Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 21:02

VanHuisUit schreef:
Super spannend PSvanLot zo'n verbouwing :7

Zeg dat! De planning is zo enorm strak, dat is me echt af vraag of ze het voor elkaar gaan krijgen.
Ze gaan 7 juni beginnen ze zijn klaar op 5 augustus.
Dan mag het stucwerk 3 weken drogen en gaat op 22 augustus de vloer gelegd worden en daar aansluitend de schilder, behanger etc. Als laatste komen ze 7 september de taatsdeuren plaatsen en dan is het klaar.

Duim maar heel hard dat alles gaat lukken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 08:53

Diesel stond gisteravond 1,87€/l, eindelijk weer een drupje goedkoper. Hopelijk blijft dat nog even zo, want ik probeer pas te tanken als de bak leeg is. Morgen weer dagje woon/werk met de fiets, lekker short aan en trappen maar.

Gezond koken is verdorie niet goedkoop. Had fruit mee en spullen voor 3x koolhydraatarme maaltijd. Mocht bijna €30 aftikken #)

PSvanLot

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:22

In NL is de accijns verlaagd, maar de prijzen stijgen toch weer door. Liter euro95 staat in het dorp hier alweer op €2,14.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:48

Hier ook weer prijzen die de pan uit rijzen. Dat plus dat sommige levensmiddelen slecht te krijgen zijn, maakt het nu niet makkelijk. Er is al weken geen zonnebloemolie of tarwebloem meer beschikbaar. Dat is echt naar als je gewend bent alles zelf te maken.
En ik las dat de brandstofprijzen hier ook weer stijgen, zelf nog niet aan de hand gehad gelukkig want ik pak de auto bijna nooit.

@PSvanLot, dat is zeker een strakke planning!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:52

In België staat hij (voor mij het dichtste bij) op €1,93. Dat verschil is ook niet zo veel om er voor om te rijden denk ik.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 10:36

Judith, is er geen molen in de buurt waar je nog meel zou kunnen krijgen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 10:37

wel vreemd, hier is het nog bij alle supers verkrijgbaar

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 13:26

Prairy schreef:
Judith, is er geen molen in de buurt waar je nog meel zou kunnen krijgen?

Ja daar ben ik naar aan het kijken inderdaad, die heeft nog wel wat dus ik ga daar volgende week ofzo even langsrijden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 10:41

Gisteren was mijn vriend jarig. En we zijn ons even echt te buiten gegaan aan heeeeeerlijk uit eten & drinken. Ik heb getracteerd.
Soms moet dat kunnen :+

Vers en gezond koken is inderdaad duur, als je alles moet kopen in de winkel en zeker als je vlees eet. Groenten en fruit zijn duur maar verantwoord vlees helemaal (logisch en eigenlijk nog niet eens in verhouding...). Een goede markt kan nog wel eens helpen voor groenten en fruit dan. Helaas is mijn ervaring met de markt wel steeds slechter hoor. Had laatst uien (wat kan er nu mis gaan met uien denk je dan) die waren gewoon oud. Kun je alsnog minder van gebruiken en dan kun je beter een paar goede uien hebben voor een wat duurdere prijs dat je niets weggooit.
Weggooien van voedsel vind ik eigenlijk een doodzonde }> :o

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:16

Goed vlees hoeft niet duur te zijn, maar dan moet je wel veel vriesruimte hebben. Ik koop vaak "groot" in, een deel van een beest, dat is dan vaak 3 tot 6 kilo. Zo heb ik nu nog varken, rund, wild zwijn en hert in de diepvries liggen (laatste 2 echt uit het wild geschoten), totaal nog een kilo of 15.
Op de markt haal ik kip, stukken goedkoper en kwalitatief veel beter als in ieder geval supermarkt.
Wij zijn echte vlees liefhebbers, merk wel dat ik van echt goed vlees veel minder nodig heb (en veel meer geniet).
Waar vroeger op de markt je gulden een daalder waard was zijn de tijden wel veranderd. In groentes en fruit vaak toch duurder dan de supermarkt. Maar wel meer keuze, kwaliteit van sommige groentes ook veel beter. Sperziebonen koop ik alleen op de markt, maar is wel duurder. Aardappels zijn weer goedkoper op de markt, en doordat ze ongewassen zijn ook beter en blijven langer goed.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 15:08

Klopt Neonlight wat je zegt en ook mbt de vriezer, maar die heb ik dus niet }:0 en eet vrijwel geen vlees dus mis er ook niets aan :o

Zo mijn Stella Livorno is gearriveerd (elektrische fiets). Wat een super fijne fiets zeg!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:20

Mijn man helpt mijn zwager deze dagen met kuilen. Mijn zwager zij net dat we ons geen zorgen hoefden maken over balen. Toch leuk dat het zo kan. Ben ik ook weer voorzien van wintervooraad. :o. Mooi dat het met gesloten beurs kan.

