Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 22:31

Biks2 schreef:
Er is vanmiddag een woning online gekomen (op move en half uur later op funda) morgenochtend is al open huis, dus dat is wel heel snel.

Iemand enige ervaring met zo’n procedure?

Dat is hier de standaard.
Soms zelfs als ze op funda staan dat bezichtigingen af vol zitten die eigenlijk altijd binnen 3 dagen plaatsvinden.

Open huis geeft je tenminste wel de mogelijkheid zelf te kiezen hoelang je bezichtiging duurt. Heb wel eens bij bezichtiging op afspraak slechts 10 minuten gehad. Wel zorgt een drukke openhuizendag voor fomo en omhoog werking van de prijs.
Wel soms lastig dat de aandacht van de verkoopmakelaar dan niet altijd goed verdeeld is.
Zorg dat je de vragen die je hebt alvast op een rijtje hebt.

Neem je een aankoopmakelaar mee?

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 14:53

Het huis was heel leuk! Ik heb vrijdag hypotheek gesprek en dinsdag moet het bod binnen zijn. Ga mijn best doen maar denk niet dat het lukt. Er waren veel geïnteresseerden en ik leek zo beetje de enige starter. De eigenaren waren zelf aanwezig; geen verkoopmakelaar. Ik heb zelf ook geen aankoopmakelaar.

Ik heb nog een optie. Via een andere bezichtiging kwam de informatie bij mij terecht dat er twee appartementen worden gerealiseerd. Ik ken de locatie goed, en zou daar wel graag willen wonen. Ik heb de bouwtekeningen van de makelaar gekregen en kan maandag kijken in het pand. Het is een oud pand wat getransformeerd wordt. Ze staan dus nog niet te koop.
Heeft iemand hier ervaring mee en wat is handig om op te letten?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 15:03

Biks2 schreef:
Het huis was heel leuk! Ik heb vrijdag hypotheek gesprek en dinsdag moet het bod binnen zijn. Ga mijn best doen maar denk niet dat het lukt. Er waren veel geïnteresseerden en ik leek zo beetje de enige starter. De eigenaren waren zelf aanwezig; geen verkoopmakelaar. Ik heb zelf ook geen aankoopmakelaar.

Ik heb nog een optie. Via een andere bezichtiging kwam de informatie bij mij terecht dat er twee appartementen worden gerealiseerd. Ik ken de locatie goed, en zou daar wel graag willen wonen. Ik heb de bouwtekeningen van de makelaar gekregen en kan maandag kijken in het pand. Het is een oud pand wat getransformeerd wordt. Ze staan dus nog niet te koop.
Heeft iemand hier ervaring mee en wat is handig om op te letten?

Ga niet alleen, zorg dat je iemand meeneemt. En stel veel vragen over hoe het precies ingeleverd wordt, wat voor keuzes er nog zijn qua keuken en badkamer(afwerking) en wat er gebeurd als de oplevering later wordt dan afgesproken (daarmee kun jij in de knoop komen met je dubbele lasten). Het is bijna alsof je nieuwbouw koopt. Vraag ook naar energiebesparende maatregelen, een eventuele VVE etc.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 01:02

Ik ben er geweest en was erg leuk. Ga vrijdag met een extra paar ogen nog eens terug.

De twee appartementen zijn wel verschillend, is er iemand die wilt meedenken en afwegen? Ik wil vrijdag, ook meteen mijn evt. keuze namelijk doorgeven.

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 23:44

Even een goed bericht. Mijn bod op het huis is geaccepteerd *\o/* Met veel online onderzoek naar percentages overbieden in de directe omgeving een goede afweging voor mezelf kunnen maken in het bod. Ik had niet het hoogste bod (dichtbij), maar dankzij mijn persoonlijke motivatiebrief is de woning aan mij gegund. Bij deze dus vooral de tip om dit altijd te doen. Voor mij was het wel een geval van faith in humanity restored.

@Biks2 ik wil best met je meedenken. Ik zit er toch helemaal in nu.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:21

Gefeliciteerd! veel woonplezier gewenst! En wat fijn dat je met brief toch uitgekozen bent en je bod dus ook goed genoeg was.

