Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 17:14

anca schreef:
Rond de 350 was de vraag. Verkocht voor 450.

Poeh. Ja hier ook een woning van 350 verkocht voor 425.
Mijn huis zou in theorie meer op moeten brengen. Maar ja, ik moet ook fors overbieden op deze dan. Maar ja, hoeveel? Een ton gaat me te ver, dan doe ik het niet. Dan maar pech.

Charaz

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 18:01

Ik zou bij een aankoopmakelaar informeren Suzanne, last om het goede bedrag te bieden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 16:17

Wanneer zouden jullie zonder voorbehoud bieden? Ik zit echt in dubio. Ik ga eerst met een verkoopmakelaar praten om een goed beeld te krijgen van wat mijn woning opbrengt. In principe hoeft de financiering geen probleem te zijn, het is alleen dat als mijn woning minder opbrengt dan verwacht, ik meer hypotheek moet nemen. En dat kan wel maar misschien wil ik dat niet. Hé lastig dit.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 16:26

Suzanne F. schreef:
Wanneer zouden jullie zonder voorbehoud bieden? Ik zit echt in dubio. Ik ga eerst met een verkoopmakelaar praten om een goed beeld te krijgen van wat mijn woning opbrengt. In principe hoeft de financiering geen probleem te zijn, het is alleen dat als mijn woning minder opbrengt dan verwacht, ik meer hypotheek moet nemen. En dat kan wel maar misschien wil ik dat niet. Hé lastig dit.

Als het dusdanig afhangt van wat je woning oplevert, dan zou ik het risico niet durven nemen om zonder voorbehoud van financiering te bieden.

De verkoopmakelaar kan denk ik voor je huidige woning wel een inschatting geven hoeveel de woning kan gaan opleveren. Maar het lijkt me dat bij verkoop hij er niet 20K negatiever naast hoopt te zitten, dus het kan als het goed is alleen maar meevallen voor jou. Anders schat hij te hoog en wil je dat risico niet nemen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 17:03

Suzanne F. schreef:

Nooit. Net als dat ik een huis 2x gezien wil hebben voor ik het koop, het is een enorme beslissing die je maakt voor veel geld en dan wil ik zekerheid en een goed beeld hebben voorzover dat al kan in 2 keer kijken.

Ga ervoor, maar laat je niet gek maken door de woningmarkt.

In welk opzicht is dit huis een verbetering ten opzichte van je huidige woning?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 18:14

Je maakt gewoon amper kans meer als je gewoon onder voorbehoud biedt, dat is het nare eraan.
Het hangt er niet helemaal van af maar als de verkoop tegenvalt moet ik meer hypotheek.

Huis heeft eigen oprit, garage (verbouwd tot kantoor) en is 2,5 meter uitgebouwd dus groter. En nieuwer. Keuken, badkamer alles is nieuw.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 18:24

Wij financieren nog veel woningen die onder voorbehoud zijn gekocht hoor :) Laat je niet gek maken. Het is soms ook een stuk gunning, niet zozeer de hoogste prijs/beste voorwaarden.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 18:48

Suzanne F. schreef:
Wanneer zouden jullie zonder voorbehoud bieden? Ik zit echt in dubio. Ik ga eerst met een verkoopmakelaar praten om een goed beeld te krijgen van wat mijn woning opbrengt. In principe hoeft de financiering geen probleem te zijn, het is alleen dat als mijn woning minder opbrengt dan verwacht, ik meer hypotheek moet nemen. En dat kan wel maar misschien
wil ik dat niet. Hé lastig dit.

Je kunt ook een deel ovb financiering bieden. Het beste is toch echt om daar je financieel adviseur over te vragen n.a.v. de taxatie waarde van je huidige woning.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 21:24

Laat je goed informeren, maar als je een laag voorbehoud van financiering op neemt is dat een klein risico voor verkoper. Als je dan het hoogste bod hebt nemen ze dat kleine risico vaak wel.

Stel de vraagprijs is €300k, je biedt €340k en weet zeker dat je €100k kan betalen uit eigen middelen (door overwaarde, spaargeld, oid). Dan neem je een voorbehoud van financiering op van €240k.

