciers meegemaakt.
Bij welke was dat?

Bij mij bij Eneco was het heel snel.
Maar het heeft er denk ik ook mee te maken dat die grote aanbieders hele afdelingen vol mensen heeft zitten die dat regelen en die kleine niet. Er is een reden dat ze goedkoper kunnen zijn en dat is oa dat ze veel minder personeel hebben.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 12:18

Zo goedkoop is Eneco niet...
Ze hebben een grotere organisatie, maar kwa prijs merk je als consument vrij weinig van hun schaalvoordelen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 13:46

Dees schreef:
Zo goedkoop is Eneco niet...
Ze hebben een grotere organisatie, maar kwa prijs merk je als consument vrij weinig van hun schaalvoordelen.

Ik bedoel dus ook andersom… dat de kleinere bedrijven niet al het personeel hoeven te betalen dus goedkoper kunnen werken.
Maar wel langzamer.

Eneco is gewoon superduur.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 15:23

Nielojram schreef:
Godskolere, wat duurt dat lang voordat de ANWB energie over de brug komt..
Krijg een belachelijk hoog bedrag terug, maar het duurt zeker 6 weken..
Bij andere maatschappijen was het binnen 3 werkdagen geregeld :o

Ik heb bij eneco ook 6 weken moeten wachten hoor. En dat hoor ik van meer mensen die weg gegaan zijn bij eneco, oxxio enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 19:34

Dees schreef:

Bij welke was dat?

Bij greenchoice. ( jaren bij gezeten, totdat ik door had dat het loonde om elk jaar over te stappen, geld terug èn een bonus :list: )

Ik heb overigens nog steeds de ANWB, ik ben niet overgestapt.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 16:37

"Hoewel energie nu veel goedkoper is dan vorig najaar, kunnen prijzen bij een koude winter weer snel oplopen. Daarvoor waarschuwt E.ON, het Duitse moederbedrijf van Essent en Energiedirect. "De energiecrisis is nog niet helemaal voorbij", zegt bestuurder Leonhard Birnbaum."
Bron: https://www.nu.nl/economie/6275832/moed ... inter.html

Ik heb vorige week gelukkig mijn contract vastgezet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 17:19

Ik ben ook van variabel terug naar vast. Gaan zie wat de winter dit jaar gaat doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 17:24

Oh ja! Ik moet dat idd nog regelen..

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 17:41

Daar hoef je niet voor gestuurd te hebben om tot die conclusie te komen.
De vaste contracten die nu aangeboden worden houden daar in hun prijsvorming ook rekening mee.

Ik zie meer in proberen minder gast te verbruiken. Verleden week een infraroodpaneel gekocht, werd incl. persoonlijke foto erop binnen 24 uur geleverd. Echt niet normaal.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:25

Ik heb ook vast afgesloten want nog zo'n winter als afgelopen jaar trek ik niet. Er zit ook een grens wat ik aan extra zorg kan gebruiken om te compenseren

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:39

Ik heb nu een advies van 0 euro... laat hem lekker staan op 100.
Zelf zit ik ook weer te denken aan een vast contract. De situatie in Oekraïne vind ik te onzeker qua gasprijzen. Nu heb ik ook een vast contract.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:41

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken.... dat we zo worden gemanipuleerd om massaal vast te klikken. Alles voor de winst van de energiemaatschappijen.

Ze geven dit signaal niet af uit filantropische overwegingen. Het is imo gewoon een ordinaire lobby.

Ik twijfel echt enorm tussen toch maar vastklikken of dynamisch te blijven zitten.
Misschien is het een idee om eind sept voor 6 mnd vast te klikken. Hmmm.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 22:43

Ik heb m weer vast gezet. Ik kwam uit een 3 jarig contract. Nu dus wel echt omhoog tov de afgelopen 3 jaar. Maar dat viel te verwachten .. we hebben wel sinds de lente panelen liggen die ze nog niet echt meenemen in voorschot bedrag. Dus verwacht dat we gewoon weer terug gaan krijgen na een jaar. Tussentijd gewoon even in de gaten houden en bijstellen waar nodig.
Vast geeft me gewoon meer rust dan dynamisch.. wel voor 1 jaar gedaan nu. Durfde dan ook weer niet langer

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 22:48

Maar dat al die bedrijven nu massaal vaste contracten gaan aanbieden zegt wel dat ze niet verwachten dat de prijzen weer zo hoog worden :=
Aan het einde van de rit zitten die bedrijven er lekker warm bij dus volgens mij blijft de gasprijs prima stabiel. Voor mij juist reden om lekker dynamisch te blijven.

Wat betalen jullie voor gas in je vaste contract?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 23:03

Mijne heb ik ook vorige week of de week daarvoor vast gezet voor een jaar, ik betaal nu:

Stroom normaal: 0,41 per kWh
Stroom dal: 0,35 per kWh

Gas: 1,45 per m3.

Geen idee of dit duur is of goedkoop, ik probeer al weken de energie te vinden om ervoor te gaan zitten en die kwam niet dus ik heb gewoon het aanbod van mijn huidige leverancier aangenomen voor 1 jaar vast. Als de prijzen omhoog gaan de komende maanden en het prijsplafond wordt niet verlengd, dan betaal ik in elk geval niet meer als nu met het prijsplafond.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 07:53

Dees schreef:
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken.... dat we zo worden gemanipuleerd om massaal vast te klikken. Alles voor de winst van de energiemaatschappijen.

Ze geven dit signaal niet af uit filantropische overwegingen. Het is imo gewoon een ordinaire lobby.

Ik twijfel echt enorm tussen toch maar vastklikken of dynamisch te blijven zitten.
Misschien is het een idee om eind sept voor 6 mnd vast te klikken. Hmmm.

Als je nu vastzet kan een energiemaatschappij ook goedkoper inkopen voor langere periode. Dat is goedkoper voor hun, maar ook voor jou :)
Duurder verkopen betekend niet meteen "met meer winst" voor de energiemaatschappij he.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:36

Telpeva schreef:
Mijne heb ik ook vorige week of de week daarvoor vast gezet voor een jaar, ik betaal nu:

Stroom normaal: 0,41 per kWh
Stroom dal: 0,35 per kWh

Gas: 1,45 per m3.

Geen idee of dit duur is of goedkoop, ik probeer al weken de energie te vinden om ervoor te gaan zitten en die kwam niet dus ik heb gewoon het aanbod van mijn huidige leverancier aangenomen voor 1 jaar vast. Als de prijzen omhoog gaan de komende maanden en het prijsplafond wordt niet verlengd, dan betaal ik in elk geval niet meer als nu met het prijsplafond.

Met precies hetzelfde idee heb ik het ook voor een jaar vastgezet voor ongeveer dezelfde prijs. Volgend jaar zie ik dan wel weer verder.