Eapy

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 16:00

Mogen wij ons ook aansluiten bij dit topic?

We zijn half op zoek naar een huis. Op dit moment staan we ervoor open als het perfecte huis langskomt, maar vanaf mei 2025 gaan we met een aankoopmakelaar zoeken als we nog niks hebben.

Het perfecte huis kwam langs, vorige week. We waren de eerste bezichtiging en hebben een uur daarna geboden. De makelaar liet ons weten dat bieden via inschrijving zou gaan. Huis stond op de markt voor ongeveer 440.000, we hebben in eerste instantie 470.000 geboden en gevraagd of we voor de inschrijving uit in onderhandeling konden met de verkoper.

De makelaar heeft het overlegd, maar de verkoper wilde toch de rest laten bezichtigen en het per inschrijving doen. Helemaal begrijpelijk en hun goed recht natuurlijk. We hebben ons bod verhoogd naar 478.000, met voorbehoud van financiering van 440.000. We hebben al een gesprek gehad met de bank en dit kan financieel prima.

Helaas hebben we gisteren het teleurstellende telefoontje gehad; we waren het 2e hoogste bod. We hebben ons huiswerk gedaan en zaten qua overbieden in die regio boven het gemiddelde.

We waren heel erg verliefd op het huis en de wijk en zijn natuurlijk erg teleurgesteld, we stonden er allebei wel positief in en vragen ons af of dit onze toekomst wordt… als de markt zo oververhit is, wordt dit een pittige periode.

De dame van de makelaar die ons belde, gaf meerdere keren aan dat we de 2e hoogste bieder waren. Ik hoop stiekem dat we gebeld worden dat het toch niet doorgaat natuurlijk… en dat we opnieuw mogen bieden. Aan de andere kant is dat gekkenwerk natuurlijk.

We gaan het zien de komende tijd!

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 17:59

Balen Eapy.. hopelijk komt er gauw weer een huis voorbij. In welke regio zoek je dan?

Gefeliciteerd quibusjes!! Weet je hoeveel je van het hoogste bod vandaan zat?
En ook fijn dat je mee wilt denken met mij. Ik stuur je een pb.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 18:05

Je mag mij ook een PB doen hoor

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 22:00

Vraagje aan jullie als ervaringsdeskundigen..

Mijn huis staat te koop. Binnen enkele uren op Funda was er al een bezichtigingsstop vanwege de vele geïnteresseerden. Er zijn deze week veel bezichtigingen geweest en er kan nu geboden worden tot volgende week donderdag.
Er is tot nu toe 1 bod binnen gekomen.

Hoe doen jullie dat met een bod uitbrengen?
Bieden jullie al kort nadat je een huis gezien hebt, wacht je tot de biedingstermijn afloopt? Zeg maar net zoals bij vakantieveilingen?

Omdat er zoveel interesse was, en het nu voor mijn gevoel een beetje stil ligt merk ik dat ik een beetje onzeker word of ik er wel het gewenste bedrag voor zal krijgen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 22:11

Bij ons kwamen de biedingen voornamelijk op het einde binnen. Vaak moeten mensen toch goed nadenken en rekenen of het kan en wat handig is qua bod of nog met een adviseur in gesprek etc. Geduld is in deze zeker moeilijk, begrijp heel goed dat je hoopt dat het snel donderdag is. Succes.

M_aaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 22:12

Mijn ervaring na het verkopen van 3 woningen de afgelopen 4 jaar is dat de meeste mensen pas op het laatste moment hun bod doorgeven.

Veel zijn er toch nog bang voor spelletjes van de makelaar waarbij tussen makelaar en aankoopmakelaars van andere partijen op het laatste moment nog wat info word gedeeld.

