Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 15:52

Tieme schreef:
Jammer dat je je daardoor laat leiden. Bij de anwb een enkeling met negatieve review en ook vaak reaktie dat het snel door de anwb opgelost is.
En daarbij, ze zijn altijd nog vele malen goedkoper uit als bij een andere leverancier.
Over elke leverancier hoor je negatieve berichten. Lees over het algemeen op de anwb site vooral positieve. Negatieve worden al snel geplaatst maar vallen in het niet bij de vele positieve ervaringen.

Aanvulling:
Er wordt door velen trouwens ook negatieve reviews gegeven en geklaagd terwijl ze er gewoon geen ene bal van begrepen hebben. Plaatsen ze met een hoop bombarie een bericht dat ze belazert worden door de energie maatschappij en weg gaan maar achteraf blijkt dan dat ze gewoon de berekeningen en de regels niet goed begrepen hebben. Dan moeten andere anwb leden ze die uitleg gaan geven...

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 15:58

Tieme schreef:
Jammer dat je je daardoor laat leiden. Bij de anwb een enkeling met negatieve review en ook vaak reaktie dat het snel door de anwb opgelost is.
En daarbij, ze zijn altijd nog vele malen goedkoper uit als bij een andere leverancier.
Over elke leverancier hoor je negatieve berichten. Lees over het algemeen op de anwb site vooral positieve. Negatieve worden al snel geplaatst maar vallen in het niet bij de vele positieve ervaringen.

Ze zijn goedkoper als je ook daadwerkelijk je geld terug krijgt bij de eindafrekening of een veelt te hoge maandbedrag die zelf wordt ingesteld }:0
En wat ik idd zei: ik snap dat positief minder snel geplaatst wordt dan negatief.

Ik haal de reviews niet van de eigen sites, maar van andere pagina's waarvan je zeker weet dat zowel positief als negatief wordt geplaatst.

Het is enkel informatie waar je wat mee kan doen, of niet :D

https://nl.trustpilot.com/review/anwb.nl/energie
https://nl.trustpilot.com/review/nextenergy.nl
https://nl.trustpilot.com/review/frankenergie.nl

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:03

Tav ANWB Energie zie ik op je link een hoop reviews van mensen die gewoon geen bal snappen van hoe een tarief is opgebouwd. Mijn ervaring met ANWB Energie is echt heel anders.

Mensen die zelf een maandbedrag hebben vastgesteld en dan aan het eind van de rit moeten bijbetalen, hebben gewoon hun maandbedrag te laag gezet. Dat is trouwens bij andere energieleveranciers niet anders. Je kunt juist via die ANWB app heel goed zien hoe je verbruikskosten zich verhouden tot je voorschotten.

Maar helaas, er is echt onnoemlijk veel onnozelheid in dit land, zeker op internet. Vrijwel al die reviews zijn te weerleggen met een uitleg over hoe energieprijzen zijn opgebouwd.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 00:44

Slmt9 schreef:
Ze zijn goedkoper als je ook daadwerkelijk je geld terug krijgt bij de eindafrekening of een veelt te hoge maandbedrag die zelf wordt ingesteld }:0
En wat ik idd zei: ik snap dat positief minder snel geplaatst wordt dan negatief.

Ik haal de reviews niet van de eigen sites, maar van andere pagina's waarvan je zeker weet dat zowel positief als negatief wordt geplaatst.

Het is enkel informatie waar je wat mee kan doen, of niet :D

https://nl.trustpilot.com/review/anwb.nl/energie
https://nl.trustpilot.com/review/nextenergy.nl
https://nl.trustpilot.com/review/frankenergie.nl

Kgeen ervaring met frank of next . Alleen ervaring met de anwb. En kijk, dit bedoel ik dus. Die slechte reviews over de anwb zijn duidelijk van mensen die er geen ene reet van begrepen hebben. Lekker lopen klagen maar hebben zelf niet goed gelezen. Logisch dat je gemiddeld meer betaald voor gas. Er komen, net als bij andere everanciers, nog netwerkkosten enz bij waardoor de gemiddelde m3 prijs hoger wordt (lijkt)

En die andere "problemen" daaronder zijn ook puur omdat mensen nietngoed lezen.
Ik zit op de fb site van anwb gebruikers. Trouwens geen site van hunzelf maar door een lid van anwb energy aangemaakt. Hier staan echt niet alleen maar positieve dingen op. Ook mensen die klagen ove problemen zoals in je link.
9 van de 10x omdat ze dus niet begrijpen hoe het werkt en uitleg van de anwb niet gelezen hebben . Dom geklets over dat zonnepanelen niet rendabel zouden zijn, extra 17 cent bij de kwh prijs waardoor prijs hoger is, eindbedrag die niet zouden kloppen met eerdere tussenstand enz enz.
Soms komt elke dag hetzelfde probleem voorbij.
Mensen klagen liever dan dat ze lezen.

pmarena

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:25

Maar is het dan misschien ook niet een beetje te ingewikkeld voor de doorsnee consument...?
Ik ben er ook net helemaal in thuis, maar waarom zouden ze bvb. niet de prijzen incl. alle extra kosten weer kunnen geven...? Zou dat niet helpen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 09:38

pmarena schreef:
Maar is het dan misschien ook niet een beetje te ingewikkeld voor de doorsnee consument...?
Ik ben er ook net helemaal in thuis, maar waarom zouden ze bvb. niet de prijzen incl. alle extra kosten weer kunnen geven...? Zou dat niet helpen?