Als je er dan een briefje bij doet wie jullie zijn en dat er al overleg is geweest met de hypotheekadviseur is het risico voor een verkoper klein. Je kan ook vragen of je hypotheekadviseur een brief voor je kan opstellen die je extra erbij kan doen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 21:37

Oké dus je kan ook voor een deel onder voorbehoud bieden dus. Goed om te weten. Ik ga eerst met de makelaar en de financieel adviseur praten en dan een mooie brief opstellen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 21:42

Spannend, Suzanne. Bij mij werd wel aangeraden om zonder voorbehoud te bieden. Als je die 10 % zo kan ophoesten zou ik het doen. Het is ook echt de reden dat ik hier nu woon. Geen voorbehoud gaf de doorslag.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 21:53

Ik zou nooit zonder voorbehoud bieden.
Onze makelaar adviseerde ook om nooit zonder voorbehoud te bieden. Ondanks dat we maar een kleine hypotheek aangingen. We hebben natuurlijk wel bij de verkopende partij aangegeven dat we het makkelijk konden betalen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 21:57

Ik zou dat zelf nooit doen.
Wel zou ik aangeven dat ik een advies gesprek heb gehad en weet dat mijn budget makkelijk haalbaar is en dus geen probleem verwacht met de financiering.

Ik ben zelf heel voorzichtig.
Mijn aankoop ging bijna mis omdat een overbruggingshypotheek vergeten was door de adviseur (trouwens wel netjes opgelost hoor)

En mijn ouders zijn ooit nogal genaaid door de DSB bank. Met een financiële verplichting ben ik heel voorzichtig en kan ik elk onmogelijk doemscenario in mijn hoofd halen

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 22:01

Suzanne F. schreef:
Oké dus je kan ook voor een deel onder voorbehoud bieden dus. Goed om te weten. Ik ga eerst met de makelaar en de financieel adviseur praten en dan een mooie brief opstellen.

Ja dat kan zeker, dat hebben wij ook gedaan en daardoor uiteindelijk het huis kunnen kopen.
Heel veel succes!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 22:18

Wij hebben ons huis " gewonnen" op geen voorbehoud. Hypotheek was nog geen 60% van wat we maximaal konden lenen, hadden genoeg eigen geld voor de aanbetaling.
Was wel ons eerste huis, dus weinig risico van eigen huis verkopen en dat soort zaken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 23:11

Wij hadden de situatie dat er een andere bieder was die de vraagprijs boden, zonder voorbehoud. Echter was de vraagprijs recent verlaagd met 15.000 euro (ja, het kan nog, dit is 1,5 jaar geleden). We wisten wat het bod was van die bieder en zijn daar 5000€boven gaan zitten (met voorbehoud). Hierna hebben we de verkopers gebeld (we zagen tijdens de bezichtiging een te koop bord met telefoonnummer waar ik een foto van heb gemaakt). Hier uitgelegd dat we graag wilden kennismaken zodat zij wisten wat voor mensen wij waren (de makelaar gaf aan dat het emotioneel was voor de verkopers).
Dit wilden ze wel. Hebben ook kennisgemaakt met de andere bieders en uiteindelijk hebben ze ons gekozen. Achteraf hoorde we dat het een bieder betrof die voor zijn huurbaas had geboden want die man wilde het huis gaan verhuren. Verkopers vondne het een raar verhaal en waren erg blij met ons ala kopers. Het heeft wel veel voet in aarde gehad.

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 08:31

Een voorbehoud van financiering lost je probleem denk ik niet op, Suzanne. Je moet dan namelijk afwijzingen van de bank (meestal twee) kunnen laten zien voor het bedrag dat in je voorbehoud staat. Jij krijgt de hypotheek gewoon, geef je aan, maar vindt die mogelijk te hoog. Dat is geen geldige reden om gebruik te maken van het voorbehoud van financiering.

Je kunt overwegen om een voorbehoud verkoop eigen woning op te nemen, maar ik weet niet hoe dat precies zou werken. En het maakt je bod natuurlijk niet aantrekkelijker.

Het meest veilig is om een bedrag te bieden dat je kunt en wil betalen, zelfs als de verkoopprijs van je huidige woning tegenvalt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 08:44

Kieffertje schreef:
Een voorbehoud van financiering lost je probleem denk ik niet op, Suzanne. Je moet dan namelijk afwijzingen van de bank (meestal twee) kunnen laten zien voor het bedrag dat in je voorbehoud staat. Jij krijgt de hypotheek gewoon, geef je aan, maar vindt die mogelijk te hoog. Dat is geen geldige reden om gebruik te maken van het voorbehoud van financiering.

