Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 18:22

Ik lees ook nog steeds mee en ben zijdelings op zoek, maar er komt gewoon zo weinig te koop hier in de categorie die ik wil en kan betalen. Ben dit jaar een keer ergens wezen kijken maar geen bod uitgebracht. Had ook geen nut gehad want het huis is 50.000 euro boven de vraagprijs weggegaan dus dat had ik nooit kunnen en willen betalen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 14:04

karuna schreef:
Flooo ik zit half half in frankrijk. De andere helft zit ik in iemands minihuisje erbij. Dat staat in een arbeiderswijk die dus fiks is veranderd kwa sfeer sinds de huizenprijzen zo over de kop gaan. Waar er eerder toch samenhang was en bewoners elkaar kenden en er ook sociale controle was zonder hinderlijk te zijn is het nu los zand en zelfs in een straat kennen mensen elkaar niet meer. Buren lijken verworden tot hinderlijke dingen waar je vooral geen rekening mee moet houden -O- en dat in pakweg 5 jaar tijd.

Berdien met een dergelijke prijs moet je toch wel ergens in het noorden terecht kunnen mag ik hopen?

Oh dat is wel vervelend ja, al ligt dat ook per straat denk ik.
Nou ja wij hebben voor onze 2 kap in het noorden ook 575.000 neergeteld en nog 2 ton verbouwd. Het noorden is niet meer wat het geweest is. Of je moet echt middle nowhere willen zitten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 21:22

Wat een geld zeg... wij wonen hier nu een jaar en sinds die tijd zijn de prijzen alleen nog maar gestegen. Ik vraag me af of mijn kinderen ooit een huis kunnen kopen.. (zijn nu 17 en 11 jaar dus ze hebben nog wel even).

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 00:14

Wij hebben ook een jaar geleden gekocht (dus een hoge rente -O- ) en daarna verbouwd, gemoderniseerd en verduurzaamd. Echt ook bruikbaar als paardenobject. Vraag me zo ontzettend af wat onze woning zou opbrengen (niet dat ik wil verhuizen ofzo). Ben wel blij dat het ons gelukt is te kopen. Ondanks de hoge rentes, je betaald toch elke maand een stukje af voor later en over 19 jaar is het afbetaald (als goed is).

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 09:07

Wij hebben ons huis nu 2 jaar geleden gekocht. We hebben er toen 412 voor betaald.

Nu staat er een zelfde soort huis te koop verderop in de wijk. Eerlijk, het is groter. Het heeft een inpandige garage terwijl de onze dat niet heeft. Maar verder is het niet in een heel veel betere staat dan wat het onze was.

Vraagprijs 525 :wow:

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 11:00

Ben benieuwd wat appartement van mijn oom gaat opbrengen mocht die verkocht worden ooit. :=

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 16:47

Hier denk ik net op tijd een goed huis gekocht 5 maand terug. Hoekwoning, kindvriendelijke buurt, doodlopend voor auto’s voor en achter. 100m2, grote tuin en zelfs onder de vraagprijs aangekocht. Echt een geluk, alles moest er wel uit. Uiteindelijk gekocht voor 285. Zie nu in de wijk een hoekwoning van 87m2 voor 325 erop staan :oo

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 17:02

Hier gaat het huis van mijn schoonmoeder in een gewilde buurt in Den Haag binnenkort in de verkoop. Groot huis (7 kamers), leuke tuin, maar veel achterstallig onderhoud. Ik ben benieuwd wat dat nog op gaat leveren.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 17:55

Zo eentje staat er hier te koop voor zes ton. En daar moet echt álles aan gebeuren, tot een nieuw dak aan toe.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 19:32

Hier nog geisers en gaskachels :=

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 12:57

flooooo schreef:
Jullie zijn starters Plop? Lijkt me echt heel lastig.
Ik zie ook veel mensen in relatief grote huizen wonen die wel kleiner willen, vaak ouder, maar niet op een appartementje met mini balkon zitten te wachten. Iets anders is er echter ook niet echt of gruwelijk duur (bungalows bij ons in de straat beginnen bij 8 ton ongeveer) dus blijven ze maar in hun gezinswoning zitten met veel slaapkamers. Wat ik op zich begrijp want een flatje met niks is ook zo wat. Maar gewoon een kleine bungalow, twee slaapkamertjes en een tuintje, is hier gewoon niet. En dat willen die mensen graag.
Ik heb alleen al 2 buren en een oom en tante die hiermee zitten, al hebben die laatste een gaaf groot appartement in het centrum weten te bemachtigen. Komt er toch weer een prima vrijstaande woning te koop.