Bij NextEnergy doen ze dat ook in de app iig.

Maar daar zijn vooral klachten over het langer duren van de eindafrekening.

Maar het is natuurlijk ook zo met die bedrijfjes dat voor die lage kosten ergens op bezuinigd moet worden, en dan vaak op hoeveelheid personeel. Ze hebben daar gewoon geen hele afdeling vol administratief personeel die al die eindafrekeningen verwerkt denk ik.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:15

Ik vraag me nog steeds af ( en jullie weten het vast) zijn zonnepanelen ook rendabel als je maar 40 euro per jaar ( andere jaren zelfs in de - ) aan elektriciteit betaald ? Ik zie het niet ....

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:24

Maris schreef:
Ik vraag me nog steeds af ( en jullie weten het vast) zijn zonnepanelen ook rendabel als je maar 40 euro per jaar ( andere jaren zelfs in de - ) aan elektriciteit betaald ? Ik zie het niet ....

Hoe kan je in de - met stroom als je niet zelf opwekt?

Het is omdenken, als je panelen hebt kan je dus op andere vormen van verwarmen/koelen van je woning over (electrisch/warmtepomp enz) waarvoor je de opgewekte stroom gebruikt en je gas verbruik wordt terug geschroeft.

Alleen voor die 40 euro is het niet rendabel idd. Dan verdient het zichzelf nooit terug.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:37

Voor 40 euro per jaar krijg je nog geen kleine koelkast gedraaid. Bedoel je dan het bedrag dat je aan het eind van het jaar moet bijbetalen? Of echt het totaal?

Met een heel kleine energierekening hebben zonnepanelen geen enorme impact financieel gezien.. maar het zal wel je huis in waarde laten stijgen, en je helpt wat mee aan duurzaamheid, en als je het goed aanpakt kun je ook nog een klein beetje verdienen aan de stroom die je terug het net in stopt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 11:16

Wij hebben eerst op 1 dakvlak zonnepanelen gedaan. Toen airco gedaan voor de heetste zomerse dagen. (kunnen helaas niet met bomen werken om huis in schaduw te krijgen omdat huis te dicht langs de weg staat) De airco kwam daarna ook goed uit om een beetje op het dure gas van afgelopen winter te besparen.

Nu nog extra zonnepanelen erbij gelegd vorige maand, en nu hebben we overcapaciteit, zelfs nog na het vervangen van auto uit 2007 voor een nieuw elektrisch lease autootje. Nu de vraag wat de volgende investering wordt, als het spaarvarken weer een beetje bijgekomen is van de zonnepanelen....

Thuis-accu zou leuk zijn maar nu nog te vroeg om te kopen. Misschien dan handiger over 5 jaar om te kijken voor een nieuwe auto die je dan wellicht inmiddels ook als een soort thuis-accu kan gebruiken :)

Of een warmtepomp. Maar daar hebben we ook nog niet het hallelujah gevoel bij. Wel zouden we graag van het gas af willen, maar tòch de vloerverwarming kunnen blijven gebruiken want dat blijft toch de lekkerste warmte :+:

Ben benieuwd of waterstof goed gaat ontwikkelen om daarop over te stappen. Bij schoonmoeder in Stadje is de kogel nu door de kerk dat ze daar het hele dorp op waterstof over gaan zetten als testlocatie , ben benieuwd hoe dat gaat verlopen :=

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 11:19

annepaardoes schreef:
Yv_ schreef:
Ik heb 2 weken geleden de knop omgezet en ga per 10/7 over.
Tarieven zijn 1,19 voor gas en 0,32 en 0,30 voor elektriciteit, een jaar vast. Wel een mooie deal denk ik, want wilde deze week voor mijn ouders kijken en zag eigenlijk alleen maar hogere tarieven.
Wel grappig dat Essent de dag dat er wordt opgezegd meteen aan de telefoon hangt _O-.

Waar ben je naar over gestapt? Ik kom zulke lage bedragen niet tegen blij de jaarlijkse contracten. Voor die tarieven wil ik opkeek een jaar vast zetten.

Pure Energie.

Ik snap er zelf ook niks meer van. Net even check op hun site gedaan met mijn gegevens en krijg er totaal andere bedragen uit. Vooral gek met de energiebelasting, zie hieronder..

