Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 08:28

Ik zit ook in twijfel.

Ik had mij aangemeld bij budget energie en betaal nu 330 euro. Bij alleen al overstap kan ik terug naar 290 euro per maand.

Maar we hebben nu ook zonnepanelen. Waardoor ik op een bedrag uit kom van 163 euro.

Budget energie wil mij ook geen prijzen tonen van als ik een ander contract zou willen.

En nu.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 08:58

waar zit je twijfel dan? Als je je verbruik weet, even vergelijken met andere partijen? en dan op basis van de prijs per eenheid?

Ik heb vanaf vorige week zonnepanelen en een nieuw jaarcontract. Op basis van mijn verbruik, zonnepanelen niet meegerekend, wordt mijn maandbedrag 85,- . Daarnaast afgelopen maand ook dak en vloer geisoleerd :j Dat ziet er voor komende winter goed uit.
Eengezinswoning van 138m2 uit 1978, maar inmiddels dus flink verzuurzaamd.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 09:07

OleJon schreef:
Een airco schijnt toch niet zo duurzaam te zijn

https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/eige ... oXhdRvCalE

Wat een simpel verhaaltje, met alternatieven die niet werken. Flessen koud water??, en s nachts opstaan, naar de koelkast nieuwe halen etc. Te komisch voor woorden. Een ventilator is leuk als het geen 25 graden of warmer is. De lucht wordt niet gekoeld, het windje geeft een suggestie van afkoeling. Op zich best ok, tot zekere temperatuur.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 09:16

maralyn schreef:
Ik zit ook in twijfel.

Ik had mij aangemeld bij budget energie en betaal nu 330 euro. Bij alleen al overstap kan ik terug naar 290 euro per maand.

Maar we hebben nu ook zonnepanelen. Waardoor ik op een bedrag uit kom van 163 euro.

Budget energie wil mij ook geen prijzen tonen van als ik een ander contract zou willen.

En nu.

ik snap je niet helemaal ?
Je kan toch gewoon op b.v. easyswitch prijzen vergelijken van veel energieleveranciers ?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 09:25

BudgetEnergie houdt in haar voorstel geen rekening met teruglevering door zonnepanelen.
Onvoorstelbaar (dom) maar waar.

Gister nog iemand geholpen met oversluiten van BE naar Greenchoice.
Vergelijk de prijs per kwh en de prijs per m3 (dus niet je voorschotbedrag!) En je zult zien dat BE momenteel erg duur is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 09:27

CharleyT schreef:
OleJon schreef:

Wat een simpel verhaaltje, met alternatieven die niet werken. Flessen koud water??, en s nachts opstaan, naar de koelkast nieuwe halen etc. Te komisch voor woorden. Een ventilator is leuk als het geen 25 graden of warmer is. De lucht wordt niet gekoeld, het windje geeft een suggestie van afkoeling. Op zich best ok, tot zekere temperatuur.

Ja dat, en een koelkast is veel minder efficiƫnt dan een airco, dus dat koelen van de flessen moet je ook meerekenen.

Niet koelen is natuurlijk het beste, maar ik ga mijn oude hond niet met 30 graden laten afzien in huis.

Misschien ook maar gewoon niet meer verwarmen in de winter, dat is ook veel beter voor het milieu :')

Oh, en wat betreft de zonnepanelen die geld kosten bij een dynamisch contract; als je thuis bent kun je gewoon je panelen uitzetten en dan juist geld verdienen door stroom te verbruiken. Zo waren er veel mensen die aanboden om gratis elektrische auto's van buurtbewoners te laten opladen. Win-win; de auto-eigenaar heeft zijn auto gratis geladen en de huiseigenaar krijgt er geld voor.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 09:59

OleJon schreef:

En niet alles wat je op internet leest schijnt waarheid te zijn.
Artikel is een eenzijdig bull oliebol verhaal.

Ze gebruiken vaak de mobiele airco en de grote airco's op bedrijven als voorbeeld. Die vaak niet energie zuinig zijn, vaak dag en nacht staan te loeien.
De gemiddelde airco bij particulieren staat hoogstens een paar weken in de zomer een aantal uren te draaien om te koelen. Echt niet maandenlang voluit. De warme binnenlucht wordt naar buiten gegooid. Vaak minder warm dan dat de buitenlucht op dat moment is.
Het zijn juist helemaal geen energie slurpers. Best apart dat dit steeds genoemd wordt terwijl je van airco gebruikers en installateurs compleet andere verhalen hoort. Zit op een airco gebruikers site waar regelmatig verbruik gedeeld wordt. Is echt heel laag en vaak nog gewoon overdag op opgewekte zonne energie. En dan hebben we het over een paar kWh per dag. De mijne heeft A++

Daarbij wordt nog even vergeten dat de meeste ook kunnen verwarmen en dat zo"n airco eigenlijk een warmtepomp is. Waar ze iedereen aan willen hebben...
Die airco heeft qua verwarmen een rendement van rond de 400%
Veel goedkoper om met airco te verwarmen als met gas EN beter voor het milieu ipv al dat gas met zn verbrandingsgassen. Voor stroom maken is ook gas nodig maar echt veel minder Milieu belastend als wanneer er alleen met gas verwarmd wordt.