Jij woont in Frankrijk nu toch Karuna? Ik snap wat je zegt hoor over mensen van elders, maar ook voor hen is het elders niet meer te betalen natuurlijk. Ik zie dat bij vrienden van ons ook, toch maar wat verder uit het westen weg. Want niet te betalen. Terwijl ze denk ik ook liever in Haarlem zitten.

Vinden die vrienden uit Haarlem het dan nog leuk in Haarlem? Ook mijn man en ik zoeken het "elders" (al gaan we terug naar de roots van mijn man, dus ik ben de enige "import". Niet alleen omdat we geen fatsoenlijk appartement kunne kopen in Haarlem, ook omdat Haarlem zo verandert is dat wij ons er niet meer thuis voelen. Maar misschien dat je vrienden juist de personen zijn die het juist fijn vinden hoe Haarlem verandert is, dat kan natuurlijk ook.

Het is te merken dat de vakantie in het zuiden voorbii is. Er staan wekelijks wel huizen op Funda in de buurt waar wij willen wonen en ook voor het budget wat we willen. We hebben alleen nog niet genoeg geld km een huis te kopen. Daar kotmt nogal wat bij kijken als Kosten Koper ed. Zeker aangezien we uit een sociale huurwoning komen en we niet de jongste meer zijn, dus alle voordelen krijgen we niet. Maar goed, zoals het er nu naar uit ziet hebben we rond mei 2025 genoeg, en nog extra ook zodat we eventueel over kunnen bieden. Wie weet hoe de markt er dan voor staat. Ben bang van nog veel slechter maar je weet het niet he.

Iig in oktober gaan we alvast kijken bij de Open huizendag, zodat we wat woningen kunnen bekijken in de wijken wat we willen zodat we ook de huizen echt van binnen kunnen zien ipv alleen op een foto. Dan weten we hopelijk nog meer waar op te letten. Meer mensen die gaan kijken? Is 5 oktober dacht ik.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 13:36

fohadie schreef:
flooooo schreef:
Jullie zijn starters Plop? Lijkt me echt heel lastig.
Ik zie ook veel mensen in relatief grote huizen wonen die wel kleiner willen, vaak ouder, maar niet op een appartementje met mini balkon zitten te wachten. Iets anders is er echter ook niet echt of gruwelijk duur (bungalows bij ons in de straat beginnen bij 8 ton ongeveer) dus blijven ze maar in hun gezinswoning zitten met veel slaapkamers. Wat ik op zich begrijp want een flatje met niks is ook zo wat. Maar gewoon een kleine bungalow, twee slaapkamertjes en een tuintje, is hier gewoon niet. En dat willen die mensen graag.
Ik heb alleen al 2 buren en een oom en tante die hiermee zitten, al hebben die laatste een gaaf groot appartement in het centrum weten te bemachtigen. Komt er toch weer een prima vrijstaande woning te koop.

Jij woont in Frankrijk nu toch Karuna? Ik snap wat je zegt hoor over mensen van elders, maar ook voor hen is het elders niet meer te betalen natuurlijk. Ik zie dat bij vrienden van ons ook, toch maar wat verder uit het westen weg. Want niet te betalen. Terwijl ze denk ik ook liever in Haarlem zitten.

Vinden die vrienden uit Haarlem het dan nog leuk in Haarlem? Ook mijn man en ik zoeken het "elders" (al gaan we terug naar de roots van mijn man, dus ik ben de enige "import". Niet alleen omdat we geen fatsoenlijk appartement kunne kopen in Haarlem, ook omdat Haarlem zo verandert is dat wij ons er niet meer thuis voelen. Maar misschien dat je vrienden juist de personen zijn die het juist fijn vinden hoe Haarlem verandert is, dat kan natuurlijk ook.

