Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 17:19

Dus als ik het goed begrijp ben jij voor 1 paard 50 euro omhoog gegaan en de rest die meerdere paarden hebben die zijn 25 euro per paard omhoog gegaan?
Ik zou daar eens over praten. Dat klopt niet naar mijn idee

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 19:12

Varekaj schreef:
Voor €25 heb je dan een dubbele stal qua oppervlakte?

purny schreef:
Dus als ik het goed begrijp ben jij voor 1 paard 50 euro omhoog gegaan en de rest die meerdere paarden hebben die zijn 25 euro per paard omhoog gegaan?
Ik zou daar eens over praten. Dat klopt niet naar mijn idee

Toen we kwamen paar maandjes geleden werd verteld dat alle prijzen en service voor iedereen het zelfde zouden zijn, dus €300 ongeacht de stal die je kiest, onder die voorwaarden hebben wij natuurlijk voor de grootste stal gekozen omdat we het geluk hadden van de eerste keus, en hebben we de €300 betaald zoals afgesproken.
Nu 3 maanden verder staat alles vol en kregen we bericht van de prijsverhoging.

2x3 stal €300
3x3 stal €325
4x4 stal €350

Mijn paard staat dus (als enige, vandaar 1 paard) in de 4x4 stal.
Ik had een staffel in kosten versus stalafmeting best begrepen hoor, een grotere stal is immers fijner, maar vind toch wel dat ze hier van te voren over hadden moeten informeren, en niet op deze manier nu we net verhuisd zijn.
Ik heb namelijk wel een keus gemaakt om hier naar toe te gaan op basis van deze stal, voorwaarden en kosten, €300 was gewoon echt mn maximaal rekbare budget namelijk en met deze stal ging mn paard er echt op vooruit, maar nu sta ik er al en krijg ik dus ineens te maken met onvoorziene niet afgesproken kosten. Om op de zelfde kosten te blijven zou ik naar de 2x3 stal moeten, daar past mn paard niet in en zelfs al was dat wel zo geweest, dat is niet wat afgesproken is en niet waar ik voor kwam.
Om hier te kunnen blijven moet ik dus akkoord gaan met de prijsverhoging van €50 die ik eigenlijk niet kan betalen (ik geef er wel weer een draai aan hoor, maar dat betekent weer extra werken, iets waar ik bewust niet voor gekozen had vanwege mijn gezondheid)
We hebben t wel over €600 per jaar.
Baal echt, het is een fijne stal, mn paard is net gesetteld en heel happy in de kudde, wil haar dr niet weer uit moeten trekken en verslepen, puur vanwege geld en een niet nagekomen afspraak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 19:50

Een 2x3 stal, ik denk dat dat amper nog bestaat, of is dat dan voor pony's? Ik heb maar eentje van 1m60 schoft en die heeft al zeker een 3x3 nodig.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 21:50

Varekaj schreef:
Een 2x3 stal, ik denk dat dat amper nog bestaat, of is dat dan voor pony's? Ik heb maar eentje van 1m60 schoft en die heeft al zeker een 3x3 nodig.

Het is heel klein, ik zou er zelf hoogstens een shetlander in zetten, zeker vanwege de draai ruimte op het 2 meter gedeelte. Had zelf ook nog nooit zulke kleine stallen gezien, het werd voorheen gebruikt als hooi opslag plek en is nu ook nog de enige plek die leeg is, maar wel bedoeld om te vullen als stal.
3x3 vind ik ook echt minimaal hoor, maar had nu dus ook wel bewust gekozen voor een ruimere stal met extra buitenluik, daar voelt ze zich ook duidelijk prettiger in. Die van mij is 1,65 schoft.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 22:17

2x3 is echt niet meer van deze tijd. Voor een kleine pony oké, maar verder zet je daar niets meer in.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 22:34

Nee dat is echt klein. Mijn laatste stallen waren 2.5 x 4, heerlijke maat, 3x3 vind ik ook te klein voor een normaal maat paard eerlijk gezegd, zou minstens 3.5 x 3.5 moeten zijn denk ik...
Die 2.5 x 4 was voor een pony van 1.42 :+ ze kon er echt lekker in liggen. En zich wat terugtrekken van de gang als het druk was. Voor een groter paard was die 2.5 qua draai toch altijd wat lastig, ze deden het wel uiteraard maar je ziet ze dan soort van dubbel klappen. En dan is dat nog 2.5.

