[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Texas1

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:04

Idefix: Als ze je zo in de kou laten staan, had ik ook voor een ander gekozen. Duidelijk!

Interpolis is met levensverzekeringen best wel duur inderdaad, daarvoor kan je beter naar Nationale Nederlanden gaan. Ongevallen verzekeringen bijvoorbeeld ook, betaal je je echt blauw bij Interpolis. Mijn verzekeringen voor het huis etc lopen allemaal via Interpolis, logisch ik krijg personeelskorting. Daarbij moet ik echt zeggen dat je inderdaad beter iets meer kan betalen voor een goede dekking... dan dat je bij schade erachter komt dat je niet veel vergoedt krijgt. En natuurlijk de service bij schade etc, maar goed als het via een tussenpersoon loopt moet die alles goed regelen. Mijn vriend ze auto hebben we ooit lang geleden via internet afgesloten, zal ik nu ook niet meer doen. Er is geen schade, maar als die er is heb ik geen idee wie ik moet bellen!! Mijn auto is via de zaak van me vader verzekerd (heeft autobedrijf)

Ik ben trouwens echt een poetsmiep, hahaha wordt er gek van... Hoevaak ik nu al niet alles heb gepoetst (en we zijn nog aan het verbouwen). Maar ik ben een beetje perfectionistisch en alles moet altijd opgeruimd zijn als ik weer naar huis ga.... (woon nu nog thuis)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:15

Hier nog even een "financieel" vraagje: toen wij dit huis kochten, hebben wij beiden een flink bedrag eigen geld in de hypotheek gestoken, om de maandlasten lekker laag te houden.
Als wij nu gaan verhuizen, mag dat geld dan vrijkomen? (als in, nu willen we voor het volledige bedrag een hypotheek en bijv. een auto kopen van ons "eigen" geld) of ben je verplicht dat geld in de hypotheek mee te nemen? Iemand??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:16

Dat ligt er aan op welke manier je het vastgezet hebt en of je de hypotheek omzet / meeneemt , zulke dingen moet je aan je tussenpersoon kunnen vragen :)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:17

HOe bedoel je "vastgezet" ? en ik denk niet dat wij onze hypotheek, zoals die nu is, mee kunnen nemen.
We hebben namelijk nu nog 100% aflossingsvrij, maar dat gaat nu natuurlijk niet meer lukken...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:19

Als je het bvb. vastzet in een ingenieus spaar-systeem , of weet ik wat voor manieren er zijn , dan kan het zijn dat het onvoordelig is om dat er uit te breken :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:21

Dan krijg je te maken met de bijleenregeling. Die stelt dat je de volledige overwaarde van de woning in de nieuwe woning moet steken. Doe je dat niet, dan is de hypotheek ter hoogte van de overwaarde die je niet in de woning hebt gestoken niet fiscaal aftrekbaar.
Dus stel jij verkoopt je woning met 20.000 euro winst en gaat hiervan op vakantie in plaats van dat je het in de aankoop steekt, dan is die 20.000 waar je een hypotheek voor nodig niet aftrekbaar voor de belasting.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:24

Berdien schreef:
Dan krijg je te maken met de bijleenregeling. Die stelt dat je de volledige overwaarde van de woning in de nieuwe woning moet steken. Doe je dat niet, dan is de hypotheek ter hoogte van de overwaarde die je niet in de woning hebt gestoken niet fiscaal aftrekbaar.
Dus stel jij verkoopt je woning met 20.000 euro winst en gaat hiervan op vakantie in plaats van dat je het in de aankoop steekt, dan is die 20.000 waar je een hypotheek voor nodig niet aftrekbaar voor de belasting.

Jup. De rente is dan deels niet aftrekbaar.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:24

Geldt eigen geld dan ook als overwaarde??? want winst gaan we zeker niet maken op dit huis, sterker: eerder verlies. En ons eigen geld (een gift is dat geweest) MOETEN we dan dus ook persé weer steken in het volgende huis?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:28

Alles wat het huis meer opbrengt dan de hypotheek die erop rust is overwaarde.

