Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:23

Wispeltuur schreef:
Hoe verlichten jullie je keukeneiland?
Wij willen een eiland van 3x1m maar ik wil graag veel licht voor het snijden en koken. Maar eigenlijk ook gezellig gedimd licht voor 's avonds. Hoe hebben jullie dit opgelost?

Ik heb Philips Hue in alle lampen/spots.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:36

Wispeltuur schreef:
Hoe verlichten jullie je keukeneiland?
Wij willen een eiland van 3x1m maar ik wil graag veel licht voor het snijden en koken. Maar eigenlijk ook gezellig gedimd licht voor 's avonds. Hoe hebben jullie dit opgelost?

Wij hebben verlichting door middel van rails. Hier hangen 3 rails. 1 recht boven het eiland
2 aan beide langs zijdes, boven het “pad” zeg maar.

We kunnen de rails boven het eiland dimmen, apart van de 2 andere rails.

Er hangen spots aan de 2 buitenste rails en boven het eiland hangen er spots aan een langere draad.

Ik zal er een foto van maken als t verhaal niet duidelijk is :D

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:13

Afbeelding

Wij hebben 3 hanglampen boven het eiland en spotjes aan beide lange kanten van het eiland. Eigenlijk hebben we alleen de hanglampen aan en maar heel soms de spotjes aan. Beide kunnen we dimmen.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:10

Heel erg bedankt voor alle reacties dames dit helpt echt ontzettend.

@_San87_ Philips hue zat ik dus zelf ook aan te denken. Bevalt het jou goed in de spots en andere verlichting? En gebruik je de opties/scenes van de lampen ook echt of gaan ze vooral aan en weer uit in de praktijk?
En jij vindt dat er van spots aan het plafond dus ook voldoende verlichting af komt? Het zit zo hoog en ik heb het stomme idee dat er dan weinig licht over blijft. :')

@lovelance Een foto zou ik zeker op prijs stellen, klinkt namelijk erg gaaf maar ik kan het me moeilijk voorstellen. Hebben de rails nog bijkomend voordeel dat het wat makkelijker te verstellen is ofzo?

@MizzMontana Wat voor lampen heb jij in de hanglampen zitten? En hoe breed zijn jou lampen in hun geheel en hoe breed is het eiland?

MizzMontana

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:56

Het eiland is 3 m breed de basis van de lamp 1 m breed, dus de lampen hangen 50cm uit elkaar. De lampen heb ik er bij de interieur zaak bijgekocht. in elk geval LED maar ik heb geen idee welke sterkte. Ze geven vrij geel licht, dat hebben we bewust gekozen omdat de spotjes witter licht geven. Dan kunnen we afwisselen als we willen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:32

Ik heb een rail in de keuken, gekocht bij Lamp&Licht Outlet in Breda. Met dimbare spots in alle kleuren van de regenboog. Ik kan van mijn keuken een ware disco maken qua kleurtjes.
(De mannen hadden gisteravond niet veel zin om de vaatwasser in te ruimen).

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:36

Wispeltuur schreef:

@_San87_ Philips hue zat ik dus zelf ook aan te denken. Bevalt het jou goed in de spots en andere verlichting? En gebruik je de opties/scenes van de lampen ook echt of gaan ze vooral aan en weer uit in de praktijk?
En jij vindt dat er van spots aan het plafond dus ook voldoende verlichting af komt? Het zit zo hoog en ik heb het stomme idee dat er dan weinig licht over blijft. :')

@lovelance Een foto zou ik zeker op prijs stellen, klinkt namelijk erg gaaf maar ik kan het me moeilijk voorstellen. Hebben de rails nog bijkomend voordeel dat het wat makkelijker te verstellen is ofzo?

@MizzMontana Wat voor lampen heb jij in de hanglampen zitten? En hoe breed zijn jou lampen in hun geheel en hoe breed is het eiland?

Ik vind het ideaal. Ik gebruik de scenes niet, maar dat is omdat ik alleen lampen heb met witlicht, dus geen kleuren.

Ik vind de lichtopbrengst meer dan genoeg, het zijn net schijnwerpers, soms. Maar je kunt natuurlijk spots en hanglampen prima combineren, ik wil dat tzt ook gaan doen.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:23

@wispeltuur, wij hebben het niet boven een eiland, maar boven de eettafel.
Foto heb ik hier al eens eerder gedeeld.
Wij hebben ook een rails met Philips hue lampen. Alleen de gewone niet met alle kleurtjes.
Meestal staan ze gewoon aan, maar ik gebruik ook wel eens de scènes als ik ze wat feller wil of juist minder fel.
En het is zo handig dat je het makkelijk aan past.
We kwamen laatst wat licht te kort en toen kon ik zonder moeite 2 spots toevoegen.
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:58

Als je zo'n rail hebt, hoe veel keuze heb je dan in de verlichting die je er aan kunt hangen? Is het een universeel systeem waar je andere lampen makkelijk voor om kunt bouwen of kunnen echt alleen de lampen van het railsysteem zelf er op?

Ik heb een hoge ruimte, 5,5meter op het hoogste punt, en ben aan het rondkijken wat ik nu precies wil. Ik heb een zwak voor antieke lampen en ben bereid te 'knutselen'. Maar het moet ook praktisch licht opleveren.

Ik zit nu op de bank halverwege de kamer (totaal 10 meter lang) en heb deze foto gemaakt. De balk in het rood aangegeven is de balk die recht boven het midden van de tuindeuren zit. Daar recht onder staat onze eettafel. Voorhangende verlichting is dit dus het belangrijkste deel. Ik denk dat die balk op 5 meter hoogte zit (de gordijnrails hangt op 3 meter). Dus wat we daar doen passen we niet gemakkelijk weer aan. Ik heb zelf al eerder gedacht om er met katrollen lange horizontale platen aan te hangen waar we de verlichting aan monteren. Op die manier kunnen we dan later ook lampen vervangen zonder een steiger op te bouwen. :')

Maar van die railsystemen ophangen lijkt me ook mooi. Het past bij het industriële van het gebouw. Alleen niet als ik er alleen hele moderne strakke lampjes aan kan hangen.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Malenka op Vandaag, 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

KimL86

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:00

Niet alle soorten kunnen erop, maar de hanglampen die wij bijvoorbeeld hebben was eigenlijk een normale lamp die ze omgebouwd hebben.
Volgens mij ging het er vooral om dat ze maar 1 enkele draad hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:36

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 35 min geleden

Wispeltuur schreef:

Hierbij foto’s. Wij hebben geen ruimte tussen plafond en vloer boven. Dit is 1 laag hout. (We zijn toch maar met z’n tweeën.) vandaar dat al onze verlichting aan het plafond met rails gemaakt is door het hele huis.

Boven het eiland wil ik nog andere kappen aan de verlichting draden maken, vandaar dat het daar nog niet mooi hangt.
Afbeelding

Afbeelding

Ik kan dus de middelste rails apart aan en uit doen en dimmen. De twee buitenste gaan wel samen.

(Mijn keukenblad is n rommeltje :+ )

Edit: bijkomend voordeel is dat ik altijd een spot of lamp erbij kan hangen en ook weg kan halen.