Vandaag ivm verjaardag vriend flink veel bezoek gehad alles zelf gemaakt taart, soep, salades etc dus qua kosten viel het nog best wel mee :) en het was heerlijk. Plus heerlijk in de tuin wat een ongelofelijk lekker weer was het zeg, echt onbetaalbaar dat.

Ik denk mbt die stalkosten dat je toch op zoek moet gaan naar iets wat op je oorspronkelijke budget lag. Nu ff de zomer door en dan van de herfst als ze toch minder in de wei staan verkassen. Anders blijf je balen van dat extra geld, althans zo zou dat bij mij werken. Zeker als je zegt dat je qua uren eigenlijk aan je persoonlijke tax zit :(:)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 22:39

Proficiat!! Je had er perfect weer voor!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 08:27

Citaat:
Ik denk mbt die stalkosten dat je toch op zoek moet gaan naar iets wat op je oorspronkelijke budget lag. Nu ff de zomer door en dan van de herfst als ze toch minder in de wei staan verkassen. Anders blijf je balen van dat extra geld, althans zo zou dat bij mij werken. Zeker als je zegt dat je qua uren eigenlijk aan je persoonlijke tax zit

Ze staan hier jaar rond gelukkig gewoon altijd de hele dag in de wei, dat vind ik voor een volgende stal ook heel belangrijk, anders krijg ik een heel ongedurig chagrijnig paard :+
Maar inderdaad, het word waarschijnlijk weer verkassen met de tijd, maar echt heel erg jammer, want mijn paard valt altijd mega af met verhuizen en heeft er ontzettend veel stress van, en nu heb ik weer stress van de kosten, dat had allemaal voorkomen kunnen worden door gewoon aan de afspraken te houden of op voorhand na te denken over de kosten en staffels. Waarschijnlijk gewoon een grote onschuldige inschattingsfout van de staleigenaar voor ze begon, maar wij zijn wel de dupe.

Later deze week gaan we in gesprek, ze lijken het niet helemaal te begrijpen dat dit geen gebruikelijk gang van zaken is zo'n grote verhoging zo kort na dat je klanten binnen zijn.
Krijg nu vooral terug dat de fourage duurder was bij levering, en ze meteen daarna het stalgeld verhoogd hebben, dus vinden dat ze snel en redelijk gehandeld hebben.
Maar de prijzen stijgen toch echt al een hele tijd, en die staffels waardoor ik nog duurder uit ben dan de rest hadden ze juist bewust niet voor gekozen, maar schuiven ze nu toch per direct op mijn bord. volgens mij is er dan van te voren niet helemaal goed over na gedacht.
Maarja geen contract, we zijn te goed van vertrouwen geweest, weer wat geleerd.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 09:11

Citaat:
Proficiat!! Je had er perfect weer voor!
Thanks, dat weer was echt geweldig ja.

Verhuizen is altijd prut met paarden. Ook al ga je naar een betere omgeving ze hebben er toch altijd een paar weken stress van dat is zeker. En jezelf ook :(:)

Dat met die fourage prijzen vind ik altijd zo'n stomme reden. Ja het zal zo zijn maar die prijzen gaan al 30 jaar omhoog, ik hoor nooit dat de prijzen van stalling omlaag gaan om die reden...
Lekker hoor het hele jaarrond naar buiten. Maar dan snap ik niet dat jij voor een 4x4 stal 50 Euro extra moet betalen. Je zou zeggen dat het dan met strooisel erg meevalt. Als het alleen voor die stal is, zou ik zelf haast mijn pakjes stro of stalbedekking gaan aanschaffen :7 wat je extra moet hebben tov een stal van 2x3 bedoel ik dan. Plus dat een stal van 2x3 veel sneller vies wordt dan een van 4x4 omdat je paard alles door elkaar husselt in zo'n kleine stal.