Het is te merken dat de vakantie in het zuiden voorbii is. Er staan wekelijks wel huizen op Funda in de buurt waar wij willen wonen en ook voor het budget wat we willen. We hebben alleen nog niet genoeg geld km een huis te kopen. Daar kotmt nogal wat bij kijken als Kosten Koper ed. Zeker aangezien we uit een sociale huurwoning komen en we niet de jongste meer zijn, dus alle voordelen krijgen we niet. Maar goed, zoals het er nu naar uit ziet hebben we rond mei 2025 genoeg, en nog extra ook zodat we eventueel over kunnen bieden. Wie weet hoe de markt er dan voor staat. Ben bang van nog veel slechter maar je weet het niet he.

Iig in oktober gaan we alvast kijken bij de Open huizendag, zodat we wat woningen kunnen bekijken in de wijken wat we willen zodat we ook de huizen echt van binnen kunnen zien ipv alleen op een foto. Dan weten we hopelijk nog meer waar op te letten. Meer mensen die gaan kijken? Is 5 oktober dacht ik.

Nou het is bij die vrienden van ons ook lastig want een fatsoenlijk huis, met plek voor je kinderen, is er in Haarlem bijna niet. Dus merendeel is weer verder verhuisd. Nog wel een stel in Aerdenhout en en in Heemsteede en volgens mij zijn die beide tevreden.
Is daar trouwens allemaal import, de hele groep komt hier uit de buurt.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 16:20

Ik weet niet wat hun budget is, maar er zijn juist veel woningen voor gezinnen te koop in Haarlem. Maar misschien niet naar hun smaak, dat kan. Maar ik denk dat iedereen die een huis wilt kopen niet al te veeleisend moet zijn. Tuurlijk, het moet wel in de buurt van je smaak komen, het is doorgaands de bedoeling dat je er langer blijft wonen,maar zoveel huizen zijn er niet dus moet je toch ergens water bij de wijn willen doen. (Niet alleen in Haarlem.)

Maar ik bedoelde met dat Haarlem verandert is niet alleen dat er weinig betaalbare woningen zijn, ik bedoel qua sfeer en inwoners.

Waar is trouwens "hier in de buurt?"

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 19:33

Wat toevallig om te lezen, hier ook jaren met plezier in Haarlem gewoond. Nu meer terug naar de roots, laatst in Haarlem geweest en ik had echt het gevoel dat ik zo blij was dat ik er niet meer woon.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 04:24

fohadie schreef:
Maar ik denk dat iedereen die een huis wilt kopen niet al te veeleisend moet zijn.

Vergeet niet dat verbouwen ook echt heeeel duur is tegenwoordig.

Ik heb onlangs een huis gekocht en verbouwd.
Muurtje weggehaald en badkamer en keuken vernieuwd. Tikt zo maar de 70K aan. En nee dan heb ik geen marmeren tegels, geen cooker en gewoon rvs kranen.

Kom met de verbouwing totaal op dik half miljoen euro.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 10:13

Ik snap je berichtje niet zo goed. Waar heb ik het over verbouwen?

Maar idd dat kost zeker een hoop geld. En je moet zelf maar net zo handig zijn want vaklui zitten al maanden (of langer) vol.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:49

Als iedereen nu zijn huizen gaat verbouwen dan kom ik over een aantal jaar in een net verbouwd huis. :')

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 19:27

fohadie schreef:

Maar idd dat kost zeker een hoop geld. En je moet zelf maar net zo handig zijn want vaklui zitten al maanden (of langer) vol.

Jij vindt dat je niet veeleisend mag zijn en dus in een smakeloos huis moet gaan zitten qua stijl. Zij bedoelt dat je dan dus zou moeten verbouwen maar dat is ook duur.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 20:09

Zonnetje81 schreef:
fohadie schreef:

Jij vindt dat je niet veeleisend mag zijn en dus in een smakeloos huis moet gaan zitten qua stijl. Zij bedoelt dat je dan dus zou moeten verbouwen maar dat is ook duur.

