Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:15

Ik gok op niet.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:53

Klopt. Ik weet nog dat ie altijd ingepakt moest vanaf het tuincentrum naar huis want hij houdt niet van temperatuurschommelingen.
Google zegt dat ie ook niet van al te veel water houdt.

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:07

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik een pannenkoekenplant moet stekken, ik snap namelijk niks van de uitleg en filmpjes op internet :+ mijn plant heeft namelijk geen miniplantjes naast de moederplant in de aarde groeien, kan ik dan een blad met stengel van de moederplant afhalen en in het water zetten om te wortelen?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:27

xPareltje schreef:
Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik een pannenkoekenplant moet stekken, ik snap namelijk niks van de uitleg en filmpjes op internet :+ mijn plant heeft namelijk geen miniplantjes naast de moederplant in de aarde groeien, kan ik dan een blad met stengel van de moederplant afhalen en in het water zetten om te wortelen?

Een blad laten wortelen kan wel, maar meer dan een blad met wortels zal het nooit worden. Je zult echt moeten wachten tot je plant kleine versies van zichzelf gaat maken, en dat gebeurt vanzelf.

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:32

black_kelpie schreef:
xPareltje schreef:

Een blad laten wortelen kan wel, maar meer dan een blad met wortels zal het nooit worden. Je zult echt moeten wachten tot je plant kleine versies van zichzelf gaat maken, en dat gebeurt vanzelf.

Dankje voor je bericht. Vreemd want ik heb de mijne al 6 maanden en ik heb nog nooit baby stekjes naast de moederplant gehad. Dus volgens mij gaat er dan iets verkeerd? of duurt het altijd zo onwijs lang?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:37

Het kan wel even duren, maar uiteindelijk gaan ze het wel doen. Zal mogelijk iets te maken hebben met de standplaats en/of andere factoren. Waarschijnlijk kun je als je de plant uit de pot haalt al wel beginselen zien van nieuwe plantjes.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:05

Hoi hoi, iemand die weet wat voor plantje dit is? :) kan hem niet vinden op de planten app. Hij zat in mijn kneusjesbox :)

Wat opvallend is dat hij dunne blaadjes heeft met een soort gekartelde randjes.

Afbeelding
Afbeelding

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:27

:wave:

Ik heb deze als stekje van een vriendin gehad, en hij groeit behoorlijk snel. Wordt ie vanzelf ook voller (baby's :D) ipv alleen langer? :+ Ik kan zo volgens mij niet stekken en ernaast zetten, toch?

Afbeelding

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:43

Eulogy schreef:
:wave:

Ik heb deze als stekje van een vriendin gehad, en hij groeit behoorlijk snel. Wordt ie vanzelf ook voller (baby's :D) ipv alleen langer? :+ Ik kan zo volgens mij niet stekken en ernaast zetten, toch?

[ [url=m/Awhss5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bij de Tradescantia is bij mij de ervaring dat je meerdere stengels naast elkaar in de grond moet zetten, wil je een vol plantje hebben :D Hij wordt idd namelijk vooral langer, soms maakt ie nog wel enkele vertakkingen, je kunt dan wel bij zo'n 'hoekje' waar die omkeert, een stukje afknippen, en misschien komen er dan meerdere stengels uit. Je kan dat afgeknipte stukje weer opnieuw stekken, gewoon het onderste blaadje eraf scheuren en in de grond zetten.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 17:11

Tradescantia wortelt ook heel makkelijk op water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 17:15

IsaCalixa schreef:
Hoi hoi, iemand die weet wat voor plantje dit is? :) kan hem niet vinden op de planten app. Hij zat in mijn kneusjesbox :)

[ [url=m/Y2gt5s.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qfqVCl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Google Lens al geprobeerd?

