Citaat:Is een goedkopere stal dan niet mogelijk?
Ik betaal nu in totaal 180 euro voor mijn weides (120 voor 3500 m² + 2 boxen, afdak, stromend water, afdak en voederhok.60 voor 6000M2 zomerweide) per maand. In de winter kosten ze me rond de 200 euro per maand aan hooi + 50 euro aan mestafvoer.
Heb ik wel jaarlijks wat onderhoud aan de bodem en de omheining, maar doenbaar.
Met 300-400 euro gemiddeld per maand ben ik "klaar" voor twee paarden (bekappen doe ik zelf, eens per jaar vaccins en osteo)
Helaas niet met de "eisen" die ik heb, wat inhoud jaar rond naar buiten kunnen (in de wei) overdag op een stuk waar ze voldoende kunnen bewegen, 's nachts op stal en voldoende goed ruwvoer.
Wat mij betreft de basis, maar de stallen concurreren elkaar er hier gigantisch uit, er is meer vraag dan aanbod dus bijna overal is de kwaliteit ronduit slecht en de prijzen toren hoog.
Heb wel goedkoper gestaan, maar dan stond ze 24/7 buiten en daar maakte ik mijn paard duidelijk niet gelukkig mee, die trok het betreft gezondheid heel slecht, terwijl het zeker wel een mooie locatie was.
En andere uiterste is dan weer veel plekken waar ze soms de hele winter op stal staan en maar een paar uurtjes per dag op een kleine paddock komen oid, en dat vond ik ook niet fair, vind het wel echt belangrijk dat mijn paard gelukkig is, ik hoef er maar een paar uur in de week te zijn, mijn paard 24/7. En daarmee had ik dan hoogstens een paar tientjes bespaard ook maar hoor.
We hebben ons 2 jaar lang suf gezocht naar een fatsoenlijk passende plek, en op zich staan we voor de omgeving en wat we hebben eigenlijk best goedkoop, betaal nu 300p.m. voor volpension (dat word dus wel nog duurder), we staan bij iemand privé aan huis. Heb dan alleen als nadeel dat er dus nog behoorlijke benzinekosten bij komen vanwege de reisafstand. Ik verdien maar 11,05 bruto per uur en kan weinig werken vanwege mijn gezondheid, moet er dus behoorlijk veel uur voor werken en dat kost mij echt zo veel energie, dat voor 2x in de week een uurtje naar stal, maakt dat de verhouding voor mij weg is. Maar de stalprijs an sich is prima begrijpelijk. Voor mij staat mijn paard haar gezondheid en geluk echt op nummer 1 en als dat betekent dat ik er zelf dan wat minder aan heb of meer voor moet betalen dan so be it.
Citaat:Dat is inderdaad echt niet leuk.
Is een leaser/ bijrijder die een bijdrage levert geen idee?
En als ik je een tip mag geven. Mischien meedoen met enquêtes?
Kun je zittend doen. Ik heb 1 daar haal ik ongeveer 30 euro per maand mee op. Die laat ik uitbetalen in paypal en daar koop ik de tgtg weer van.
Qua Cao schijnt er bij ons al geregeld te zijn.
Sowieso 42.50 euro structureel erbij, weet niet of het bruto of netto is. En dan per 1 Juli een loonsverhoging 2% of zoiets
Ik heb die 1% verhoging in februari gekregen, denk ook wel dat het daar bij blijft voor dit jaar, onze CAO is eigenlijk gewoon gebaseerd op wettelijk minimumloon, dus doet niet zo heel veel.
Enquetes heb ik jaren geleden wel eens geprobeerd, maar dat sloeg niet zo aan haha.
Bijrijder ben ik aan het overwegen. Ik heb alleen absoluut geen makkelijk correct te rijden paard (als in, gaat snel scheef lopen, spanning opbouwen, rug wegdrukken e.d. ze is wel heel lief, absoluut nooit wegrennen of bokken oid, maar gewoon heel introvert) , daar dan iemand voor vinden die voldoende rijtechnische ervaring heeft, geduld heeft, betrouwbaar is en nog een bijdrage wil betalen, lijkt me best lastig.
T is een draver dus ook niet het meest aantrekkelijk voor "ambitieuze" ruiters, wil haar sowieso ook niet verplaatst of op wedstrijd hebben oid, daar maak ik mn paard namelijk niet happy mee, dus dan zou ik eigenlijk alleen maar een ruiter kunnen hebben die recreatief op locatie in de bak wil rijden, maar wel met een zachte hand en gevoel. En dan ook het liefst nog iemand die rijden niet als prioriteit heeft, maar vooral het welzijn en happyness van mijn paard belangrijk vind, dus ook lekker vertroetelen en grondwerk doen enzo.
Enige voordeel is dat ze geen klusjes hoeven te doen, echt alleen maar tijd besteden aan het paard. Voor mn paard zelf is een bijrijder denk ik ook niet echt een toegevoegde waarde, ze word op en top verzorgd met voldoende weidegang, dus beweging zat. Zou het dan alleen doen voor een bijdrage en vraag me af of dat reeel is.
Heb vroeger nog wel eens stalgenoten op mijn paard gehad. op één iemand na kon ook niemand haar correct rijden, allemaal in de krul willen trekken met weggedrukte rug, of gewoon kop in de lucht en hobbelend door die bak heen

dat ene stagenootje woont helaas inmiddels heel ver weg, want die kon mijn paard echt aanvoelen en wist haar volledig op haar zit te rijden met zo'n zachte hand, en dat vind ik heel belangrijk, je zit op een dier, geen machine, dat vergeten veel mensen nog wel eens naar mijn idee.
Nouja mocht iemand zich na dit nog aangesproken voelen als bijrijder en het aan durven, mag je mij altijd een pb doen