Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:48

Mijn ervaring is dat er vaak wordt getaxeerd op koopprijs

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:51

mavantos schreef:
quibusjes schreef:
Iemand tips bij het bieden op een huis? Ik bevind me niet in de luxe positie om langere tijd te blijven proberen op verschillende huizen en wil dus graag meteen goed bieden. Toch maar gewoon flink overbieden tot hoe ver je kan en wil lenen met het risico dat je stuk meer geboden hebt dan de rest? Ik vind het zo weinig transparant met zo'n inschrijvingsdatum en zoveel gegadigden. -O-

Aankoopmakelaar in de arm nemen is dan het enige juiste advies.

Precies dit, nu een aantal appartementen gekocht met een aankoopmakelaar en die heeft ons, ondanks zijn honorarium, heel wat geld bespaart.

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 15:25

Vanwege uitkoop, financier ik een redelijk gedeelte uit eigen geld, vandaar dat ik wel tot een bepaald maximum kan overbieden.
Een aankoopmakelaar zoeken is een volgende stap inderdaad. Maar ook hierbij, hoe weet je of iemand effectief kan helpen hierbij? Alle financiën heb ik wel in kaart met adviseur en ook plaatje compleet wat ik wel en niet wil. Het zou dus echt puur om hulp bij bieden gaan.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 15:53

Als je besluit om te bieden zonder adviseur (hebben wij ook altijd gedaan), koop dan via het kadaster "koopsominformatie" van de locatie van de te kopen woning. Dan heb je iig inzicht in voor welke prijs andere (vergelijkbare) woningen verkocht zijn. Als je pech hebt is er recent niet verkocht, als je geluk hebt wel. En dan weet je een beetje waar je je prijs aan kunt matchen.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 16:14

CoronaLime schreef:
Dat mensen (vooral starters) niet zo kieskeurig moeten zijn hebben wij vaker gehoord… maar come om, je geeft een gigantische klap geld uit, tuurlijk mag je dan eisen stellen! Naarmate de zoektocht langer duurde, ging er steeds meer naar ons “dat zou mooi zijn” lijstje en van de eisen-lijst af en dat is precies wat ik bij bijna alle huizenzoekers in mijn omgeving zie.

Tuurlijk, er zijn ook echt een paar die een reality-check nodig hebben, maar ik zie en hoor zó vaak voorbij komen dat starters maar niet zo veeleisend moeten zijn, dat dat echt niet meer over die club gaat. Oh en, wij vinden het heel belangrijk dat een huis 10+ jaar passend is bij onze wensen, omdat het in deze tijd/markt helemaal niet vanzelfsprekend is om wooncarriere te maken en om de zoveel jaar groter te gaan wonen. Gelukkig hebben wij een huis gevonden met veel van ons wensen lijstje en bijna alles van ons eisen lijstje, maar zulke opmerkingen blijven me fascineren!

Dit inderdaad. De meesten beseffen echt wel dat je niet alles kan krijgen zoals je wilt.
Maar iets kopen wat helemaal niet aansluit is gewoon zonde. Zit je in je dure huis waar je voorlopig niet uit kan :+

Ik ben heel blij dat ik wat langer doorgezocht heb. Genoeg consessies gedaan, maar woon nu wel in het dorp dat het meest praktisch is. Ik had echt spijt gehad als ik voor het dorp was gegaan waar meer huizen beschikbaar waren.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 17:39

pantarhei schreef:
Mijn ervaring is dat er vaak wordt getaxeerd op koopprijs

Dat kan je vooraf niet zo zeggen. Dat is echt niet altijd het geval.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 17:41

quibusjes schreef:
Vanwege uitkoop, financier ik een redelijk gedeelte uit eigen geld, vandaar dat ik wel tot een bepaald maximum kan overbieden.
Een aankoopmakelaar zoeken is een volgende stap inderdaad. Maar ook hierbij, hoe weet je of iemand effectief kan helpen hierbij? Alle financiën heb ik wel in kaart met adviseur en ook plaatje compleet wat ik wel en niet wil. Het zou dus echt puur om hulp bij bieden gaan.

Zij hebben kennis van de lokale markt. Als je een woning hebt gevonden waar je een bod op wilt doen zou ik de verkoopmakelaar vragen welke aankoopmakelaar ze adviseren.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:01

Idd aankoopmakelaar nemen.
Zij kennen de markt en nog belangrijker zij kennen de verkoopmakelaar.
Het is in veel steden vriendjespolitiek.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:43

Mijn ervaring is ook dat een taxateur de koopprijs aanhoudt en dat dat niet echt een probleem is. Uitzonderingen daar gelaten uiteraard maar normaal gesproken taxeren makelaars uit de omgeving voor elkaar dus die moeten nog langer met elkaar werken.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 01:14

Ik ga deze week week 3 huizen bekijken dus nog op jacht :)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 07:58

Hutcherson schreef:
Mijn ervaring is ook dat een taxateur de koopprijs aanhoudt en dat dat niet echt een probleem is. Uitzonderingen daar gelaten uiteraard maar normaal gesproken taxeren makelaars uit de omgeving voor elkaar dus die moeten nog langer met elkaar werken.