Ik zat op FB bij reacties te lezen betreft goede doelen met paarden.
Een stichting in Spanje was in een 2 maand tijd 40 donateurs kwijt geraakt. En aan de reacties te lezen hoeveel mensen het financieel moeilijk hebben door de inflatie. Is erg zorgelijk. Als ik Drachten over de kaden fiets, zitten terassen vol, en net zo met de grote woonwinkel hier vlakbij is altijd smoordruk. Dan dringt het nog niet echt door.

Zelf hebben we er nog niet veel last van. Tuurlijk boodschappen en brandstof zijn stuk duurder, maar merk niet extreem in de beurs. Doordat ik ok zoveel mogelijk op fiets doe. Auto word eigenlijk alleen voor werk gebruikt. En met boodschappen doe ik veel tgtg. En maak grote maaltijden. Die ik in Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:49

Ik hou ook niet van eten weggooien. Daarom kook ik vaak "groter" als ik alleen ben. Dan kan er altijd in de vriezer nadien of als restje later op de dag of de dag erna. Als vriend thuis is raakt het meestal wel op.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:53

Hier is de inflatie wel behoorlijk merkbaar.
Gister weer een bericht dat het stalgeld omhoog gaat.. Sta er nog geen 3 maanden. Weet nog niet hoe veel het is, maar aan het bericht te lezen zal t een flink bedrag worden. Snap t allemaal wel, want alles word duurder, alleen de lonen stijgen dus absoluut niet mee, ik heb zelf een loonsverhoging van 1 procent gekregen dit jaar, dus wel 0,10 hele cent bruto 8)7
Ik kan gelukkig heel goed met mn geld om gaan, dus zal het vast allemaal wel weer redden, maar de gedachten dat ik weer meer uren moet gaan werken inclusief bijbehorende pijn en vermoeidheid benauwd mij wel ontzettend.

Maakt het dilemma ook wel steeds groter, ik kan en wil mn paard echt niet kwijt, daar zou ik emotioneel aan onderdoor gaan (voor mij zijn dieren voor het leven) Maar de energie en tijd (werkuren) die het mij kost om haar financieel te onderhouden staan absoluut niet meer in verhouding tot het plezier dat ik er uit haal. Ben er meestal ook niet vaker dan 2 tot 3 x in de week omdat ik naast werk eigenlijk helemaal geen puf heb om nog wat leuks met haar te doen. De gedachten dat ze vrolijk is en goed verzorgd word heb ik veel voor over, maar soms is het eigenlijk wel een idiote hobby.
Als ik het aantal keer dat ik er in de week ben door het bedrag deel dat ik betaal per maand, gaat het echt nergens over hahaha, dan betaal ik omgerekend rond de 40 euro per bezoekje om mn eigen paard even te vertroetelen _O- Daar kan je soms maar beter niet te veel over na denken :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:56

Bij mij zijn ze nog steeds in onderhandeling over een nieuwe Cao.
Dus nog geen loonsverhoging gehad.
Wel net het laatste laminaat gekocht. Was voor bijna 20m2 met bezorgen en plinten 330 euro kwijt.
En wat zaadjes voor de plantenbakken. Kweekbak voor de aardbeien en tomaten.
Was al met al weer een dure dag.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 16:04

Faelynn schreef:
Gister weer een bericht dat het stalgeld omhoog gaat.. Sta er nog geen 3 maanden. Weet nog niet hoe veel het is, maar aan het bericht te lezen zal t een flink bedrag worden. Snap t allemaal wel, want alles word duurder, alleen de lonen stijgen dus absoluut niet mee, ik heb zelf een loonsverhoging van 1 procent gekregen dit jaar, dus wel 0,10 hele cent bruto 8)7
Ik kan gelukkig heel goed met mn geld om gaan, dus zal het vast allemaal wel weer redden, maar de gedachten dat ik weer meer uren moet gaan werken inclusief bijbehorende pijn en vermoeidheid benauwd mij wel ontzettend.