Ja, er zit koudemiddel in de airco wat slecht is voor het milieu. Maar het is een gesloten systeem en airco gaat gemiddeld 15 jaar of langer mee. Dus bij verwijderen wordt dit evt pas een probleem. Koudemiddel wat trouwens ook in koelkasten, autos enz zit...

En de nieuwere airco heeft trouwens al een ander en milieuvriendelijker middel maar deze zijn nog best aan de prijs.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:04

8nnemiek schreef:
Oh, en wat betreft de zonnepanelen die geld kosten bij een dynamisch contract; als je thuis bent kun je gewoon je panelen uitzetten en dan juist geld verdienen door stroom te verbruiken. Zo waren er veel mensen die aanboden om gratis elektrische auto's van buurtbewoners te laten opladen. Win-win; de auto-eigenaar heeft zijn auto gratis geladen en de huiseigenaar krijgt er geld voor.

Dat die panelen echt geld kosten is te verwaarlozen. Zondag een dagje geweest dat het extreem was. Panelen uit en wasjes draaien en rest van de apparaten die je anders ook aan zou zetten. Alleen nu krijg je er geld voor.
De keren daarvoor waren de bedragen een stuk lager maar niet iets wat je als zonnepanelen eigenaar flink geld zou kosten. Heeft mij totaal iets van 1 euro gekost.
Zoals zondag dan zet ik gewoon de schakelaar in de meterkast over en klaar.
Lees op internet toch wel veel wild west verhalen over dynamisch icm zonnepanelen en over negatieve prijzen en betalen.
Ook vaak van zogenaamde "experts". Mensen die daarom geen panelen nemen of niet dynamisch durven. Nergens voor nodig.
Het is echt niet zo zwart wit als er vaak beweerd wordt.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:07

Ik heb 2 weken geleden de knop omgezet en ga per 10/7 over.
Tarieven zijn 1,19 voor gas en 0,32 en 0,30 voor elektriciteit, een jaar vast. Wel een mooie deal denk ik, want wilde deze week voor mijn ouders kijken en zag eigenlijk alleen maar hogere tarieven.
Wel grappig dat Essent de dag dat er wordt opgezegd meteen aan de telefoon hangt _O-.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:09

Ik vind zonnepanelen "steeds" aan en uit "moeten" schakelen eerlijk gezegd wel een brug te ver hoor.

Als je zoiets automatisch kan regelen icm een thuis-accu dan is het niet zo'n punt, maar je hele dag laten dicteren door de stroomprijzen....dat vind ik wel een belasting eerlijk gezegd. Veel mensen zullen toch ook allerlei beslommeringen zoals werk hebben :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:14

Tieme schreef:
8nnemiek schreef:

Dat die panelen echt geld kosten is te verwaarlozen. Zondag een dagje geweest dat het extreem was. Panelen uit en wasjes draaien en rest van de apparaten die je anders ook aan zou zetten. Alleen nu krijg je er geld voor.
De keren daarvoor waren de bedragen een stuk lager maar niet iets wat je als zonnepanelen eigenaar flink geld zou kosten. Heeft mij totaal iets van 1 euro gekost.
Zoals zondag dan zet ik gewoon de schakelaar in de meterkast over en klaar.
Lees op internet toch wel veel wild west verhalen over dynamisch icm zonnepanelen en over negatieve prijzen en betalen.
Ook vaak van zogenaamde "experts". Mensen die daarom geen panelen nemen of niet dynamisch durven. Nergens voor nodig.
Het is echt niet zo zwart wit als er vaak beweerd wordt.

Klopt helemaal, meestal gaat het om centenwerk tot hooguit enkele euro's. Afgelopen zondag was wel erg extreem ja, maar op zo'n dag kun je dus mooi geld verdienen door thuis wat nuttige apparaten te laten draaien en/of een auto te laden.
Dat drama op social media snap ik ook niet.

Pmarena, je kan natuurlijk ook gewoon 's morgens vroeg (of desnoods de avond van tevoren) je zonnepanelen uit zetten op een dag dat de stroomtarieven ver in de min zitten, en zodra je 's avonds thuis bent zet je ze weer aan. Daar hoef je niet voor thuis te blijven.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:18

pmarena schreef:
Ik vind zonnepanelen "steeds" aan en uit "moeten" schakelen eerlijk gezegd wel een brug te ver hoor.

