[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:18

he nog een bekende :D

pmarena ik hoop zo voor je dat je je huis eens verkoopt.. 3 jaar.. klink echt als my worst nightmare voor mijn huis..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:28

Dank je :)

Nouja ik heb er in principe nog niks van te lijden gehad door het verhuren , dus ik mag niet klagen :)

Maar het hangt als zo'n zwaard van Damocles boven je hoofd hè...je wilt het graag afsluiten en zolang het niet verkocht is weet je niet wat een werk / zorgen / kosten je er nog aan gaat krijgen :=

Eigen zaak nog geen 3 jaar / NHG : Geen idee , mijn huis viel net buiten die regeling... hypotheek is 270.000 euro.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:36

suze_ schreef:
he nog een bekende :D

pmarena ik hoop zo voor je dat je je huis eens verkoopt.. 3 jaar.. klink echt als my worst nightmare voor mijn huis..

ha Su :D :D
vogledne week komt de makelaar bij ons langs... spannend joh!

3 jaar in de verkoop, da's wel echt enorm zuur :\

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:41

Ja en dan zijn ze nog volop aan het bouwen ook hier... ik zie al tijden dezelfde huizen te koop staan ook :=

Probleem bij mij huis zal voornamelijk zijn dat het maar 2 slaapkamers heeft , waarvan 1 direct aan de badkamer vast zit. Is dus een huis dat eigenlijk alleen geschikt is voor vrijgezellen of een stel zonder kinderen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:48

ja dat zwaard dat voel ik inderdaad ook.
mijn probleem is ook maar 2 kamers, ipv 3.

spannend zeg aar! willen jullie groter huis gaan kopen?

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:53

Nicolletje: Er zal misschien een reden geweest zijn waarom ze niet wilde verkopen of niet mochten verkopen. Van die regels wordt je inderdaad wel gestoord... maarja... de een gaat er soepeler mee om dan de ander, wat ook wel weer een reden zal hebben.

Ik vind een goed advies belangrijker dan dat ze me wat willen verkopen, ik hou niet van pushen. Ik wil een goed advies wat bij mij past en dat ze de tijd nemen. Maarja ieder vind wat anders belangrijk.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:53

máár twee slaapkamers :') ik zou een moord doen voor een tweede slaapkamer :')

ja een appartementje met een tweede slaapkamer dus :D
niet zozeer groter, maar wel anders ingedeeld dan dat ik nu heb.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:57

Ben jij alleen, Arie?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:02

suze_ schreef:
ja dat zwaard dat voel ik inderdaad ook.
mijn probleem is ook maar 2 kamers, ipv 3.

spannend zeg aar! willen jullie groter huis gaan kopen?

We wonen al ruim 2 jaar in ons nieuwe huis , zijn we nog druk bezig met verbouwen :P

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:02

nee, met mijn vriend :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:03

Texas1 schreef:
Nicolletje: Er zal misschien een reden geweest zijn waarom ze niet wilde verkopen of niet mochten verkopen. Van die regels wordt je inderdaad wel gestoord... maarja... de een gaat er soepeler mee om dan de ander, wat ook wel weer een reden zal hebben.

Ik vind een goed advies belangrijker dan dat ze me wat willen verkopen, ik hou niet van pushen. Ik wil een goed advies wat bij mij past en dat ze de tijd nemen. Maarja ieder vind wat anders belangrijk.