Wat er in mijn contract staat:
Levering dal 0,15019
Levering normaal 0,16719
Energiebelasting 0,15245

Gas 0,60305
Energiebelasting 0,59266

Nu is dat overigens dit:
Levering dal 0,19851
Levering normaal 0,18837
Energiebelasting 0,12599 (totaal dal 0.31 en normaal 0,33)

Gas 0,65129
Energiebelasting 0,48980 (totaal gas dan 1,14)

Dus al met al maakt het nog steeds weinig uit denk ik. Of wordt mijn energiebelasting ook aangepast naar het lagere? Er staat wel bij dat de prijscomponenten met een sterretje tijdens mijn contract kunnen wijzigen. Heb helemaal niets meegekregen dat het omlaag zou gaan? Maar de verminderde energiebelasting is ook lager? -493,27 en bij mij -592
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 05-07-23 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 11:21

Een ontevreden poes. Dan zal het wel koud zijn :P

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 11:24

MarliesV schreef:

Het is omdenken, als je panelen hebt kan je dus op andere vormen van verwarmen/koelen van je woning over (electrisch/warmtepomp enz) waarvoor je de opgewekte stroom gebruikt en je gas verbruik wordt terug geschroeft.

Alleen voor die 40 euro is het niet rendabel idd. Dan verdient het zichzelf nooit terug.

ik verbruik zo weinig stroom dat door energiebelasting teruggave ( dat is nog best veel he ?! ) ik op minder dan 40 euro per jaar uitkom.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 11:27

pmarena schreef:
Een ontevreden poes. Dan zal het wel koud zijn :P

Hahah ja het plaatje deed het blijkbaar niet. Heb het even overgetypt :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 10:57

Hier weer een nieuw advies... 28 euro.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 12:03

Maris schreef:
MarliesV schreef:

ik verbruik zo weinig stroom dat door energiebelasting teruggave ( dat is nog best veel he ?! ) ik op minder dan 40 euro per jaar uitkom.

Dat beantwoord niet de vraag hoe je in de min kan als je niet zelf opwekt. Qua bedrag snap ik het wel maar wat verbruik je per jaar aan KwH?

Daarbij is de rest van het antwoord natuurlijk nog steeds van toepassing. Als je zo weinig verbruikt, is het niet rendabel om panelen te leggen, die verdienen zichzelf niet terug. Of je moet andere maatregelen gaan gebruiken met het overschot aan electra, waarmee je je gas verbruik reduceert.

@Purny, dat is wel heel weinig! Is dat incl gas/electra en zonder de terug gave die een deel van de mensen wederom recht op heeft?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 12:12

Zonder denk ik. Ik vind het ook heel weinig. Zou ik hem omlaag zetten zou ik minder terugkrijgen. Dus ik laat hem gewoon staan.
Ik kom ook niet in aanmerking voor de tegemoetkoming

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 12:19

Waar vind je momenteel het best overzicht in aanbod voor vaste contracten? :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 14:41

Sunnda schreef:
Waar vind je momenteel het best overzicht in aanbod voor vaste contracten? :)

easyswitch of gasenlicht ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 14:43

MarliesV schreef:
Maris schreef:

Dat beantwoord niet de vraag hoe je in de min kan als je niet zelf opwekt. Qua bedrag snap ik het wel maar wat verbruik je per jaar aan KwH?

850 Kwh per jaar ofzo.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 14:55

Bedoel je dan niet de energietoeslag in plaats van de belastingteruggave? Dan kun je inderdaad heel laag uitkomen :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 15:02

8nnemiek schreef:
Bedoel je dan niet de energietoeslag in plaats van de belastingteruggave? Dan kun je inderdaad heel laag uitkomen :j

Op de rekening staat het als vermindering energiebelasting. Even gegoogled, is 600 euro per jaar ongeveer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 15:11

Ah ja, ik zie het inderdaad :j Wordt schijnbaar ook heffingskorting genoemd, en is altijd een vast bedrag.

En energiebelasting teruggave is dan weer iets anders en geldt voor sociale instellingen enzo..
En dan heb je ook nog eens de energietoeslag voor mensen met een laag loon.

Niet leuker, wel makkelijker was ooit de slogan, toch? :')

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 15:23

pmarena schreef:

Daar zijn ze bij de anwb mee bezig. Er komt een nieuwe app of update waarin dit te zien zal zijn.
Ik gebruik zelf de "snel laden app" waarin all in prijzen staan van stroom. Er is ook nog een andere app die stroom en gas prijzen laat zien. Dacht een telegram app.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 12:15

Ik zit ook in dubio, ik weet mijn verbruik ondertussen niet meer dus overstappen/vergelijken maakt het ook wat lastiger.

Situatie:
Hoekwoning redelijk geïsoleerd, 1989.
Sinds juni 2022 zonnepanelen 11x390wp
Sinds 1 feb airco in woonkamer
Vanaf 18 sept 2023 vloerisolatie en word het glas vervangen naar hr++ aan de voorkant.
Achterkant is sinds 2022 kunstof vanwege uitbouw en dakkapel.

Verbruik zonder airco en zonder zonnepanelen was ongeveer 2000kwh en 950 m3 gas (verbruik 2021).

Contract BE loopt 01-01-2024 af.
Afwachten? Overstappen met uitstel van ingangsdatum of??
Wat zouden jullie doen?