Nou, sorry, ik heb het echt nergens gehad over dat je in een smakeloos huis moet gaan zitten, en ook over duur of niet heb ik het niet gehad. lezen is ook een kunst? Ik heb idd geschreven dat je niet al te veeleisend moet zijn. Sommige mensen willen minstens 100m3 met een riante tuin op het zuiden in een kindvriendelijke buurt met 2 parkeren plekken voor de deur en supermarkten op loopafstand en zonder buren, ect, ect. Dat bedoelde ik.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 20:27

Dat mensen (vooral starters) niet zo kieskeurig moeten zijn hebben wij vaker gehoord… maar come om, je geeft een gigantische klap geld uit, tuurlijk mag je dan eisen stellen! Naarmate de zoektocht langer duurde, ging er steeds meer naar ons “dat zou mooi zijn” lijstje en van de eisen-lijst af en dat is precies wat ik bij bijna alle huizenzoekers in mijn omgeving zie.

Tuurlijk, er zijn ook echt een paar die een reality-check nodig hebben, maar ik zie en hoor zó vaak voorbij komen dat starters maar niet zo veeleisend moeten zijn, dat dat echt niet meer over die club gaat. Oh en, wij vinden het heel belangrijk dat een huis 10+ jaar passend is bij onze wensen, omdat het in deze tijd/markt helemaal niet vanzelfsprekend is om wooncarriere te maken en om de zoveel jaar groter te gaan wonen. Gelukkig hebben wij een huis gevonden met veel van ons wensen lijstje en bijna alles van ons eisen lijstje, maar zulke opmerkingen blijven me fascineren!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 20:45

fohadie schreef:
Nou, sorry, ik heb het echt nergens gehad over dat je in een smakeloos huis moet gaan zitten, en ook over duur of niet heb ik het niet gehad. lezen is ook een kunst?

Wat een onaardige reactie, is nergens voor nodig.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 20:55

Doubtless schreef:
fohadie schreef:
Nou, sorry, ik heb het echt nergens gehad over dat je in een smakeloos huis moet gaan zitten, en ook over duur of niet heb ik het niet gehad. lezen is ook een kunst?

Wat een onaardige reactie, is nergens voor nodig.

Pardon? Ik vond de reactie van Zonnetje op mij ook niet erg vriendelijk en bovendien vol aannames die ik nergens heb geschreven?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 08:22

Daar kan je ook op een andere manier iets van zeggen. Volgens mij probeerde Zonnetje alleen maar ondertiteling te geven omdat er verwarring ontstond.

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:30

Iemand tips bij het bieden op een huis? Ik bevind me niet in de luxe positie om langere tijd te blijven proberen op verschillende huizen en wil dus graag meteen goed bieden. Toch maar gewoon flink overbieden tot hoe ver je kan en wil lenen met het risico dat je stuk meer geboden hebt dan de rest? Ik vind het zo weinig transparant met zo'n inschrijvingsdatum en zoveel gegadigden. -O-

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:40

quibusjes schreef:
Iemand tips bij het bieden op een huis? Ik bevind me niet in de luxe positie om langere tijd te blijven proberen op verschillende huizen en wil dus graag meteen goed bieden. Toch maar gewoon flink overbieden tot hoe ver je kan en wil lenen met het risico dat je stuk meer geboden hebt dan de rest? Ik vind het zo weinig transparant met zo'n inschrijvingsdatum en zoveel gegadigden. -O-

Aankoopmakelaar in de arm nemen is dan het enige juiste advies.

Je kan niet overbieden tot hoeveel je wilt/kan lenen. Je kan namelijk maximaal 100% van de taxatiewaarde van de woning lenen. Stel de vraagprijs is €300.000, je biedt €350.000 en de taxatiewaarde is uiteindelijk €330.000 zal je €20.000 uit eigen zak moeten betalen. De bank zal dit niet financieren.