Als je zoiets automatisch kan regelen icm een thuis-accu dan is het niet zo'n punt, maar je hele dag laten dicteren door de stroomprijzen....dat vind ik wel een belasting eerlijk gezegd. Veel mensen zullen toch ook allerlei beslommeringen zoals werk hebben :=

Dat valt mee hoor, ik krijg een mail van de ANWB en dan is het eigenlijk altijd op zondag dat de stroomprijzen omgekeerd zijn. Het is 1 schakelaar in de meterkast die ik omzet en savonds weer terugzet. Das alles.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:32

Steenbok12 schreef:

Zoals vaker in media - sensatie-nieuws krijgt meer aandacht dan de werkelijke praktijk. Hieronder de werkelijke praktijk ;)

Je kunt op zo'n dag ook aan je energieverbruik verdienen. Wij hebben afgelopen zondag weer alle wasjes gedraaid (tijdbesparingsknop uit), een cake gebakken, de vaatwasser gedraaid. Al met al meer verbruikt dan onze zonnepanelen opwekken, dat gaat prima.
Mocht het aankomend weekend weer zo zijn - zet ik mijn airco lekker aan! :D

Hieronder mijn tarieven bij ANWB Energie over het eerste halfjaar 2023:
Afbeelding
(nb: onze zonnepanelen leveren minder kwh op dan wij verbruiken in een jaar)
Zie zulke tarieven maar eens in een contract vast te leggen bij een niet-dynamische leverancier, lukt je niet.

Tuurlijk loop je bij dynamisch risico op snellere prijsstijgingen, maar per saldo betalen wij gauw 20-30 cent minder per kwh/m3, en als je die dagelijkse besparing opweegt tegen het het risico om straks wat duurder te zijn.
Al twijfel ik nog of we kwa gasverbruik niet willen overstappen voor komende winter. Ik weet het nog niet.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:54

Yv_ schreef:
Ik heb 2 weken geleden de knop omgezet en ga per 10/7 over.
Tarieven zijn 1,19 voor gas en 0,32 en 0,30 voor elektriciteit, een jaar vast. Wel een mooie deal denk ik, want wilde deze week voor mijn ouders kijken en zag eigenlijk alleen maar hogere tarieven.
Wel grappig dat Essent de dag dat er wordt opgezegd meteen aan de telefoon hangt _O-.

Waar ben je naar over gestapt? Ik kom zulke lage bedragen niet tegen blij de jaarlijkse contracten. Voor die tarieven wil ik opkeek een jaar vast zetten.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:58

Dees schreef:
BudgetEnergie houdt in haar voorstel geen rekening met teruglevering door zonnepanelen.
Onvoorstelbaar (dom) maar waar.

Gister nog iemand geholpen met oversluiten van BE naar Greenchoice.
Vergelijk de prijs per kwh en de prijs per m3 (dus niet je voorschotbedrag!) En je zult zien dat BE momenteel erg duur is.

Hoe bedoel je dat? Als ik BE en greenchoise vergelijk zit greenchoise vooral in gas wat lager.

Afbeelding

Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 11:01

Kijk nog eens goed naar je laatste afrekening: bij verreweg de meeste huishoudens zijn het de kosten voor gas die het overgrote deel van de rekening maken. Dus een lagere prijs per m3 telt in belangrijke mate.

Geen idee hoe je trouwens aan dit prijsvergelijk komt: bij Gaslicht is de m3-prijs bij GreenChoice op dit moment 1,2422.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 11:04

Voor een hele dag je zonnepanelen uitzetten? Maar het idee was dat het tarief per uur wijzigt / kan wijzigen toch...?

Ik vind het gevoelsmatig onprettig om dat systeem uit te zetten eigenlijk. Met het idee dat het er waarschijnlijk niet op is gemaakt om steeds aan en uit gezet te worden. Maar wellicht valt dat ook wel mee natuurlijk hoe potentieel schadelijk dat is, geen idee.

Die negatieve stroomprijzen en dan snel alles aanzetten is wel leuk, maar ik neem aan dat de stroom niet snel echt gratis of zelfs ervoor betaalt worden zal zijn, omdat je toch een bedrag aan belasting betaalt voor elke kWh die je afneemt van het net?

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 11:19

De prijs wisselt per uur, maar is vaak meedere uren negatief.
Je kunt het een dag van te voren inzien, dus daar kun je dan rekening mee houden.

Je betaalt altijd btw en heffingen, maar afgelopen zondag was de prijs zo laag dat je echt geld toe kreeg, maar dat was wel extreem geloof ik.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 11:21

In het kader van 'meten is weten', hierbij mijn prijsvergelijk van de tarieven (die ik betaalde) van afgelopen jaren.