Een goed advies is ook belangrijk natuurlijk :n

Maar een bank die je geeneens een hypotheek wil geven....daar heb je sowieso niks aan :P

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:04

Texas1 schreef:

Ik denk dat we langs elkaar heen kletsen ;)
De JAzeker... zat heel erg te pushen om vooral voor hun te kiezen, elke dag belden ze zowat met een nog mooiere nieuwere aanbieding dan gisteren, en ze zouden alles prima op tijd regelen en dit en dat, maar toen het puntje bij paaltje kwam was er enorme vertraging opgelopen in de offerte aanvragen bij de verstrekker, waardoor we als een gek naar een ander moesten, want als de offerte al zo lang moest duren hadden we niet echt vertrouwen meer, gelukkig hadden we die ook achter de hand.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:04

Ariebombarie schreef:
máár twee slaapkamers :') ik zou een moord doen voor een tweede slaapkamer :')

ja een appartementje met een tweede slaapkamer dus :D
niet zozeer groter, maar wel anders ingedeeld dan dat ik nu heb.

Nouja , voor een huis met een vraagprijs van 280.000 euro is het wel een beetje sneu natuurlijk als het maar 2 slaapkamers heeft :P

Daar staat dan wel een woonkamer van 4 x 8 meter tegenover , en een superdeluxe keuken en badkamer...hoekhuis van 3 onder 1 kap , heel apart met mooie vide , niet zo'n blokkendoos.... maar je moet maar net iemand vinden die daar wat extra centjes voor over heeft , en leefruimte belangrijker vindt dan slaapkamertjes :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:07

Hmm succes allen die nog huizen moeten verkopen... Ben toch blij dat wij die fase niet zo lang hebben meegemaakt :o
Wel raar, alles is nu leeg bij mijn vriend zijn huis.
Gister stond ik er voor het laatst en ik had het gevoel dat al mijn spulletjes nog binnen stonden terwijl ik zelf de kamers leeg heb getrokken en schoongemaakt 8)7

Overmorgen is D-day: de sleuteloverdracht.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:46

NHG normen zijn inderdaad niet hetzelfde als banknormen. Nu is dat sinds de Gedragscode Hypothecaire Financieringen wel grotendeels gelijk getrokken maar er zijn zeker nog verschillen. Zo hóef je bij ING bijvoorbeeld geen 3 jaarcijfers te overleggen (maar moet je wel een businessplan overhandigen én moet je aan kunnen tonen dat je hiervoor ook al werkzaam was in hetzelfde vakgebied) maar stelt NHG het volgende:
Citaat:
Een zelfstandige dient drie volledige kalenderjaren (van 1 januari tot en met 31 december) inkomen te hebben genoten uit hetzelfde bedrijf met dezelfde bedrijfsactiviteiten. Heeft men bijvoorbeeld in het eerste jaar schoenen verkocht en in de twee opvolgende jaren een cafetaria gerund, dan is de aanvrager wel drie jaren werkzaam als zelfstandige, maar niet in dezelfde onderneming. Dit is derhalve niet toegestaan met Nationale Hypotheek Garantie.

Oftewel, een NHG hypotheek gaat op dit moment niet lukken. Een hypotheek zonder NHG is dan nog een optie, maar ter beoordeling aan de verstrekker :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:51

Businessplan heb ik nooit gehad :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:58

Hm, is toch wel een vereiste bij mijn weten. Maar goed, wie weet is het ook weer per onderneming (of zelfs hypotheekadviseur..) afhankelijk. Ik weet dat als ik startende zelfstandige klanten te spreken krijg dat ze dan aan hierboven genoemde voorwaarden moeten voldoen voor ik er een buitendienst adviseur heen stuur.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:11

Misschien dat ze het bij mij wel vertrouwden omdat ze zagen dat het wel lekker liep....? :)

Kan me voorstellen dat dat nog verschil maakt vergeleken met iemand die nog echt in de begin-fase zit en nog niet veel omzet draait :)

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:13

mijn vriend werkt als editor voor andere bedrijven (o.a. rtl), dus ben benieuwd naar een eventueel businessplan wat hij dan zou moeten hebben. is misschien wel sector afhankelijk?

en idd, was me bekend dat 2 jaar zou kunnen maar dan zonder nhg. thanks!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:51

sita12: De makelaar kan ook denken: Die willen het wel heel graag hebben dat ze het blijven proberen. Ik zou het huis laten zitten en verder kijken. Dán maar niet. Deze mensen willen blijkbaar niet verkopen. Of wat je nog kan doen, is kijken of je de huidige eigenaren kan benaderen en kijken of zij open staan voor onderhandeling zonder hun makelaar. Ik zou er in elk geval geen 170 voor bieden als het al op 160 is getaxeerd.
Wel super dat je je eigen huis verkocht hebt! Gefeliciteerd.