Javavaren? Neh, da's een aquariumplant :+

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 17:46

Hoe doen Jullie-Zonder-Buitenruimte het met planten verpotten etc? Ik woon nu met een balkon dat echt een bende is met tig binnen- en buitenpotten, aarde overal, schepjes etc := en in het nieuwe jaar verhuis ik naar een plek zonder balkon of tuin. Ik weet ook niet of ik een berging krijg. Ik kan me alleen bedenken om het op een opgeknipte vuilniszak te doen en daarna te stofzuigen? Hoe doen jullie dat? En waar laat je alle potten, aarde, hydrokorrels etc?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 18:41

_Karlijn schreef:
Hoe doen Jullie-Zonder-Buitenruimte het met planten verpotten etc? Ik woon nu met een balkon dat echt een bende is met tig binnen- en buitenpotten, aarde overal, schepjes etc := en in het nieuwe jaar verhuis ik naar een plek zonder balkon of tuin. Ik weet ook niet of ik een berging krijg. Ik kan me alleen bedenken om het op een opgeknipte vuilniszak te doen en daarna te stofzuigen? Hoe doen jullie dat? En waar laat je alle potten, aarde, hydrokorrels etc?

Idd vuilniszak of kranten. En daarna alles opvegen met stoffer en blik en dat bij een vd planten in de aarde gooien. Het was inderdaad een zooitje dus deed het niet graag. Ik liet al mn spullen in het enige opslaghokje binnen, maar dat betekende dus kleine zakjes aarde kopen enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 22:14

Weet iemand wat dit voor lichte dingetjes zijn bij mn String of Hearts en mn Aloe Vera?

Afbeelding

Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 22:45

In de potgrond bedoel je? Perliet, neem ik aan, wordt gebruikt om de grond wat luchtiger te maken.

Je Aloë is een Haworthia denk ik trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 22:54

Ik vermoedde ook Perliet. Fijn :j

Tis idd een Haworthia! De Royal Albert. Heeft al een bloeistengel gehad :D

Heb even een knip en waterfeestje gedaan:

Afbeelding

Alleen de hele grote planten staan nog op hun plek _O-

Moet ze ook ff winterplekken geven en de benevelaar vaker aanzetten. Mn theas hebben nu allemaal geknipte bladeren :')

Afbeelding

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 22:55

IsaCalixa schreef:

[ [url=m/Y2gt5s.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qfqVCl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een varen, maar welke vind ik lastig.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 23:27

Waarom heb je geknipt Hanafubuki?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 23:42

Door te lage luchtvochtigheid waren de randen helemaal verschrompeld. Hele lelijke bladeren eruit gehaald en randjes geknipt zodat ze lekker kunnen groeien. :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 23:43

Coronakapseltje <3

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 23:45

Hanafubuki schreef:
Door te lage luchtvochtigheid waren de randen helemaal verschrompeld. Hele lelijke bladeren eruit gehaald en randjes geknipt zodat ze lekker kunnen groeien. :j

Bedoel je dat de bladeren nu weer aan gaan groeien? Heb je dat eerder gedaan? Ik kan me niet voorstellen dat dat werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 23:45

MarcoBorsato schreef:
Coronakapseltje <3

Ja <3

Heb de luchtbevochtiger ook weer van de slaapkamer gehaald. Die kan nu de Theas vermaken :')

Zo alleen nog de Epi in de slaapkamer water geven :+

Karlijn, nee blad groeit niet aan. Maar gaat nu geen energie naar de dorre delen en dan maken ze sneller nieuwe stengels :D

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 23:47

Hanafubuki schreef:
MarcoBorsato schreef:
Coronakapseltje <3

Ja <3

Heb de luchtbevochtiger ook weer van de slaapkamer gehaald. Die kan nu de Theas vermaken :')

Zo alleen nog de Epi in de slaapkamer water geven :+

Karlijn, nee blad groeit niet aan. Maar gaat nu geen energie naar de dorre delen en dan maken ze sneller nieuwe stengels :D

Ah op die manier. Ik begreep het al niet. Maar is het niet zo dat je nu het blad 'kapot' hebt gemaakt en juist daar de energie heen gaat?

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 11:12

Ik heb dat laatst ook gedaan bij een van m'n thea's, volgens mij ging dat wel goed. Wel maken al mijn thea's alleen maar kleine bladeren aan. Weet iemand of ik daar wat aan kan doen? Ik kan mij niet meer herinneren of ze bij koop wel grote bladeren hadden.

Gisteren ook nog een paar nieuwe plantjes gehaald (ik moet ze nog potten):
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 22:23

Volgensmij was dit nodig :') :')

Afbeelding

Afbeelding