Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Moon_light94

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:10

Bedenk overigens wel als je alleen gaat; je kunt er altijd nog onderuit. Desnoods bied je, en ga je daarna nog wel even samen kijken (bv tijdens bouwkundige keuring). Je hebt immers altijd wettelijke bedenktijd.
Tuurlijk fijner als het niet nodig is, maar in deze gekke tijd moet je wat natuurlijk.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:50

Dank voor de tips!

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:36

Hier zijn wij inderdaad ook beiden erg flexibel en hebben dan zelf maar één huis bezichtigd en het was van ons :D! Als je elke week in de weer bent om alle woningen af te gaan - week in week uit - zal ik mij bezwaard voelen naar mijn werkgever toe. Maar het is niet anders... er boven op zitten werkt in deze tijd het beste en wellicht toch afstemmen met jullie werkgevers :j

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:41

Ik werk dan vaak een pauze door of begin wat eerder/eindig wat later.
Heb afgelopen maand ook een paar uur vrij genomen alles bij elkaar.

Heb donderdag een bezichtiging en dinsdag. Ben benieuwd!
Van die van dinsdag heb ik nog geen foto's gezien maar het verhaaltje klonk goed en van de buitenkant zag het huis er goed uit.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:54

Wij hadden ook maar één mogelijkheid om te komen kijken, om 9.30 op donderdagochtend. Gelukkig werken we allebei thuis en kon ik een meeting verzetten. Het is helaas wat ze je toewijzen, als er nog plek is überhaupt..

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 19:01

Nou wij hebben net bericht gehad. Wij zijn het niet geworden. In de mail stond dat ze wegens privacy redenen niet gaan zeggen of/hoeveel we overboden zijn, maar mijn vriend gaat morgen sowieso wel even bellen om te horen. Lijkt me dat dat niks met privacy te maken heeft omdat we toch niet weten wie er geboden hebben?

Vind het sowieso wel wat onpersoonlijk dat je gemaild wordt, het is zo’n geld waar het over gaat.
Merk dat ik nu meer teleurgesteld ben als de eerste keer. Dacht nu dat we echt wel kans zouden hebben, en het gevoel was heel goed -O-

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 19:17

Christadk schreef:
Dit was in Zevenhuizen/Waddinxveen.

Iemand vroeg nog om een linkje, ik stuur je een pb!

Ik weet niet hoe veel haast jullie hebben, maar in Waddinxveen wordt super veel gebouwd.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 19:50

Yvanka volgens mij is het zo dat stel je zou het weten je in theorie nog aan de deur zou kunnen en zeggen ik wil voor 15k. meer als het bod het huis hebben. Omdat er nog niets getekend is ben je dan best kwetsbaar als bieder. Het is ook wettelijk bepaald. Ik vind het overigens wel ook stom want zou heb je weinig zicht op de markt.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 19:56

Mogelijk willen ze het wel delen na tekenen voorlopige koopakte? Dan kan verkoper immers niet meer terugkrabbelen.

Ik snap het ergens ook wel idd; in populaire gebieden gebeurt het wel eens dat er na accepteren bod ineens toch iets hogers binnenkomt. Niet zo grappig als koper.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 20:31

Yvankaxx schreef:
Nou wij hebben net bericht gehad. Wij zijn het niet geworden. In de mail stond dat ze wegens privacy redenen niet gaan zeggen of/hoeveel we overboden zijn, maar mijn vriend gaat morgen sowieso wel even bellen om te horen. Lijkt me dat dat niks met privacy te maken heeft omdat we toch niet weten wie er geboden hebben?

Vind het sowieso wel wat onpersoonlijk dat je gemaild wordt, het is zo’n geld waar het over gaat.
Merk dat ik nu meer teleurgesteld ben als de eerste keer. Dacht nu dat we echt wel kans zouden hebben, en het gevoel was heel goed -O-

Wat jammer... snap wel dat je hier flink van baalt. Hebben jullie veel overboden (in percentage)?