Officieel mag verhuren niet van de bank, maar ze werken momenteel wel mee, als je het doet. Zij weten ook wel dat de portemonnaie een einde heeft en als zij zo hun centen beuren, dan vinden ze dat prima.

Manzano: Wij waren bij de keukenboer, die het erg leuk vond om zijn showroom uit te duiden. Hij wees één keuken aan, die wij echt verschrikkelijk vonden. Hij vertelde dat dat zijn best verkochte keuken was voor doorstroomwoningen. Het bleef er lang mooi uit zien en het hield de verkoopwaarde mooi op peil. Hij vond hem zelf ook niet mooi haha. Dus idd, smaken kunnen enorm verschillen.

Ik vind nieuwbouwprojecten over het algemeen ook wel de moeite waard. Maar de huidige eisen voor woningen zijn wel erg. Tegenwoordig moet je rekening houden met een spouw van maar liefst 37 cm. Dat is echt veel! En een plafond van 2.60 hoog. Daar struikelden wij over in de kuubs die onze woning mag hebben. Vroegah was dat 2.40m en dat vond ik al veel. Deuren moeten ook 2.30 hoog. Ik ben nog van de oude garde en slechts 1.70 m. Echt raar hoog dus. Dát vind ik dan weer afdoen aan een woning. Hier in de buurt staat een nieuwbouwproject met huizen die aan de hedendaagse eisen voldoen en dan vind ik een huis met 2 rechte lagen en een dak wel heel erg hoog. Het lijkt wel een flatgebouw! Dus niet alle vooruitgang kun je zien als vooruitgang. Ook moet je nu een ventilatiesysteem in je woning. Vroeger deed je gewoon een raam open, of het tochtte er onder door. Dat systeem is nog smeriger dan af en toe een raam open doen omdat het de lucht circuleert uit je woning. Astma ed heeft een grotere klantenkring daardoor. Ook al geen vooruitgang. Maar ja, wij hopen er ooit ook over te mogen bomen. Voorlopig werkt er één ambtenaar in onze gemeente erg tegen. Die kan maar niet verkroppen dat zijn bestemmingsplan niet kan worden toegepast op ons kavel. Wordt ie erg vervelend van.

Bij ons valt het ook mee. Hier heb je een nieuwbouwwoning voor 201.000 v.o.n. Daar heb je een heel gaaf huisje voor.

Wel leuk die discussie. Je kan toch al geörienteerd hebben? Dan heb je een adviesgesprek gehad en weet je wat je op je inkomen mag lenen. Als dit bedrag ver onder jouw top ligt, zal een bank het verder niet zo heel nauw nemen. Helemaal als ze al uitgegaan zijn van de vraagprijs. Daarbij komt, dat er blijkbaar nog banken bestaan, die zo hard werken voor hun klanten, dat ze dat kunnen zeggen. Het ruikt in elk geval niet naar Rabobank... _O- Ik krijg in elk geval wel het gevoel, dat deze bank heel graag een hypotheek wil verkopen, dat ie het allemaal al even uit zijn mouw schudt.

Mijn keukenboer heb ik al uitgezocht. Mijn vorige keuken komt bij VéBé vandaan in Zaltbommel. Een reusachtig goede service en echt eerlijke prijzen. Weinig onderhandelingsruimte, omdat ze gewoon meteen de voor hun laagste prijs uittellen. Dit kunnen ze omdat ze veel doen voor de woningstichting. Particulieren die er hun spullen uitzoeken, zijn een schnabbeltje. Dus die mag deze keer weer mijn keuken leveren. Hij is toen met vlag en wimpel geslaagd tegen alle grote keukenboeren in Kaatsheuvel en omgeving.

