Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 17:04

Tanya schreef:
Ik heb een Calathea maar dat is zo’n diva :')

:= Had gelezen dat ze nogal lastig zijn in onderhoud. Maar het bewegen van dit soort vind ik zo gaaf. Ik sproei vaak kleine beetjes, heb hem nog niet zo lang dus afwachten of hij goed staat, niet te koud bij de schuifpui op het Noorden hoop ik. Die gaat nog wel eens heel kort open voor de katten. Bij flinke kou toch iets gaan verplaatsen wellicht. Vind het ineens heel leuk om daar mee bezig te gaan. :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 17:09

Amber_anne schreef:
Heb 4 van mijn monsters gepot, ben heel benieuwd of ze het overleven. Heb nog 3 stekjes op water staan dus kan nog wel even door oefenen

Wat leuk! Succes.

Heb wat stekjes van mijn Jade plant, helaas geen begin foto gemaakt, maar die zijn echt al groot/lang geworden in een half jaar tijd, zal daar zo eens een foto posten. Die moest ik een paar dagen laten liggen en daarna gelijk al in de aarde zetten.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 17:09

Moet je die bonsai niet beginnen vormen Jis? Ik heb er ooit eens een filmpje over gezien en ik vond het machtig interessant hoe dat gebeurde.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 17:19

Schemerdier schreef:
Moet je die bonsai niet beginnen vormen Jis? Ik heb er ooit eens een filmpje over gezien en ik vond het machtig interessant hoe dat gebeurde.

:j Maar begin is er al. Ga begin volgend jaar een cursus doen is de bedoeling. Lijkt me heel gaat om dat helemaal vanaf 0 zelf te doen.

Hij heeft nog wat draad zitten bij sommige takjes. Die moet ik op den duur weg halen en dan inderdaad gaan kijken waar er nieuwe moeten komen. Ze laten het draad vaak net zolang zitten tot je dat terug ziet in de tak, hoeft niet maar dat wordt mooi gevonden, bij deze zie je het ook.

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik trouwens niet meer anders wil zijn (terracotta) potten met gat en schaal, dan heb je veel meer controle op hoeveel water de plant heeft. Alleen mijn Hertshoornvaren heeft die niet en die heb ik bijna verzopen in regenbuien buiten van de zomer. Kwam net nieuw blad aan nu meer dan de helft kwijt.
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 21-10-20 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Schemerdier

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 17:22

Oh mooi zeg! En je hebt toch ook allemaal verschillende stijlen enz die je kan toepassen? Het wordt denk ik nog eens tijd dat ik er wat youtu befilmpjes over bekijk :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 17:30

Schemerdier schreef:
Oh mooi zeg! En je hebt toch ook allemaal verschillende stijlen enz die je kan toepassen? Het wordt denk ik nog eens tijd dat ik er wat youtu befilmpjes over bekijk :D

Veel verschillende stijlen Ja. een mini bos is nu erg in volgens mij om te maken. Ook hout een oude look geven, maar dat is echt voor ver gevorderde. Heeft ook allemaal een naam maar moet dat nog even gaan onthouden allemaal. :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 17:48

Hier liggen kastanjes in de koelkast om zelf bonsai te maken. Ik vind dat zo gaaf wat jij hebt!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 18:37

MarcoBorsato schreef:
Hier liggen kastanjes in de koelkast om zelf bonsai te maken. Ik vind dat zo gaaf wat jij hebt!

Zelf maken is helemaal vet! Hoe werkt dat met kastanje, eerst in de koelkast tot het in het voorjaar de grond in kan?

Die buiten Bonsai’s wil ik ook nog graag.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 19:56

Mooie Bonsai, Jis!

Wat zijn die Bonsai kastanjes leuk, zeg!

Ailill schreef:
Tof zeg, heb je er een foto van? Hydroponie is sowieso een interessant iets :j
Het was voor mij meer een experiment. Kijken of ze wilden stekken. De bedoeling was om de stekjes vervolgens weg te geven.
Inmiddels staan ze op m’n werk en daar lijken ze het prima naar de zin te hebben.

Afbeelding

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:59

Wat gaaf, dus er komt ook nieuw blad :D

Hier net per ongeluk de luchtwortel, onder water, gebroken. Er komen wel 2/3 nieuwe wortels, zal dit een groot probleem worden/zijn?

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:00

Jis_ schreef:
Wat een leuk topic, ik wil heel graag een Gatenplant. <3 Maar best wel giftig voor katten, heb er denk ik een leuk plekje voor bedacht waar de katten niet bij gaan komen.
[ [url=m/RJlJaO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier ook twee katten, maar het gaat goed met mijn monster.
Die twee etterbakken hebben wel een paar keer aan een blad getrokken. En toen ze nog jonger waren, en de plant ruim 1,5 meter kleiner, zijn ze er weleens ingesprongen.

Op een paar bladeren na is dat helemaal goed gekomen.

Afbeelding

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:01

Jis_ schreef:
MarcoBorsato schreef:

Zelf maken is helemaal vet! Hoe werkt dat met kastanje, eerst in de koelkast tot het in het voorjaar de grond in kan?

In nat keukenpapier in een ziplock in de koelkast tot ze wortel schieten.

Woooooh worden gatenplanten zo groot??

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:25

MarcoBorsato schreef:

Met een mosstok wel.