Een mail is inderdaad ook wel heel onpersoonlijk, maar je weet natuurlijk niet hoeveel mensen er hebben gekeken. Als het er bijvoorbeeld vijftig zijn geweest, moet de makelaar ze wel allemaal bellen en dan is mail makkelijker... (risico van het vak zeggen we dan maar ;-))

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 23:49

Hoe bepalen jullie de inleverdatum wanneer je zelf nog een huis moet kopen? Hoe weet je of je in de tussentijd een huis kunt vinden waarvan je bod wordt geaccepteerd?

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 00:01

In de huidige markt zou ik eerst kopen en dan verkopen denk ik. Verkopen gaat (over het algemeen genomen dan) zo makkelijk. Kopen daarentegen..

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:39

CairnTerrier schreef:
Yvankaxx schreef:

Wat jammer... snap wel dat je hier flink van baalt. Hebben jullie veel overboden (in percentage)?

Een mail is inderdaad ook wel heel onpersoonlijk, maar je weet natuurlijk niet hoeveel mensen er hebben gekeken. Als het er bijvoorbeeld vijftig zijn geweest, moet de makelaar ze wel allemaal bellen en dan is mail makkelijker... (risico van het vak zeggen we dan maar ;-))

Wij hebben 11% overboden, dat is in deze regio volgens mij redelijk normaal. Er waren 16 bezichtigingen, weet niet hoeveel er geboden hebben. Bij ons vorige bod kregen we wel te horen dat we ongeveer 10.000 overboden waren en toen belden ze, dus daarom voelde dit ook wel wat onpersoonlijk denk ik.
Maaaar we hebben afgesproken dat we gister baalden en vandaag weer gewoon doorgaan. Nu weer wachten tot er een nieuw mooi huis op de markt komt!

Mama3, dat durf ik ook niet te zeggen, wij gaan pas verkopen als we een huis gekocht hebben. Ons dorp is best wel upcoming dus wij verwachten geen problemen daarmee.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:51

@ Yvankaxx : heel erg balen en dan te bedenken dat er zelfs mensen zijn die daar dan ook weer over heen gaan.

@ Mama3 : eerst een huis aankopen en dan je huis verkopen in deze markt :j . Wellicht kan de verkopend makelaar jullie ook bij dit proces begeleiden.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:55

Houd er wel rekening mee dat je een overbruggingshypotheek moet hebben als je eerst een ander huis koopt.
Dit drukte bij mij teveel op wat ik kan doen voor aankoop van mijn volgende huis.
Om deze reden heb ik eerst verkocht.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:05

De mensen waarvan wij hebben gekocht, hebben ook eerst hun eigen huis te koop gezet. Wij hebben een huurhuis dus geen haast, hiervoor hebben we een langere overdracht gedaan en zij hebben in de tussentijd een andere woning kunnen vinden!

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:26

Hier net weer een gesprek gehad met onze hypotheek adviseur.
Alle documenten waren gelukkig echt goed.
We missen er nog een paar met dank aan de werkgever van mijn vriend die niet mee werkt..
taxatie loopt ook gelukkig, dus hopelijk weten we daar volgende week meer over :D

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:28

Fijn dat alles loopt Elaine! Toch altijd beetje spannend.

Hier vrijdag bouwkundige keuring. Hopelijk geen gekke dingen, al verwacht ik dat niet direct.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 00:45

Hoi! Ik lees al een tijdje mee, omdat we ons aan het oriënteren waren op de markt. Maar vandaag echt wel een super huis bezichtigd. En nu ineens toch wel heel erg in de stress.. We hebben geen aankoopmakelaar, omdat dit een van de eerste huizen is die we bezichtigd hebben. Nu heel erg aan het dubben wat dan een goed bod kan zijn, om goede kans te maken en toch niet te veel te betalen. :n
Bieden kan tot vrijdag, dus alsnog een aankoopmakelaar inschakelen lijkt me niet heel zinvol. Op basis waarvan hebben jullie een bod geplaatst? Op internet lees je er best veel over, maar ik ben geen taxateur, dus wat het huis waar is, geen idee.. :') Vind het ineens zo spannend en lastig %) :=

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 08:25

Sowieso kijken wat het jou waard is; wat zou je er max voor neer willen leggen.
Verder kun je op de site Walterliving huizenprijzen van vergelijkbare woningen opzoeken (verkoopprijzen van redelijk recente verkopen) om te kijken hoe het daar in de buurt is qua overbieden (dat heb ik gedaan tenminste).
En kijk ook even bij huispedia wat de geschatte waarde is; is een schatting natuurlijk en klopt vast niet volledig, maar geeft een beeld.