Ons huis is net verkocht. 14 bezichtigingen, 7 biedingen waarvan maar 1 ruim voor het sluiten van de termijn.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 22:24

Wij hebben inderdaad altijd op het laatste moment geboden op aanraden van onze adviseur.
Wat M_aaike_ aangeeft was precies wat onze adviseur ook zei.
Wij hebben zelfs 1x pas 1 minuut voor de sluitingstijd geboden :')

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 23:03

Gezien makelaars samen werken, zonder makelaar net voor sluiten, maar met makelaar doet je makelaar dat vaak ook.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 00:10

Pas het laatste uur idd ivm spelletjes makelaars

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 07:20

Bedankt voor jullie snelle reacties! Dat geeft wat rust :=

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 07:48

Ik val even het topic binnen en lees over de spelletjes van makelaars. Om deze reden hebben wij destijds gekozen om te werken volgens het systeem Eerlijk bieden. De makelaar ziet dan zelf ook het bod niet. De makelaar vertrouwden we prima hoor maar we wilden de mensen vooral het gevoel geven dat we het echt eerlijk wilden doen. Na de sluitingstermijn kregen alle bieders ook het winnende bod te zien zodat het ze zelf ook wat inzicht gaf.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 09:17

Sarah_Elise schreef:
Ik val even het topic binnen en lees over de spelletjes van makelaars. Om deze reden hebben wij destijds gekozen om te werken volgens het systeem Eerlijk bieden. De makelaar ziet dan zelf ook het bod niet. De makelaar vertrouwden we prima hoor maar we wilden de mensen vooral het gevoel geven dat we het echt eerlijk wilden doen. Na de sluitingstermijn kregen alle bieders ook het winnende bod te zien zodat het ze zelf ook wat inzicht gaf.

Ik heb ooit ook eens geboden via dit systeem.
Kreeg uur naar sluiting te horen dat de 3 hoogste biedingen nog een bod mochten doen.
Tot zover het eerlijk bieden…. Want wij werden gewoon buitenspel gezet en een tweede biedronde drijft de prijs gewoon erg op.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 16:04

Nou inderdaad, tot zover het eerlijke. Ik vind het wel een beetje sneu dat het dan zo moet gaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 08:20

Nou ik ga een bod uitbrengen op een huis hier in de straat maar ik vind het echt lastig wat ik moet bieden. Dat hangt namelijk ook af van wat mijn huis gaat opbrengen. Maar ja dat weet je nog niet, dat is gokken. Feit is wel dat je belachelijk moet gaan overbieden, maar hopelijk wordt er dan op mijn huis ook belachelijk overboden. Dus onder voorbehoud zal altijd moeten.
Hé ben er gewoon nerveus van.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 08:56

Ja dat zijn moeilijke dingen. Hier in de straat stond een huis met een behoorlijke vraagprijs , vonden wij , en die is met een ton nog overboden. Huis kon je wel zo in was erg netjes.

Een ander huis net zo hele hoge vraagprijs binnen een week verkocht en zeker nog voor meer dan een ton verbouwd. .

Succes

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:40

Suzanne F. schreef:
Nou ik ga een bod uitbrengen op een huis hier in de straat maar ik vind het echt lastig wat ik moet bieden. Dat hangt namelijk ook af van wat mijn huis gaat opbrengen. Maar ja dat weet je nog niet, dat is gokken. Feit is wel dat je belachelijk moet gaan overbieden, maar hopelijk wordt er dan op mijn huis ook belachelijk overboden. Dus onder voorbehoud zal altijd moeten.

Heb je geen aankoopmakelaar die je helpt? En waar is "hier in de straat"? ( Regio bedoel ik) want ik merk dat er in de ene regio huizen voor veel meer weggaan als een andere regio.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 13:35

Suzanne F. schreef:

Tip, laat 3 makelaars komen voor je huis. Die geven een gratis verkoopadviesprijs waarvoor ze het huis op de markt willen doen.
Je bent niet verplicht met ze in zee te gaan, kan alsnog bij verkoop van je eigen huis.
Maar dan weet je wel ongeveer wat het minimaal op gaat brengen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 17:09

anca schreef:
Ja dat zijn moeilijke dingen. Hier in de straat stond een huis met een behoorlijke vraagprijs , vonden wij , en die is met een ton nog overboden. Huis kon je wel zo in was erg netjes.

Een ander huis net zo hele hoge vraagprijs binnen een week verkocht en zeker nog voor meer dan een ton verbouwd. .

Succes

Op welke vraagprijs is een ton overboden?

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 17:11

Rond de 350 was de vraag. Verkocht voor 450.