Mijn budget gaat goed deze maand :) ondanks meivakantie, verjaardag broer, zwager, vriend en ook nog de trouwdag van mijn ouders [&] :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 12:28

Gaan ze dan ook zakken als het een keer goedkoper wordt?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 12:31

Varekaj schreef:

Ik heb een staleigenaar dat wel eens horen zeggen, maar puntje bij paaltje gaat de prijs enkel omhoog :+

Hier gaat het sparen even mis, Playstation 5 gekocht van mijn belastinggeld _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 13:43

Varekaj schreef:

Nee als het een geweldig hooi jaar is blijft het opvallend stil over de hooikosten. Pas als het stijgt krijg je opeens in geuren en kleuren mee wat dat allemaal wel niet kost :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 16:11

Daarom juist :P Dus dat ze plots omhoog gooien "want duurder als verwacht" kan weleens betekenen dat ze voor de aanschaf al in een reserve moesten tasten. Terwijl je, als je het goed aanpakt, sowieso al wat marge rekent. Stel dat 1 pakje van 25kg nu €4 kost, dan reken je €6 aan de klant. Stijgt het dan tussendoor naar €4,50 of €5 dan hoef je niet gelijk in grote getale je prijs omhoog te gooien. Je eigen "winst" krimpt dan wel maar je houdt er de klanten wel wat beter mee te vriend lijkt me.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:45

Nee de prijzen weer omlaag hoef ik zeker niet van uit te gaan :+

Vandaag gesprek gehad.
Reden was gewoon echt een verkeerde inschatting, ze kwamen €150 te kort en moesten anders bijleggen, en om dat evenredig over de stallen te verdelen voelde niet eerlijk, omdat de andere stallen wel echt aanzienlijk kleiner zijn, en het dan voor die stallen weer te duur werd, dat snap ik wel, maar dat onze afspraak daarmee gebroken werd en wij daardoor geen keus gekregen hebben, hadden ze zich niet gerealiseerd.
Ben hoe dan ook gewoon de sjaak betreft de kosten. Waar lukt ga ik nu extra werken en de eventuele rest gaat van de spaarrekening. Ondertussen toch weer op stallen jacht, iets dichterbij zou op zich ook wel fijn zijn, maarja we waren natuurlijk al 2 jaar op zoek naar iets kwalitatiefs dichtbij en dat is toen ook niet geluk :+ staan niet voor niets zo ver weg, dus voorlopig kan ik er nog wel even van uit gaan dat ik het hier mee moet doen.

Maar wat jij zegt Varekaj, zo dacht ik er ook over.

Varekaj schreef:
Daarom juist :P Dus dat ze plots omhoog gooien "want duurder als verwacht" kan weleens betekenen dat ze voor de aanschaf al in een reserve moesten tasten. Terwijl je, als je het goed aanpakt, sowieso al wat marge rekent. Stel dat 1 pakje van 25kg nu €4 kost, dan reken je €6 aan de klant. Stijgt het dan tussendoor naar €4,50 of €5 dan hoef je niet gelijk in grote getale je prijs omhoog te gooien. Je eigen "winst" krimpt dan wel maar je houdt er de klanten wel wat beter mee te vriend lijkt me.

Wel een leuke last minut aanvraag voor een oppasklusje gekregen, hond met manke poot kan niet met de uitlaatservice mee, dus ik mag komen wandelen en paar uurtjes oppassen :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 21:35

Zo is het maar net Faelynn gewoon maar weer op zoek hoe lastig dat ook is en onder tussen de schade beperkt zien te houden +:)+
Fijn dat je een leuk 'hondenklusje' hebt gevonden *\o/*

Hier is het nogal spannend want die andere freelance opdracht zit nu heeeeel dichtbij. Maar ik moest een tarief afgeven en heb dat na overleg met aantal personen / deskundigen op een voor mijn doen vrij hoog bedrag gezet. Maar ze hadden wel gelijk... nu is het afwachten of ik het hier wel voor krijg. Of überhaupt wat de reactie is.
Kan dat nooit zo goed hoor voor mezelf een tarief neerzetten ben altijd bang dat ze me dan niet meer willen of zoiets :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 21:36

Joh hey, gooi die €150 uit eigen zak er bovenop, niet miepen en los het nadien op. Maar dit zou ik ook niet pikken. Moest het om €500 of meer gaan, akkoord, maar dit hadden ze toch echt zelf mogen betalen hoor. Als je dat al niet kan missen? Een eigen zaak is niet alleen verdienen, dat is ook weleens verlies (durven) maken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 22:23

Varekaj schreef:
Joh hey, gooi die €150 uit eigen zak er bovenop, niet miepen en los het nadien op. Maar dit zou ik ook niet pikken. Moest het om €500 of meer gaan, akkoord, maar dit hadden ze toch echt zelf mogen betalen hoor. Als je dat al niet kan missen? Een eigen zaak is niet alleen verdienen, dat is ook weleens verlies (durven) maken.

Maar als ze 150 te kort komen, dan draaien ze iedere maand verlies in hun bedrijf?