En de eerste toppen staan er onderaan alweer bij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:31

Luxorvalkje schreef:
Jis_ schreef:
Wat een leuk topic, ik wil heel graag een Gatenplant. <3 Maar best wel giftig voor katten, heb er denk ik een leuk plekje voor bedacht waar de katten niet bij gaan komen.

Die twee etterbakken hebben wel een paar keer aan een blad getrokken. En toen ze nog jonger waren, en de plant ruim 1,5 meter kleiner, zijn ze er weleens ingesprongen.

[ [url=m/x1ln8B.jpg]Afbeelding[/url] ]

#goals :D.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:32

MarcoBorsato schreef:

Afbeelding

Afbeelding

:D :j.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:37

MarcoBorsato schreef:
Jis_ schreef:

Ah oké, wil dat ook wel eens proberen.

Luxorvalkje schreef:
Jis_ schreef:

[ [url=m/x1ln8B.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ohhh <3 <3 gaaf! Nu ik weet dat die van mij niet op planten kauwen durf ik het wel aan. Maar heb maar 1 plek en dan komt hij sowieso wat hoger te staan. Wil dan gelijk wel een wat groter formaat. Welke maat heb jij gekocht, weet je dat nog?

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 22:07

Ik ga morgen naar de tuin in Rotterdam, willen jullie foto's? :D

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 22:35

Tuurlijk! :D

Wauw, wat een joekel, Luxorvalkje! :wow:

_San87_ schreef:
[ [url=m/pzW6MV.jpg]Afbeelding[/url] ]

:D :j.

Zo mooi!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 09:14

Ailill schreef:
Wat gaaf, dus er komt ook nieuw blad :D

Hier net per ongeluk de luchtwortel, onder water, gebroken. Er komen wel 2/3 nieuwe wortels, zal dit een groot probleem worden/zijn?

Nee hoor, komt wel goed! Het enige wat ze nodig hebben om te gaan wortelen is een knoop, dus het puntje waar de luchtwortel begonnen is. Er hoeft niet per se al een luchtwortel uitgegroeid te zijn. Lekker met rust laten, vergeten en dan over een paar weken verbaast zijn over hoe hard de nieuwe wortels groeien :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:02

Er zijn nu Thea’s te koop bij de Lidl voor 2.99!

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:05

Wij hadden drie jaar lang een Strelitzia Nicolai in de woonkamer staan. Als een kleintje gekocht, maar raakte uiteindelijk met gemak het plafond van 2,65 meter en was van plan om nog veel hoger te worden. Recente foto heb ik niet, want we hebben 'm maar op Marktplaats gezet en in de advertentie aangegeven: ''Ideaal voor kantoorpanden met een hoog plafond'' . ( Al vind ik 'm hieronder nog klein vergeleken die van ons :)) )

Afbeelding

NU als vervanging de Stelitzia Reginae gekocht, die wordt gelukkig niet zo groot/hoog, maar heeft wél mooie Paradijsvogels als bloemen
Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:32

Wat mooi dat hij het zo goed deed dat hij uit je huis gegroeid is. :=

Die is ook prachtig, bloeit hij makkelijk?

4 Stekjes van mijn Jade plant + 2 Ficus stekjes, van plant zoon, moet ze gaan scheiden denk ik, voor verschil water behoefte nu ze goed aan geslagen zijn. Kan dat nu wel of beter wachten tot voorjaar? Had ze sowieso gelijk een eigen potje moeten geven.

Afbeelding

Komt van deze, Is ook erg gegroeid moet hem nog weer vorm gaan geven.

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:40

CairnTerrier schreef:
Wij hadden drie jaar lang een Strelitzia Nicolai in de woonkamer staan. Als een kleintje gekocht, maar raakte uiteindelijk met gemak het plafond van 2,65 meter en was van plan om nog veel hoger te worden. Recente foto heb ik niet, want we hebben 'm maar op Marktplaats gezet en in de advertentie aangegeven: ''Ideaal voor kantoorpanden met een hoog plafond'' . ( Al vind ik 'm hieronder nog klein vergeleken die van ons :)) )

[ Afbeelding ]

NU als vervanging de Stelitzia Reginae gekocht, die wordt gelukkig niet zo groot/hoog, maar heeft wél mooie Paradijsvogels als bloemen
[ Afbeelding ]

Oh die wil ik zo graag <3.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:46

CairnTerrier schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
Ohhh die wil ik echt zo graag <3 Maar ik heb er geen plek voor...

Ik heb sowieso geen plek meer. Mijn woonkamer is echt een soort plantenhemel, daar doet alles het echt perfect. Slaapkamers zijn oké, ze overleven er maar ze groeien niet echt. En de keuken, gang en badkamer hebben geen direct natuurlijk licht dus daar gaat alles dood :+

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:48

@ Jis_ : In de natuur worden die Nicolai's makkelijk tien meter hoog, alhoewel het hier binnen verreweg van natuur is, zie ik zo'n hoogte toch écht niet zitten :=
De Strelitzia Reginae kan gaan bloeien bij een leeftijd van 8 jaar lees ik net op internet. Meestal bloeit deze vanaf de herfst en geeft dan mooie Paradijsbloemen <3

@ _San87_ : Hij was ook erg gaaf! Iedereen die hier op bezoek kwam keek zijn ogen uit en hij groeide en groeide maar. Op een gegeven moment hebben we de voeding maar achterwegen gelaten :))