Verder keek ik altijd naar of ik het verschil tussen bod en vraagprijs zelf zou kunnen betalen, mocht taxatie niet gunstig uitvallen.

Maar belangrijkste blijft: wat wil jij een voor betalen.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 08:27

Je kunt best eens een rondje doen. Als je besluit om toch met een aankoop makelaat aan de gang te willen als dit niks wordt. Ze kunnen niet mee kijken nu gok ik maar wellicht kennen ze de verkopende makelaar en ze kunnen in ieder geval de eerdere verkoop van soort gelijke huizen inzien.

Welke regio zoek je? En ben je in de mogelijkheid te overbieden?

Simone ik vond die bouwkeuring ook mega spannend. Gaat een van jullie mee?

Elaine ook lekker bezig dus!

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 08:44

Ja ik ga mee, dus dat is wel prettig. Dan hoor je tenminste direct een beetje wat ze vinden, ipv moeten wachten op rapport. Niemand verwacht echt gekke dingen, maar je zal maar net zien he :')

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:15

Ik sluit me helemaal aan bij SimoneeM: wat is het voor jou waard? Wat wil en kun je er voor neerleggen, ook als taxatie op de vraagprijs terecht komt?

Dat is denk ik het allerbelangrijkste. De rest is afhankelijk van wat anderen bieden en heb je toch niet in de hand.
En dan heeeeeeeeeeeeeel hard hopen dat het lukt natuurlijk :D

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:31

Eens met Simone! Wij hebben tegen elkaar gezegd: we vinden het x waard. Gelukkig hebben we een bevriend makelaar (wel andere regio) en die kwam op hetzelfde bedrag. De tip van walterliving is idd een goede!

Verder hangt het ook af van je ontbindende voorwaarden. Voor de verkoper is het aantrekkelijk om zo min mogelijk ontbindende voorwaarden te hebben. Dus neem je eigen geld mee, laat dat vooral aan ze weten. Geeft ze meer zekerheid! Bouwkundig ligt totaal aan de leeftijd van de woning.. Wij hebben een huis van 2013 gekocht en hier zit nog garantie op, dus wij hebben geen bouwkundige keuring laten uitvoeren. Maar bij een ouder huis is dit altijd wel aan te raden.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:35

Ik zou rondkijken op Funda wat vergelijkbare woningen doen in de regio / woonplaats. Op basis daarvan kun je een prijs neerzetten. Als je weet dat er veel kijkers zijn geweest raad ik je aan om toch je bod (wat) te verhogen, omdat je dan meer kans maakt. Uiteindelijk zal ik op je eigen gevoel af gaan. Ben je heel erg verliefd op het huis en is dit hét, dan zou ik zeker een hogere overbieding wagen.

In deze tijd is het lastig om te bepalen wat de waarde van een woning is. Juist door het vele animo en de huizenkrapte worden de biedingen alleen maar hoger. Iedereen heeft dat ''spelletje'' door en zal dan uiteindelijk ook gaan overbieden.

Toen wij gingen kijken bij ons nieuwe huis wist ik dat er veel mensen hadden gekeken en er weinig vergelijkbare woningen op de markt stonden (en nog steeds niet). Ik zou er echt kapot van zijn als het huis onder onze neus vandaan werd ''gekaapt'' en hadden toen besproken dat we er dan ook voor gingen in onze bieding. Dat is alweer bijna een jaar geleden en toch wat minder hectisch dan nu heb ik het idee.

Je moet kijken wat je het zelf waard vindt. Succes!