2017: gas per m3 0,5931, elektra per kwh 0,1855
2018: gas per m3 0,6504, elektra per kwh 0,2197
2019: gas per m3 0,6884, elektra per kwh 0,2344
2020: gas per m3 0,6904, elektra per kwh 0,2226
2021: gas per m3 1,0813, elektra per kwh 0,2888
2022: gas per m3 2.8350, elektra per kwh 0,7577

De gasprijzen waren al stevig aan het stijgen vanaf 2020-2021, dus ook al voordat Rusland Oekraine binnenviel.

Momenteel kun je dus gas afsluiten voor een 1,24-1,35 euro per m3, en elektra voor een 0,35-0.39 euro per kwh. Dat is nog altijd een 20% duurder dan in 2021, maar de verwachting is niet dat dat de energieprijzen weer terugkomen op het oude (lage) niveau.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 11:33

pmarena schreef:

Nee hoor. Valt echt reuze mee. Het wordt in de media ook heel groot gemaakt. Stel dat je ze niet uit zet dan moet je voor evt terug geleverde stroom wat betalen maar dat is echt centenwerk. Op die momenten zet ik gewoon de wasmachine en de vaatwasser op tijdklok aan en de rest laat ik, wanneer ik niet thuis ben dan gewoon terug leveren. Echt, centenwerk.

Afgelopen zondag waren de prijzen ver negatief. Toen heb ik wel de panelen uit gezet. Meterkast open, knopje overhalen en deur weer dicht. Stelt echt niks voor.
Lage stroomprijzen zijn juist vaak in het weekend. Door combi wind/zon en bedrijven die minder stroom afnemen. Dus overschot. Weekend hebben meer mensen mogelijkheid apparaten aan te zetten.

En ik zit echt niet de hele dag op de prijzen te letten. Deze lagere prijzen krijg je een dag daarvoor via de mail door dus daar kan je evt op inspelen door apparatuur op tijd te zetten. Ik heb hier een p1 meter met stekker dus die kan ik zelfs op afstand aanzetten.

Als je als buitenstaander die verhalen leest dan lijkt het alsof het veel werk/grote belasting is maar echt, valt mee.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 12:08

Ik zet ze ook alleen uit bij een melding dat er negatieve prijzen zijn. Dat houdt voor mij namelijk in dat ik moet betalen voor de opgewekte stroom van mijn zonnepanelen en die wekken bizar veel stroom op. Daarnaast heb ik deze via de woningbouw waarbij ik sowieso een vergoeding betaal voor opgewekte stroom dus dit is wel een dingetje.

Maar los van bovenstaande, ben ik nog steeds vele malen goedkoper uit en zet ik mooi ongeveer alles aan waar ik behoefte aan heb en betaal bijster weinig. Verwarmen deed ik afgelopen winter al grotendeels met een losse kachel.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 13:25

Ik was ook eindelijk zo ver om over te stappen naar dynamisch. Maar wat een negatieve reviews, met name over de eindafrekening. En tuurlijk snap ik ook dat een negatieve review eerder gezet is dan een positieve, maar zoveel en zo recent heeft mij doen afzien. Dan heb ik het over Frank, Anwb en nextenergy.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 13:53

Slmt9 schreef:
Ik was ook eindelijk zo ver om over te stappen naar dynamisch. Maar wat een negatieve reviews, met name over de eindafrekening. En tuurlijk snap ik ook dat een negatieve review eerder gezet is dan een positieve, maar zoveel en zo recent heeft mij doen afzien. Dan heb ik het over Frank, Anwb en nextenergy.

Jammer dat je je daardoor laat leiden. Bij de anwb een enkeling met negatieve review en ook vaak reaktie dat het snel door de anwb opgelost is.
En daarbij, ze zijn altijd nog vele malen goedkoper uit als bij een andere leverancier.
Over elke leverancier hoor je negatieve berichten. Lees over het algemeen op de anwb site vooral positieve. Negatieve worden al snel geplaatst maar vallen in het niet bij de vele positieve ervaringen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 14:11

De gein is, als je zo snel van slag bent door een review over dynamische energie.... dan is dynamische energie gewoon niet voor jou.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 15:25

app van anwb gaat ook steeds beter. Nu gewoon de volgende dag bijgewerkt tot de dat daarvoor. Anders kon daar nog wel eens paar dagen tussen zitten.

Vattenfall bv doet er nog wel eens 3 weken over eer ik de factuur krijg van de maand daarvoor. Dan hebben ze nog niet alle standen binnen. Hoe dat kan snap ik niet want is gewoon een slimme meter.