Tsja, dan had ik blijkbaar toch de uitzondering -O-

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:05

Narya schreef:
Hutcherson schreef:

Tsja, dan had ik blijkbaar toch de uitzondering -O-

Je bent niet de enige. Ik had het ook.
Gelukkig was het voor mij geen probleem maar het lijkt me super vervelend als je wel compleet afhankelijk bent van de bank.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:44

Bij ons was de taxatiewaarde onder de vraagprijs en iets boven de uiteindelijke aankoopprijs.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 09:39

Taxateurs maken gebruik van de verkoopprijzen van de afgelopen jaren van vergelijkbare huizen in die omgeving. Met de snelle prijsstijgingen en overbiedingen van de afgelopen jaar kan dat echt wel behoorlijke verschillen opleveren tussen de taxatiewaarde en de uiteindelijke koopprijs.
Dat is wel iets om mee rekening te houden als je voor je hypotheek gesprek zit en ook duidelijk naar de taxateur communiceren wat je nodig hebt. Hoeven ze geen rekening mee te houden, maar als er regelmatig een koop knapt door hun taxatie zitten ze snel zonder werk.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:09

Bij ons was de taxatie waarde uiteindelijk meer dan waarvoor we de hypotheek aan hadden gevraagd, maar minder dan de aankoopprijs.
Was voor ons uiteraard prima, wij hadden geld om te overbieden. Een hogere hypotheek konden we toch ook niet krijgen :')

23 december krijgen we de sleutel <3

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:13

Een online taxatie is ook mogelijk.
Die kan ook nog voordat je al geboden hebt.

Zo heb ik het gedaan om een beetje te kijken wat een oké bod zou zijn.

Als je die ook voor de hypotheek wilt gebruiken is een nadeel wel dat je vaak maar max 80% van de taxatie waarde mag lenen. Was voor mij geen probleem, want ik bood onder de taxatie en vraagprijs prijs en eigen geld.
Voordeel is dat het een stuk goedkoper is :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 16:45

Bij ons werd de taxateur ingeschakeld door de bank. En die man kwam niet op locatie ofzo. Gewoon fotos van de advertentie, wat gegevens en zat heel mooi paar duizend euro boven ons bod.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 18:51

Dat online taxeren kan niet voor alle huizen, alleen als er meerdere vergelijkbare zijn

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 19:23

Ik vind het ook wel risicovol dat men hier zegt dat het 'altijd' wel goed komt. Tuurlijk, een paar duizend euro komt wel goed.

Alleen stel de vraagprijs ligt al heel erg hoog t.o.v. de markt en je biedt nog €50.000,- over dan is het echt niet gezegd dat de taxatiewaarde zo hoog wordt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 20:06

Dat is natuurlijk wel waar. Wij zaten in een huizenmarkt die nog enigszins normaal was qua prijs.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 21:33

Maar jullie hebben in België gekocht toch? Ook hypotheek bij een Belgische bank of dat niet?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 21:52

Ja! Bij ING BE. Dus wel belgische afdeling.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 22:28

Kan goed zijn dat het dan anders is :)
In Nederland zijn vrij recent (nou ja, 2,5 jaar geleden of zo geloof ik) die regels voor taxaties ook aangescherpt geloof ik. In elk geval kom je niet zo snel meer "toevallig" zonder onderbouwing precies op het bod uit.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 23:58

Bij ons was de taxatiewaarde uiteindelijk 12,5k onder wat we geboden hadden. We waren 10% op de vraagprijs gaan zitten.

Toen werd ik door de aankoopmakelaar gebeld van “als de taxateur dit doet zit het bij jullie wel goed toch?”

Dus volgens mij wordt er wel enigsinds flexibel mee om gegaan, maar hij voelde zich ook echt niet comfortabel om hoger te gaan zitten, dus er zitten ook wel grenzen aan.

Uiteindelijk worden die taxatie rapporten ook gewoon gevalideerd en goedgekeurd, dus zomaar wat doen kan ook niet onbeperkt en ongestraft. Dus grenzen zijn er zeker.

Maar juist een aankoopmakelaar kan hier juiste inschattingen maken en je goed adviseren. Ook in dit soort dingen.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:39

Er is vanmiddag een woning online gekomen (op move en half uur later op funda) morgenochtend is al open huis, dus dat is wel heel snel.

Iemand enige ervaring met zo’n procedure?