Ik kan me ook helemaal vinden in wat Berdien vindt. Jij staart je veel te blind op die woning.
Wij hadden ook op 7 maart de woning gekocht. Op 9 maart het koopcontract getekend, toen heeft de verkoper nog een paar aanpassingen gedaan en bij het tekenen van het koopcontract, kregen we meteen een sleutel om de woning in te kunnen. :+ Maar ja, dit huis stond al een jaar leeg, dus we konden er meteen in. Wij moesten op 31 maart ons huis uit zijn en het kwam nog krap! Ik weet dat we de pakken gras even snel bij de overbuurman hebben gezet toen... :j Gelukkig verhuis ik hierna als het goed is nog één keer en dan is het de éne deur uit en de andere weer in. _/-\o_

Sita: Ik hoef het niet. Ik vind het belangrijk dat ik mijn paard aan huis kan houden. haha. Maar nee, verder ook niet mijn smaak. Helemaal als je bedenkt dat de keuken dus niet netjes is gedaan en de badkamer moet ook aandacht hebben. Die garage is een misser eerste klas!

Nicolletje: Als ik zou weten dat iemand het kwijt wil, laat ik ook weten wat ik er voor wil geven. Van daaruit kun je onderhandelen. Sita heeft lef, maar is niet onbeleefd. Ik zit ook niet in de situatie, dat ik geld kan weggeven. Ik zal ook proberen om zo dicht mogelijk bij het onderste in de kan te komen, nét als de verkoper. Die is ook ronduit onbeschoft om geen tegenbod af te geven. Brabanders zijn wel vaker zo. :+

FF: Dat is mooi nieuws! Dat wordt vast een mooi huis!

Yv: Onze buurman is aannemer en heeft in onze stal een heel keurige vloer gelegd. Ik zou een goed aannemer in de arm nemen. En tja, ons huis gaat plat. Het nieuwe huis komt op palen te staan. De grond is nogal slecht hier. Dus verder geen ervaring. Wel een tegenvaller idd als er zo'n mooie vloer op ligt. Had je rekening gehouden met deze kosten?

Novilon: Ja, herkenbaar. Daar hadden wij thuis vroeger de marmeren vloer van. Errug mooi. Maar in ons huis vloerverwarming met tegels. Wij hebben ook hout overwogen, maar dat werd te prijzig. Ik vond met laminaat vooral het 'koude voeten-gevoel' nogal vervelend.

Sita: Na 10 pagina's de onthulling: Gekocht! Gefeliciteerd!!

Avaluna: Als ik verhuizen leuk vond, begon ik een verhuisbedrijf haha. Het ruimt altijd wel lekker op hè?

Dems: Welkom! Staat je huis in Alkmaar? Ik heb familie in die buurt. Ik ben ook heel benieuwd wat je op het oog hebt. Mag natuurlijk via PB, snap dat je het niet op internet wil zetten.

Mjetterd: Spannend! Ben benieuwd waar je op uit komt.

Nicolletje: Dat was bij ons wel anders. Wij konden als ik 10.000 per jaar zou verdienen, 50.000 meer lenen. Dat vond ik een exorbitant hoog bedrag. Helaas verdien ik dat geld wel, maar krijg ik het niet. *D

Texas1: Grappig, ik ben oud-medewerker bij de Rabobank. Assistent hypotheekadviseur. Een ouderwetse die het hele traject nog heeft gedaan. Ik ben helemaal klaar met de Rabo. In elk geval met die in mijn woonomgeving. Dat is echt een waardeloze. Maar ik weet dat dat per rayon kan verschillen.