Je kunt overwegen om een voorbehoud verkoop eigen woning op te nemen, maar ik weet niet hoe dat precies zou werken. En het maakt je bod natuurlijk niet aantrekkelijker.

Het meest veilig is om een bedrag te bieden dat je kunt en wil betalen, zelfs als de verkoopprijs van je huidige woning tegenvalt.

Oké thanks. Mijn geld zit in mijn huis dus het zal altijd afhangen van verkoop eigen woning. Weet niet of bank daar dan veel mee kan. Hoe kan die dan afwijzen?
Al zal je in deze markt niet veel problemen hebben om je huis kwijt te raken. Zit hem alleen dus in de opbrengst ervan. Ik kan zeker een deel zonder voorbehoud bieden, sowieso.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 17:34

Ben net wezen kijken en nu twijfel ik toch. Zijn nog best veel afwerkingsdingen waar ik me aan stoor. De vraag is of het me dat waard is. Zijn toch bijkomende kosten. Misschien dat ik het toch laat gaan. Ik ga er nog nachtje over slapen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 19:28

Suzanne F. schreef:
Ben net wezen kijken en nu twijfel ik toch. Zijn nog best veel afwerkingsdingen waar ik me aan stoor. De vraag is of het me dat waard is. Zijn toch bijkomende kosten. Misschien dat ik het toch laat gaan. Ik ga er nog nachtje over slapen.

Hou er rekening mee dat een huis altijd tegenvalt qua staat als het leeg is. Helemaal als je nu al dingen ziet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 20:08

mavantos schreef:
Suzanne F. schreef:

Hou er rekening mee dat een huis altijd tegenvalt qua staat als het leeg is. Helemaal als je nu al dingen ziet.

Ja als het leeg is zie je al die gaten in die muren natuurlijk waar dingen hebben gehangen. Gaten in je stucwerk etc. En je zal alles opnieuw moeten schilderen want je ziet waar dingen gehangen hebben, schilderijtjes en lampen etc. Stucwerk moet sowieso op diverse plekken gerepareerd. En geschilderd ook sowieso alles. Verder ook wel wat andere dingen zoals de gangkast die bijvoorbeeld echt kapot is. Die moet je vervangen. Kan allemaal natuurlijk, maar het is meer dat ik me daar niet op ingesteld had. Zijn geen onoverkomelijke dingen maar je moet er wel zin in hebben en qua kosten rekening mee houden.
Ik weet het nog niet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 22:43

Schilderen moet je bijna toch wel altijd. Een gangkast die kapot is en wat gaatjes in de muren zijn geen onoverkomelijke dingen.

Je hoeft dat niet altijd te stucen.
Je kan ze ook dichtsmeren.

De basis moet goed zijn, zoals de kozijnen, ramen, fundering, dak, onderhoud.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 23:35

daantjuhhh schreef:
Schilderen moet je bijna toch wel altijd. Een gangkast die kapot is en wat gaatjes in de muren zijn geen onoverkomelijke dingen.

Je hoeft dat niet altijd te stucen.
Je kan ze ook dichtsmeren.

De basis moet goed zijn, zoals de kozijnen, ramen, fundering, dak, onderhoud.

Verven moet je idd altijd. Alleen als een trapkast al niet gerepareerd wordt zegt dit soms ook wel iets over het onderhoud van de hele woning. Helemaal als er al gezegd wordt dat de afwerking niet heel netjes is.

Kozijnen kunnen bijvoorbeeld nog wel goed zijn, maar als het schilderwerk 5 jaar geleden voor het laatst is gedaan dan zal je dit toch opnieuw moeten (laten) doen. Je bent toch snel een hoop geld kwijt als je alles bij elkaar op telt.

En stel ze hebben het dak zelf geïsoleerd van binnenuit en dit niet goed gedaan kan de hele dakconstructie wegrotten. Dat zie je niet vanaf de buitenkant.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 23:47

Nu noem je dus fundamentele gebreken.

Exact wat ik dus zeg.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 17:49

Mijn appartement is toch niet doorgegaan vanwege de bouwkundige keuring..

Even gekke vraag misschien, maar is het kopen van een huis volledig uit te besteden? Ik heb er echt geen tijd en geen energie meer voor.