Dat zullen ze toch ergens uit moeten halen, anders stopt alles erg snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 23:35

Voor zover ik begrijp is dat op de levering van het hooi/stro die ze net gehad hebben. Dat is blijkbaar duurder uitgevallen dan ze voorzien hadden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 18:56

Tja...

Naja gevalletje niets meer aan te doen, relatie goed houden en ondertussen op zoek naar iets anders. Soms is het gewoon zo :7

Bij die ZZP opdracht willen ze me in dienst nemen. Ik wil dat dus niet. Ze geven me nog een paar dagen bedenktijd. Ik hen ook ... :=

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 19:55

VanHuisUit schreef:
Bij die ZZP opdracht willen ze me in dienst nemen. Ik wil dat dus niet. Ze geven me nog een paar dagen bedenktijd. Ik hen ook ... :=

Ik ben niet thuis in die wereld hoor, maar waarom zou je het niet in dienst willen doen, wat is jou voordeel als zzp? Of willen ze dan minder betalen oid?
Gewoon nieuwsgierigheid

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 20:44

Faelynn schreef:
VanHuisUit schreef:

Ik ben niet thuis in die wereld hoor, maar waarom zou je het niet in dienst willen doen, wat is jou voordeel als zzp? Of willen ze dan minder betalen oid?
Gewoon nieuwsgierigheid

Ben ik ook benieuwd naar, uit nieuwsgierigheid haha.

Ik heb net een stedentrip van 5 dagen geboekt naar Valencia! Een losse vlucht en via Booking.com een hotel. Midden in het centrum, aan een autoloos plein. Super veel zin in. Vliegen om 07:00 vanaf Ehv (dat is voor ons 10 autominuten van huis) en terug om 16:10. Totaal €404,50 per persoon.
Helemaal blij!

Best wat bespaard op een boeking via tui oid. Loont echt wel om via Booking te boeken en goed te zoeken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 21:04

Valencia staat ook op mijn lijstje, veel plezier!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 21:12

Dankje! Vorig jaar Marbella gedaan, niet echt veel kunst/cultuur maar vooral heel erg lekker gegeten!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 21:47

Valencia staat er bij mij ook nog op!

Ik wil graag als ZZP omdat ik dan vrij ben om mijn werk zo in te delen qua tijden en aanwezigheid op locatie etc als ik zelf wil. Natuurlijk heb je altijd wel overleg e.d. waar je op enig moment bij moet zijn maar that's it dan. Ik wil niet vastzitten aan x dagen vrij of dan kan je wel weg of dan niet omdat collega zus of zo... en al helemaal niet aan vaste dagen op kantoor.
Opdracht is voor zo'n 15 a 20 uur per week, soms 10, soms 15, soms 20. Zeiden ze. Maar nu willen ze me in dienst voor 2 dagen per week. En dat ik standaard 1 dag per week op locatie ben. Ik wil alleen op locatie zijn als ik overleg heb anders niet. Mijn ervaring is dat ik dit type werk thuis veel beter kan doen dan in een ruimte met anderen, afgezien van de overleg momenten (ook dat kan online uiteraard maar ik vind het geen probleem irl te meeten, zie je nog eens iemand).
Gaat dus vooral om vrijheid eigen tijd / werklocatie in te delen.
Daarbij kan ik gewoon niet 8 uur op een plek zitten. Of zeg van 09.00 - 17.00 kantoorwerk. Ik krijg dan giga last van mijn rug, migraine en word erg chagarijnig }> }:)
Echt ik ben zo geen kantoor mens ...
Het zijn ook nog allemaal flex plekken, dus je hebt geen standaard werkplek. Heb daar zo'n hekel aan.
De andere ZZP opdracht die ik heb doe ik ook gewoon op mijn eigen manier, qua tijd, wel of niet overleg etc. Gewoon echt als zelfstandige. Zo wil ik graag werken :o

Tarief had ik uitgerekend op basis van wat ik anders qua maandloon zou hebben in dienst zeg maar. Dus qua inkomsten maakt het niet zoveel uit. Netto denk ik met ZZP wel wat meer over te houden maar dat komt ook doordat je bepaalde premies niet zelf belegt in privé verzekeringen.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 18-05-22 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 21:50

Ik vind Spanje echt heel fijn voor een stedentrip.

Paar jaar geleden zijn vrienden van ons getrouwd in Boedapest, ook zo'n heerlijke stad. Daar wil ik ook nog eens een paar dagen terug, idem aan Praag.