Arie: Ga je ook verhuizen dan? NHG kijkt naar meer toch, dan alleen je inkomen? Waarom doe jij een moord voor een 2e slaapkamer Arie? Heb je ruzie? _O-

Nou weer bijgelezen.
Bij ons gaat het nog even duren voor we een paal de grond in mogen boren. De gemeente vindt dat we moeten wachten tot het voorjaar. En ze weten zelf ook niet precies wanneer in het voorjaar. Heel vervelend. donderdag gaat er een 5e ambtenaar praten met de 1e en die eerste is echt iemand die ons al tegenwerkt vanaf maart. Ik vrees dat we hier nog wel een jaartje zitten. Maar ja, kop op, donderdag wordt er weer over ons gepraat. Geen enkele ambtenaar lijkt te werken op woensdag. Heel erg raar.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:00

Nicolletje: Ik denk dat we inderdaad langs elkaar heen kletsen :)

Idefix: Ik werk op de verzekeringsafdeling... om precies te zijn bij agro (tuinbouw). Heb je iets vervelends meegemaakt? Verschilt zeker per rayon!! Maar af en toe wordt je tureluur van RN!!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:03

Ik was blij met de Rabo. ABN was ook wel ok. SNS was dramatisch (meerdere keren, meerdere adviseurs).
Dingen als "de hypotheker" zijn we sowieso niet geweest.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:05

Wij hadden een champignonbedrijf. Mijn zwager heeft het vorig jaar na een flink meningsverschil overgenomen. Toen we over de hypotheek gingen praten bij onze huisbank (de Rabo), kregen we heel sterk het gevoel dat de Rabo partijdig was naar mijn zwager toe. Er werden hem duidelijk meer gegevens verstrekt dan ons en dat terwijl daar geen reden toe was. Er zijn ook wijzigingen doorgevoerd, die zonder de toestemming zijn gedaan van mijn man. Heel raar. Ik vond het allemaal niet erg kloppen. Dat heeft voor een heel vieze bijsmaak gezorgd. Ook het gesprek zelf ging heel stroef. Wij waren echt al jaren klant bij deze bank en we zijn echt volledig door ze in de kou gezet. Een tussenpersoon heeft voor ons toen keihard gewerkt en uiteindelijk heeft hij wel een offerte losgekregen bij de Nationale Nederlanden. Voorlopig gaat die ook verstrijken, want we kunnen nu helaas niet aan de voorwaarden in de offerte voldoen. Gelukkig hebben wij pas hypotheek nodig als we een huis gaan bouwen en geen dag eerder. (en de rente is net weer gezakt. :+ ) Maar bij de Rabo kom ik in elk geval niet meer voor een hypotheek. Ze gaven duidelijk niet thuis, toen ik ze echt nodig had.

Ik kan wel een verschil merken in mentaliteit. De Brabantse Rabo's staan meer bij hun klanten dan die in Gelderland. Ik vond daardoor werken in Den Bosch, Best en Eindhoven leuker dan bijvoorbeeld Geldermalsen. Mijn kennis heb ik opgedaan in Hedel. Een keileuke bank, die helaas is opgegaan bij Zaltbommel. Ik heb in Eindhoven een paar maanden gezeten op de verzekeringen. Jammergenoeg vonden ze me te hoog opgeleid voor de baan daar. :+ Ik heb nu de zwaarste baan die er is en die is ook nog eens slecht betaald: Huisvrouw. Veel moeilijker dan een offertetje uitwerken... Maar die hypothekensores blijft altijd interessant. Het blijft me boeien! En ik kan ook niet ophouden om te blijven kijken wat er allemaal te koop staat. :') Bijna net zo'n gekte als paarden.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 14-12-11 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:07

bij ons viel het gesprek bij de rabo ook heel erg tegen, we hebben nu ook de verzekeringen er weg getrokken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:10

Dat slecht betaalde ben ik met je eens. Verder lijkt het me heerlijk!!!
Maar niet betaalbare baan voor mij helaas ;) :D