Maakt het dilemma ook wel steeds groter, ik kan en wil mn paard echt niet kwijt, daar zou ik emotioneel aan onderdoor gaan (voor mij zijn dieren voor het leven) Maar de energie en tijd (werkuren) die het mij kost om haar financieel te onderhouden staan absoluut niet meer in verhouding tot het plezier dat ik er uit haal. Ben er meestal ook niet vaker dan 2 tot 3 x in de week omdat ik naast werk eigenlijk helemaal geen puf heb om nog wat leuks met haar te doen. De gedachten dat ze vrolijk is en goed verzorgd word heb ik veel voor over, maar soms is het eigenlijk wel een idiote hobby.
Als ik het aantal keer dat ik er in de week ben door het bedrag deel dat ik betaal per maand, gaat het echt nergens over hahaha, dan betaal ik omgerekend rond de 40 euro per bezoekje om mn eigen paard even te vertroetelen _O- Daar kan je soms maar beter niet te veel over na denken :')

Is een goedkopere stal dan niet mogelijk?
Ik betaal nu in totaal 180 euro voor mijn weides (120 voor 3500 m² + 2 boxen, afdak, stromend water, afdak en voederhok.60 voor 6000M2 zomerweide) per maand. In de winter kosten ze me rond de 200 euro per maand aan hooi + 50 euro aan mestafvoer.
Heb ik wel jaarlijks wat onderhoud aan de bodem en de omheining, maar doenbaar.
Met 300-400 euro gemiddeld per maand ben ik "klaar" voor twee paarden (bekappen doe ik zelf, eens per jaar vaccins en osteo)

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 16:14

Deze keer hou ik een stukje maand over := *oeps*

3 x met paard naar de kliniek doet ook een behoorlijke duit in het zakje...

Plus bouwmaterialen gekocht,100 meter aan balken van 20x6... Niet echt een goedkoop product zeg maar en ook alvast de kalkzandstenen want ja die waren nu in de aanbieding.... Pest is dat we best wel wat vierkante meters nodig zijn dus best wel een flinke som geld.

Voor de verandering schuif ik nu ff met wat rekeningen :o ben daar normaal niet van maar nu mot het maar ff :7

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 16:55

VanHuisUit schreef:
Gisteren was mijn vriend jarig. En we zijn ons even echt te buiten gegaan aan heeeeeerlijk uit eten & drinken. Ik heb getracteerd.
Soms moet dat kunnen :+

Vers en gezond koken is inderdaad duur, als je alles moet kopen in de winkel en zeker als je vlees eet. Groenten en fruit zijn duur maar verantwoord vlees helemaal (logisch en eigenlijk nog niet eens in verhouding...). Een goede markt kan nog wel eens helpen voor groenten en fruit dan. Helaas is mijn ervaring met de markt wel steeds slechter hoor. Had laatst uien (wat kan er nu mis gaan met uien denk je dan) die waren gewoon oud. Kun je alsnog minder van gebruiken en dan kun je beter een paar goede uien hebben voor een wat duurdere prijs dat je niets weggooit.
Weggooien van voedsel vind ik eigenlijk een doodzonde }> :o

Nog gefeliciteerd met je vriend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 16:57

Hier ook nog steeds geen CAO.. lijkt erop dat we binnenkort gaan staken. Doe ik met alle liefde aan mee. Ik heb die paar procent opzich niet nodig, maar het gaat me om het principe. Gewoon belachelijk hoe lang het nu al duurt. En dan willen ze enkel met terugwerkende kracht betalen als je op moment van in werking treden nog in dienst bent. Kansloos, iedereen die van baan geswitcht is kan je prima nog terugvinden. Maar hoe hou je geld in je eigen portemonnee..

Wel een reden om vooral nog niet van baan te gaan wisselen. Eerst m'n CAO geld van voorgaande jaren terugzien :+

Wij houden de terras uitgaven gelijk door geen fooi meer te geven (waren we altijd nogal enthousiast mee) en iets langzamer te drinken. Al waren we met 5 mei wel bijna €150 kwijt aan bier en wat te snacken. Maar ach, met zulke dagen mag het :')

Verder sparen we lekker verder. Huizen zoektocht staat op een iets lager pitje. Scheelt ook weer benzine van rondrijden naar bezichtigingen voor jan doedel.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 16:58

Faelynn schreef:

Dat is inderdaad echt niet leuk.
Is een leaser/ bijrijder die een bijdrage levert geen idee?
En als ik je een tip mag geven. Mischien meedoen met enquêtes?
Kun je zittend doen. Ik heb 1 daar haal ik ongeveer 30 euro per maand mee op. Die laat ik uitbetalen in paypal en daar koop ik de tgtg weer van.