Overwaarde is dus wat anders dan winst.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:58

Winst = opbrengst (verkoopprijs) min de kosten (o.a. hypotheek). Officiele term is inderdaad overwaarde, maar niet iedereen snapt die term :) Vandaar.
Meer over de bijleenregeling en wat die precies inhoudt vind je op de website van de belastingdienst.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:59

Ja maar winst kan minder zijn dan de overwaarde......

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:59

Ow oliebol :') ik dacht dat mijn overwaarde alles boven aankoopprijs was..... Niet dat het erg is, maar dat leek mij het meest logisch :=

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:27

pmarena schreef:
...en een gefrustreerde moeke en pa die vuur spuwt omdat hij "alles zelf moet doen" , ik zie het helemaal voor me :+

Klinkt wel gezellig :P

'k Zou alles in een grote doos donderen , dan lijkt het tenminste opgeruimd en tegen de tijd dat je het dan eens kwijt zou kunnen dan pak je het wel weer eens uit O:)

Haha, helemaal onze aanpak momenteel... :+

Texas: Ja, hier doen we het ook zo. Opstal en inboedel zit bij IPO. Auto bij de HEMA. Ok een goeie.

Pff, mijn O is stuk, dus als je er her en der een paar mist, komt dat omdat ie dus niet pakte. :o

Dat overwaardeverhaal wist ik dan weer wel. Maar als je je geld los hebt staan van een hypotheek, dus niet één of andere polis en het is puur verpand spaargeld, dan geldt toch een andere regeling? Alleen als je spaart in 'box I' zit je vast aan je huis. Het hangt er maar net van af hoe je dat geld dus hebt geïnvesteerd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:33

Zit er geen kruimel ofzo onder die O :P

Volgens mij is het ook vaak zo dat je extra geld dat je er zelf in stopt , in een soort spaarplan voor je laat werken. Dat je dat dus vastzet voor de looptijd van je hypotheek , en er dan vanuit gaat dat dat een bepaald percentage rendeert waarmee je dan je hypotheek (deels) aflost na die X jaar (als er geen crisis is :P ).

Verkoop je je huis / beëindig je je hypotheek dan kun je dat bedrag / spaarplan eventueel weer in een volgende hypotheek steken zodat het daar verder kan sudderen.

OF je besluit om een hele nieuwe hypotheek te nemen en dat bedrag door te laten sudderen als "los" spaarplan dat dan aan het eind van de looptijd uitgekeerd wordt...of je koopt het af :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:54

Geen idee hoe het zit, maar ik los 'gewoon' elk jaar 10% af... Ik steek het liever in mijn huis dan dat ik het op de bank heb staan en er vermogensbelasting over moet betalen....
Ik betaal al 5 jaar vve en vooralsnog nog nooit een jaaropgave ervan gekregen (na herhaaldelijk vragen) , terwijl je jouw reserveringsdeel bij je EV op moet tellen :? Als de bel.dienst hier achter komt, krijg ik nog een flinke naheffing.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:13

Valt dat niet ook in box 1 dan?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:47

Het geld wat eventueel straks (morgen) vrij komt van mijn vriend zijn huis, het gaat niet om tienduizenden euro's, maar wij gebruiken dat voor de verbouwing, ik neem aan dat dat ook "mag" ...?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:58

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:10

Als je het in een verbouwing stopt (eigen geld) verdwijnt het gewoon in de overwaarde daarna.

Nooit geweten dat je dat van de VVE moet opgeven. Nooit gedaan ook. Dan zijn grote reserves opeens stuk minder interessant.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:13

Overwaarde mag je idd ook voor verbetering van je nieuwe huis gebruiken. Wel goed bijhouden met bonnen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 09:21

Ja, ik zit bij een beheerder die iets van 300 VvE's in zijn beheer heeft en ik was de eerste die er naar had gevraagd :+ Wij zijn een nieuwbouwcomplex, dus betalen al fors voor het 25-jaren onderhoudsplan. De reserve moet nu al zeker 3000 of 4000 euro staan op mijn deel. Het is niet veel, maar ik moet sowieso vermogensbelasting betalen, dus dan wordt het voor mij wel interessant om het te weten...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 09:24

Ons vermogen was vele malen hoger :j

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 09:25

Wij betaalden ook een bijdrage van 190 per maand.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 09:25

pfft wat een geld

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 09:26

Ik betaal nog maar 5 jaar en betaal onder de 100 euro p.m.