Qua Cao schijnt er bij ons al geregeld te zijn.
Sowieso 42.50 euro structureel erbij, weet niet of het bruto of netto is. En dan per 1 Juli een loonsverhoging 2% of zoiets

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 17:11

Dat van die enquêtes hoor ik wel vaker, levert dat echt zo fijn op, of moet je daar toch al aardig wat uren voor spenderen achter je scherm?

Ik merk vooral aan de boodschappen dat het allemaal duurder wordt. Gewoon al voedingswaren, al is letten op prijs per kilo vaak wel interessant. Zo is de bakboter planta in onze supermarkt goedkoper dan dezelfde hoeveelheid van het huismerk :') maar lijkt niemand dat door te hebben omdat men alsnog lijkt te denken "huismerk is standaard goedkoopst".

Verder wil ik bekijken hoe ik voor persoonlijke onkosten extra kan (be)sparen. Dat is door vaker de fiets te nemen en geen eten op werk te kopen maar meenemen van huis uit. Zaken zoals besparen op water, stroom, verwarming en boodschappen gaan van onze gezamenlijke rekening dus dat voel ik zelf "minder".

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 18:02

Ik had vandaag juist weinig aan boodschappen uitgegeven, denk dat ik de afgelopen 2 jaar niet 1 keer zo goedkoop uit was. Enige extra buiten eten was wasverzachter. Maar meestal heb ik niet veel extra's buiten eten om.

CAO verloopt hier eind van het jaar, ook al druk mee bezig voor wat we erin willen hebben. Ik ben kaderlid van de vakbond van het grootste bedrijf binnen onze CAO, vandaar dat ik ook met de voorwaardes al bezig ben samen met de vakbond waar ik lid van ben. Maar een percentage als wat de inflatie nu is krijg je er helaas nooit door. Voor mijzelf is dat ook minder belangrijk, mijn man en ik verdienen ruimschoots, maar ik weet hoe belangrijk het is voor veel huishoudens. Normaal gesproken ben ik veel meer gericht op de secundaire voorwaardes (duurzame inzetbaarheid) maar nu wat minder.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 18:26

Varekaj schreef:
Dat van die enquêtes hoor ik wel vaker, levert dat echt zo fijn op, of moet je daar toch al aardig wat uren voor spenderen achter je scherm?

Ik merk vooral aan de boodschappen dat het allemaal duurder wordt. Gewoon al voedingswaren, al is letten op prijs per kilo vaak wel interessant. Zo is de bakboter planta in onze supermarkt goedkoper dan dezelfde hoeveelheid van het huismerk :') maar lijkt niemand dat door te hebben omdat men alsnog lijkt te denken "huismerk is standaard goedkoopst".

Verder wil ik bekijken hoe ik voor persoonlijke onkosten extra kan (be)sparen. Dat is door vaker de fiets te nemen en geen eten op werk te kopen maar meenemen van huis uit. Zaken zoals besparen op water, stroom, verwarming en boodschappen gaan van onze gezamenlijke rekening dus dat voel ik zelf "minder".

Ik heb je pb gestuurd

Uren achter scherm zitten valt mee.
Soms krijg je melding dat er een enquête is. Maar kijk ook regelmatig zelf werkt wel een beetje verslavend. Soms heb ik 1 van 7 cent en later 1 van 1.47

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 19:00

Ik vind die enquêtes niet echt cijferen nee. Er zijn dingen die echt beter opbrengen dan dat.

Faelynn: ik zou het niet kunnen opbrengen. Paarden zijn zo duur.

Neonlight: interessante positie! Ik heb er helaas negatieve ervaringen mee al denk ik wel dat de vakbond er moet zijn.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 19:01

Ik ben ook wel benieuwd waar je die doet. Al moet ik zeggen dat ik ze online eigenlijk niet meer invul, kost teveel tijd tov beloning. En 100x dezelfde antwoorden qua leeftijd, opleiding en geslacht invullen vind ik ook irritant, als dat ook al in je profiel staat...

Ik vind marktonderzoek nog steeds het makkelijkst, maar dat is niet regelmatig helaas, dat je uitgenodigd wordt.